Βαθιές αναμένονται οι περικοπές και στους τρεις κλάδους των Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων, σύμφωνα με τις αποκαλύψεις που έφερε στο φως σημερινό άρθρο της La Tribune. Έτσι σύμφωνα με το άρθρο, κατ’ απαίτηση του υπουργείου Ενόπλων Δυνάμεων, η Γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) μαζί με τα Επιτελεία ψάχνουν τρόπους να εξοικονομήσουν κονδύλια.
Αυτό γίνεται, καθώς προετοιμάζεται o νόμος περί στρατιωτικού προγραμματισμού (Military Programming Law – LPM) για την περίοδο 2024-2030, βάσει του οποίου θα κινηθούν όλες οι σχετικές δαπάνες, χωρίς να υπάρχει περιθώριο για αποκλίσεις. Μένει ουσιαστικά να αποφασιστεί από το Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, το ύψος αυτών των δαπανών που θα προβλέπει ο LPM κατόπιν εισηγήσεως των υπουργείων Οικονομικών, Άμυνας και του Γενικού Επιτελείου, με το απαισιόδοξο σενάριο να μιλά για 377 δις ευρώ, το αισιόδοξο 430 δις ερώ και το ρεαλιστικό να προσεγγίζει μια ενδιάμεση λύση τα 410 δις.
ΕΞΕΛΙΞΗ: H Φ/Γ ΚΙΜΩΝ (πρώτη ελληνική FDI HN) μπήκε στο dry dock!
Οι πληροφορίες φέρουν τον Γάλλο Πρόεδρο να τείνει στη έγκριση της πρότασης των 410 δις, που στηρίζει και το υπουργείο Αμύνης ως την πλέον ορθολογική, η οποία όμως σίγουρα δεν επιτρέπει την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού υπό την επωνυμία ‘’ARMIES 2030’’. Κατόπιν αυτού, περισσότερα από διακόσια προγράμματα έχουν ελεγχθεί διεξοδικά με στόχο την εξοικονόμηση 30 δις ευρώ.
Όλη αυτή η διαδικασία έρχεται σε αντίθεση με τις διακηρύξεις του Προέδρου Μακρόν, ο οποίος από το 2017 ανέλαβε και σε προσωπικό επίπεδο τη στήριξη της εξοπλιστικής προσπάθειας. Όμως σύμφωνα με τη La Tribune, η διαφορά μεταξύ των επίσημων πολιτικών διακηρύξεων και της πραγματικότητας, μπορεί να είναι χαώδης.
Τα βαριά ονόματα των περικοπών
Στο Στρατό Ξηράς αναμένεται η αναβολή για δύο χρόνια του προγράμματος Νέου Άρματος Μάχης (Main Ground Combat System-MGCS) που αναπτύσσεται από κοινού με τη Γερμανία, η εγκατάλειψη του προτύπου Mk3 για το επιθετικό ελικόπτερο Tigre, η καθυστέρηση στις παραδόσεις των οχημάτων μάχης του προγράμματος Scorpion (Jaguar, Griffon, Serval) και η μείωση της χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό των αρμάτων μάχης Leclerc κατά 20-25%.
Naval Group achieved a major milestone in the FDI HN program for the Hellenic Navy
Στην Πολεμική Αεροπορία αναμένεται αναβολή του νέου μαχητικού FCAS (Future Combat Air System), που αναπτύσσεται από κοινού με Γερμανία και Ισπανία, μείωση των συστημάτων Eurodrone από έξι σε τέσσερα και παράδοση το 2030 αντί του 2025, καθυστέρηση στην ανάπτυξη των προτύπων F4 και F5 του αεροσκάφους Rafale, όπως και καθυστέρηση στην παραγωγή της Tranche 4 παρτίδας του μαχητικού και αναβολή της παραγγελίας για 46 H160M ελικόπτερα της Airbus.
Στο Πολεμικό Ναυτικό προτείνεται η ακύρωση κατασκευής του τέταρτου πλοίου ανεφοδιασμού του Στόλου FSV (Force Supply Vessel), η αναβολή του προγράμματος αντικατάστασης του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας Atlantique κατά ένα χρόνο και η καθυστέρηση της παράδοσης της 4ης και 5ης φρεγάτας FDI για το 2031 και 2032 όταν αναμενόταν για το 2028 και 2029 αντίστοιχα.
Η είδηση με το ελληνικό ενδιαφέρον για προβληματισμό
Δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την μετάθεση παραδόσεων των γαλλικών φρεγατών FDI, η οποία συνοδεύεται και από την εκτίμηση – πραγματικότητα ότι η έκβαση αυτή είναι πολύ αρνητική για τη Naval Group, καθώς θα πρέπει να βρει και να βασιστεί σε εξαγωγές για να διατηρήσει σε λειτουργία το ναυπηγείο στο Lorient. Επιπλέον τίθεται εν αμφιβόλω ο σχεδιασμός του Γαλλικού Ναυτικού για 15 κύριες μονάδες και ο ορίζοντας ολοκλήρωσής του, ειδικά δε αν συνδυαστεί με το γεγονός ότι η 4η και 5η FDI δεν έχουν δρομολογηθεί επισήμως.
ΑΠΟΨΗ: Tουρκικό loitering KARGI, το “έρεβος” των FDI HN και του Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο;
Σε όλα αυτά θα πρέπει να συνυπολογισθεί το γεγονός ότι η παραγγελία της 2ης και 3ης γαλλικής FDI στις 29 Μαρτίου 2021 ουσιαστικά έγινε με σκοπό το πρόγραμμα να αποκτήσει δυναμική έτσι ώστε να μπορέσει να διεκδικήσει με αξιώσεις το ελληνικό πρόγραμμα φρεγατών. Άλλωστε αυτές οι δύο φρεγάτες γαλλικής διαμόρφωσης προτάθηκαν για το ΠΝ και αποκτήθηκαν με το πλεονέκτημα της ταχείας παράδοσης, ενώ ο εκσυγχρονισμός τους στο πρότυπο HN Standard 2 θα γίνει μετέπειτα. Χωρίς να έχει γίνει επαρκώς κατανοητό γιατί έστω δεν τοποθετούνται εξαρχής οι δύο επιπλέον εκτοξευτές Sylver A50, μιας και οι όποιες τροποποιήσεις αφορούν κατά βάση κατασκευαστικές παρεμβάσεις, εκτός και αν αυτές αναμένεται να είναι χρονοβόρες.
Στο πλαίσιο αυτό εγκαταλείφθηκε η αρχική ελληνική πρόθεση για επιλογή σχήματος με ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών, απόκτηση πλοίων ενδιάμεσης λύσης και εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO, κάτι που θα απέδιδε και περισσότερα σκάφη στο ΠΝ. Αντ’ αυτού η νέα ναυπήγηση έγινε και ενδιάμεση λύση ταυτόχρονα.
Αρχηγός Ναυτικού: Στη Γαλλία για Euronaval και πρώτη FDI (Εικόνες, Βίντεο)
Προκαλεί ανησυχία επίσης το γεγονός ότι αν και η παραγγελία της 2ης και 3ης γαλλικής FDI είναι επίσημη, εντούτοις έπειτα από την αγορά τους από το ΠΝ, δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας καμία δήλωση σχετική έστω και τυπική, από κάποιο εκπρόσωπο της Naval Group, που να αναφέρει την αντικατάστασή τους από δύο νέες. Εδώ αξίζει να θυμηθούμε πως όταν το ΠΝ αγόρασε τις φρεγάτες “Έλλη” και “Λήμνος” κατευθείαν από τη ναυπηγική κλίνη, το Ολλανδικό Ναυτικό δεν προέβη σε αντικατάστασή τους, απλά έδωσε το αρχικό όνομα της “Έλλη”, Peter Florisz, στην τελευταία και 10η της κλάσης που ήταν να ονομαστεί Willem Van Der Zaan.
Ένα δεύτερο σημείο ανησυχίας είναι…
Η συνέχεια στο Naval Defence