Συνεχίζοντας την αναφορά μας σε τύπους αεροσκαφών που δεν αντιπροσωπεύονται στο Μουσείο της Πολεμικής μας Αεροπορίας και παρουσιάζουν μια σπανιότητα στον ελλαδικό και ευρύτερα στον ευρωπαϊκό χώρο, μετά το Τ-33ΑΝ (γνωστό σε χειριστές και μηχανικούς της ΠΑ ως T-33A Μκ.3), επικεντρώνουμε την προσοχή μας στο Convair F-102A Delta Dagger.
Ο στόλος των είκοσι F-102A που παρέλαβε η Ελλάδα είχε τρεις απώλειες αεροσκαφών (εναέρια σύγκρουση των «56-0988» και «56-1016» στις 3/7/1972, με μία απώλεια ζωής και ατύχημα κατά την προσγείωση του «56-1011» στις 30/11/1973. Πηγή: Αντώνιος Τσαγκαράτος, HAF yearbook 2007/Α).
Αν και ο τύπος πραγματοποίησε την τελευταία του πτήση στην Ελλάδα το Φεβρουάριο του 1977, σήμερα, 46 χρόνια μετά, το σύνολο των δεκαεπτά F-102A σώζονται σε Ελλάδα και εξωτερικό σε κατάσταση που ποικίλει από πλήρη εκθεσιακά αεροσκάφη, έως κακομεταχειρισμένα και ουσιαστικά ακατάλληλα προς έκθεση.
Τα σωζόμενα πλήρη και σε έκθεση F-102A είναι οχτώ, έξι στην Ελλάδα (από ένα σε Λάρισα-110ΠΜ, Ελευσίνα-112ΠΜ, Τανάγρα-114ΠΜ, Τρίπολη-124ΠΒΕ, Τατόι Σχολή Ικάρων, Θεσσαλονίκη Αεροπορική Βάση ΣΕΔΕΣ) και δύο στο εξωτερικό (Ολλανδία Soesterberg Militaire Luchtvaart Museum, Γερμανία Hermeskeil Flugaustellung Junior Family).
Αν θεωρήσουμε ότι πολιτική του Μουσείου ΠΑ είναι η διάσωση όσο γίνεται περισσότερων αεροσκαφών, αναγκαστικά θα πρέπει να στραφεί σε δύο μόνο πηγές για την εξεύρεση πιθανού εκθέματος, την 112ΠΜ που διαθέτει ακόμη δύο F-102A και την 114ΠΜ που διαθέτει ακόμη έξι ομοιότυπα αεροσκάφη, κανένα εκ των οποίων σε έκθεση και άρα σε άμεσο κίνδυνο καταστροφής, σε περίπτωση εκποίησης παλαιών αεροσκαφών.
Δυστυχώς τα δύο διαθέσιμα αεροσκάφη της 112ΠΜ βρίσκονται αποσυναρμολογημένα σε οικτρή κατάσταση διότι πριν από περίπου δεκαπέντε χρόνια χρειάστηκε να μετακινηθούν εντός Πτέρυγας, κάτι που έγινε με τέτοιον τρόπο ώστε πλέον δεν νομίζουμε ότι μπορούν να συναρμολογηθούν ξανά. Μπορούν όμως να προσφέρουν πολύτιμα ανταλλακτικά σε κάθε σχετικό σχέδιο εργασίας του ΜΠΑ. Έτσι, ως μόνη πηγή εύρεσης F-102A προς συντήρηση και στατική έκθεση απομένει η 114ΠΜ.
Όπως προαναφέρθηκε, διαθέτει επτά αεροσκάφη, το ένα σε έκθεση. Από τα υπόλοιπα έξι, μόνο το ένα είναι κατεστραμμένο μερικώς σε άσκηση πυρασφάλειας. Κάποιο από τα υπόλοιπα πέντε πλήρη δομικά F-102A («56-1001», «56-1034», «56-1039», «56-1040», «56-1079») θα μπορούσε να επιλεγεί προς συντήρηση και έκθεση.
Η Τανάγρα προσφέρει ακόμη μία επιλογή στο Μουσείο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, το F-102A «56-1056», που βρίσκεται πλήρες στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, όχι όμως σε έκθεση.
Είναι απόλυτα κατανοητό ότι η μεταφορά και συντήρηση ενός εκ των προτεινόμενων αεροσκαφών θα αποτελέσει μια χρονοβόρα και κοστοβόρα προσπάθεια, θα μπορέσει όμως να διασώσει και να αποδώσει ακόμη ένα F-102A, τύπος σπάνιος και περιζήτητος σε όλη την Ευρώπη.
Κλείνοντας τη δημοσίευση, νομίζω πως πρέπει να συμπεριληφθεί ένα σχόλιο του αγαπητού φίλου Δημήτρη Σιόλου, σύμφωνα με το οποίο το F-102A «56-1034» είχε χρησιμοποιηθεί από τον αστροναύτη Alan Shepard το Σεπτέμβριο του 1959.
Ίσως το ΜΠΑ θα πρέπει να εξετάσει την ευκαιρία να επιλέξει δύο αεροσκάφη από την Τανάγρα ώστε να έχει σε έκθεση και το F-102A «56-1034» με τα συγκεκριμένα αμερικανικά χρώματα, ή έστω να το έχει ασφαλές και αποθηκευμένο για μελλοντική αξιοποίηση!
Θέμης Βρανάς