Σε πολυεργαλείο εξελίσσεται το μη επανδρωμένο ελικόπτερο S-100 της Αυστριακής Schiebel που αναμένεται να φέρουν και οι ελληνικές φρεγάτες FDI. Όπως είχαμε γράψει και παλαιότερα, το ελικόπτερο συμμετείχε στις νατοϊκές ασκήσεις REPMUS (Robotic Experimentation and Prototyping using Maritime Uncrewed Systems) και Dynamic Messenger 2023 στην Πορτογαλία, επιχειρώντας σε μια σειρά από απαιτητικά σενάρια.
Το Camcopter S-100 της Schiebel σε ασκήσεις του NATO δείχνει πολλαπλές ναυτικές δυνατότητες
Από την παρουσίαση βίντεο της εταιρείας, παρατηρούμε πως το S-100 μπορεί να φέρει στον κοιλιακό φορέα το σύστημα τοποβαθυμετρικής χαρτογράφησης RAMMS (Rapid Airborne Multibeam Mapping System), τεχνολογίας LIDAR. Αντίστοιχης τεχνολογίας είναι και το σύστημα VQ-840-G της εταιρείας RIEGL, που επίσης επιδείχθηκε. Και τα δύο χρησιμοποιούνται σε ανθυποβρυχιακές και αντιναρκικές επιχειρήσεις, καθώς καταγράφουν την διαμόρφωση του βυθού.
Μια επιπλέον προσθήκη στον τομέα του ανθυποβρυχιακού πολέμου, είναι και η δυνατότητα του ελικοπτέρου να φέρει δύο διπλούς εκτοξευτές ηχοσημαντήρων μεγέθους G κατά ΝΑΤΟ, στα πλευρικά σημεία ανάρτησης. Μάλιστα πραγματοποιήθηκε και άφεση ηχοσημαντήρα πάνω από σημείο ενδιαφέροντος.
Θυμίζουμε πως τα ελικόπτερα MH-60R των FDI HN, θα έχουν επίσης τη δυνατότητα εξαπόλυσης ηχοσημαντήρων, επομένως η φρεγάτα (εφόσον γίνει σχετική προμήθεια), θα μπορεί να έχει δύο αεροσκάφη ενεργής έρευνας για υποβρύχια.
Όμως οι δυνατότητες ανάρτησης οφέλιμων φορτίων είναι ακόμη μεγαλύτερες. Για παράδειγμα, τοποθετήθηκε ο ηλεκτροοπτικός πυργίσκος WESCAM CMX-10 της L3Harris, που προορίζεται για αποστολές αναγνώρισης και συλλογής πληροφοριών. Ακόμη υπήρξε επίδειξη ανάρτησης φορτίου με ιμάντα. Εδώ το ρόλο του φόρτου, έπαιξε το μη επανδρωμένο υποβρύχιο όχημα Yuco της Seaber, όπως και η σημαδούρα μετρήσεων APEX της Teledyne, πάλι δηλαδή συστήματα που μπορεί να χρησιμεύσουν σε ανθυποβρυχιακό αγώνα, αλλά και σε ανάγκες πολιτικής φύσης, όπως ανίχνευση βυθού, για αποστολές διάσωσης, για συλλογή στοιχείων υδάτων κ.λπ.
Ακόμη, με δυνατότητα μεταφοράς έως και 50 κιλών, το S-100 θα μπορούσε να αναλάβει μέρος και των αποστολών ανεφοδιασμού (VERTREP) μεταξύ σκαφών ή προς τμήματα ειδικών επιχειρήσεων σε κοντινή παραλία, που έχουν ανάγκη από συγκεκριμένα αναλώσιμα, π.χ. μπαταρίες, πυρομαχικά κ.τ.λ.
Μια άλλη σημαντική πτυχή των αποστολών που μπορούν να φέρουν εις πέρας τα S-100 είναι και αυτή της λειτουργίας τους ως κόμβοι αναμετάδοσης…
Η συνέχεια στο Naval Defence