17.4 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ«Πράσινες» πτέρυγες  υψηλής τεχνολογίας με «υποστήριξη» στην «Πτήση» Απριλίου 2023  

«Πράσινες» πτέρυγες  υψηλής τεχνολογίας με «υποστήριξη» στην «Πτήση» Απριλίου 2023  

- Advertisement -

Transonic TrussBraced Wing: για κάποιους η ιδέα της Boeing για επιβατικό με πτέρυγα TTBW που τον περασμένο Ιανουάριο η NASA επέλεξε να χρηματοδοτήσει σε ένα πρόγραμμα με στόχο την εξέλιξη αεροσκαφών υψηλής ενεργειακής απόδοσης με χαμηλότερες καταναλώσεις και μικρότερο αποτύπωμα επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τα σημερινά αεροπλάνα, έχει κάτι που έρχεται από το παρελθόν και, όπως θα δούμε παρακάτω, δεν έχουν άδικο. Στην άλλη όψη του νομίσματος όμως η πρόταση κρύβει μέσα της υψηλή τεχνολογία και πολλές υποσχέσεις.

 Η ιδέα του ψηλοπτέρυγου αεροπλάνου TTBW δεν είναι τίποτε περισσότερο από την κλασική λύση της «ατράκτου-σωλήνα με ένα φτερό πάνω της» που έχει αποδώσει δοκιμασμένες εφαρμογές επιβατικών για πολλές δεκαετίες. Υπό αυτό το πρίσμα, με μια πρώτη ματιά δεν φαίνεται να συνάδει με αυτό που έχουμε συνηθίσει να απεικονίζει το μέλλον των αερομεταφορών, όπως για παράδειγμα φουτουριστικές σχεδιάσεις BWB (Blended Wing Body), μετεξελίξεις της «ιπτάμενης πτέρυγας» (flying wing), που είναι όμως και αυτή ιδέα από το μακρινό παρελθόν τής αεροπλοΐας.

Η «διηχητική πτέρυγα με αντιστήριξη» είναι ένα πρόγραμμα πάνω στο οποίο η Boeing εργάζεται ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και αρκετά από αυτά τα χρόνια σε συνεργασία με τη NASA. Η τελευταία έχει επίσης αντίστοιχες συνεργασίες και με άλλες εταιρείες, στο πλαίσιο της επιδίωξής της τα τελευταία χρόνια για νέες τεχνολογίες αερομεταφορών, έχοντας εκφράσει την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει τέτοια προγράμματα έρευνας.

Η σημαντική εξέλιξη στο θέμα είναι ότι στις 18 Ιανουαρίου 2023 Boeing και NASA υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας, με την οποία η πρώτη θα αναπτύξει ένα πρωτότυπο αεροπλάνο που θα εξερευνήσει στην πράξη και θα πιστοποιήσει την ιδέα της πτέρυγας χαμηλής οπισθέλκουσας TTBW ως βάση για μελλοντικά επιβατικά στενής ατράκτου-μονού διαδρόμου (narrow body, singe-aisle), δηλαδή της κατηγορίας του Boeing 737, το οποίο βρίσκεται πλέον στην τέταρτη γενιά της αρχικής σχεδίασης και είναι από τις βασικές υποψηφιότητα της Boeing για πρόγραμμα αντικατάστασης.

Η επιλογή των βασικών χαρακτηριστικών μιας πτέρυγας που θα τοποθετηθεί σε κάποια σχεδίαση αεροσκάφους σπάνια αποτελεί βέλτιστη λύση και σχεδόν πάντα καταλήγει στον καλύτερο (ή… λιγότερο καλό) δυνατό συμβιβασμό ανάμεσα σε παραμέτρους όπως το είδος της αεροτομής σε σχέση με το πάχος της, την οπισθόκλιση ή τον λόγο διατάματος, ώστε να προσεγγίζονται οι στόχοι των επιζητούμενων επιδόσεών της. Από την άλλη, η πτήση είναι ένας διαρκής και άνισος αγώνας των σχεδιαστών για τη δημιουργία εκείνης της πτερυγικής διάταξης που θα προσφέρει την καλύτερη δυνατή απόδοση, δηλαδή την παραγωγή τής απαιτούμενης άντωσης με την ελάχιστη οπισθέλκουσα, δύναμη που, για να υπερνικηθεί, απαιτείται κατανάλωση καυσίμου. Το ζητούμενο δηλαδή είναι υψηλός λόγος άντωσης έναντι οπισθέλκουσας-L/D (LifttoDrag) και ανάμεσα στις πτερυγικές διατάξεις που τον προσφέρουν την πρώτη θέση κατέχουν αυτές με μεγάλο λόγο διατάματος-AR (Aspect Ratio, βλέπε σχετικό πλαίσιο).

Γιατί λοιπόν δεν σχεδιάζουμε όλα τα επιβατικά μας αεροπλάνα με πτέρυγες «high aspect ratio», μεγιστοποιώντας τον λόγο L/D; Η απάντηση είναι, βέβαια, ότι ένα μακρύ, λεπτό και στενό φτερό είναι λιγότερο άκαμπτο από ένα μικρότερου εκπετάσματος και αυξημένης χορδής, άρα και πιο ευάλωτο στην επίδραση εξωτερικών δυνάμεων, όπως αεροδυναμικών φορτίων, με τάση να εμφανίζει πτερυγισμό (παραμόρφωση-κάμψη-ταλάντωση), που επηρεάζει άμεσα τις επιδόσεις του, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις βάζει σε κίνδυνο και τη δομική του ακεραιότητα. Δεδομένου ότι τα αρνητικά αυτά φαινόμενα μεγεθύνονται με την αύξηση της ταχύτητας, πτέρυγες πολύ μεγάλου διατάματος, που θα μπορούσαν να προσφέρουν πραγματικά οφέλη στον τομέα μείωσης των κατανάλωσης (ακόμη και αν ξεπεραστούν άλλα προβλήματα όπως η δομική σχεδίαση και κατασκευή τους), είναι ακατάλληλες για πτήσεις άνω των 0,8 Mach (φάσμα ταχυτήτων στο οποίο πετούν ήδη τα επιβατικά με τάση για ακόμη πιο υψηλές υποηχητικές ή και διηχητικές ταχύτητες).

H απάντηση και λύση στο πρόβλημα, το οποίο θα εξερευνήσει και θα πιστοποιήσει το πρόγραμμα TTBW, όπως επιδιώκουν πλέον από κοινού Boeing και NASA, έγκειται σε πτέρυγες «high aspect ratio», στις οποίες γίνεται χρήση διάταξης «αντιστήριξης» ώστε να αποκτηθεί η επιθυμητή ακαμψία, παρά το γεγονός ότι θα έχουν εκπέτασμα 50% μεγαλύτερο απ’ ό,τι τα σημερινά επιβατικά της κατηγορίας single-aisle. To ενδιαφέρον όμως είναι ότι αυτές οι «αντιστηρίξεις» δεν θα είναι απλές δομικές διατάξεις, αλλά θα σχεδιαστούν ώστε να συμβάλουν και στη συνολική παραγωγή άντωσης.

 

Μια πλήρη  ανάλυση της τεχνολογίας ΤΤBW συμπληρώνει την πλούσια ύλη στο τεύχος μας που κυκλοφορεί.

Μην το χάσετε!

Το καινούργιο μας τεύχος ΠΤΗΣΗ Νο35, Απρίλιος 2023 κυκλοφορεί.

Δείτε το ΕΔΩ 

Και ηλεκτρονικά διαθέσιμο ΕΔΩ

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επίτιμος ΑΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπροστά στις προκλήσεις των καιρών

Ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος, μίλησε στην Αθηναϊκή Λέσχη στις 17 Απριλίου 2024 σχετικά με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η ελληνική εμπειρία των F-15E που σάρωσαν 70 ιρανικά drone πριν...

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Λευκού Οίκου ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν τηλεφώνησε στους Μοιράρχους δυο μονάδων της Αμερικανικής Αεροπορίας, της 494ης Μοίρας Μαχητικών, που ανήκει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 6/18 Απρίλιου 1897: Ο “ατυχής” ελληνοτουρκικός πόλεμος ξεκινά

1
Κηρύσσεται πόλεμος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας με την άρση των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών. Οι πολεμικές ενέργειες είχαν αρχίσει ουσιαστικά πολύ νωρίτερα,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Αεροδρόμιο του Ντουμπάι: Εντός 24 ωρών θα επιστρέψει σε πλήρη λειτουργική δυναμικότητα

Το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι θα επιστρέψει στην πλήρη του λειτουργική δυναμικότητα εντός 24 ωρών, δήλωσε σήμερα ο γενικός επιχειρησιακός του διευθυντής Μάτζεντ Αλ...

Boeing: Μάρτυρες προειδοποιούν για σοβαρά προβλήματα ασφαλείας στα αεροσκάφη

Τέσσερις μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος, ανάμεσά τους μηχανικός και άλλοι πρώην εργαζόμενοι της Boeing, κατέθεσαν χθες Τετάρτη ενώπιον επιτροπής έρευνας της αμερικανικής Γερουσίας και προειδοποίησαν...

Βίντεο: Αντίο ρομπότ Atlas, καλώς ήρθες ρομπότ Atlas!

Μια από τις πιο καινοτομικές εταιρείες στο χώρο των ανθρωποειδών ρομπότ, η Boston Dynamics, ανακοίνωσε ότι σταματά την εξέλιξη του Atlas HD, του πιο...