Μια νέα διαδικασία προώθησης του γαλλικού μαχητικού Rafale-M λαμβάνει χώρα στην Ινδία με την τελευταία να θέτει το γαλλικό αεροσκάφος σε μια σειρά εκτεταμένων δοκιμών για να διαπιστώσει αν αποτελεί την καλύτερη λύση για το αεροπλανοφόρο INS Vikrant, γνωστό και ως “Εγχώριο Αεροπλανοφόρο” (Indigenous Aircraft Carrier 1 – IAC-1). Tο INS Vikrant βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης των υποσυστημάτων του ενώ έχει ξεκινήσει θαλάσσιες δοκιμές.
Έτσι το ινδικό πολεμικό ναυτικό σχεδιάζει να πραγματοποιήσει δοκιμές της ναυτικής έκδοσης του Rafale-Μ (Rafale Maritime) αρχικά σε ειδικές εγκαταστάσεις ξηράς που προσομοιάζουν το κατάστρωμα πτήσεως αεροπλανοφόρου στη βάση INS Hansa στην περιοχή Goa από τις 6 Ιανουαρίου και εξής, στο πλαίσιο διαγωνισμού για να επιλέξει το καταλληλότερο αεροσκάφος που θα επιχειρήσει από το εκτοπίσματος 40.000 τόνων αεροπλανοφόρο του.
Εν μέσω περικοπών το Ινδικό Ναυτικό “δένει” το νέο του αεροπλανοφόρο σε ιδιωτικό ναυπηγείο
Tο Ινδικό ναυτικό σχεδιάζει να αποκτήσει νέα μαχητικά αεροσκάφη που θα επιχειρούν από καταστρώματα αεροπλανοφόρων για να αντικαταστήσει τα MiG 29K, που διαθέτει τώρα σε αυτόν τον ρόλο. Η πρόταση της Dassault Aviation στη μορφή του δοκιμασμένου μαχητικού της, θεωρείται από τις καλύτερες υποψηφιότητες, αφού άλλωστε το Rafale μοιράζεται πολλά κοινά με την έκδοση ξηράς που ήδη επιχειρεί με την Ινδική Αεροπορία. Το Rafale-M θα περάσει από εκτενείς δοκιμές 12 ημερών στη μήκους 283 μέτρων εγκατάσταση ski jump, που είναι ίδια με το κατάστρωμα του IAC-1. Το Rafale-M, άλλωστε, είναι το κυρίως μαχητικό του γαλλικού αεροπλανοφόρου Charles De Gaulle και έχει λάβει μέρος σε πολεμικές αποστολές ενώ έχει επιχειρήσει και από καταστρώματα αμερικανικών αεροπλανοφόρων το 2008.
Η Ινδία εξετάζει εγχώρια δικινητήρια μαχητικά για τα αεροπλανοφόρα της
Τα αεροσκάφη που επιχειρούν από αεροπλανοφόρα έχουν αρκετές ιδιαιτερότητες σε σύγκριση με τα αεροσκάφη ξηράς. Συνήθως, τα αερσοκάφη αεροπλανοφόρων βγαίνουν σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις:
Κάθετης Απο/Προσνήωσης STOVL (short take-off and vertical landing),
Βραχείας Απο/Προσνήωσης STOBAR (Short Take-off but Arrested Recovery) και
Υποβοηθούμενα από καταπέλτη CATOBAR (catapult take-off but arrested recovery).
Τόσο το γαλλικό αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle όσο και τα αμερικανικά χρησιμοποιούν τη μέθοδο CATOBAR σε αντίθεση με το προηγούμενο ινδικό αεροπλανοφόρο INS Vikramaditya και το εγχώριο που χρησιμοποιούν τη μέθοδο STOBAR. Κρίσιμο σημείο στην μέθοδο απονήωσης από ράμπα ski-jump είναι τα πρώτα δευτερόλεπτα από τη στιγμή που το αεροσκάφος αφήνει το κατάστρωμα. Ο ανταγωνιστής του Rafale-M για τον ινδικό διαγωνισμό, το F/A-18 Super Hornet της Boeing, απέδειξε πως μπορεί να κάνει χρήση της πλατφόρμας Ski Jump σε σχετικές δοκιμές τον Δεκέμβριο του 2020.
Όπως αναφέρθηκε, το “ναυτικό” Rafale-M F3-R είναι όμοιο με το Rafale-C F3-R της αεροπορίας αλλά προσαρμοσμένο για χρήση σε περιβάλλον αεροπλανοφόρων. Για τις τελευταίες, το μοντέλο M διαθέτει ενισχυμένη άτρακτο, μακρύτερο ριναίο σκέλος προσγείωσης για να ανυψώνει το ρύγχος, μακρύτερο γάντζο στο πίσω μέρος μεταξύ των κινητήρων και ενσωματωμένη στη δομή κλίμακα επιβίβασης. Ως αποτέλεσμα, το Rafale-M είναι βαρύτερο κατά 500 κιλά (1.100 lb) από το Rafale-C.