Δημοσιότητα έχει πάρει στην Τουρκία η παρουσίαση από τη Roketsan και τη Διεύθυνση Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκικής Προεδρίας, του νέου πύραυλου cruise CAKIR. Επανερχόμαστε και εμείς λοιπόν με όποια νέα στοιχεία συλλέξαμε. Έτσι η έμφαση από πλευράς Τουρκίας στο νέο βλήμα δίνεται σε 3 χαρακτηριστικά του:
Πρώτο ότι έχει σχεδιαστεί για εκτόξευση από όλες τις πλατφόρμες. Στα βίντεο που κυκλοφορεί η Roketsan απεικονίζεται χρήση από μη επανδρωμένα Akinci (με φορτίο 4 βλήματα), από το MIUS, δηλαδή το μη επανδρωμένο τζετ που ετοιμάζει η Baykar, από επίγειους κινητούς εκτοξευτές 4 βλημάτων ανά φορτηγό, από μαχητικά F-16, από μη επανδρωμένα θαλάσσια οχήματα, από ελικόπτερα Blackhawk (δύο ανά σκάφος). Δηλαδή σχεδόν τα πάντα εκτός από υποβρύχια εξαπόλυση. Είναι έτσι ενδεικτικό πως η Τουρκία παρουσιάζει ένα διακλαδικό βλήμα πολλαπλών αποστολών και εφαρμογών, που θα μειώσει τα προβλήματα πολυτυπίας και εκπαίδευσης.
Το δεύτερο είναι το κόστος, που θα είναι χαμηλό (δεν είναι σαφές τι ορίζεται ως τέτοιο), υπονοώντας ότι το βλήμα θα μπορεί να παραχθεί σε μεγάλες ποσότητες.
Το τρίτο είναι η δυνατότητα εκτόξευσης «σμήνους», με ενδοεπικοινωνία μεταξύ των βλημάτων για συγχρονισμό κατά την επίθεση ώστε αυτή να είναι πιο καταστροφική. Η συνεργατική δράση είναι από τις σύγχρονες τάσεις στα πυρομαχικά υψηλής ακριβείας, καθώς ο κοινός στόχος μπορεί να διαμοιραστεί σε προσέγγιση, με κάθε βλήμα να φθάνει από διαφορετική κατεύθυνση αυξάνοντας τον κορεσμό των συστημάτων αεράμυνας. Επίσης μπορεί να χτυπηθεί εσκεμμένα σε πολλαπλά σημεία για μεγιστοποίηση της κρούσης.
Η τουρκική παρουσίαση μίλησε επίσης για κατασκευή του πυραύλου από υλικό απορρόφησης εκπομπών ραντάρ ώστε να δυσχεραίνεται ο εντοπισμός του, κάτι που επαυξάνεται και από το χαμηλό ύψος πτήσης πάνω από έδαφος ή θάλασσα, ενώ αναφέρθηκε η αντοχή σε ηλεκτρονικά αντίμετρα.
Πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο CAKIR; Mε βάση τα χαρακτηριστικά του (δείτε παρακάτω) είναι ένα μικρό βλήμα με περιορισμένη καταστροφική ισχύ, με μόλις 70 κιλά ωφέλιμο φορτίο, όταν π.χ. οι αεροεκτοξευόμενοι SCALP του ελληνικού οπλοστασίου, ή οι αμερικανικοί AGM-158 JASSM φθάνουν τα 450 κιλά πολεμικής κεφαλής. Έτσι ο ρόλος του δεν είναι one shot-one kill που τα μεγάλα βλήματα διαφημίζουν, αλλά η χρήση του μαζικά, για πολλαπλά χτυπήματα, ή κατά μικρών «μαλακών» στόχων.
Στο ναυτικό πεδίο ο CAKIR θα δει χρήση κατά μικρών σκαφών, πυραυλακάτων, κανονιοφόρων, περιπολικών, αποβατικών, ναρκοθηρευτικών κ.ο.κ. όπου πιθανά επαρκεί για την εξουδετέρωση τους. Επίσης ως σμήνος, κατά μεγάλων σκαφών για εξάντληση των βλημάτων αεράμυνας ή και ένα χτύπημα, ίσως με ένα δεύτερο κύμα ATMACA να ακολουθεί. Προβληματίζει η εδώ η πρόθεση της Τουρκίας να «φορτώσει» το βλήμα αυτό σε μικρού μεγέθους μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας, παράγοντας έτσι ένα επιπρόσθετο πονοκέφαλο στη ναυτική μάχη, καθώς τα τελευταία θα έχουν μεγάλη ακτίνα δράσης χωρίς να εκτίθενται ως σκάφη «αυτοκτονίας».
Στο αεροπορικό πεδίο, ως φορτίο μεγάλων μη επανδρωμένων αλλά και μαχητικών, και με εμβέλεια πάνω από 100 χιλιόμετρα, επιτρέπει την εξαπόλυση του εκτός ακτίνας δράσης κάθε -ελληνικού- αντιαεροπορικού συστήματος. Με στόχο εδώ ραντάρ, κέντρα διοίκησης, σχηματισμούς τεθωρακισμένων, ημιοχυρωμένων σημείων, κρίσιμων εγκαταστάσεων, κέντρων και φαλάγγων ανεφοδιασμού κ.λπ. Και εδώ σημαντικό είναι πως η Roketsan «δείχνει» πολύ προς την κατεύθυνση χρήσης από μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Ως βλήμα εδάφους-εδάφους, μια παρόμοια δράση ως πυροβολικό υψηλής ακριβείας, με ευκίνητους εκτοξευτές που δεν χρειάζονται πολλά συνοδευτικά οχήματα διοίκησης, παρά κυρίως μια ασφαλή σύνδεση για μεταφορά δεδομένων στόχου.
Μένει να δούμε βέβαια πως το όλο project θα προχωρήσει και το αν η τουρκική πλευρά καταφέρει να ολοκληρώσει το βλήμα με τις υποσχόμενες προδιαγραφές. Πάντως η πρόγνωση είναι για πρώτη δοκιμή φέτος, αλλά πρέπει να επισημάνουμε πως το βλήμα στηρίζεται στον επίσης τουρκικό τουρμποτζέτ KJ-1750, ένα δηλαδή ακόμη στοίχημα τοπικής τεχνογνωσίας που πρέπει να φανεί αν αποδίδει.
Νέο τουρκικό πύραυλο cruise παρουσίασε η Roketsan, με εμβέλεια πάνω από 100 χιλιόμετρα
Χαρακτηριστικά
Εμβέλεια: πάνω 150 χιλιόμετρα (εδώ όπως γράψαμε, εξαρτάται την πλατφόρμα εκτόξευσης, η μεγίστη εμβέλεια επιτυγχάνεται με άφεση από αεροσκάφος, που θα έχει προσδώσει στο βλήμα αρχική ταχύτητα και ύψος)
Βάρος: 275 κιλά, 330 με το booster αρχικής επιτάχυνσης (για λόγους σύγκρισης ένας Penguin ΜΚ2 είναι κάτω από 400 κιλά)
Mήκος: 3,3 μέτρα, 4,1 με το booster (συγκριτικά ένας Exocet έχει μήκος 6 μέτρα)
Πολεμική κεφαλή/φορτίο: 70 κιλά
Ταχύτητα: Υποηχητική, κάπου μεταξύ 0,75 και 0,85 Mach
Πλοήγηση: Αδρανειακή με υποβοήθηση GPS, υψομετρικό ραντάρ, παρακολούθηση εδάφους
Στοχοποίηση: Με αισθητήρα υπέρυθρων, με αισθητήρα ραδιοσυχνοτήτων, ή και με τα δύο