19.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ-ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΒασιλικό Ναυτικό: «Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις...»

Βασιλικό Ναυτικό: «Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις…»

- Advertisement -

Μειώσεις προϋπολογισμού, απώλειες αποικιών, μείωση του γεωπολιτικού βάρους έχουν οδηγήσει το πάλαι ποτέ κραταιό βασιλικό Ναυτικό να είναι μία σκιά του εαυτού του με την μείωση του αριθμού των μάχιμων μονάδων επιφάνειάς του να βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό.

Για μία περίοδο έξι ετών είχε μείνει χωρίς ούτε ένα αεροπλανοφόρο, η χώρα που κάποτε οδηγούσε τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο. Ακόμα και σήμερα που κατάφερε να αποκτήσει ένα, δεν έχει ακόμα αποκτήσει τα απαραίτητα αεροσκάφη για να επιχειρούν από αυτό. Για πρώτη φορά δε το κύριο και πλέον και μοναδικό αεροσκάφος αεροπλανοφόρων δεν είναι βρετανικής σχεδίασης και κατασκευής.
Η νέα του κλάση αντιτορπιλικών, τα Type 45 όταν μπήκαν σε υπηρεσία το 2009, δεν είχα ούτε ένα λειτουργικό κι επιχειρησιακό οπλικό σύστημα πέρα από το κύριο πρωραίο πυροβόλο των 4,5 ιντσών, δηλαδή ενώ θα έπρεπε να ήταν ένα πρώτης τάξης αντιτορπιλικό αεράμυνας περιοχής, για ένα μεγάλο διάστημα ήταν τίποτα περισσότερο από μία κανονιοφόρο 9.400 τόνων. Μάλιστα λόγω προβλημάτων των κινητήρων τους σε θερμά περιβάλλοντα, το 2018 πέρασαν το 80% του έτους στους ναυστάθμους τους.
Η δύναμη των φρεγατών της συρικνώνεται σταθερά με ελάχιστα πλοία να είναι πλέον επιχειρησιακά διαθέσιμα και τη νέα φρεγάτα κλάσης Type 26 να φιλοδοξεί αλλά απλώς να φιλοδοξεί, να είναι ένα πλοίο πιο προσιτό ώστε να μπορεί να αποκτηθεί σε μεγαλύτερους αριθμούς. 8 πλοία βέβαια δεν το λες και «μεγαλύτερους αριθμούς».
Τα αποβατικά του αποσύρονται χωρίς αντικατάσταση. Το μοναδικό του ελικοπτεροφόρο HMS Ocean αποσύρθηκε πρόωρα και πουλήθηκε στην Βραζιλία, ενώ η κλάση Albion αποτελείται από μόλις δυο σκάφη με περιορισμένες ικανότητες υποστήριξης αερομεταφορών. Δεν υπάρχουν σχέδια για προμήθεια νέων πλοίων.
(Ξε)Πούλησε εσπευσμένα την τελευταία κλάση ντηζελοκίνητων υποβρυχίων Upholder, χάνοντας οριστικά την συγκεκριμένη ικανότητα, τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε βιομηχανικό επίπεδο, αφού πλέον βασίζεται αποκλειστικά σε πολύ ακριβότερο σε κτήση και χρήση πυρηνοκίνητα υποβρύχια, ενώ τα ναυπηγεία της έχουν πια απωλέσει την τεχνογνωσία για την σχεδίαση νέων.
Κι όμως, υπήρξε περίοδος που το βασιλικό Ναυτικό ήταν ο αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος των θαλασσών και των ωκεανών του πλανήτη, και ενδεικτικά το 1859 είχε φτάσει 1000 πλοία – ιστιοφόρα με εμπροσθογεμή κανόνια της εποχής, ενώ λίγο μετά τον Β’ ΠΠ η δύναμή του ξεπερνούσε τα 2.000 πλοία όλων των κατηγοριών.

Πηγή: historic-uk.com Μετάφραση Π&Δ

Ενδεικτικό της αλλαγής κλίματος και νοοτροπίας απέναντι στην επιθυμητή δύναμη του βασιλικού Ναυτικού ήταν η Πράξη Ναυτικής Άμυνας του 1889, που ψηφίστηκε από το κοινοβούλιο της χώρας. Η Πράξη αυτή που έγινε νόμος του κράτους κι επίσημη εθνική πολιτική δεν όριζε συγκεκριμένο αριθμό πολεμικών πλοίων που θα έπρεπε να διαθέτει το βασιλικό Ναυτικό.
Αντίθετα, όριζε ότι θα έπρεπε να διαθέτει τουλάχιστον ίσο αριθμό μάχιμων πλοίων (battleships) με τον συνδυαστικό αριθμό μάχιμων πλοίων που θα είχαν οι δυο επόμενες αριθμητικά μεγάλες ναυτικές δυνάμεις της εποχής.
Σήμερα πια, ο μέσος Άγγλος αναρωτιέται αν πραγματικά χρειάζονται τα ατελείωτα δισεκατομύρια στερλίνες για εξωτικά πυρηνοκίνητα υποβρύχια και φαραωνικά αεροπλανοφόρα, και με χαρά στηρίζει πολιτικούς που υπόσχονται την μείωσή τους.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1980: Επιχείρηση “Eagle Claw”, η αποτυχημένη...

1
Πιεζόμενη από την κοινή γνώμη να αναλάβει δράση, η κυβέρνηση Κάρτερ εξαπολύει την επιχείρηση “Eagle Claw” για να απελευθερώσει τους 52 διπλωμάτες και στρατιωτικούς,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

PM Mitsotakis at ‘Aegis’ event: ‘The first time so much funding is spent on preventative actions’ for climate crisis

The climate crisis is already here and threatens lives, assets, and critical infrastructure, Greek Prime Minister Kyriakos Mitsotakis said on Wednesday, speaking at the...

ΗΠΑ: Επιβεβαιώνει την παράδοση πυραύλων ATACMS στην Ουκρανία

Τις προηγούμενες εβδομάδες οι ΗΠΑ έστειλαν υπό άκρα μυστικότητα πυραύλους ATACMS μεγάλου βεληνεκούς στην Ουκρανία και χρησιμοποιήθηκαν ήδη πριν από λίγες ημέρες, δήλωσε σήμερα...

ΕΕ: Ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός για πολιτική αντιμετώπιση κρίσεων

Η βελγική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ αποφάσισε να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό για ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπιση κρίσεων (IPCR) του Συμβουλίου για ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά...