27.4 C
Athens
Τρίτη, 6 Μαΐου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΠοια είναι τα πολωνικά  «Fulcrum» που ίσως πάνε στην Ουκρανία

Ποια είναι τα πολωνικά  «Fulcrum» που ίσως πάνε στην Ουκρανία

- Advertisement -

Εξέλιξη των τελευταίων ωρών στον εξελισσόμενη ουκρανική κρίση και καθώς η ρωσική επιχείρηση εντείνεται, είναι οι πληροφορίες ότι οι ΗΠΑ ίσως συμφωνήσουν τελικά στην μεταφορά πολωνικών MiG-29 στην Ουκρανία.

Με την ζώνη απαγόρευσης πτήσεων που ζητούσε το Ουκρανός πρόεδρος Ζελένσκι να είναι εκτός οποιασδήποτε συζήτησης, η πιθανότητα ενίσχυσης της Ουκρανίας με μαχητικά αεροσκάφη άρχισε να κερδίσει έδαφος, αν και υπήρχαν ισχυρές αμερικανικές αντιρρήσεις ότι ίσως μια τέτοια ενέργεια θα κλιμάκωνε την κατάσταση. Η θέση αυτή, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες από την Ουάσιγκτον, ίσως έχει μεταβληθεί.

 

Ακόμη όμως και εάν μια τέτοια παραχώρηση «Fulcrum», πιθανότατα από πολωνικά αποθέματα (υπάρχουν επίσης σε υπηρεσία με την Σλοβακία και την Βουλγαρία), εγκριθεί έγκαιρα, οι περισσότερες εκτιμήσεις είναι ότι η υλοποίησή της πρακτικά θα είναι δύσκολη, αφού πιστεύεται ότι δεν υπάρχουν πλέον εύχρηστες εγκαταστάσεις στην ουκρανική επικράτεια για να επιχειρούν. Ακόμη όμως και εάν βρεθούν τέτοιες, θα αποτελέσουν άμεσο στόχο των ρωσικών δυνάμεων, που -δυστυχώς- κυριαρχούν συντριπτικά σε όλους τους τομείς. Επιπλέον η συμβολή των αεροσκαφών αυτών, ακόμη και με τον όποιο αεροπορικό έλεγχο μπορούν να προσφέρουν ΝΑΤΟϊκά AWACS (αφού το ουκρανικό Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου δεν υφίσταται πλέον), θα είναι μηδαμινή. Έτσι η τυχόν παραχώρηση είναι περισσότερο  συμβολική παρά ουσιαστική.

 

Ποια είναι όμως τα πολωνικά «Fulcrum»; Τα παρακάτω προέρχονται από αφιέρωμα της «Π&Δ» στο τεύχος 395, την άνοιξη του 2019.

Ο σημερινός στόλος των πολωνικών MiG-29 προέρχεται από αεροσκάφη που αποκτήθηκαν από τρεις διαφορετικές πηγές: 12 περιέρχονται από την αρχική προμήθεια απευθείας από τη Σοβιετική Ένωση την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, 10 αφορούν «ανταλλαγή» υλικού με την Τσεχία και τα υπόλοιπα είναι πρώην αεροπλάνα της Luftwaffe που παραλήφθηκαν από τη Γερμανία έναντι συμβολικού τιμήματος. Πιο συγκεκριμένα, η Πολωνία είχε αποκτήσει 12 «Fulcrum» από την ΕΣΣΔ (9 MiG-29 9.12A και 3 MiG-29UB 9.51) την περίοδο 1989-1990, λίγο πριν από την πολιτική αλλαγή στην κεντροευρωπαϊκή χώρα. Το 1995, σε μια ιδιότυπη συμφωνία μεταξύ Βαρσοβίας και Πράγας, η Τσεχική Αεροπορία αντάλλαξε 10 MiG-29, τα οποία είχε αποσύρει από υπηρεσία το 1992-1993, με 11 πολωνικής κατασκευής ελικόπτερα PZL-Swidnik W-3 Sokol, που αντικατέστησαν παλαιά Mil Mi-2 «Hoplite» (σε υπηρεσία από το 1978). Σύμφωνα με τσεχικές πηγές η συμφωνία δεν ενείχε κανένα είδος χρηματικής πληρωμής. To 2002 μια άλλη, αντίστοιχη, συμφωνία υπογράφηκε με τη Γερμανία για την παράδοση 23 πρώην ανατολικογερμανικών (22 εξ αυτών σε κατάσταση πτήσης), των οποίων οι παραδόσεις ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2003. Η συμφωνία, στο πλαίσιο της γερμανοπολωνικής αμυντικής συνεργασίας, είχε ως συμβολικό τίμημα 1 ευρώ και περιλάμβανε επίσης μεγάλες ποσότητες ανταλλακτικών και άλλου υλικού, αλλά πιθανότατα όχι και όπλα για τα σοβιετικής προέλευσης μαχητικά. Από το σύνολο αυτών των «Fulcrum» που κατέληξαν σε πολωνικά χέρια δεν μπήκαν όλα σε υπηρεσία. Αρχικά τα αεροπλάνα της σοβιετικής και τσεχικής προμήθειας αξιοποιούνταν αποκλειστικά από την 23.BLT στο Minsk Mazowiecki, δεδομένου ότι ήταν συμβατά μεταξύ τους, σε αντίθεση με τα γερμανικής προέλευσης που είχαν διαφοροποιηθεί στον εξοπλισμό τους κατά τη διάρκεια της σύντομης καριέρας τους στη Luftwaffe. Στη συνέχεια όμως, έπειτα από κάποιες πολωνικές επεμβάσεις στη διαμόρφωση των αεροπλάνων, ο στόλος κατανεμήθηκε ομοιόμορφα, με 16 MiG-29 ανά Μοίρα (13 μονοθέσια και 3 διθέσια). Η ομογενοποίηση υποστηρίχθηκε από πρόγραμμα αναβάθμισης του ηλεκτρονικού τους εξοπλισμού την περίοδο 2001-2005 με την εγκατάσταση ασυρμάτων VHF/UHF RS 6113-2 (σε συνδυασμό με μονάδα ελέγχου R-862), IFF, TACAN AN/ARN-153 της Rockwell Collins, VOR/ILS ANV-241 MMR, GPS Trimble 2101AP εμπορικού τύπου, RWR SB-14 της (τότε) Thomson-CSF κ.ά. Παράλληλα επεκτάθηκε το όριο δομικής «ζωής» τους κατά 4.000 ώρες, κάτι που επιτρέπει την επιχειρησιακή τους χρήση έως και το 2028-2030. Μεταγενέστερα, την περίοδο 2011-2014, τα MiG-29 της 1.ELT/23.BLT έλαβαν περαιτέρω εκσυγχρονισμό με νέο υπολογιστή αποστολής, HUD, μία οθόνη MFD 5×7 ιντσών με αντίστοιχη «συμβολογεννήτρια», UFCP (Up-Front Control Panel), ING με ολοκληρωμένο GPS H-764 της Honeywell, νέους ασυρμάτους VHF/UHF AN/ARC-210 της Rockwell Collins, διασυνδεδεμένα μέσω MIL-STD-1553B κ.ά. Εκκρεμεί η εγκατάσταση καινούργιου IFF, AN/APX για τα μονοθέσια και ΑN/DPX(-7) για τα MiG-29UB. Το «μετριοπαθές» πρόγραμμα ύψους $36,6 εκατ. υλοποιήθηκε από το Νο2 Εργοστάσιο Βάσης WZL-2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr 2) με τη συνεργασία της IAI (Israel Aerospace Industries) και θα επιτρέψει στα «Fulcrum» να παραμείνουν αξιόμαχα μέχρι και το 2030. Αρχικά, αντίστοιχο πρόγραμμα υποτίθεται ότι θα εφαρμοζόταν και στα υπόλοιπα «Fulcrum» της 41.ELT/22.BLT, αλλά η επιδίωξη ακυρώθηκε μετά την αναδιάρθρωση της PSP το 2014 και τους νέους σχεδιασμούς της που προέβλεπαν  την απόκτηση νέου μαχητικού, απαίτηση που ικανοποιήθηκε με την αγορά των 32 F-35.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

16 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

PrSM, ένας βαλλιστικός πύραυλος ικανός και για αεράμυνα – πως θα προσέφερε στο Αιγαίο

Η εξέλιξη της στρατιωτικής τεχνολογίας φέρνει συνεχώς νέες δυνατότητες που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι ένοπλες δυνάμεις σχεδιάζουν και εκτελούν επιχειρήσεις. Μια...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ερντογάν-Μελόνι, ιταλοτουρκικός αρραβώνας με επίκεντρο την άμυνα

23
Ολοκληρώθηκε χθες η 4η διακυβερνητική σύνοδος Τουρκίας-Ιταλίας στη Ρώμη, όπου μεγάλη ομάδα από την Άγκυρα, με επικεφαλής τον Ερντογάν, και τους υπουργούς Εξωτερικών Χακάν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Απριλίου/5 Μαΐου 1821: Μάχη της Αλαμάνας, θυσία...

3
Σε μια από τις πρώτες μάχες της Επανάστασης, οι Τούρκοι επιτίθενται στις δυνάμεις του οπλαρχηγού Αθανασίου Διάκου, στη γέφυρα της Αλαμάνας.Πρώην διάκονος που άφησε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η ισραηλινή αεροπορία σφυροκοπά του Χούθι

Το Ισραήλ εξαπέλυσε σφοδρές αεροπορικές επιθέσεις στη Υεμένη, στοχεύοντας δεκάδες υποδομές που συνδέονται με τους Χούθι, μια ομάδα που υποστηρίζεται από το Ιράν, όπως...

Η Πολεμική Αεροπορία ξαναπετά με ένα T-6 Harvard!

Τη Δευτέρα 5 Μαΐου 2025, πραγματοποιήθηκε, παρουσία του yφυπουργού Εθνικής Άμυνας, κ. Αθανάσιου Δαβάκη, η τελετή ένταξης του αεροσκάφους T-6 Harvard στην Πολεμική Αεροπορία,...

Ισπανία: αγοράζει γερμανικά μη επανδρωμένα Vector και Twister

Η γερμανική Quantum Systems θα προμηθεύσει τις ισπανικές Ένοπλες Δυνάμεις με μη επανδρωμένα αεροχήματα Vector και Twitter, έπειτα από υπογραφή των σχετικών συμβάσεων.Πιο συγκεκριμένα,...