Με την αφορμή της πρόσφατης ανακοίνωσης της προμήθειας μαχητικών αεροσκαφών Rafale για την Πολεμική Αεροπορία, αξίζει τον κόπο μία ιστορική αναδρομή στην προσπάθεια προώθησης του συγκεκριμένου αεροσκάφους όλα αυτά τα χρόνια από την Γαλλία.
Όπως είναι γνωστό, μετά την κρίση των Ιμίων, πριν την οποία είχαν επικρατήσει φωνές τύπου «θα το ρισκάρουμε», η τότε κυβέρνηση Σημίτη πιεζόμενη από την «γύμνια» των Ενόπλων Δυνάμεων σε θέματα σύγχρονου εξοπλισμού που αναδείχθηκε ακριβώς από αυτήν την κρίση, ανακοίνωσε ένα ευρύ πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, που μεταξύ άλλων προέβλεπε και αγορά νέων μαχητικών αεροσκαφών.
Για τον σκοπό αυτό διεξήχθη ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός στον οποίο κατέθεσαν πρόταση μέχρι και οι Ρώσοι της Sukhoi, με το μαχητικό Su-27/30, που μάλιστα το έστειλαν για αξιολόγηση στην Τανάγρα, πράγμα πρωτοφανές στα χρονικά για χώρα του ΝΑΤΟ.
H Boeing επέλεξε να κατεβάσει τον αετό της στην έκδοση F-15H, η Lockheed Martin μία αναβαθμισμένη έκδοση του F-16C/D, ενώ για πρώτη φορά υπήρξε συμμετοχή και από τη νέα τότε ευρωπαϊκή κοινοπραξία που προωθούσε το Eurofighter Typhoon. Και η Dassault τι έκανε;
Η Dassault τότε παράλληλα με την κοινοπραξία του Eurofighter ανέπτυσσε κι εκείνη το νέο κι ευθέως ανταγωνιστικό μαχητικό της, το Rafale, το οποίο ήταν προορισμένο (όπως κι έγινε) να αντικαταστήσει σε γαλλική υπηρεσία τα πάντα με ικανότητα πολλαπλού ρόλου: Αεροσκάφη κρούσης Super Etendard Modernises, Étendard IVP/M και μαχητικά αεροσκάφη F-8P Crusader του γαλικού Ναυτικού, αλλά και μία πανσπερμία μαχητικών και βομβαρδιστικών αεροσκαφών Jaguar, Mirage 2000C/D/F/N, Mirage IV και Mirage F1 της γαλλικής Αεροπορίας. Αλλά υπήρχε ένα πρόβλημα.
Το Rafale δεν ήταν έτοιμο, ή τουλάχιστον έτσι έλεγε η Dassault. Για τον λόγο αυτό δεν το κατέβασε στον ελληνικό διαγωνισμό, αλλά στην θέση του πρότεινε μία αναβαθμισμένη έκδοση του Mirage 2000, την 2000-5 Mk2, με νέο ραντάρ, σύστημα αυτοπροστασίας και σύγχρονα όπλα, όπου ξεχώριζε ο μοναδικός για τα δεδομένα της Ελλάδας και σπάνιος ακόμα και σε διεθνές επίπεδο πύραυλος πλεύσης SCALP-EG, που θα έβαζε την χώρα σε ένα πολύ κλειστό κλαμπ αεροπορικών δυνάμεων με ικανότητα υποστρατηγικου πληγματος σε μεγάλο βάθος στην εχθρική ενδοχώρα.
Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ήταν μία σολωμόντεια λύση, αφού η τότε κυβέρνηση με πρωθυπουργό των Κώστα Σημίτη και υπουργό Εθνικής Άμυνας τον Άκη Τσοχατζόπουλο επέλεξαν μία τριπλή λύση μοιράζοντας την πίτα:
- Την αγορά 50 μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D Block 52+ με προαίρεση (που τελικά εξασκήθηκε) για 10 ακόμα
- Την αγορά 15 μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-5 και την παράλληλη αναβάθμιση στο ίδιο επίπεδο επιπλέον 10 εκ των υπαρχόντων EGM/BGM
- Την δέσμευση για αγορά 60 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter με προαίρεση για 30 ακόμα, όταν το αεροσκάφος θα έμπαινε σε μαζική παραγωγή.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η προμήθεια του Eurofighter ήταν μία περίπου κλεισμένη συμφωνία και έφτασε πάρα πολύ κοντά στο να δρομολογηθεί, πράγμα που όμως τελικά δεν έγινε.
Ανεξάρτητα από αυτό όμως, το ενδιαφέρον της υπόθεσης ήταν ακριβώς η αιτιολογία πάνω στην οποία στηρίχθηκε η τότε κυβέρνηση για την επιλογή του Eurofighter. Κι η αιτιολογία αυτή ήταν ότι βασικά ήταν… το μοναδικό τότε διαθέσιμο μαχητικό τέταρτης γενιάς, που θα έδινε ένα πραγματικό πλεονέκτημα απέναντι στην Τουρκία φέρνοντας την ΠΑ σε μία νέα εποχή. Αυτή η αιτιολογία υποστηρίχθηκε δημόσια από τον τότε ΥΠΕΘΑ Άκη Τσοχατζόπουλο.
Την επόμενη μέρα συνέβη κάτι το ανήκουστο, πρωτοφανές στα χρονικά των προμηθειών αμυντικών εξοπλισμών. H Dassault πλήρωσε για ολοσέλιδη καταχώρηση όχι στον αμυντικό τύπο αλλά σε εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας (θέλοντας δηλαδή να φτάσει το μήνυμα της σε κάθε Έλληνα πολίτη κι όχι μόνο το εξειδικευμένο κοινό του ειδικού τύπου), όπου ευθέως αποκαλούσε τον υπουργό «ψεύτη» επειδή είπε ότι το Eurofighter ήταν το μοναδικό διαθέσιμο μαχητικό τέταρτης γενιάς, που όμως δεν ήταν γιατί υπήρχε και το… Rafale.
Όμως ήταν η Dassault που δεν κατέβασε το Rafale στον ελληνικό διαγωνισμό ακριβώς με την δικαιολογία ότι δεν ήταν έτοιμο. Τι συνέβαινε λοιπόν; Η Dassault επέλεξε να προωθήσει το αναβαθμισμένο Mirage 2000 με την ελπίδα ότι αργότερα θα μπορούσε να εξασφαλίσει μία follow-up παραγγελία και για κάποιες μοίρες Rafale, ωστόσο στην πορεία, η κυβέρνηση Σημίτη κατέληξε στην γερμανική πρόταση των Eurofighter λόγω των καλύτερων σχέσεών του με τη χώρα αυτή. Όταν έγινε αυτό λοιπόν, ήταν φανερό ότι δεν θα υπήρχε ούτε το παραμικρό περιθώριο για το Rafale στην Πολεμική Αεροπορία, κι έτσι η γαλλική εταιρεία θα έχανε, πιθανόν οριστικά, τον καλύτερο πελάτη της επί ευρωπαϊκού εδάφους!

Η πραγματικότητα όπως την ξέρουμε σήμερα πια, είναι ότι το Rafale αν και πράγματι δεν ήταν έτοιμο το διάστημα 1997-1999 θα μπορούσε να είχε προωθηθεί στην Ελλάδα, δεδομένου ότι μετά το 2000 το γαλλικό Ναυτικό ξεκίνησε να παραλαμβάνει τα δικά του Rafale. Δηλαδή το ίδιο περίπου διάστημα που θα παραδίδονταν τα αναβαθμισμένα Mirage 2000-5, θα μπορούσαν στην θέση τους να άρχιζαν να παραδίδονται και νέα Rafale (αντί για Eurofighter).
Οι Γάλλοι όμως, προφανώς θεωρώντας δεδομένο πελάτη την Ελλάδα, επέλεξαν να προωθήσουν πρώτα τα Mirage 2000-5, αφενός μεν για να κρατήσουν την εκεί γραμμή παραγωγής ανοιχτή – και πράγματι, τα ελληνικά αεροσκάφη ήταν τα τελευταία που εξήλθαν από αυτήν – κι αφετέρου δε να μην καθυστερήσουν τις παραδόσεις στις γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις. Έτσι απέφυγαν να προσφέρουν το καλύτερο αεροσκάφος τους στην Ελλάδα.
Στην συνέχεια και με την έξοδο του Άκη Τσοχατζόπουλου από το υπουργείο, τα πράγματα δυσκόλεψαν για το Eurofighter επί υπουργού Γιάννου Παπαντωνίου (προερχόμενος από του υπουργείο Οικονομίας) που πήρε την θέση του, με αποτέλεσμα η προμήθεια εκείνη να πάει στις καλένδες και το πεδίο για το Rafale να ανοίξει ξανά, μόνο που πια θα ξεκινούσε από μηδενική βάση…
Οι Γάλλοι της Dassault στο εξής δεν έχαναν ευκαιρία να προσεγγίζουν του Έλληνες επιτελείς και να φέρνουν το Rafale στην Ελλάδα για παρουσίαση με κάθε ευκαιρία. Συνέστησαν δε τελικά μία νέα εταιρεία από κοινού με SNECMA και MBDA, την Rafale International προκειμένου να συντονίσουν καλύτερα την προώθηση του αεροσκάφους σε διεθνείς πελάτες.
Οι δε Έλληνες πιλότοι είχαν σταδιακά όλο και περισσότερες ευκαιρίες να το δουν από κοντά κατά την διάρκεια διεθνών ασκήσεων στο εξωτερικό και να συνεκπαιδευτούν μαζί του, καθώς οι Γάλλοι παραλάμβαναν σταδιάκα όλο και περισσότερα αεροσκάφη, με το Ναυτικό πάντως να προηγείται έχοντας πιο πιεστικές ανάγκες από την Αεροπορία.
Καθώς η νέα κυβέρνηση Καραμανλή αντιμετώπισε αντιπολιτευτικά σχεδόν όλες τις προμήθειες που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, προσπάθησε να ακυρώσει ή καθυστερήσει δικαίως ή αδίκως με κάθε τρόπο τις περισσότερες από αυτές με προσχηματικά ή και υπαρκτά προβλήματα. Η παραγγελία των επιπλέον Mirage 2000-5 και ο εκσυγχρονισμός των υπόλοιπων 10 EGM/BGM δέχθηκε ιδιαίτερη πολεμική και για ένα διάστημα υπήρξε μέχρι και άρνηση παραλαβής των αεροσκαφών με αφορμή μία πολύ μεγάλη λίστα με προβλήματα και παραλείψεις που είχαν διαπιστωθεί σε αυτά.
Το γεγονός και το κλίμα αυτό προφανώς δεν βοήθησε την υποψηφιότητα του Rafale, και ταυτόχρονα ωφέλησε την ανταγωνιστική Lockheed Martin, που πέτυχε να προωθήσει μία συμπληρωματική παραγγελία 30 F-16C/D Block 52M με προαίρεση (που δεν ασκήθηκε) για 10 ακόμα το 2005. Η παραγγελία αυτή προφανώς έσπρωξε τις όποιες γαλλικές ελπίδες για ελληνική παραγγελία Rafale ακόμα πιο μακριά στο μέλλον.
Οι Γάλλοι δεν τα παράτησαν ωστόσο. Το έφεραν στον “Αρχάγγελο 2005”, την πρώτη και μοναδική στο είδος της αεροπορική έκθεση στην Ελλάδα το 2005, όπου το αεροσκάφος συμμετείχε στην εκεί αεροπορική επίδειξη παρουσιάζοντας ορισμένες από τις ικανότητές του στον αέρα.
Μετά υπέβαλαν αναλυτική προσφορά στην Πολεμική Αεροπορία στα πλαίσια της (τελευταίας) έκθεσης αμυντικού υλικού Defendory 2008, όπου όμως είχαν δυνατό ανταγωνισμό να αντιμετωπίσουν, στον οποίο αν κι είχε αφαιρεθεί ντε φάκτο η ρωσική πρόταση για Su-27/30 (ειδικά μετά την εισβολή στην Γεωργία τον Αύγουστο του 2008, όταν κι έπεσε σε δυσμένεια στην Δύση), είχε προστεθεί ωστόσο η υποψηφιότητα του σουηδικού Gripen, που προωθούνταν δυνατά με την βοήθεια των Άγγλων της BAE Systems.
Tο έφεραν και στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” όπου συμμετείχε σε στατική έκθεση στα πλαίσια της έκθεσης Athens International. Δεν δίστασαν να προσφέρουν και αντισταθμιστικά ωφέλη σε ελληνική αμυντική εταιρεία (Μiltec) δίνοντάς παραγωγικό έργο για απάρτια για το Rafale χωρίς καν να υπάρχει ακόμα συμβόλαιο αγοράς του αεροσκάφους, θέλοντας ενδεχομένως να διασκεδάσουν και τις κακές εντυπώσεις που υπήρχαν με τα προβλήματα (ή «προβλήματα», όπως το δει κανείς) των νεοπαραληφθέντων Mirage 2000-5.
Σημειωτέον δε ότι την ίδια περίοδο το Rafale βάδιζε από αποτυχία σε αποτυχία (Σιγκαπούρη, Νότια Κορέα και αλλού) σε διεθνείς διαγωνισμούς, με την στέρηση κάποιας παραγγελίας και από τον παραδοσιακό πελάτη στην Ευρώπη να κοστίζει σημαντικά, αφού δινόταν προς τα έξω η εικόνα ότι ούτε οι καλύτεροι πελάτες της γαλλικής εταιρείας δεν πείθονταν από το αεροσκάφος της.
Ο νέος τότε Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί ανέλαβε λοιπόν προσωπικά την προώθηση του αεροσκάφους της Dassault με αποτέλεσμα να το συμπεριλαμβάνει στην ατζέντα του όπου και αν πήγαινε για επίσημη επίσκεψη, από την Ινδία (που τότε έτρεχε έναν φαραωνικό διαγωνισμό για 126 νέα μαχητικά αεροσκάφη) μέχρι… την Ελλάδα.
Στην οποία Ελλάδα, κατά την διάρκεια επίσημης επίσκεψής του το 2008 έφτασε στο σημείο να απευθυνθεί στους Έλληνες βουλευτές από το βήμα της Βουλής, εκθειάζοντας την εξαίρετη γεωστρατηγική σχέση των δυο χωρών και προσπαθώντας να την μετουσιώσει σε κάτι… πιο χειροπιαστό.
Δυστυχώς και παρά την φιλότιμη προσπάθειά του, ήταν πολύ αργά. Σύντομα, η τότε κυβέρνηση Καραμανλή έπεσε στις έκτακτες εκλογές του Οκτωβρίου του 2009, με τη νέα κυβέρνηση Παπανδρέου να μην είναι ιδιαίτερα ζεστή για νέους εξοπλισμούς παρά το αλήστου μνήμης σύνθημα «Λεφτά υπάρχουν» με το οποίο κέρδισε τις εκλογές.
Η συνέχεια από εκεί και πέρα είναι λίγο πολύ γνωστή. Η χώρα μας έπεσε στον κυκεώνα της διεθνούς οικονομικής κρίσης, με την οικονομία να καταρρέει και τα μνημόνια με τους διεθνείς μας εταίρους να έρχονται το ένα πίσω από το άλλο. Τα επόμενα δέκα χρόνια που θα ακολουθούσαν θα ήταν μία πρωτοφανής περίοδος αυτο-αφοπλισμού για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με τις προμήθειες να παγώνουν σχεδόν ολοκληρωτικά, και να παραλαμβάνονται στην καλύτερη περίπτωση μόνο λίγα μεταχειρισμένα συστήματα από το εξωτερικό.
Τελικά τα χρόνια πέρασαν κι εν τω μεταξύ η Dassault είχε περιορίσει την παραγωγή του Rafale σε μόλις 11 (!) αεροσκάφη το χρόνο (για σύγκριση, πριν λίγο καιρό σε διάστημα μίας εβδομάδας παραδόθηκαν 13 F-35 για λογαριασμό των ΗΠΑ και διεθνών πελατών) προκειμένου να κρατήσει την γραμμή παραγωγής για λίγο παραπάνω έστω μόνο για τις γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Τελικά κατάφερε με αργούς ρυθμούς να το εξελίξει αρκετά ώστε να το καταστήσει πιο ανταγωνιστικό στο διεθνές προσκήνιο. Νέο ραντάρ AESA, νέα όπλα, νέα υποσυστήματα και αρκετή διπλωματική προσπάθεια, εξασφάλισαν τελικά τις πρώτες παραγγελίες από Κατάρ, Αίγυπτο και Ινδία.
Έτσι φτάσαμε στο σωτήριο έτος 2020, κι ενώ έχουν περάσει πια 20+ χρόνια από την τότε «αγορά του αιώνα» και τα πάντα έχουν αλλάξει πια. Η Τουρκία δεν είναι πια το χαϊδεμένο παιδί της Δύσης πράγμα που της έχει κοστίσει δεινά στα εξοπλιστικά της, τα αεροσκάφη μας που αγοράστηκαν τότε ήδη χρήζουν αναβάθμισης, ενώ εκείνα που ήταν τότε υποψήφια, έχουν εξελιχθεί πια σε σχεδόν διαφορετικά αεροσκάφη.
Πολλά μπορούν να ειπωθούν για εκείνη την αγορά κι ο καθένας μπορεί να κατηγορήσει ή υπερασπιστεί τα τότε υποψήφια μαχητικά για πολλούς και διαφόρους λόγους. Η ιστορία όμως έχει γραφτεί κι η ιστορία έγραψε ότι δεν πήραμε Rafale το 1999 αλλά το 2020, δυο δεκαετίες μετά.
Ίσως τελικά είμαστε τυχεροί μέσα στην ατυχία μας, δεδομένου του τι αεροσκάφη θα παραλαμβάναμε, αν τα είχαμε επιλέξει τότε, και τι αεροσκάφη θα παραλάβουμε τελικά από του χρόνου.
Σε κάθε περίπτωση, είμαστε σίγουροι ότι οι πιλότοι κι οι τεχνικοί μας θα κάνουν, όπως πάντα, το καλύτερο δυνατό που μπορούν ώστε τα νέα αεροσκάφη να παραληφθούν, ενταχθούν και αξιοποιηθούν το συντομότερο δυνατόν προς υπεράσπιση της πατρίδας και των δικαίων της.
Κύριοι, απλά δεν μας άρεσε το χρώμα.
Περιμέναμε το νέο χρωματολόγιο…
.
Δεν μπορεί, κάποιος εκεί πάνω μιλάει Ελληνικά.
Και τα δύο προγράμματα που αναβάλλαμε (προμήθεια eurofighter, εκσυγχρονισμός F16) μας βγήκαν σε καλό.
ααχ το μακρινο 1999 τοτε που κλεισαν τα λαιμα μας να φωναζουμε ολοι και ειδικα οι πιλοτοι μας για τα f-15 και ο σημιτης; σφυριζε γερμανικα….
Αν θυμάμαι καλά οι Γάλλοι είχαν κάνει και παλαιότερα πρόταση αντικατάστασης των μη αναβαθμισμένων ΜΙΡΑΖ με ΡΑΦΑΛ.
Επίσης με την ευκαιρία, μήπως να αναδημοσιεύατε το άρθρο σύγκρισης ΡΑΦΑΛ-ΓΙΟΥΡΟΦΑΪΤΕΡ. Δυστυχώς δεν θυμάμαι σε ποιο τεύχος είχε δημοσιευθεί και τα ‘χω στο εξοχικό.
Business plan επιπέδου πανηγυριτζίδικης κομπανίας, λανθασμενη ανάγνωση των πολιτικών συσχερισμων που είχαν διαμορφωθεί υπέρ ΗΠΑ και ΕΕ, υπερφιαλη συμπεριφορά προς έναν “δεδομένο” πελάτη εφόσον θεωρούσαν βεβαιη την αγορά των -5 και μετέπειτα Rafale χωρίς καν να είναι έτοιμο.
Έχοντας και ως δεδομένο το κάκιστο support με τα RDM-3, θα έπρεπε να είναι λιγότερο αλαζόνες προς τους μοναδικούς Ευρωπαίους πελάτες τους.
Ας είναι, ευκαιρία να επανορθώσουν με το υπέροχο Rafale!!
Η υποθεση rafale εχει ριζες πολυ πιο παλιες για την Ελλαδα.Ηδη απο την δεκαετια του 80 διακαης ποθος της Dassault ηταν η συμμετοχη της χωρας στο προγραμμα.,στην προσπαθεια της να βρει συνεταιρους εντος ΕΕ , μια και η αποσυρση της απο την αρχικα κοινη προσπαθεια αναπτυξης ενος Ευρωπαικου μαχητικου, για τους γνωστους λογους, περαν των αλλων σημαινε και την αναληψη εξ ολοκληρου του κοστους αναπτυξης.Υπηρξε λοιπον σαφης προταση προς την Ελληνικη πλευρα συμπαραγωγης.Αλλα οι λογοι που δεν καρποφορησαν αυτες οι προτασεις ειναι πολλοι και ισως αξιοι μιας ιστορικης πλεον διερευνησης. Καποιους τους υποψιαζομαστε παντως ….
Γιατι να μην πρωτοτυπησουμε με ενα digital camo σαν αυτο του gripen στο εξωφυλλο της ΠΤΗΣΗΣ ;
Χωρίς να θέλω να δώσω πολιτική χροιά, θεωρώ ότι το 1999 η τότε κυβέρνηση έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε, επιλέγοντας τα 60 F-16 Block 52+ (50+10 option) και τα 15 καινούργια Μ2000-5 συν αναβάθμιση 10 Μ2000 σε -5, αμφότεροι τύποι να αποτελούν εξελιγμένες εκδόσεις Α/Φ που ήδη υπηρετούσαν στην ΠΑ. Η επιλογή αυτή έγινε με σκοπό τη βέλτιστη επιχειρησιακή απόδοση υπό τον περιορισμό των διαθέσιμων κονδυλίων. Κατά την ταπεινή μου άποψη και εκμεταλλευόμενος το χρόνο που έχει παρέλθει, ώστε να τολμήσω να εκφέρω την εκτίμησή μου, απολύτως ορθώς το τότε ΚΥΣΕΑ απέρριψε την εισήγηση της ΠΑ και του Άκη περί 36 F-15H, το οποίο ήταν ένα υπερβολικά μεγάλο αεροπλάνο για τα δεδομένα μας, εντελώς νέος και άγνωστος τύπος, με σαφώς υψηλότερο κόστος ώρας πτήσεως, ενώ τίθεται και ένα θέμα με τα διαθέσιμα όπλα: τι ιδιαίτερο θα έριχνε (που θα μας αποδέσμευαν οι ΗΠΑ και μιλάω κυρίως για όπλα α-ε);;; Επίσης, ποια θα ήταν η σημερινή διαθεσιμότητα, υπό τις παρούσες συνθήκες;
Το 1999 που ελήφθησαν οι κρίσιμες αυτές αποφάσεις, όντως δεν ήταν διαθέσιμο το Rafale. Δεν είχε καν κριθεί επιχειρησιακό το Standard F1 (με υπολογιστές του Μ2000!). Στο οποίο Standard F1, το Α/Φ είχε ορισμένες περιορισμένες δυνατότητες α-α. Προφανώς, οι Γάλλοι αναζητούσαν διακαώς πελάτη/ες, για να μοιραστούν το κόστος, αλλά… bad luck… Έχασαν διάφορους διαγωνισμούς, παρά τις εξαιρετικές αεροδυναμικές επιδόσεις του αεροπλάνου και την υψηλή βαθμολογία που λάμβανε. Γιατί παντού αποφασίζουν οι κυβερνήσεις, και όχι οπωσδήποτε οι Αεροπορίες… που πρόσφατα κάποιοι ξαφνικά «έπεσαν από τα σύννεφα», μιλώντας για πολιτικές αποφάσεις, ενώ διάφορες ιστοσελίδες ζητούσαν διαγωνισμούς κλπ, λες και έχουμε πάρει κάποιο μείζον οπλικό σύστημα με κανονικό διαγωνισμό τα τελευταία 40 χρόνια… Προσοχή: άλλο να έρθουν 2-3 αεροπλάνα για να τα δούμε από κοντά, άλλο πλήρης διαγωνισμός.
Το 2006 κρίθηκε επιχειρησιακό το Standard F2, προσθέτοντας κάποιες ακόμα βασικές λειτουργίες, όπως SCALP EG και Link 16. Στη συνέχεια πιστοποιήθηκε το F3 κλπ, ενώ η κρίσιμη καμπή έγινε το 2015, όπου τρεις χώρες (Αίγυπτος, Κατάρ, Ινδία) αποφάσισαν σχεδόν παράλληλα την προμήθεια Rafale, οι δύο εκ των οποίων (Αίγυπτος, Κατάρ) άσκησαν τα Option για επιπρόσθετα Α/Φ, πράγμα το οποίο συζητά και η τρίτη (η Ινδία).
Το περίεργο είναι ότι το Eurofighter ήταν γενικώς πιο καθυστερημένο ως πρόγραμμα σε σχέση με το Rafale, οπότε προκαλεί κάποια εντύπωση που προσφερόταν το 1999. Ίσως τότε είχε κάποια προπορεία στο Tranche 1. Και φυσικά δεν μας κάνει καμία εντύπωση η επιλογή του από την τότε – ακραιφνώς γερμανόφιλη – κυβέρνηση…
Σε κάθε περίπτωση, το Μ2000-5 ήταν μία εξαιρετική επιλογή, με επιχειρησιακές δυνατότητες που προσομοίαζαν το Rafale (το οποίο μάλλον ξεπερνούσε, την εποχή εκείνη), τουλάχιστον όσον αφορά τα όπλα (MICA EM/IR, SCALP EG), με έναν κινητήρα (άρα οικονομικό), με ικανότατο ραντάρ και σύστημα αυτοπροστασίας και τη γνωστή αξιοπιστία και ευρωστία των Mirage. Επίσης, εκτιμώ ότι υπερείχε σε πολλές παραμέτρους σε σχέση με τα Block52+ και ήταν εφάμιλλο των πολύ μεταγενέστερων Block52+ Advanced, όπως έχω αναλύσει σε παλαιότερα σχόλιά μου: https://www.ptisidiastima.com/everything-about-mirage-2000-modernization/#comment-49678 https://www.ptisidiastima.com/mirage-2000egm-bgm-new-tricks-for-an-old-fighter-dog/#comment-221278 κλπ.
Δυστυχώς, το γεγονός ότι ουσιαστικά δεν το υποστηρίξαμε επαρκώς από το 2010 και μετά έχει αρνητικές συνέπειες, όπως αναλύεται στο ακόλουθο άρθρο: https://belisarius21.wordpress.com/2020/08/21/η-αρχαία-γραία-η-ελλάς-graecia-greece-και-η-ιστορία/ Ελπίζω στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα η θετική περιρρέουσα ατμόσφαιρα και ο γενικότερος ενθουσιασμός που επικρατεί με τα Rafale να έχει και ανάλογη επίδραση στα Mirage. Ίσως μάλιστα διαπιστώσουμε τι είχαμε και δεν το είχαμε εκτιμήσει.
κάλλιο αργά παρά ποτέ…..Με αυτά που γίνονται διαχρονικά σ’ αυτή τη χώρα – και όχι μόνο στην άμυνα – καταλήγω στο συμπέρασμα ότι: Η Παναγία είναι σίγουρο επεμβαίνει και διορθώνει τα κακώς κείμενα ίσια ίσα για να μη διαλυθούμε….μετά μας αφήνει να δει αν βάζουμε μυαλό και επειδή φυσικά δεν βάζουμε ξαναεπεμβαίνει…….
To Rafale είχε έρθει καιπριν τον Αρχάγγελο του 2005 στην Τανάγρα. Ήταν στην γιορτή της αεροπορίας (2003 νομίζω, ή ίσως το 2004), Κυριακή απόγευμα, ενώ είχε πλέον ελάχιστο κόσμο, το Σάββατο είχε προηγηθεί η πολυδιαφημισμένη τότε επίδειξη του Eurofighter με πρωτόγνορη προσέλευση κόσμου για προ-Αρχάγγελου εποχή. Νομίζω δεν είχε ανακοινωθεί καν η επίσκεψη του Rafale, σίγουρα δεν είχε προβληθεί όσο του Eurofighter. Ήταν ένα διθέσιο και έκανε μια απίστευτη επίδειξη (προσωπικά δεν έχω δει καλύτερη). Δεν είμαι σίγουρος αλλά νομίζω πέταξαν και Έλληνες χειριστές τότε. Το αναφέρω επειδή το άρθρο δίνει την εντύπωση ότι πρώτη φορά ήρθε το 2005 σε ελληνικό έδαφος, γενικά δίνει διάφορες εντυπώσεις, ειδικά στο σημείο με την προβολή και τη διαθεσιμότητα (ασχολίαστο αυτό για τις διαφημίσεις..) κάτι πλέον παραδοσιακό για το περιοδικό. Ας το κρίνουν οι αναγνώστες αυτό, μιας και το περιοδικό (ειδικά τελευταία) λέει τα καλύτερα λόγια για τον εαυτό του.
Δεν ξερω αν το Rafale ηταν ετοιμο για να λαβει μερος στο διαγωνισμο του 1999,(αν δεν κανω λαθος)αλλα και να ηταν δεν ειχε καμια τυχη.Οι δυο βασικες συμμοριες ηταν αυτες του F-16 και του F-15.Ειναι γνωστο πως ο τοτε ΥΠΕΘΑ μπηκε στο ΚΥΣΕΑ με αποφαση για F-15,o τοτε πρωθυπουργος,που δεν ηξερε ουτε G-3 να κραταει,του ειπε F-16,και ο ΥΠΕΘΑ ανταπαντησε περνωντας το project και σπαζοντας την παραγγελια στα τρια.
Τωρα στα Mirage 2000-5 τη μπουγαδα καθαρισε ενας αποστρατος που ηταν αντιπροσωπος τη Dassault σε συνεργασια φυσικα με τους γαλλους και καποιους ελληνες “φιλους” των γαλλων με το γνωστο τραγελαφικο αποτελέσμα.Μερικα καινουργια -5.λιγα εκσυγχρονισμα και τα υπολοιπα αστα οπως ειναι….
Απο’κει και περα οι κακες γλωσσες λενε πως η ελληνικη πολιτικοδημοσιογραφικη συμμορια που προωθουσε τα Eurofighter ανοιξε βεντετα μεχρι τελικης πτωσεως με την αντιστοιχη των Rafale,με αποτελεσμα να αλληλοεξοντωθουν.
Οι ιδιες κακες γλωσσες λενε πως μεσα στο πανικο κορυφαιο στελεχος της ΝΔ με παθολογικη “αγαπη” για τα F-16,προτεινε στον τοτε πρωθυπουργο Καραμανλη να συνδυασει την επισκεψη στις ΗΠΑ με την προμηθεια 30 αεροσκαφων.Οι ηττημενες συμμοριες(Rafale,Eurofighter) αντεδρασαν,και μεσα απο τα ελεγχομενα απο αυτες ΜΜΕ(TV,εφημεριδες)ξεκινησαν ενα μπαραζ επιθεσεων εναντιον του ερωτοχτυπημενου στελεχους της ΝΔ,με αποτελεσμα σε πρωτη φαση να ακυρωσουν τα 10 αεροσκαφη της προαιρεσης και στη συνεχεια να πετυχουν την απομακρυνση του απο την κυβερνηση.
Μετα απ’ολα αυτα αφου πετυχαν οι γαλλοι να μας πουλησουν τα Rafale,εστω και με καθυστερηση 20 χρονων,ειναι αξιοι συγχαρητηριων.Αφου το καταφεραν αυτο,και παγο στους εσκιμωους να μαθω οτι πουλησαν δεν θα μου κανει καμια εντυπωση…..
Aν μπορουσαμε να μαθουμε τις αποψεις και τις εντυπωσεις χειριστων της ΠΑ για τα Rafale θα ειχε παρα πολυ ενδιαφερον ….
Eξαιρετική και απροσμενη εξέλιξη η απόκτηση των rafale. Αν όλα πάνε καλά να αντικατασταθούν μελλοντικά όλα τα mirage με ιδιου τυπου αεροσκάφη ωστε η ΠΑ να επιχειρεί με F16, F35 & rafale !
Ωστόσο με τρόμο διαπιστώνω οτί πολλοί συνδέουν την έλευση τους με τη δράση μεταφυσικων δυνάμεων. Ελπιζω να ανηκουν στην τρίτη ηλικία αυτοί με τις παρωχημένες δοξασίες / αντιλήψεις, σε αντίθετη περιπτωση δυσκολα τα πράματα για αυτή τη χωρα. Ο παπας στην ορκομωσια ελεγε ” η παναγια σας αγαπει περισσοτερο απο ολα τα παιδια του κοσμου ” . Κωμωδία, σανος για μεγαλα παιδια που αδυνατούν να αντιληφθουν τη φυση της υπαρξης τους.
Βλεπω αυτους τους δυο φορτους και
• μου σηκωνεται … η τριχα
• συνειδητοποιω και απο μια αλλη οπτικη ποσο το Rafale (F3+) ειναι σαν να εχει ερθει στο Αιγαιο F-22 … Αν ολοι οι Μica γινουν ΝG, και με Global Eye AΣΕΠΕ, συν ενα σοβαρο Σωμα UAV/UCAV , βλεπω μεχρι και Pause στο θεμα F-35 …
Από την αεροπορική ανασκόπηση της τελευταίας 20ετίας βλέπουμε πως με αυτές τις λάθος κινήσεις η 114ΠΜ κατέληξε σε πτέρυγα 2 ταχυτήτων. Η αγορά 15 νέων Mirage όταν με βάση την δομή της ΠΑ για την συγκρότηση Μοίρας απαιτούνται 20 με παράλληλη αναβάθμιση 10 από τα 35 που υπήρχαν διαθέσιμα Mirage 2000EGM/BGM οδηγούσε νομοτελειακά σε αυτή την κατάσταση που υπάρχει μέχρι και σήμερα στην Τανάγρα. Ακόμα και οι option που έχουν διαρρεύσει για αγορά άλλων 3 Mirage 2000-5 και την αναβάθμιση άλλων 5, αν υλοποιούνταν θα οδηγούσαν σε μια δομή 33 Mirage 2000-5 και 20 Mirage 2000EGM/BGM και πάλι με βάση την δομή δεν βγαίνουν απόλυτα νούμερα για συγκρότηση 3ης Μοίρας Mirage 2000 εκτός και αν οι Μοίρες που είχαν τα 5αρια έπεφταν σε 16. To ιδανικότερο θα ήταν η εξαρχής αναβάθμιση όλων (35) σε επίπεδο Mirage 2000-5 και η αγορά μικρού αριθμού νέων για την αναπλήρωση απωλειών. Αλλά προφανώς αλλιώς ακούγεται και έχει και άλλο πολιτικό βάρος να αγοράζεις 15 καινούργια και να αναβαθμίζεις 10 και αλλιώς να αγοράζεις 5 και να αναβαθμίζεις 35.
Παρα του πολλους ενθουσιασμους που εκδηλωνονται εδω και αρκετο καιρο για την συγκεκρημενη επιλογη της Κυβερνησης,εξακολουθω να εχω σοβαρες αμφιβολιες για την ορθοτητα της συγκεκρημενης επιλογης./image%2F0644244%2F20160124%2Fob_1ebd81_7b501mg4682.jpg)
Δεν μπορω να μην παρατηρησω οτι η διμερης σχεση με την Γαλλια θα μπορουσε να σφραγιστει και με διαφορετικο τροπο. Για παραδειγμα, θεωρω πολυ ποιο ανταποδοτικο εναν ριζικο εκσυγχρονισμο του συνολου των περιπου 43 Μ-2000 σε Ελληνικη υπηρεσια με τα ποιο συγχρονα συστηματα που σε λιγοτερο απο 24 μηνες θα «φορανε» τα Rafale που θα παραδιδει η Dassault στην διαμορφωση “F4.1”.
«..Rafale B, C, M F4 ( first step 4.1, second step 4.2) It will upgrade radar (F4.1), as well as improved capabilities in the Helmet-Mounted Display and AASM 1000 kg, OSF (long range optoelectronics system) will be receive an IRST( Infrared Search and Track ) for detecting and identifying airborne stealth targets at long range (F4.1), it will be more effective in network-centric warfare, more data exchange and satellite communication and will launch small (F4.2) . It as be ordered in 2019.:All 180 French Rafale B,C,M will be upgraded to F4.1 in 2022..»
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
Βεβαια εδω υπαρχουν ορισμενες αμφιβολιες για την ημερομηνια εισαγωγης της νεας εκδοσης οπως και ο ιδιος αντιληφτηκα:
«..Le standard F4 devrait succéder au F3R, pour une mise en service prévue vers 2025..»
https://fr.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
αν και η προηγουμενη αναφορα για το 2022 ειναι πολυ ποιο προσφατη και μαλλον επικαιροποιημενη.
Ετσι οπως εξεληχτηκαν τα πραγματα και απο την ροη των γεγονοτων η «κινηση» της αγορας των 18 Rafale F3/F3R εμφανιζεται να ειναι σε μεγαλο βαθμο, αψυχολογητη, απροσμενη, χωρις να υπαρχει η παραμικρη μελετη (επιχειρησιακη, τενχοκρατικη) που να μπορει να την υποστηριξει οχι μονο δημοσιως αλλα και εντος των ΕΕΔ. Σιγουρα, εαν καποιος «χαριζει Rafale», μεσα στην ΠΑ δεν καθονται να τα «κοιταξουνε στα δοντια», αλλά θα τα δεχτουν το ιδιο, χωρις πολλες περιστροφες. Μπορουν ομως να κανουν και διαφορετικα;
Ειμαστε μαρτυρες μιας προσπαθειας για αμεση ενισχυση των ΕΕΔ. Μεχρι εδω ολα καλα! και στα λογια και στις προθεσεις. Αλλα απο εκει και περα μεχρι την κυοφορηρη ενος εξοπλιστικου προγραμματος στην κυριολεξια κτισμενο γυρω απο τα 18 Rafale και μαλιστα μιας εκδοσης που σε λιγοτερο απο 24 μηνες θα αντιπροσωπευει (ηδη) το «παρελθον» για την Γαλλικη Πολεμικη Αεροπορια, δημιουργει σοβαρα ερωτηματικα!
Προσπαθωντας καποιος να «διαβασει» τον πιθανο αντιπαλο στο τι θα πραξει, απο την μια εξακολουθουμε να μην εχουμε κατι το χειροπιαστο για το τι θα επιλεξουν οι της ΤΗΚ για τα επομενα 10 χρονια σαν το λεγομενο «ισχυρο» χαρτι για την ΤΗΚ. Μεχρι χτες θα μπορουσε να θεωρηθει οτι υπηρχε αποκλειστικα το «χαρτι» της ASELSAN για εναν επιπλεον εκσυγχρονισμο του στολου των F-16 B50+(CCIP) με ενα νεο ρανταρ AESA τεχνολογιας GaAs (δοκιμες F16 B30 μεσα στο 2020) ή και ποιο εξελιγμενου πανω στην τεχνολογια GaN (θεωρητικα προγραμματιζονται δοκιμες το 2022).
Διαβαζοντας ομως προχθες ενα αλλο γνωστο ιστολογιο πληροφορηθηκα οτι η τουρκια ενδεχομενως να εχει ξεκινησει και διαβουλευσεις με τους Νοτιοκορεατες για το KF-X με σκοπο την αποκτηση 120 αεροσκαφων.
https://www.defence-point.gr/news/tha-einai-mipos-to-notiokoreatiko-kf-x-to-epomeno-toyrkiko-machitiko
το οποιο μαλλον θα ειναι εφοδιασμενο με ενα πολυ ποιο ισχυρο ρανταρ απο τα «ελληνικα» AESA:
«..the AESA radar being developed for the KF-X project had said that the prototype KF-X AESA radar had around 1,088 Transmitter-Receiver Module (TRM). By 2023, the number is expected to increase by 20% to have around 1,200-1,300 modules. (F-22’s radar has 2,000 and F-35’s radar has 1,200).The KF-X AESA radar is expected to perform better than AN/APG-83 being installed on KF-16V, which is similar to the F-16V, the most recent version of the F-16 jet…»
https://www.defenseworld.net/news/27586/S_Korean_KF_X_Jet___s_AESA_Radar_to_Match_Performance_of_F_35_Radar
Τι «κουνελι» θα βγει απο το τουρκικο «καπελο» δεν το γνωριζω. Ισως «λιγο απο ολα», ισως και «τιποτα». Μπορουμε ομως να βασιζομαστε για το μελλον σε ενα υποθετικο «τιποτα»;
Τωρα, επειδη τα ελληνικα εξοπλιστικα εμφανιζονται να δειχνουν οτι «προπορευονται» των τουρκικων, χαρις στα προγραμματα των 84 F-16V και των 18 Rafale F3/F3R, ισως, λεω ισως, καποια απο αυτα τα προγραμματα να αποτελουν μια «ελαφρα» βεβιασμενη κινηση που υποκινηθηκε απο μια συναισθηματικη φορτηση εξαιτιας των γεγονοτων στην ανατολικη μεσογειο ή και εξαιτιας της γνωστης «βιασυνης» επειδη ειχαν «χρονισει».
Ακριβως για αυτους τους λογους εξακολουθω να θεωρω οτι παρα τις οποιες δημοσιες ανακοινωσεις, υπαρχουν ακομη περιθωρια, να αναθεωρηθουν οι επιλογες σχετικα με τα Rafale F3/F3R και με «καθαρο μυαλο» να γινει μια στροφη σε «κατι» που να μας καλυπτει σε μεγαλυτερο βαθμο για το μελλον.
https://omnirole-rafale.com/rbe2/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Thales_RBE2
ΘΑ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΜΕ ΤΟΝ GK. ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΧΡΥΣΑ ΚΑΙ ΑΞΙΑ ΤΑ ΡΑΦΑΛ, ΑΣΧΕΤΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ, ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ, ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΟΠΤΙΚΟ, ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΠΛΤΑΦΟΡΜΕΣ ΚΛΠ, ΠΑΙΡΝΕΙ ΚΑΙ ΚΑΥΣΙΜΟ ΑΡΚΕΤΟ, ΓΙΑ ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΝΟΤΙΑ ΚΡΗΤΗ ΜΕΧΡΙ ΛΙΒΥΗ Η ΑΓΚΥΡΑ. ΑΛΛΑ: ΟΤΑΝ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥ MIRAGE 2000 BANC D ESSAI RAFALE, H ΑΛΛΙΩΣ BOB ΟΠΩΣ ΤΟ ΛΕΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΤΟΥ, ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΓΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ, ΤΟ AESA ΤΟΥ ΡΑΦΑΛ, Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΠΟΥ ΕΤΣΙ Κ ΑΛΛΙΩΣ ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΣΤΑ -5 , ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΡΑΦΑΛ ΚΑΙ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ SPECTRA, ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΗΡΑΜΕ 20 ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΑΠΛΑ ΜΙΡΑΖ ΑΠΟ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΟΥΜΕ ΟΛΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΟΤΥΠΟ, ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΣ ΠΡΟΒΟΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟ ΚΡΑΝΟΣ, ΚΑΙ LITENING/SNIPER/TALIOS. ΝΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΤΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΤΟΥ ΡΑΦΑΛ, ΓΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ ΜΑΚΡΙΝΕΣ, ΑΛΛΑ ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΙΠΤΑΜΕΝΑ ΤΑΝΚΕΡ ΠΟΥ ΕΒΓΑΛΕ ΣΤΟ ΣΦΥΡΙ Η ΙΣΠΑΝΙΑ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΑΡΧΗΓΟΙ. ΑΠΟΡΩ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΞΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ. ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΛΩΜΕΝΟΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ. ΚΥΡΙΕ ΖΥΚΙΔΗ ΕΧΕΤΕ ΥΠΟΨΗ ΣΑΣ ΑΝ ΥΠΗΡΧΕ ΠΟΤΕ ΚΑΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΣΚΕΨΗ; ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΔΕΝ ΘΑ ΗΤΑΝ;
Α ΞΕΧΑΣΑ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΚΑΙ ΟΤΙ LINK ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ. ΘΑ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΝΝΙΑΙΑ ΟΘΟΝΗ ΣΤΟ ΠΙΛΟΤΗΡΙΟ ΑΛΛΑ F35/GRIPEN NG/F18E BLOCK3, ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΓΩΓΙΚΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ…… ΕΤΣΙ ΕΧΕΙΣ: ΑΡΙΘΜΟΥΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΣΥΝΤΟΜΑ ΠΛΗΡΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ, ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ, ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ, ΜΑΚΡΥ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ, ΤΙΜΑΣ ΤΙΣ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΤΙΚΑΤΟΠΤΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΙΩΝΕΙΣ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΛΠ, ΑΦΟΥ ΑΡΚΕΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΑΠΑΡΤΙΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ, ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΝΕΙΑ ΕΝΑ ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΠΛΗΡΕΣ. ΒΕΒΑΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΥΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΩΣΤΩΝ ΟΠΛΩΝ
ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΠΡΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΦΩ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΟΙ ΤΟΝΟΙ ΜΕ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ. ANYWAY I WILL COLLOW YOUR LEAD!
Δεν θα έλεγα ότι η γαλλική πλευρά έκανε κάτι “λάθος”. Δεν είμαι μαρκετίστας αλλά το θέμα “ελληνικά Rafale” ανέκαθεν το έβλεπα ως σειρά ατυχών συγκυριών. Δεν είναι θεμιτό να κατηγορηθεί η γαλλική πλευρά για λάθη ή παραλείψεις επειδή η ελληνική πλευρά αποφασίζει τα εξοπλιστικά της…όπως τα αποφασίζει, ούτε φυσικά για την οικονομική κρίση, ή για το μεταψυχροπολεμικό “πετσόκομμα” που εν πολλοίς ευθύνεται για την “σαλαμοποιημένη” ανάπτυξη-αναβάθμιση του μαχητικού και τις καθυστερήσεις της. Οι αστάθμητοι παράγοντες πάντα υπάρχουν.
Μακροπρόθεσμα βέβαια, η ιστορία τελικά “δικαίωσε τους αδικημένους” (Ελλάδα, δια της αναβλητικότητας πάντα περνάμε μπροστά στο τέλος) γιατί πρώτον ο χρόνος ανέδειξε το Rafale ως ισάξιο αν όχι καλύτερο του Typhoon και δεύτερον γιατί στο μεταξύ το αεροσκάφος πέρασε όλες του τις διαδοχικές αναβαθμίσεις χωρίς να επωμιστούμε κι εμείς το κόστος (φανταστείτε να είχε παραλάβει η Ελλάδα μαχητικά F1…και μετά F2…και και και…ή ακόμα χειρότερα, EF Tranche 1!).
Θα έλεγα πως αν κάποιου η στρατηγική προώθησης ήταν (και είναι) προβληματική, αυτή είναι της κοινοπραξίας Eurofighter. Τα προβλήματα του αεροσκάφους και οι αναβαθμίσεις του αντιμετωπίζονταν ανέκαθεν με ρυθμούς slow motion και μέχρι σήμερα παρουσιάζει ελλείψεις σε αντίθεση με το Rafale, όλη η διαχείριση του προγράμματος αναδίδει μια οσμή αναίτιας δυσλειτουργίας η οποία σίγουρα δεν βοηθά τις πωλήσεις.
Τα γαλλικά μαχητικά είναι κατασκευές υψηλής αντοχής με μεγάλο όριο ζωής. Μπορεί τα ηλεκτρονικά τους να απαξιώνονται με τον καιρό, οι ατρακτοι τους όμως είναι τρακτέρ. Αυτό βεβαια δεν βοηθά στην πώληση των νέων σχεδίασεων. Έτσι απόφαση σαν να σταματήσουν τον εκσυγχρονισμο των Μ-2000 μπας και πουλήσουν κανένα Rafale στο οποίο είχαν ρίξει όλα τα λεφτά τους. Αυτό όμως για πελάτες σαν κι εμάς δεν είναι καλό. Έτσι τώρα, πρακτικά με τα λεφτά που ζητούσαν για την αναβάθμιση των παλιών Μ-2000 αγοράζουμε μια μοίρα Rafale. Ελπίζω σε μια 10ετια το πολύ να διώξουμε και τα – 5 με την ίδια λογική και να αποκτήσουμε (άλλες δύο μοίρες θα έλεγα εγώ) Rafale. Μια αεροπορία με Viper σε αριθμούς για την καθημερινή λάντζα, Rafale για την προβολή ισχύος στην Αν. Μεσόγειο και την Κύπρο αλλά και F-35 σε ρόλο στρατηγικής αποτροπής, θα είναι ανίκητη και το καλύτερο εργαλείο διπλωματίας της πολιτικής ηγεσίας.