To νέο μας τεύχος Ιουνίου 2017. Κυκλοφορεί!
και (εδώ)
IDEF 2017, τουρκική επίδειξη ισχύος μέσω τεχνολογίας
H τουρκική έκθεση Αεροδιαστημικής, Άμυνας, Ασφάλειας και συναφούς τεχνολογίας IDEF 2017 υπήρξε για πολλούς μια «έκπληξη». Μετά τις αναρτήσεις μας στο ιστότοπο της Π&Δ περιλαμβάνουμε στο τεύχος Ιουνίου μια πρώτη αναφορά σε κάποια από τα προγράμματα που παρουσιάστηκαν στην Κωνσταντινούπολη.
348 ΜΤΑ:«Το τέλος του Φιλμ»
Η συγκινητική τελετή για την απόσυρση των τριών τελευταίων RF-4E και τη διάλυση της 348ΜΤΑ στις 5 Μαΐου 2017 έβαλε τέλος όχι μόνο στο κεφάλαιο των 64 χρόνων επιχειρήσεων τακτικής φωτοαναγνώρισης με ειδικευμένα τζετ αεροσκάφη στην Ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά έγραψε και τις τελευταίες σελίδες του θρυλικού τύπου της McDonnell Douglas στην ευρωπαϊκή ήπειρο, καθώς ύστερα από 39 χρόνια ελληνικής αξιοποίησης τα εναπομείναντα Recce Phantom βρίσκονται πλέον μόνο στις τάξεις της IRIAF και της JASDF. Αν και οι σελίδες της Π&Δ έχουν φιλοξενήσει πολλές φορές τη μακρά ιστορία της τακτικής φωτοαναγνώρισης στην ΠΑ, η περίσταση επιβάλλει μια επιγραμματική αναφορά ώστε αυτή την ιστορική στιγμή ο αναγνώστης να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα διανθισμένη και με λεπτομέρειες που ίσως παρέμεναν άγνωστες. Αντλώντας από τα αρχεία μας αλλά και με νέα ιστορική έρευνα και ρεπορτάζ συμπληρώνουμε τον καμβά θρύλων, ανθρώπων και μηχανών σε ένα συλλεκτικό αφιέρωμα 38 σελίδων!
«Ηνίοχος 2017»: Φιλοδοξία στο άρμα της ωριμότητας
Από την εποχή της απόφασης της Πολεμικής Αεροπορίας πριν λίγα χρόνια να αναδείξει την άσκηση Ηνίοχος σε διεθνή διοργάνωση, με τα πολλά οφέλη που μπορεί να έχει μια τέτοια εξέλιξη, η φιλοδοξία πέρασε πλέον σε στάδιο ωριμότητας, όπως απέδειξε και η φετινή δραστηριότητα στην 117ΠΜ με τις πολλές και εντυπωσιακές συμμετοχές.
Tα «χαμένα» ΑΩ των PATRIOT: Διασπάθιση Χρήματος και Χαμένες Ευκαιρίες
Μετά την αρχή που κάναμε στο προηγούμενο τεύχος μας με τις «Αμαρτωλές Λεοπαρδάλεις», συνεχίζουμε την προσπάθεια να ξαναφωτίσουμε τις σκανδαλώδεις προμήθειες μέσω των οποίων έγινε διασπάθιση δημόσιου χρήματος με πρόσχημα τη θωράκιση της άμυνας της χώρας εντός ενός αδιαφανούς συστήματος, με αποτέλεσμα τον παράνομο πλουτισμό ορισμένων φαύλων πολιτικών. Αυτή τη φορά σειρά έχουν τα αντισταθμιστικά οφέλη της αγοράς του αντιαεροπορικού συστήματος Patriot, μίας από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην ιστορία των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, εστιάζοντας στο πως οι χαμένες ευκαιρίες ανάπτυξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας καταλήγουν στην απώλεια πακτωλού χρημάτων από το υστέρημα του ελληνικού λαού.
Το ατέρμον τουρκικό πρόγραμμα LORAMIDS : S-400 vs PAC-3, τίποτα ή Όλα!
Για σχεδόν 15 χρόνια η Τουρκία βρίσκεται σε μια διαρκή επιδίωξη δημιουργίας ενός στρατηγικού συστήματος αντιαεροπορικής (και αντιβαλλιστικής) άμυνας προκειμένου να αντικαταστήσει το απαρχαιωμένο MIM-14 Nike-Hercules της δεκαετίας του 50, που ήταν σε υπηρεσία με την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία (ΤΗΚ) και αποσύρθηκε διακριτικά μετά το 2008. Λόγω όμως του υψηλού κόστους της προμήθειας και κυρίως εξαιτίας των διαχρονικών πολιτικών σκοπιμοτήτων του σημερινού Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν, το πρόγραμμα παραμένει όλα αυτά τα χρόνια μετέωρο, έχοντας όμως περάσει από το καλοκαίρι του 2016 στην τροχιά του ρωσικού συστήματος S-400. Τι θα συμβεί τελικά; Στο άρθρο μας ανατρέχουμε επίσης στην πρακτική της Άγκυρας να εκμεταλλεύεται εδώ και 15 χρόνια τις ΝΑΤΟϊκές υποδομές.
Το «νέο» F-313 Qaher: Fake Fighter που… τροχοδρομεί!
Στις 15 Απριλίου 2017 πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση μιας νέας έκδοσης του γνωστού ιρανικού εγχώριου «μαχητικού» Qaher, η δεύτερη μέσα σε πέντε χρόνια. Αυτή τη φορά όμως το κατασκεύασμα, που υποτίθεται ότι ενσωματώνει τις φιλοδοξίες στελθ μαχητικού της Τεχεράνης, μας επιφύλασσε και τροχοδρόμηση. Αποκαλύπτουμε παρακάτω το παρασκήνιο ενός Fake Fighter.
Frisian Flag 2017: Κυρίαρχη στην Ευρωπαϊκή Συνεκπαίδευση
Παρά τις προσπάθειες πολλών χωρών στη γηραιά ήπειρο και ειδικά στον ευρωπαϊκό Νότο να προσφέρουν εναλλακτική επιλογή, η ολλανδική διοργάνωση παραμένει κυρίαρχη στην αεροπορική συνεκπαίδευση για μια σειρά λόγων που θα δούμε παρακάτω, στο πλαίσιο της ανασκόπησης της φετινής άσκησης.
Textron AirLand Scorpion, H επόμενη μέρα
Η Textron AirLand πέταξε στις 22 Δεκεμβρίου το πρωτότυπο αεροσκάφος σε προδιαγραφές παραγωγής αλλά το Scorpion εξακολουθεί να αναζητά την επόμενη μέρα καθώς είναι απίθανο να συμμετέχει στον διαγωνισμό T-X της USAF αλλά προσβλέπει στην πρόθεση της Αμερικανικής Αεροπορίας να υλοποιήσει πρόγραμμα για ένα νέο οικονομικό μαχητικό.
COMAC C919:, Πρώτη πτήση και το εμπορικό άλμα
Ενάμιση χρόνο μετά την επίσημη εμφάνιση του δικινητήριου επιβατικού μικρών-μεσαίων αποστάσεων της Comac, το C919 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 5 Μαΐου 2017, ανοίγοντας ακόμη πιο πολύ το παράθυρο των εμπορικών ευκαιριών του τύπου. Πόσο πιο κοντά όμως φέρνει το όνειρο της Κίνας να μπει στο κλειστό κλαμπ των κατασκευαστών μεγάλων επιβατικών;
ARCA Haas 2CA SSTO, Μια «δρασκελιά» στο Διάστημα
Από την απαρχή της η προσπάθεια εφαρμογών στο εγγύς Διάστημα βασίζεται σε πυραυλικά συστήματα πολλαπλών ορόφων ή συνδυασμό πλατφορμών προκειμένου να τοποθετηθούν φορτία σε περίγεια τροχιά. Η ίδια -ακριβή- τεχνολογία, με τους πολλούς εγγενείς περιορισμούς της, χρησιμοποιήθηκε και για τις αποστολές πέρα από τη Γη στη διαστημική εξερεύνηση μέσω ρομποτικών διαστημοπλοίων σε άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Η ARCA Space Corporation, μια εταιρεία με σημερινή έδρα στο Νέο Μεξικό αλλά ρουμανικό παρελθόν, προτείνει φορείς νέας τεχνολογίας SSTO, που θα επιτρέψουν οικονομικότερες διαστημικές εφαρμογές και επέκταση των δραστηριοτήτων στον δρόμο προς τα άστρα.
Boeing 737, Η ζωή (ξαν)αρχίζει στα 50
Στις 13 Απριλίου 2017 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 737 MAX9, το δεύτερο μέλος της νέας οικογένειας του δικινητήριου επιβατικού της Boeing, πενήντα χρόνια (…και λίγες ημέρες) από την πρώτη φορά που βρέθηκε στον αέρα ο μακρινός του πρόγονος, το αρχικό 737-100, στις 9 Απριλίου 1967. Θυμόμαστε τη γέννηση του πιο επιτυχημένου εμπορικού μοντέλου επιβατικού αεροσκάφους όλων των εποχών.
Sukhoi Su-27, το «Flanker» στα 40
Πριν από 40 χρόνια (20/5/1977) το T-10-1, αρχικό πρωτότυπο του υπερμαχητικού Sukhoi Su-27, βρέθηκε για πρώτη φορά στον αέρα. Από το θέρος του 1985 που ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία με την Ερυθρά Αεροπορία/VVS και τη Διοίκηση Αεράμυνας/PVO μέχρι και το 2005 (έτος επιχειρησιακής ετοιμότητας του F-22 Raptor) το Su-27 αποτέλεσε παγκοσμίως το μέτρο σύγκρισης στην κατηγορία των βαρέων μαχητικών. Κατά πάσα πιθανότητα ξεπέρασε, έστω και οριακά, ακόμη και το περίφημο F-15 Eagle, δηλαδή το αεροσκάφος του 1972 στο οποίο κλήθηκε να «απαντήσει». Μολονότι η γέννηση του Su-27 έχει παρουσιαστεί από την «Π&Δ» στο τεύχος Δεκεμβρίου 2003, ο επετειακός χαρακτήρας των 40 ετών επιβάλλει μια σύντομη αναφορά.
Διπλωματία: ΓΑΛΛΙΑ-ΕΕ Ολάντ, επί Μακρόν..!
Όταν ένας αποτυχημένος πρόεδρος παρότρυνε τους Γάλλους να ψηφίσουν έναν τραπεζίτη και η γαλλική περιφέρεια έδειξε ότι δεν είναι Παρίσι. Οι πολιτικές εξελίξεις στη Γαλλία επιβεβαίωσαν την επανάληψη της Ιστορίας με τον Εμανουέλ Μακρόν στον ρόλο του Ζορζ Πομπιντού… Επιπλέονσε «Μία Ζώνη-Ένας δρόμος» Το Πεκίνο ενισχύει την οικονομική, εμπορική και διπλωματική επιρροή του στην ευρύτερη περιοχή της Ευρασίας και διεθνώς επωφελούμενο από την «εσωστρέφεια» ψυχροπολεμικού τύπου που επιδεικνύει η Ουάσινγκτον. Η νέα προεδρική ηγεσία της Νότιας Κορέας επιδιώκει τον διάλογο με τους Βορειοκορεάτες, ενώ τηρεί αποστάσεις από την εγκατάσταση του αντιπυραυλικού συστήματος THAAD. Η Άγγελα Μέρκελ, πολιτικά ενισχυμένη από το εκλογικό αποτέλεσμα στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, δείχνει στον Μακρόν ποιος είναι το αφεντικό της σημερινής ΕΕ και η Δύση αγωνιά για τον εμπορικό προστατευτισμό του Ντόναλντ Τραμπ…