Στις 8 Ιουλίου 1990 υπογράφηκε η Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ.
Στους όρους της συμφωνίας, μεταξύ άλλων, προβλεπόταν η παραχώρηση 28 αεροσκαφών F-4E Phantom II, τα οποία απέκτησαν τον προσδιορισμό SRA (Southeastern Regional Agreement).
Όλα τους προέρχονταν από την Εθνοφρουρά της Πολιτείας Indiana (Indiana ANG) και από τις 3/8/1991 άρχισαν να εντάσσονται στην 338 Μ Δ/Β στην 117ΠΜ, Ανδραβίδα.
Το 1998 δόθηκαν στην 337ΜΠΚ, 110ΠΜ, Λάρισα, από όπου επιχειρούσαν μέχρι την επίσημη απόσυρσή τους, στις 27/12/2005. Παρ’ όλα αυτά, τέσσερα αεροσκάφη συνέχισαν να πετούν μέχρι τα τέλη Μαΐου του 2006. Η ΠΑ είχε ήδη προεπιλέξει χώρους απόθεσής τους, ώστε να μην υπάρξει κορεσμός στην 110ΠΜ.
Έτσι, πολλά αεροσκάφη κάνουν την τελευταία τους πτήση προς το αεροδρόμιο που θα τα φιλοξενούσε είτε ως εκθέματα είτε ως αποσυρμένο από την υπηρεσία υλικό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν είκοσι πέντε F-4E SRA σε εννέα διαφορετικές τοποθεσίες εντός Ελλάδας. Σε οχτώ από αυτές τα F-4E SRA εκτίθενται στις συλλογές αεροσκαφών τους:
Ένα στο ΑΤΑ, Λάρισα, δύο στην 110ΠΜ, Λάρισα, δύο στην 111ΠΜ, Νέα Αγχίαλος, ένα στην 113ΠΜ, Θεσσαλονίκη, ένα στην 115ΠΜ, Χανιά, ένα στην 130ΣΜ, Λήμνος και δύο στην 135ΣΜ, Σκύρος.
Αυτό που άμεσα προξενεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι αν και F-4E SRA εκτίθενται σε πολυάριθμες Μονάδες της ΠΑ, δεν εκτίθεται κανένα εκεί που θα το θεωρούσαμε δεδομένο, δηλαδή στην 117ΠΜ, Ανδραβίδα, και το Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας στο Τατόι.
Στην 117ΠΜ το F-4E SRA «68-0402» είχε παρουσιαστεί στο κοινό κατά τον εορτασμό της ΠΑ από το 2010 έως και το 2016 πολύ όμορφα συντηρημένο, για να οδηγηθεί στη συνέχεια στον χώρο απόθεσης των αποσυρμένων αεροσκαφών.
Στο Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας δεν υπάρχει ακόμη αεροσκάφος του τύπου.
Με βάση τη σκέψη ότι όσο περισσότερα αεροσκάφη συντηρηθούν και εκτεθούν τόσο το καλύτερο, θα προτείναμε να επιλεχθεί ένα από τα εκτός ενεργείας αεροσκάφη στην 110ΠΜ που βρίσκονται σε απόθεση στον ίδιο χώρο από τον οποίο προήλθε το F-4E SRA «68-0381» που εκτίθεται στο ΑΤΑ.
Το αεροσκάφος θα μπορούσε να συντηρηθεί και βαφεί από την ίδια ομάδα που ανέλαβε αυτά τα καθήκοντα για το «68-0381» στην 110ΠΜ τον Οκτώβριο του 2023, βάφοντάς το με την παραλλαγή Hill Grey με την οποία παραλήφθηκε αρχικά το 1991 ή την ghost που υιοθετήθηκε στη συνέχεια, μέχρι το τέλος της επιχειρησιακής του ζωής.
Επίσης μια καλή επιλογή θα ήταν και το 68-0402 στην Ανδραβίδα, αν βέβαια θεωρήσουμε ότι η 117ΠΜ δεν ενδιαφέρεται για την έκθεσή του στη συλλογή αεροσκαφών της.
Πρέπει να σημειωθεί ότι κανένα άλλο από τα ομοιότυπα αεροσκάφη που βρίσκονται σε απόθεση στην Ανδραβίδα δεν φαίνεται να είναι σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με αυτά της Λάρισας, οπότε δεν συμπεριλαμβάνονται στη φωτογραφική παρουσίαση των πιθανών προς συντήρηση και έκθεση στο Μουσείο ΠΑ.
Θέμης Βρανάς