Κυκλοφορεί!
Και ηλεκρονικά ΕΔΩ
Νέο Ισοζύγιο στο Αιγαίο:ΤΑΙ KAAN Vs F-35A Lightning II;
Πιο επίκαιρο από κάθε άλλη φορά, το κύριο θέμα του τεύχους μας σχετικά με το ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος που θα εξελιχθεί στο Αιγαίο μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η προεκλογική εκστρατεία του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επιστράτευσε ήδη από μήνες όλα τα εν εξελίξει προγράμματα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, στο πλαίσιο προβολής των επιτυχιών και του οράματος ισχύος της επόμενης εκατονταετίας, του αποκαλούμενου «Αιώνα της Τουρκίας» (Turkiye Yuzuili), προεξάρχοντος του μαχητικού στελθ TF–X, ονοματισμένου πλέον ως Kaan. Την ίδια στιγμή, η προμήθεια μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35A από την Ελλάδα, σε μια διαδικασία που είχε δρομολογηθεί εδώ και καιρό, έχει φτάσει στο τελευταίο βήμα πριν από την υπογραφή τής διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, τη γνωστοποίηση δηλαδή της δυνητικής πώλησης στο Κογκρέσο, όπως προβλέπει η αμερικανική νομοθεσία. Κρίσιμη παράμετρος όμως στα παραπάνω είναι ότι, σε αντίθεση με αυτό που οι περισσότεροι Έλληνες πιστεύουν σε κάποιο βαθμό, τα τουρκικά εγχώρια προγράμματα ανάπτυξης οπλικών συστημάτων δεν είναι ούτε χίμαιρες ούτε μακέτες προπαγάνδας, αλλά απολύτως πραγματικά, με τις απειλές που προβάλλουν και τις προκλήσεις που αναδύονται για την ελληνική άμυνα να είναι γιγάντιες για το μέλλον. Η «αχίλλειος πτέρνα» τους είναι μία και μοναδική: η κακή κατάσταση της τουρκικής οικονομίας σήμερα που ίσως ανακόψει, αν και -δυστυχώς- προσωρινά, τις εξελίξεις στη γειτονική χώρα. Οι όποιοι ελληνικοί σχεδιασμοί όμως θα πρέπει να στοχεύουν πολύ πιο μακριά στο μέλλον από αυτή την πρόσκαιρη εξέλιξη.
Μια υπογραφή συμβολαίου από την Ελλάδα για F-35A μέσα στους επόμενους μήνες θα αποδώσει μαχητικά την ίδια περίοδο, το 2027-2028, που η Τουρκία ευαγγελίζεται ότι θα διαθέτει τα πρώτα Kaan Block 10, με κινητήρα F110 και θα αποσοβηθεί έτσι μια τεράστια ανατροπή αεροπορικού ισοζυγίου στο Αιγαίο. Ακόμη όμως και εάν το τουρκικό πρόγραμμα καθυστερήσει, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα έχει την πρωτοβουλία μέσα στα πρώτα χρόνια της επόμενης δεκαετίας! Μια πλήρης και εμπεριστατωμένη του Kaan και της απειλής του προβάλει στο καινούργιο τεύχος μας.
H 120ΠΕΑ με τα φτερά των M-346 Master
Η πορεία αναγέννησης της εκπαίδευσης νέων χειριστών της Πολεμικής Αεροπορίας, από το κομβικό σημείο της υιοθέτησης της ισραηλινής πρότασης το 2020, σημείωσε άλλο ένα ορόσημο στις 17 Μάϊου 2023 με την τελετή επίσημης υποδοχής των δυο πρώτων καινούριων αεριωθουμένων προκεχωρημένης και αρχικής προεπιχειρησιακής εκπαίδευσης Leonardo M-346B Master, στο Ελληνικό Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλοτών της Καλαμάτας όπως προέβλεπε η διακρατική συμφωνία Ελλάδας-Ισραήλ με ανάδοχο την Elbit Systems, που, όταν υπογράφηκε το 2021, έγινε και παραμένει η μεγαλύτερη για τις δυο χώρες στον τομέα της Άμυνας. Όλες οι εξελίξεις και οι προοπτικές.
ΗΝΙΟΧΟΣ 2023, Ο «διαφορετικός»!
Με σημαντικές νέες παρουσίες, επιστροφή γνώριμων συμμετεχόντων αλλά και κάποιες απουσίες, η μεγάλη ελληνική αεροπορική άσκηση και μια από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη πραγματοποιήθηκε σε όλο το εύρος τού FIR Αθηνών, με επίκεντρο όπως πάντα την Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας. Σε άψογη διοργάνωση και εξαιρετική υλοποίηση από το ΚΕΑΤ (Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής), η άσκηση υπήρξε για άλλη μια φορά πλήρης εφαρμογή του ρητού που το ακολουθεί από την ίδρυσή του: «Σοφόν εν βούλευμα πολλάς χέρας νίκα». Αυτό είναι το πρώτο μέρος της αναφοράς μας στον ΗΝΙΟΧΟ 2023, με ένα δεύτερο στα ενδότερα της άσκησης να έπεται στο επόμενο τεύχος μας.
ΗΝΙΟΧΟΣ 2023: Πρεμιέρα για τα ελληνικά Rafale
Αν και πολλοί ήταν εκείνοι που περίμεναν την πρώτη εμφάνιση των Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας στον ΗΝΙΟΧΟ 2022, αυτό δεν έγινε τελικά αφήνοντας έτσι την πρεμιέρα των μαχητικών της 332Μ για φέτος. Μαζί με την περιγραφή της συμμετοχής τους, που ήταν μια ευκαιρία να «λάμψουν» περιλαμβάνουμε και όλες τις πρόσφατες εξελίξεις για την αξιοποίησή τους.
Ινδική Αεροπορία -Flanker Force
Το Sukhoi Su-30MKI «Flanker-H» αποτελεί από καιρό τη ραχοκοκαλιά της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας και στον ρόλο του αυτό συμπληρώνεται από τα Rafale EH/DH, μια κατάσταση που αναμένεται να διατηρηθεί και στο προσεχές μέλλον. Το ρωσικό βαρύ μαχητικό εξοπλίζει 12 Μοίρες και είναι έτοιμο να εκτελέσει ένα ευρύ φάσμα ρόλων σε περίπτωση που η ένταση με το Πακιστάν και την Κίνα ξεσπάσει σε κρίση πλήρους κλίμακας. Η παρουσία τους στον ΗΝΙΟΧΟ 2023 τα έφερε στο ελληνικό και ευρωπαϊκό προσκήνιο, μια ευκαιρία να ανανεώσουμε τη γνωριμία μαζί τους.
ORION 2023, γαλλική «τρίαινα» σε αέρα, ξηρά και θάλασσα
Μια από τις μεγαλύτερες δραστηριότητες συνεκπαίδευσης στην Ευρώπη και η μέγιστη με διοργανώτρια τη Γαλλία ήταν η Orion 23. Έπειτα από έναν μακροχρόνιο σχεδιασμό και προετοιμασία μέσα στο 2022, το βλέμμα στραμμένο στο πόλεμο στην Ουκρανία και με όλους τους κλάδους των ενόπλων δυνάμεών της να λαμβάνουν μέρος με ισχυρούς σχηματισμούς και μείζονες μονάδες, η φάση «μετά στρατευμάτων» υλοποιήθηκε σταδιακά από τις αρχές του χρόνου και η «Πτήση» την παρακολούθησε από κοντά σε όλες τις διαστάσεις της: στον αέρα, την ξηρά και τη θάλασσα.
ORION 23/4, Γαλλική Άμυνα με ελληνική συνδρομή
Η Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη-AAE (Armee de l’Air et de l’Espace) συμμετείχε στην τέταρτη και τελευταία φάση της μεγαλύτερης διακλαδικής άσκησης της χώρας μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Η διοργάνωση, αν και αφορούσε σε μεγάλης κλίμακας προσομοίωση άμυνας της γαλλικής επικράτειας σε όλες τις διαστάσεις, ξηρά, θάλασσα, αέρα και Διάστημα, είχε και διεθνή συμμετοχή, εντός και εκτός NATO. Ελληνικά Mirage 2000-5EG/BG Mk2 πέταξαν στην Γαλλία και συνέβαλλαν στην γαλλική άσκηση.
Aviazione dell’Esercito Italiano – 7o Reggimento «Vega»
To 7o Σύνταγμα κυριαρχεί στο στερέωμα της Ιταλικής Αεροπορίας Στρατού, έχοντας πλέον αξιοποιήσει πλήρως UH-90A (NH90 TTH) και επιχειρώντας με αναβαθμισμένα AH-129D που αναβαθμίστηκαν κατακόρυφα με την ενσωμάτωση πυραύλων SPIKE ER, κάμνοντας μια επίσκεψη στο 7ο Reggimento Aviazione dell’Esercito «Vega» σίγουρα ενδιαφέρουσα.
Leonardo Helicopters AW249, ο άξιος διάδοχος των Mangusta
To αρχικό Agusta A129 Mangusta γνώρισε μικρή εμπορική επιτυχία, αφού αγοράστηκε μόνο από την Ιταλική Αεροπορία Στρατού, αν εξαιρέσουμε φυσικά την απόκτηση της άδειας κατασκευής από την ΤΑΙ/TUSAS για την τουρκική έκδοση T129 ATAK. Από την άλλη, ήταν το πρώτο ελικόπτερο ειδικά σχεδιασμένο για τον επιθετικό ρόλο και όχι εξοπλισμένη έκδοση κάποιου τύπου παρατήρησης ή γενικής χρήσης στην Ευρώπη. Η απόφαση της AVES (Aviazione dell’Esercito Italiano) να αναζητήσει αυτόνομα διάδοχο κατάσταση και να μη στραφεί σε κάποιο επιθετικό ελικόπτερο ήδη σε παραγωγή αποτέλεσε τη βάση του προγράμματος AW249 της Leonardo Helicopters.
Marina Μilitare – 1ο Gruppo Εlicotteri
Η Αεροπορία του Ιταλικού Ναυτικού έχει την ιδιαιτερότητα να επιχειρεί με δυο κύριους τύπους ελικοπτέρων, το NH90 αλλά και το AW101. To τελευταίο μπήκε σε υπηρεσία με την Marina Militare, νωρίς τη δεκαετία του 2000 σε ρόλους ναυτικής περιπολίας, συνεργασίας με πλοία και ανθυποβρυχιακό αγώνα ως SH-101A και αξιοποιήθηκε σε αποστολές ASW (Anti-Submarine Warfare) και ASuW (Anti-Surface Warfare), ενώ υποστήριξε και την COMSUBIN, τη Διοίκηση Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων (Raggruppamento Subacquei e Incursori) του Ιταλικού Ναυτικού. Από το 2006 άρχισε να παραδίδεται η έκδοση αεραποβατικής κρούσης του ελικοπτέρου (Eliassalto), ως MH-101A. Το 1° 1ο Gruppo Εlicotteri είναι η μόνη Ομάδα ναυτικής αεροπορίας που το χρησιμοποιεί στον ρόλο Assault, ενώ ο τύπος εκσυχρονίζεται μέσω MLU (Mid-Life Update) με το πιο πρόσφατο πρότυπο, όπως τα HH-101A «Caesar» της ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Επιχείρηση Eagle Claw, RH-53D του US Navy στο Ιράν
Στις 24 Απριλίου 1980, η Πολεμική Αεροπορία, ο Στρατός και το Ναυτικό των ΗΠΑ ξεκίνησαν από κοινού την περίφημη επιχείρηση διάσωσης ομήρων με το όνομα Eagle Claw ή Rice Bowl στο Ιράν, που εξελίχθηκε δραματικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 25ης Απριλίου. Παρά την αποτυχία της, η επιχείρηση ήταν πρωτοπόρα και χρησιμοποίησε από κοινού ελικόπτερα από τις Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ, ειδικά τη νέα τότε «Δύναμη Δέλτα». Τα σκληρά μαθήματα που πάρθηκαν οδήγησαν στη συγκρότηση του 160ου Συντάγματος Αεροπορίας Ειδικών Επιχειρήσεων «Night Stalkers» στον Αμερικανικό Στρατό και τελικά στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και παραγωγή του tiltrotor Bell Boeing V-22 Osprey. Σε μια καινούργια ιστορική ανασκόπηση παρουσιάζουμε πολλά καινούργια στοιχεία για την επιχείρηση, όπως και για το τι απέγιναν τα RH-53D που εγκαταλείφθηκαν τότε σε ιρανικό έδαφος.