Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα καταβάλει ακόμα €20,1 εκατ. στο πρόγραμμα των υποβρυχίων, ώστε να ολοκληρώσει τις δοκιμές και εργασίες αποκατάστασης.
Το επιπλέον ποσό κρίνεται απαραίτητο, αφού το υπολειπόμενο μέρος από τα συνολικά €197,45 εκατ. (αρχικό ποσό €75,5 εκατ. + πρόσθετες πιστώσεις €121,95 εκατ.) επαρκούσε έως τον Μάρτιο του 2020. Τα €20,1 εκατ. αφορούν το διάστημα Μαρτίου – Σεπτεμβρίου 2020 και θα διατεθούν από τον προϋπολογισμό του υπουργείου, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Όπως τονίζεται σε διάταξη νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή με θέμα τα μέτρα αντιμετώπισης των συνεχιζόμενων συνεπειών του κορωνοϊού COVID-19, οι μέχρι τώρα δοκιμές πιστοποιούν με επιτυχία τα αντίστοιχα συστήματα των υποβρυχίων (Υ/Β), αποδεικνύοντας ότι αυτά μπορούν να καλύψουν σήμερα σημαντικό μέρος των επιχειρησιακών απαιτήσεων. Επισημαίνεται όμως πως χρειάζονται 6 επιπλέον μήνες για τις τελικές ρυθμίσεις και δοκιμές εν πλω (SAT), που γίνονται από προσωπικό του ΠΝ, με συνδρομή των εργαζομένων της ΕΝΑΕ, καθώς και των αναγκαίων υποκατασκευαστών. Για την πλήρη αξιοποίηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των Υ/Β απαιτούνται δοκιμές και εργασίες που αφορούν:
- Στις τελικές ρυθμίσεις, δοκιμές και συντηρήσεις των κινητήρων προώσεως των Υ/Β.
- Στην ολοκλήρωση πιστοποίησης του συστήματος εκτόξευσης κατευθυνομένων βλημάτων SUBHARPOON καθώς και του συστήματος εκτόξευσης αντιμέτρων κατά τορπιλών (TCM).
- Στην ολοκλήρωση λοιπών εκκρεμοτήτων δοκιμών, εργασιών και ρυθμίσεων, που αφορούν στους ιστούς των Υ/Β (περισκόπια, ιστοί Ρ/Ε, ESM, αναπνευστήρας).
- Στην αποκατάσταση βλαβών που έχουν προκύψει από τις δοκιμές των Υ/Β, καθώς και απαιτήσεων αναβάθμισης λογισμικού πλήθους συστημάτων, λόγω εξέλιξης των αντίστοιχων εκδόσεων των υποκατασκευαστών.
- Στην ολοκλήρωση λοιπών εκκρεμοτήτων εργασιών, δοκιμών εν πλω και ρυθμίσεων.
Το κόστος των εργασιών, υλικών και δοκιμών εκτιμάται σε €6 εκατ., ενώ τα υπόλοιπα χρήματα διακρίνονται σε λειτουργικά έξοδα – συντήρηση των ναυπηγείων (€1,5 εκατ.) και τη μισθοδοσία – κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων (€12,6 εκατ.).
Σύμφωνα με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, οι αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης των διαπιστωθέντων προβλημάτων στα 4 Υ/Β οφείλονται μερικώς στην έλλειψη επαρκούς συντήρησης, με αποκλειστική ευθύνη της ΕΝΑΕ, και είχαν ως αποτέλεσμα τη χρονική διολίσθηση του προγράμματος. Σε αυτό συνέτεινε και η αρχική άρνηση συμμετοχής στο πρόγραμμα ορισμένων κρίσιμων υποκατασκευαστών εξωτερικού, κυρίως όσον αφορά το Υ/Β «ΚΑΤΣΩΝΗΣ».
Με την προωθούμενη διάταξη είναι στόχος η ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών και δοκιμών στα Y/Β «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΩΚΕΑΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ», ώστε αυτά να αποδοθούν, το ταχύτερο δυνατό, στο ΠΝ για πλήρη επιχειρησιακή εκμετάλλευση.
Οι εργασίες, δοκιμές και ρυθμίσεις προτείνεται να γίνουν στο χώρο της ΕΝΑΕ, προκειμένου να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία των εργαζομένων και να διασφαλιστεί το καλύτερο αποτέλεσμα στο συντομότερο δυνατό χρόνο. Επιπλέον, κρίνεται απαραίτητη και η συντήρηση των συνοδών πλοίων που απαιτούνται στο πλαίσιο των εν πλω δοκιμών των Υ/Β, προκειμένου να υφίσταται άμεση διαθεσιμότητα χρήσης αυτών κατά τις δοκιμές.