10.5 C
Athens
Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ«Πράσινες» πτέρυγες  υψηλής τεχνολογίας με «υποστήριξη» στην «Πτήση» Απριλίου 2023  

«Πράσινες» πτέρυγες  υψηλής τεχνολογίας με «υποστήριξη» στην «Πτήση» Απριλίου 2023  

- Advertisement -

Transonic TrussBraced Wing: για κάποιους η ιδέα της Boeing για επιβατικό με πτέρυγα TTBW που τον περασμένο Ιανουάριο η NASA επέλεξε να χρηματοδοτήσει σε ένα πρόγραμμα με στόχο την εξέλιξη αεροσκαφών υψηλής ενεργειακής απόδοσης με χαμηλότερες καταναλώσεις και μικρότερο αποτύπωμα επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τα σημερινά αεροπλάνα, έχει κάτι που έρχεται από το παρελθόν και, όπως θα δούμε παρακάτω, δεν έχουν άδικο. Στην άλλη όψη του νομίσματος όμως η πρόταση κρύβει μέσα της υψηλή τεχνολογία και πολλές υποσχέσεις.

 Η ιδέα του ψηλοπτέρυγου αεροπλάνου TTBW δεν είναι τίποτε περισσότερο από την κλασική λύση της «ατράκτου-σωλήνα με ένα φτερό πάνω της» που έχει αποδώσει δοκιμασμένες εφαρμογές επιβατικών για πολλές δεκαετίες. Υπό αυτό το πρίσμα, με μια πρώτη ματιά δεν φαίνεται να συνάδει με αυτό που έχουμε συνηθίσει να απεικονίζει το μέλλον των αερομεταφορών, όπως για παράδειγμα φουτουριστικές σχεδιάσεις BWB (Blended Wing Body), μετεξελίξεις της «ιπτάμενης πτέρυγας» (flying wing), που είναι όμως και αυτή ιδέα από το μακρινό παρελθόν τής αεροπλοΐας.

Η «διηχητική πτέρυγα με αντιστήριξη» είναι ένα πρόγραμμα πάνω στο οποίο η Boeing εργάζεται ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και αρκετά από αυτά τα χρόνια σε συνεργασία με τη NASA. Η τελευταία έχει επίσης αντίστοιχες συνεργασίες και με άλλες εταιρείες, στο πλαίσιο της επιδίωξής της τα τελευταία χρόνια για νέες τεχνολογίες αερομεταφορών, έχοντας εκφράσει την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει τέτοια προγράμματα έρευνας.

Η σημαντική εξέλιξη στο θέμα είναι ότι στις 18 Ιανουαρίου 2023 Boeing και NASA υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας, με την οποία η πρώτη θα αναπτύξει ένα πρωτότυπο αεροπλάνο που θα εξερευνήσει στην πράξη και θα πιστοποιήσει την ιδέα της πτέρυγας χαμηλής οπισθέλκουσας TTBW ως βάση για μελλοντικά επιβατικά στενής ατράκτου-μονού διαδρόμου (narrow body, singe-aisle), δηλαδή της κατηγορίας του Boeing 737, το οποίο βρίσκεται πλέον στην τέταρτη γενιά της αρχικής σχεδίασης και είναι από τις βασικές υποψηφιότητα της Boeing για πρόγραμμα αντικατάστασης.

Η επιλογή των βασικών χαρακτηριστικών μιας πτέρυγας που θα τοποθετηθεί σε κάποια σχεδίαση αεροσκάφους σπάνια αποτελεί βέλτιστη λύση και σχεδόν πάντα καταλήγει στον καλύτερο (ή… λιγότερο καλό) δυνατό συμβιβασμό ανάμεσα σε παραμέτρους όπως το είδος της αεροτομής σε σχέση με το πάχος της, την οπισθόκλιση ή τον λόγο διατάματος, ώστε να προσεγγίζονται οι στόχοι των επιζητούμενων επιδόσεών της. Από την άλλη, η πτήση είναι ένας διαρκής και άνισος αγώνας των σχεδιαστών για τη δημιουργία εκείνης της πτερυγικής διάταξης που θα προσφέρει την καλύτερη δυνατή απόδοση, δηλαδή την παραγωγή τής απαιτούμενης άντωσης με την ελάχιστη οπισθέλκουσα, δύναμη που, για να υπερνικηθεί, απαιτείται κατανάλωση καυσίμου. Το ζητούμενο δηλαδή είναι υψηλός λόγος άντωσης έναντι οπισθέλκουσας-L/D (LifttoDrag) και ανάμεσα στις πτερυγικές διατάξεις που τον προσφέρουν την πρώτη θέση κατέχουν αυτές με μεγάλο λόγο διατάματος-AR (Aspect Ratio, βλέπε σχετικό πλαίσιο).

Γιατί λοιπόν δεν σχεδιάζουμε όλα τα επιβατικά μας αεροπλάνα με πτέρυγες «high aspect ratio», μεγιστοποιώντας τον λόγο L/D; Η απάντηση είναι, βέβαια, ότι ένα μακρύ, λεπτό και στενό φτερό είναι λιγότερο άκαμπτο από ένα μικρότερου εκπετάσματος και αυξημένης χορδής, άρα και πιο ευάλωτο στην επίδραση εξωτερικών δυνάμεων, όπως αεροδυναμικών φορτίων, με τάση να εμφανίζει πτερυγισμό (παραμόρφωση-κάμψη-ταλάντωση), που επηρεάζει άμεσα τις επιδόσεις του, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις βάζει σε κίνδυνο και τη δομική του ακεραιότητα. Δεδομένου ότι τα αρνητικά αυτά φαινόμενα μεγεθύνονται με την αύξηση της ταχύτητας, πτέρυγες πολύ μεγάλου διατάματος, που θα μπορούσαν να προσφέρουν πραγματικά οφέλη στον τομέα μείωσης των κατανάλωσης (ακόμη και αν ξεπεραστούν άλλα προβλήματα όπως η δομική σχεδίαση και κατασκευή τους), είναι ακατάλληλες για πτήσεις άνω των 0,8 Mach (φάσμα ταχυτήτων στο οποίο πετούν ήδη τα επιβατικά με τάση για ακόμη πιο υψηλές υποηχητικές ή και διηχητικές ταχύτητες).

H απάντηση και λύση στο πρόβλημα, το οποίο θα εξερευνήσει και θα πιστοποιήσει το πρόγραμμα TTBW, όπως επιδιώκουν πλέον από κοινού Boeing και NASA, έγκειται σε πτέρυγες «high aspect ratio», στις οποίες γίνεται χρήση διάταξης «αντιστήριξης» ώστε να αποκτηθεί η επιθυμητή ακαμψία, παρά το γεγονός ότι θα έχουν εκπέτασμα 50% μεγαλύτερο απ’ ό,τι τα σημερινά επιβατικά της κατηγορίας single-aisle. To ενδιαφέρον όμως είναι ότι αυτές οι «αντιστηρίξεις» δεν θα είναι απλές δομικές διατάξεις, αλλά θα σχεδιαστούν ώστε να συμβάλουν και στη συνολική παραγωγή άντωσης.

 

Μια πλήρη  ανάλυση της τεχνολογίας ΤΤBW συμπληρώνει την πλούσια ύλη στο τεύχος μας που κυκλοφορεί.

Μην το χάσετε!

Το καινούργιο μας τεύχος ΠΤΗΣΗ Νο35, Απρίλιος 2023 κυκλοφορεί.

Δείτε το ΕΔΩ 

Και ηλεκτρονικά διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Ποιο είναι το “σχέδιο Τραμπ” για την Ουκρανία; Υπάρχει καν σχέδιο;

Μια από τις πιο επαναλαμβανόμενες ατάκες-υποσχέσεις στην προεκλογική εκστρατεία του Ντοναλντ Τραμπ το 2024, ήταν εκείνη για το ότι θα "έληγε τον πόλεμο στην...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

MGCS: Προσκήνιο και παρασκήνιο του Μελλοντικού Ευρωπαϊκού Άρματος Μάχης

6
Του Αντιστρατήγου ε.α. Δημητρίου Κυριάκου, επίτιμου Διευθυντή ΔΙΤ/ΓΕΣΟι Τελευταίες Εξελίξεις στο πρόγραμμα MGCS (Main Ground Combat System): Στις 23 Ιανουαρίου 2025, υπογράφηκε στο Παρίσι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 16 Φεβρουαρίου 1804: Καταδρομή στη Μπαρμπαριά, η πρώτη...

7
Ο Αμερικανός πλοίαρχος Στήβεν Ντεκατούρ κάνει μια νυχτερινή επιχείρηση ανακατάληψης της φρεγάτας USS 'Philadelphia', που είχε προσαράξει και καταληφθεί από Αλγερίνους πειρατές της Μπαρμπαριάς.Το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 και ηλεκτρονικά!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή.Πληροφοριες...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή....

Κίνα: Θα μπορούμε να εντοπίζουμε F-35 από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, με… αερόστατα

Μια κινεζική έρευνα, στο ινστιτούτο CIOMP (Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics) προτείνει μια καινοτομική λύση για εντοπισμό σε μεγάλη απόσταση των...