13 C
Athens
Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΗ Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 5

Η Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 5

- Advertisement -

Η εμβληματική σιλουέτα των αεροσκαφών της οικογένειας F-5 Freedom Fighter κόσμησε τους Ελληνικούς Ουρανούς από το 1965 έως το 2001.

Αυτά τα τριάντα έξι χρόνια μια πλειάδα παραλλαγών –F-5A, F-5B, RF-5A, NF-5A, NF-5B- χρησιμοποιήθηκε από τις Μοίρες 337, 341, 343, και 349 σε ρόλους αναχαίτισης, δίωξης/βομβαρδισμού, αναγνώρισης και εκπαίδευσης.

Northrop F-5B s/n 64-13378. 113ΠΜ, Θεσσαλονίκη, Αύγουστος 2020.

Τα NF-5A αποκτήθηκαν από την Ολλανδία το 1991, αποσύρθηκαν το 1997 και μοιράστηκαν σε Θεσσαλονίκη (113ΠΜ και ένα στην ΑΔΙΣΠΟ, Ανώτατη Διακλαδική σχολή Πολέμου), Καβάλα (Αεροπορικό Απόσπασμα Χρυσούπολης), Λήμνο (130ΣΜ) και Ιωάννινα (Πρώην Αεροπορικό Απόσπασμα Ιωαννίνων).  Ένα εκτίθεται στην Καρυώτισσα Νομού Πέλλας, ενώ ένα δωρίθηκε στη Σλοβακία, Letectva Museum, Kosice.

Έτσι, ξένο αεροπορικό Μουσείο απέκτησε άψογα συντηρημένο ελληνικό NF-5A από το 2004, ενώ το Μουσείο ΠΑ ποτέ μέχρι σήμερα.

Το μοναδικό NF-5B ίσως να παρέμεινε σε ενέργεια για λίγο περισσότερο, μέχρι και τις αρχές του 1998, και βρίσκεται για παραπάνω από εικοσαετία σε έκθεση σε πυλώνα στο Ηράκλειο, εντός της πρώην 126 ΣΜ.

Αντικειμενικά, ελάχιστες πιθανότητες υπάρχουν αυτό το αεροσκάφος να βρεθεί κάποια στιγμή στο Μουσείο ΠΑ ώστε να σωθεί για τις μελλοντικές γενιές.

Northrop F-5B s/n 68-9092. 113ΠΜ, Θεσσαλονίκη, Αύγουστος 2020.

Τα F-5A, F-5B και RF-5A παρέμειναν σε υπηρεσία μέχρι τον Μάρτιο του 2001, τη χρονιά της οριστικής απόσυρσης του τύπου.

Δεκαεννέα αεροσκάφη τέθηκαν σε μακρά αποθήκευση εντός υποστέγων στην 113ΠΜ, με την προοπτική να χρησιμοποιηθούν ως πηγή ανταλλακτικών σε πιθανή αγορά ομοιότυπων αεροσκαφών από το εξωτερικό για χρήση σε ρόλο LIFT (Lead In Fighter Trainer). Τελικά δεν υπήρξε καμία εξέλιξη στο θέμα και τα αεροσκάφη από το 2007 βρίσκονται πλέον σε υπαίθρια απόθεση, δίχως το παραμικρό μέτρο προστασίας από τα στοιχεία της φύσης.

Τότε ήταν η ιδανική στιγμή να αποκτήσει το Μουσείο ΠΑ ένα F-5B, αλλά δυστυχώς τίποτα δεν συνέβη…

Σήμερα στο Μουσείο ΠΑ εκτίθενται δύο αεροσκάφη, ένα F-5A και ένα RF-5A. Ένα τρίτο αεροσκάφος, το F-5A «63-8405», παρέμεινε στο Μουσείο ΠΑ τουλάχιστον από τον Νοέμβριο του 2000 έως τον Ιούλιο του 2016, για να εκτεθεί τελικά σε πυλώνα στο ΓΕΑ.

Μακάρι να υπάρξει πρόνοια ένα NF-5A και ένα F-5B να βρουν τον δρόμο για το Μουσείο ΠΑ.

Canadair NF-5A 3012. 113ΠΜ, Θεσσαλονίκη, Αύγουστος 2020.

Διαθέσιμα NF-5A υπάρχουν από δύο σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Λήμνο, μπορεί να αξιολογηθεί η κατάστασή τους για την επιλογή του πιο κατάλληλου.

Για απόκτηση F-5B, η Θεσσαλονίκη είναι μάλλον η μόνη επιλογή, αφού εκεί βρίσκονται οκτώ από τα εννέα σωζόμενα ομοιότυπα αεροσκάφη (το ένατο, σε άσχημη κατάσταση, βρίσκεται στην 111ΠΜ, Νέα Αγχίαλος).

Αν το αποφασίσει το Μουσείο ΠΑ, καλύτερη επιλογή θα ήταν το «64-13378», ένα από τα ιστορικά πρώτα F-5B της ΕΒΑ το 1965 ή το F-5B «68-9092», το αεροσκάφος της αλησμόνητης πτήσης των Αεροπόρων Παντελή Μήτσαινα Pantelis Mitsainas και Κώστα Καββαθά Kostas Kavvathas το 1983, μιας πτήσης που όλοι τη βιώσαμε νοερά ρουφώντας τη με τα μάτια από τις σελίδες του τεύχους 25, 11-12/1983, του περιοδικού ΠΤΗΣΗ & ΔΙΑΣΤΗΜΑ.

Ιδανικά, θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο ΜΠΑ και τα δύο F-5B και να εκτεθούν το ένα με παραλλαγή ghost και το άλλο SE Asia!

Canadair NF-5A 3069. 113ΠΜ,
Θεσσαλονίκη, Αύγουστος 2020.

Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφερθεί ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό η Διεύθυνση Ιστορίας ΠΑ να ψάξει σε κάθε δυνατή πηγή (βιβλία πτήσεων Μοίρας, Πτέρυγας, Πύργου Ελέγχου, ατομικά βιβλιάρια πτήσεων χειριστών)  για να εντοπιστούν επιτέλους θετικά τα serial numbers των δύο F-5A των Αεροπόρων Δινόπουλου/Σκαμπαρδώνη της 337 ΜΑΗ που ενεπλάκησαν στην αερομαχία της 22ας Ιουλίου 1974 που οδήγησε στη συντριβή δύο επιτιθέμενων τουρκικών F-102A.

Canadair NF-5B 4027. 126ΣΜ, Ηράκλειο, Ιούλιος 2010.

Αν κάποιο από αυτά σώζεται σε οποιαδήποτε κατάσταση, είναι περιττό να αναφερθεί ότι επιβάλλεται να μεταφερθεί άμεσα στο Μουσείο ΠΑ.

Περισσότερα, σε σχόλια ΕΔΩ 

Θέμης Βρανάς

Η Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 1

Η Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 2

Η Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 3

Η Αεροπορική μας Ιστορία που πρέπει να διασωθεί, Μέρος 4

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

7 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Γιατί η Ελλάδα “έκοψε” το πρόγραμμα του IRIS-T Block 2, ενώ χρηματοδοτεί το ΕΛΚΑΚ!

H ανακοίνωση της γερμανικής εταιρείας Diehl Defence στις 30 Ιανουαρίου 2025 σχετικά με την έναρξη της ανάπτυξης και της προετοιμασίας παραγωγής του πυραύλου αέρος-αέρος...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

9
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 21 Ιανουαρίου/2 Φεβρουαρίου 1878: Ξεσπά η Θεσσαλική επανάσταση

0
Μετά τα γεγονότα της Μακρυνίτσας, όπου Έλληνες επαναστάτες εξοπλίστηκαν και συγκρούστηκαν με τις οθωμανικές αρχές με επιτυχία, τμήμα του ελληνικού στρατού δυνάμεως 24.000 ανδρών,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 21 Ιανουαρίου/2 Φεβρουαρίου 1878: Ξεσπά η Θεσσαλική επανάσταση

Μετά τα γεγονότα της Μακρυνίτσας, όπου Έλληνες επαναστάτες εξοπλίστηκαν και συγκρούστηκαν με τις οθωμανικές αρχές με επιτυχία, τμήμα του ελληνικού στρατού δυνάμεως 24.000 ανδρών,...

Meteor για την Τουρκία, το παρασκήνιο και οι πιθανοί εκβιασμοί

Στη ραδιοφωνική εκπομπή “Εμείς οι Έλληνες” του Λάμπρου Καλαρρύτη, στο σταθμό “Παραπολιτικά 90,1” μίλησε ο εκδότης της “ΠΤΗΣΗΣ”, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, σχετικά με την πιθανότητα...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Φεβρουαρίου 1943: Στάλινγκραντ, το οριστικό τέλος

Η μάχη του Στάλιγκραντ λήγει με την παράδοση του τελευταίου οργανωμένου θύλακα αντίστασης στο βόρειο τομέα της πόλης. Περίπου 91.000 Γερμανοί στρατιώτες παραδίδονται εξαντλημένοι,...