16.6 C
Athens
Πέμπτη, 10 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΚίνδυνοι για νέα ενεργειακή κρίση από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή

Κίνδυνοι για νέα ενεργειακή κρίση από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή

- Advertisement -

Η πολεμική σύγκρουση στη Μέση Ανατολή δημιούργησε νέους κινδύνους για τις τιμές της ενέργειας, πριν ακόμη τελειώσει η κρίση που άνοιξε ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Η αντίδραση του Ισραήλ στην επίθεση της Χαμάς κατά αμάχων στην επικράτειά του δεν αφήνει καμία αμφιβολία ότι ο πόλεμος θα φθάσει στα άκρα και ο φόβος πλέον είναι μήπως υπάρξει γενικότερη σύρραξη στην περιοχή, η οποία είναι από τις πλουσιότερες σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Η μεγαλύτερη ανησυχία εστιάζεται στο ενδεχόμενο να συνδεθεί άμεσα το Ιράν με την επίθεση που έκανε η Χαμάς το περασμένο Σάββατο η να εμπλακεί στον πόλεμο, οπότε οι εξαγωγές πετρελαίου μίας από τις μεγαλύτερες παραγωγούς χώρες του κόσμου θα μειώνονταν και θα προκαλούσαν νέα μείωση της παγκόσμιας προσφοράς και έντονα ανοδική τάση των τιμών.

Το Ιράν είχε κρατηθεί έξω από τη σύγκρουση τις πρώτες ημέρες, κάτι που εξηγεί γιατί οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου δεν αυξήθηκαν παρά 2 έως 3 δολάρια το βαρέλι, δηλαδή περί τα 87-88 δολάρια το βαρέλι για το μπρεντ. Ωστόσο, η δήλωση του Ιρανού υπουργού Εξωτερικών την Παρασκευή ότι θα μπορούσε να ανοίξει νέο μέτωπο κατά του Ισραήλ, αν συνεχισθεί ο αποκλεισμός της Γάζας, προκάλεσε την άνοδο της τιμής του μπρεντ στα 89 δολάρια το μεσημέρι της ίδιας ημέρας.

Με την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, όμως, να έχει έλλειμμα προσφοράς λόγω των μειώσεων στην παραγωγή από τις χώρες του ΟΠΕΚ+ – κυρίως από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία – είναι βέβαιο ότι οποιαδήποτε περαιτέρω σημαντική μείωση της προσφοράς θα προκαλούσε ανοδικές πιέσεις.

Από την άλλη πλευρά, ο πόλεμος ξέσπασε σε μία περίοδο που το ράλι των τιμών του πετρελαίου είχε ανακοπεί. Οι τιμές του μπρεντ ξεπέρασαν τα 95 δολάρια το βαρέλι, για να υποχωρήσουν την προηγούμενη εβδομάδα στα 84 δολάρια. Η πεποίθηση των επενδυτών ότι τα επιτόκια των μεγάλων κεντρικών τραπεζών θα μείνουν σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο διάστημα, με συνέπεια η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας να είναι πολύ αργή και αντίστοιχα και η αύξηση της ζήτησης αργού, ήταν αυτή που οδήγησε στην αναστροφή του ράλι.

Στην αγορά του φυσικού αερίου, οι τιμές στην Ευρώπη αυξήθηκαν την περασμένη εβδομάδα θεαματικά, με την άνοδο να φθάνει το 40% και τα συμβόλαια για παράδοση τον Νοέμβριο να ξεπερνούν την Πέμπτη τα 53 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Η εκτίναξη των τιμών οφείλεται κυρίως στον πόλεμο και τη μείωση των εξαγωγών από κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ προς την Αίγυπτο, όπου μετατρέπονται σε LNG που κατευθύνεται στην Ευρώπη, καθώς και στις ανησυχίες για γενικότερη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή.

Υπήρξαν, πάντως, και δύο άλλοι παράγοντες που οδήγησαν στην εκτίναξη των τιμών. Πρώτον, η διαρροή αερίου που εντοπίστηκε στον διασυνδετήριο υποθαλάσσιο αγωγό Φινλανδίας – Εσθονίας, ο οποίος ερευνάται με υποψίες ότι πρόκειται για σαμποτάζ, φέρνοντας στο νου τις διαρροές που σημειώθηκαν πέρυσι στο σύστημα των αγωγών του Nord Stream.

Δεύτερον, η προειδοποίηση εργαζομένων σε δύο μεγάλες μονάδες εξαγωγής LNG της Αυστραλίας, στις οποίες αντιστοιχεί το 6% της παγκόσμιας προσφοράς, ότι θα αρχίσουν απεργίες την επόμενη εβδομάδα. Πάντως, οι αντίστοιχες κινητοποιήσεις που έγιναν τον περασμένο μήνα σταμάτησαν γρήγορα και ο εφοδιασμός από τις μονάδες αυτές έγινε κανονικά.

Και στην περίπτωση του φυσικού αερίου υπάρχουν παράγοντες που μπορούν να συγκρατήσουν τις τιμές, αν δεν υπάρξει γενίκευση της σύρραξης στη Μέση Ανατολή, όπως φαίνεται και από το γεγονός ότι οι τιμές για τα συμβόλαια παράδοσης τον χειμώνα ήταν την Πέμπτη πολύ κοντά σε αυτές για τα συμβόλαια παράδοσης τον Νοέμβριο.

Η σχεδόν κατά 100% πληρότητα των δεξαμενών αποθήκευσης στην ΕΕ, η μείωση της ζήτησης από τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες, η αύξηση των τερματικών σταθμών LNG στην Ευρώπη, η αργή ανάκαμψη της ζήτησης LNG από την Κίνα, αλλά και οι προβλέψεις για σχετικά ήπιο χειμώνα φέτος στην Ευρώπη είναι παράγοντες που θα μπορούσαν να συγκρατήσουν τις τιμές.

‘Ακης Χαραλαμπίδης 

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Thras

Το Κουβέιτ απλά αποληρώνει τις Καταιγίδες της Ερήμου που στήθηκαν για την απελευθέρωσή του…

swan1908

Μετά μας λέμε για τους Γάλλους ότι πουλάνε ακριβά! Τους ζηλεύω πάντως.

aris32

σκεφτομαι το κοστος αναβαθμισεις της εκδοσης Α σε Ε . πιστευω οτι αξιζει να αγορασεις καινουριο. επισης σκεφτομαι οτι ενα οπλικο συστημα δεν το παιρνεις να το χρησιμοποιεις χωρις να σχεδιαζεις την αναβαθμιση του καποια στιγμη. πχ πηραμε τα απατσι στην εκδοση Α επρεπε να αναβαθμιστουν το 2005 περιπου για να υπηρετησουν ως το 2025 ανετα. δεν το καναμε θα πληρωσουμε παραπανω για την αντικατασταση τους με νεα. αν μπορουμε να αγορασουμε τωρα 20 νεα απατσι

epampapas

H απλα οι κινητήρες εχουν εξαιρετικα χαμηλη διαθεσιμοτητα

christos_choris_a

Γιατί δεν αγοράζουμε τα απάρτια των 16 αναβαθμισμένων AH-64D να τα βάλουμε στα δικά μας ΑΗ-64Α+ ; Θα είχαμε λύσει το πρόβλημα με την υποστήριξή τους για μια πενταετία τουλάχιστον ( γιατί θα μπορούσαμε να στοκάρουμε ανταλλακτικά και για τρία τουλάχιστον χρόνια μετά το 2025 όταν η Boeing θα σταματήσει να τα υποστηρίζει ).

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Αντιστράτηγος ε.α. Ιπ. Δασκαλάκης: Περί συνθημάτων, ηθικού, παρελάσεων και προς πόλεμον προετοιμασίες

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών Η φετινή στρατιωτική παρέλαση της 25ης Μαρτίου προσέλκυσε τα φώτα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ώρα μηδέν για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Απριλίου 1940: Επιχείρηση «Άσκηση στον Βέζερ», οι...

2
Ο Γερμανικός Στρατός εισβάλει και καταλαμβάνει ταυτόχρονα τη Δανία και τη Νορβηγία στην αρχή του Β' Παγκοσμίου πολέμου. Η επιχείρηση προετοιμάστηκε καθώς οι Βρετανοί...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Βρετανία: Το δολάριο υποχωρεί 1% απέναντι στο ευρώ εν μέσω αβεβαιότητας για τους δασμούς

Το δολάριο υποχωρεί σήμερα, έπειτα από μια σύντομη ανάκαμψη χθες, μετά την ανακοίνωση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ότι αναστέλλει για 90 ημέρες...

Τουρκία: Συνομιλίες σε τεχνικό επίπεδο μεταξύ Τουρκίας – Ισραήλ στο Αζερμπαϊτζάν για την αποτροπή συγκρούσεων

Πηγές του τουρκικού υπουργείου Άμυνας ανέφεραν ότι τεχνικές επιτροπές από την Τουρκία και το Ισραήλ πραγματοποίησαν χθες, Τετάρτη 9 Απριλίου, κρίσιμη συνάντηση στο Αζερμπαϊτζάν,...

Το Κρεμλίνο απορρίπτει τα σχόλια Ζελένσκι ότι η Ρωσία σέρνει την Κίνα στον πόλεμο στην Ουκρανία

Το Πεκίνο έχει «ισορροπημένη θέση» ανακοίνωσε σήμερα το Κρεμλίνο, απορρίπτοντας τα σχόλια του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι ότι η Ρωσία σέρνει την Κίνα στον...