Το Πολεμικό Ναυτικό υπέγραψε συμβόλαιο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για τη γενική επισκευή του υποβρυχίου “Παπανικολής”, του πρώτου της κλάσης 214ΗΝ. Το συμβόλαιο, είναι ύψους 18 εκατ. ευρώ, έχει γίνει εδώ και κάποιο διάστημα, αλλά ξεκίνησε η αρχική υλοποίηση του πριν λίγες μέρες. Οπότε δρομολογείται η αποκατάσταση του σκάφους και η περαιτέρω ενίσχυση της μαχητικής ικανότητας του Κλάδου.
Το “Παπανικολής” (S-120), μπήκε σε υπηρεσία στο Πολεμικό Ναυτικό το 2010, έχοντας κατασκευαστεί στη Γερμανία, όπου ήταν και το πρώτο της κλάσης παγκοσμίως. Έτσι πέρασε εκτεταμένες δοκιμές για την πιστοποίηση των συστημάτων του, καθιστώντας το ίσως το πλέον δοκιμασμένο σκάφος του ελληνικού στόλου. Η κλάση 214ΗN είναι γνωστή για την τεχνολογία αναερόβιας πρόωσης (AIP, Air-Independent Propulsion), που προσφέρει δυνατότητα παρατεταμένης υποβρύχιας πλεύσης με χρήση των ηλεκτρικών κινητήρων, χωρίς την ανάγκη ανάδυσης, καθιστώντας τα εξαιρετικά δύσκολα στον εντοπισμό.
Κατά τη διάρκεια της ελληνοτουρκικής κρίσης του 2020, ο “Παπανικολής” και τα άλλα τρία υποβρύχια της κλάσης (“Πιπίνος”, “Ματρώζος” και “Κατσώνης”), ως τα πιο σύγχρονα μας και από τα πιο εξελιγμένα συμβατικά διεθνώς, επιχείρησαν στην πρώτη γραμμή, παραμένοντας αόρατα στον τουρκικό στόλο. Η ικανότητά τους να παραμένουν μη ανιχνεύσιμα, ακόμα και κατά τη διάρκεια έντονων ναυτικών ελιγμών, κατέδειξε την υπεροχή τους και την κρίσιμη σημασία τους για την ελληνική αποτροπή.
Τι περιλαμβάνει η γενική επισκευή
Η διαδικασία μεγάλης συντήρησης είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και τεχνικά απαιτητική. Ο “Παπανικολής” θα δεξαμενιστεί στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπου θα υποβληθεί σε σειρά εργασιών που θα εξασφαλίσουν την επέκταση της επιχειρησιακής του ζωής και την διατήρηση των υψηλών δυνατοτήτων του. Αυτές μεταξύ άλλων θα είναι:
1. Επιθεώρηση και επισκευή του κύτους: Το κύτος του υποβρυχίου, το οποίο αντέχει τεράστιες πιέσεις σε μεγάλα βάθη, θα επιθεωρηθεί εξονυχιστικά για τυχόν ρωγμές, διάβρωση ή φθορές. Οι εργασίες περιλαμβάνουν καθαρισμό, επισκευές όπου απαιτείται και επαναβαφή με ειδικές αντιδιαβρωτικές επιστρώσεις.
2. Συντήρηση συστήματος AIP: Με πλήρη επιθεώρηση και αντικατάσταση τυχόν φθαρμένων εξαρτημάτων, και έλεγχο της απόδοσης, που θα εξασφαλίσει την αυτονομία και την αθόρυβη λειτουργία.
3. Εκτεταμένη συντήρηση ηλεκτρονικών: Τα συστήματα ναυτιλίας, επικοινωνιών και μάχης θα συντηρηθούν και θα γίνουν και μικρές αναβαθμίσεις, ενώ έλεγχοι και συντήρηση θα γίνουν σε σόναρ, ραντάρ και συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου. Ακόμη αναμένεται να τοποθετηθούν βελτιωμένες διεπαφές χειρισμού για το πλήρωμα. Σημειώνουμε πως θα κληθούν εδώ και στελέχη των κατασκευαστριών εταιριών του εξωτερικού.
4. Επισκευή όλων των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων: Οι κινητήρες, οι προπέλες, οι αντλίες και τα υδραυλικά συστήματα κ.α. θα αποσυναρμολογηθούν, θα επιθεωρηθούν, θα επισκευαστούν και θα αντικατασταθούν όπου χρειάζεται. Η διαδικασία αυτή εξασφαλίζει τη μέγιστη αξιοπιστία και την απόδοση του υποβρυχίου.
5. Αναβάθμιση όπλων: Πλέον τα Type 214HN θα χρησιμοποιούν και τις νέες τορπίλες βαρέως τύπου DM2A4, οπότε το σύστημα όπλων θα ελεγχθεί και θα υποστεί περιορισμένη αναβάθμιση. Περισσότερα στοιχεία δεν έχουν γίνει διαθέσιμα, αλλά το σκάφος θα μπορεί να κάνει χρήση κάθε δυνατότητας των τορπιλών.
6. Έλεγχος εσωτερικού: Οι χώροι που φιλοξενούν το πλήρωμα για εβδομάδες, θα επιθεωρηθούν για την κατάσταση των συστημάτων παροχής οξυγόνου, κλιματισμού και άλλων υποσυστημάτων. Επιπλέον, θα γίνουν βελτιώσεις για τη διαβίωση του πληρώματος.
7. Δοκιμές και πιστοποίηση: Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, το υποβρύχιο θα υποβληθεί σε εξαντλητικές δοκιμές, τόσο στη δεξαμενή όσο και στη θάλασσα, για να πιστοποιηθεί ότι πληροί τα αυστηρά πρότυπα του ΠΝ. Οι δοκιμές περιλαμβάνουν ελέγχους αντοχής, ταχύτητας, αθόρυβης πλεύσης και λειτουργικότητας των όπλων.
Η διαδικασία, που αναμένεται να διαρκέσει 9 μήνες περίπου, απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό, υψηλή τεχνογνωσία και αυστηρή τήρηση των διεθνών προτύπων. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα υποβρύχιο που θα είναι σχεδόν καινούργιο, με βελτιωμένες επιχειρησιακές δυνατότητες και διάρκεια ζωής για τουλάχιστον άλλα 15-20 χρόνια.
Σημειώνουμε πως είναι υπό μελέτη τα υποβρύχια της κλάσης να περάσουν πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, κυρίως σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά τους. Ο λόγος…
Η συνέχεια στο Naval Defence