Το M2A2 Bradley AIFV (Armoured Infantry Fighting Vehicle) εισήχθη σε υπηρεσία στον Αμερικανικό Στρατό το 1988. Πρόκειται για μια βελτιωμένη έκδοση της προηγούμενης M2A με αύξηση της επιβίωσης του οχήματος, προστασία κύριων εξαρτημάτων, αντιθραυσματική επένδυση, επιπλέον θωράκιση στο πήγμα και τον πύργο και βελτιωμένο σύστημα ανάρτησης.
Ο Ελληνικός Στρατός ζήτησε να μάθει το κόστος για ακόμη 500 M2 Bradley!
Ο Αμερικανικός Στρατός επίσης αναβάθμισε τα ήδη παραχθέντα M2A1 στο νέο αυτό πρότυπο. Ενώ μετά τον Πρώτο Πόλεμο του Κόλπου το 1991, το M2A2 αναβαθμίστηκε ξανά με την προσθήκη ενός νέου λέιζερ αποστασιομέτρησης, άλλο σύστημα πλοήγησης και συστήματος αναγνώρισης σε μάχη όπως και θερμικό οπτικό για τον οδηγό. Έτσι τα 1.423 M2A2 που πήγαν σε αυτό το πρότυπο ονομάστηκαν M2A2 ODS (Operation Desert Storm).
Τα Μ2Α2 έγιναν και η βασική εξαγωγική έκδοση, καθώς ήταν ο τύπος που προτίμησαν ως μεταχειρισμένα αρκετές χώρες. Ενδιαφέρον εδώ έχει μια αμερικανική ανακοίνωση για πιθανή πώληση υλικού στην Κροατία, για την ανακατασκευή/εκσυγχρονισμό και υποστήριξη 76 M2A2 ODS (μαζί με σχετικό εξοπλισμό), με εκτιμώμενο κόστος 757 εκατομμυρίων δολαρίων. Επίσης οι ΗΠΑ έχουν παραχωρήσει αρκετά Μ2Α2 στην Ουκρανία, και οι παραδόσεις συνεχίζονται, ενώ το όχημα έχει δει εκεί εκτεταμένη πολεμική δράση.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Τι ισχύει με τα Bradley και το μεταχειρισμένο αμερικανικό υλικό για το Στρατό μας
Τον Ιούνιο του 2020, ανακοινώθηκε ότι η Ελλάδα θα λάβει αριθμό Bradley M2A2 από τις Ηνωμένες Πολιτείες, χωρίς όμως να έχει οριστικοποιηθεί η προμήθεια. Στις 12 Μαρτίου 2023, οι ΗΠΑ ενέκριναν την παροχή 300 M2A2 Bradley IFVs στην Ελλάδα. Όπως έχει γράψει και η σελίδα μας, αναμένεται λίαν συντόμως LΟA για τη δωρεάν παραχώρηση των πρώτων 62 οχημάτων του τύπου.
Οι εκδόσεις του Bradley
- Bradley M2 (ή Μ2Α0): Το βασικό μοντέλο παραγωγής, πρώτη φορά σε υπηρεσία το 1981.
- Bradley M2A1: Πρόκειται για μια περαιτέρω ανάπτυξη του αρχικού οχήματος M2 με βελτιωμένο εκτοξευτή ATGM (Anti-Tank Guided Missile, αντιαρματικών πυραύλων), με μεγαλύτερη ακρίβεια βολής και νέο σύστημα μεταφοράς εικόνας.
- Bradley M2A2: Εισήχθη σε υπηρεσία το 1988, με νέο κινητήρα, νέα θωράκιση που παρέχει προστασία από βλήματα 30 χιλιοστών APDS και από RPGs (ή παρόμοια όπλα).
- Bradley M2A3: Εισήχθη σε υπηρεσία το 2000. Οι αναβαθμίσεις του επιπέδου A3 καθιστούν το Bradley πλήρως ψηφιακό. Έτσι παρέχεται στο πλήρωμα βελτίωση του εντοπισμού στόχων, αναβαθμισμένο σύστημα ελέγχου πυρός, της πλοήγησης και της κατανόησης της τακτικής κατάστασης. Επίσης, η επιβίωση αναβαθμίζεται με μια σειρά από βελτιώσεις στην θωράκιση, τόσο παθητικές όσο και με τοποθέτηση ενεργητικής θωράκισης, καθώς και με βελτιωμένα συστήματα κατάσβεσης πυρκαγιάς και εξελιγμένο εξοπλισμό NBC.
- Το Bradley BCP είναι ένα όχημα επικοινωνίας και διοίκησης. Έχει σχεδιαστεί για να παρέχει την απαραίτητη υποστήριξη και συντονισμό στις επιχειρήσεις των αρμάτων μάχης και των δυνάμεων πεζικού.
- Το Bradley M6 Linebacker είναι ένα σύστημα αεράμυνας μικρής εμβέλειας (SHORAD). Αντικαθιστά το διπλό εκτοξευτή πυραύλων TOW με ένα νέο με 4 πυραύλους επιφάνειας-αέρος Stinger. Έχει αποσυρθεί από υπηρεσία.
- Το Bradley M7 FIST σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις του πεζικού, με κατεύθυνση πυρών πυροβολικού.
- Το Bradley AMEV δρα ως εκκένωσης τραυματιών.
- Το Bradley AMTV επιτρέπει την ανάπτυξη ιατρικών ομάδων και την παροχή φροντίδας στο πεδίο της μάχης.
- Το Bradley Mortar Vehicle είναι φορέας όλμου 120 χιλιοστών και μεταφέρει έως και 115 πυρομαχικά για το όπλο.
Μ2Α2 Bradley, η έκδοση που αποκτά ο Ελληνικός Στρατός
Όσον αφορά τον εξοπλισμό, το M2A2 έχει ακριβώς τον ίδιο με την προηγούμενη έκδοση M2A1. Με πυροβόλο M242 25 χιλιοστών Bushmaster και ένα πολυβόλο M240C 7,62 χιλιοστών στα δεξιά του. Στο μπροστινό μέρος του πύργου υπάρχουν οκτώ εκτοξευτές καπνού, τέσσερις σε κάθε πλευρά. Το όχημα είναι επίσης εξοπλισμένο με διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων ΤΟW 2 στην αριστερή πλευρά του πύργου. Για τη διάτρηση θωράκισης προηγμένων αρμάτων που προστατεύονται με ενεργή θωράκιση (ERA), ο TOW 2 έχει διπλή πολεμική κεφαλή. Mπορούν να μεταφέρονται πέντε TOW ή τρία TOW και δύο Javelin μέσα στο όχημα.
To Bradley M2A2 έχει τις βελτιώσεις της προηγούμενης έκδοσης M2A1, όπως το προηγμένο σύστημα ελέγχου βολής (FCS). Επίσης, έχει βελτιωθεί η προστασία του από εκρηκτικές συσκευές (IEDs) και άλλες απειλές του σύγχρονου πεδίου της μάχης. Διαθέτει σύστημα αυτόματης πυρόσβεσης (αποδείχτηκε πολύ χρήσιμο στην Ουκρανία) και εξαερισμού για να προστατεύει το πλήρωμα από τυχόν επιθέσεις με χημικά όπλα.
Ακόμα, έχουν προστεθεί πλάκες θωράκισης στο μπροστινό και το πλευρικό μέρος του πήγματος, όπως και στον πύργο για αντοχή σε πλήγματα από βλήματα 30 χιλιοστών APDS. Εσωτερικά, τα πυρομαχικά έχουν μεταφερθεί στο κάτω και πίσω μέρος του πήγματος για να μειωθεί η έκθεσή τους στα εχθρικά πυρά. Επίσης, έχουν τοποθετηθεί αντιθραυσματικές επενδύσεις (spall liners).
Οι θυρίδες των όπλων των στρατιωτών στις πλευρές του πήγματος καλύφθηκαν από τη νέα θωράκιση, ενώ οι δύο στην πίσω ράμπα διατηρήθηκαν. Το προστατευτικό κάλυμμα αφαιρέθηκε από το πολυβόλο M240C και ένα ημικυκλικό ασπίδιο προστέθηκε στην πίσω πλευρά του πύργου για περισσότερο χώρο αποθήκευσης και να λειτουργήσει ως επιπλέον προστασία.
Αυτές οι βελτιώσεις έχουν οδηγήσει σε αύξηση του βάρους του Μ2Α2 από 25 σε 33 τόνους. Η ομάδα στρατιωτών αυξήθηκε ξανά σε επτά άτομα, έξι από τα οποία κάθονται στους δύο 3θέσιους πάγκους στο χώρο των επιβατών. Το έβδομο κάθεται πίσω από τον οδηγό, όπως στις διατάξεις καθισμάτων του M2/M2A1.
Το όχημα έχει νέο κινητήρα Cummins VTA-903 που αποδίδει 600 ίππους σε σύγκριση με τους 500 του αρχικού, ώστε να αντιμετωπιστεί το αυξημένο βάρος. Νέο είναι το κιβώτιο ταχυτήτων και πιο ανθεκτικά ελατήρια στρέψης προστέθηκαν στην ανάρτηση, πάλι για καλύτερη διαχείριση του βάρους.
Ρωσικός στρατός: λάφυρα γερμανικά Leopard και αμερικανικά Bradley