23.8 C
Athens
Κυριακή, 25 Μαΐου, 2025
MEDIAVIDEOΌταν η Νορβηγία «πήδηξε» από το τρένο του NH90 και ζητάει τα...

Όταν η Νορβηγία «πήδηξε» από το τρένο του NH90 και ζητάει τα λεφτά της πίσω!

- Advertisement -

Η Νορβηγία έγινε η δεύτερη χώρα -μετά την Αυστραλία- που εγκατέλειψε οριστικά τα NH90. Η είδηση, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, δεν ήταν ακριβώς «αιφνιδιαστική βόμβα» όπως την χαρακτήρισαν κάποιοι εδώ στην Ελλάδα, αφού όλη η περιρρέουσα ατμόσφαιρα υπήρχε  από καιρό και πλέον οι προσεκτικοί παρατηρητές του χώρου αναρωτιούνται πιά θα είναι η επόμενη αεροπορία που θα κάνει το ίδιο.

H σκανδιναβική χώρα ανακοίνωσε και επίσημα στις 10 Ιουνίου τον τερματισμό του συμβολαίου της με την κοινοπραξία ΝΗΙ (NHIndustries), η οποία μετά τις σημαντικές ανακατατάξεις από την συγκρότησή της πριν από 30 χρόνια (1992), αποτελείται πλέον από τις Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters και GKN/Fokker.

Ο τερματισμός του συμβολαίου αφορά στην επιστροφή των ελικοπτέρων που έχουν ήδη παραδοθεί, την ανάκτηση του κόστους τους αλλά και στην απαίτηση μιας μεγάλης αποζημίωσης.

Να θυμίσουμε ότι το αρχικό νορβηγικό συμβόλαιο αφορούσε σε 14 ΝΗ90, υβριδικά της έκδοσης NFΗ (NATO Frigate Helicopter) και υπογράφηκε το 2001, με προοπτική παραδόσεων έως το 2008. Όπως  όμως και με τις περισσότερες χώρες-πελάτες του προγράμματος, λόγω των προβλημάτων στην εξέλιξη και διαχείρισή του, τα συμβόλαια αυτά αναθεωρήθηκαν στο  μεσοδιάστημα.

Για την Νορβηγία αυτό σήμαινε ότι το 14ο και τελευταίο ελικόπτερο θα παραδίνονταν μέσα στο 2022. Σύμφωνα όμως με την νορβηγική υπηρεσία στρατιωτικών προμηθειών από τα 13 NH90 που έχουν παραδοθεί μόνο 8 βρίσκονται στην τελική τους διαμόρφωση FOC (Final Operating Configuration) και η διαδικασία, (όπως η νορβηγική πλευρά ειδοποιήθηκε πρόσφατα από την ΝΗΙ) δεν θα ολοκληρωθεί παρά το τέλος του 2024 (στην ευνοϊκότερη… περίπτωση).

Αυτό φαίνεται ότι ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, με το Όσλο (που όπως αναφέρεται «είχε… απαυδήσει») να προβαίνει στο βήμα που προαναφέρθηκε.

Σύμφωνα με αυτό η Νορβηγία προτίθεται να επιστρέψει οριστικά τα 13 ελικόπτερα που έχει στην κατοχή της, στην όποια κατάσταση βρίσκονται τώρα, να μην παραλάβει το έσχατο και απαιτεί την ανάκτηση του καταβληθέντος κόστους 5 δις νορβηγικών κορονών (περίπου 480 εκατ. ευρώ) συν αποζημίωση, το ύψος της οποίας θα διαπραγματευτεί.

Επιπλέον των καθυστερήσεων, όπως αναφέρει ο νορβηγικός φορέας, τα NH90 ακόμη και στην FOC παρουσίαζαν εξαιρετικά υψηλό ποσοστό αστοχιών (αναφέρεται 40 φορές πιο υψηλά από αυτό που υποσχόταν η σύμβαση)  και τα ελικόπτερα από τις 3.900 ώρες που προβλέπονταν να πετούν ετησίως να μην συμπληρώνουν ούτε 700. Με αποτέλεσμα η Βασιλική Νορβηγική Αεροπορία (RoNAF) να αδυνατεί να υλοποιήσει τις αποστολές της.

Πηγές της νορβηγικής υπηρεσίας αμυντικών προμηθειών αναφέρουν ότι πέραν της χαμηλής αξιοπιστίας, το πρόβλημα μεγεθύνονταν σε απελπιστικό επίπεδο λόγω αδυναμίας των προμηθευτών της κοινοπραξίας να παραδώσουν ανταλλακτικά. Έτσι από τα 13 ελικόπτερα σε  νορβηγικό έδαφος, κατά περιόδους τα διαθέσιμα επιχειρησιακά ήταν ένα ή και… κανένα.

Η κατάσταση είχε φτάσει σε τέτοιο σημείο ώστε η RoNAF να αναζητήσει ήδη από καιρό την ενοικίαση υπηρεσιών αεροσκαφών περιστρεφόμενων πτερύγων από ιδιωτικούς φορείς, αν και για τα περισσότερα στρατιωτικά καθήκοντα που θα είχαν τα NH90, αυτό φυσικά ήταν αδύνατον, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμη βάση.

Η απόφαση του Όσλο να επιστρέψει τα ελικόπτερα και  να ζητήσει την επιστροφή των χρημάτων που έχει καταβάλει είναι οριστική και (κατά τις αυστηρές δηλώσεις Νορβηγών  επισήμων) αμετάκλητη. Η νορβηγική πλευρά μάλιστα προειδοποίησε την NHI και τους εταίρους τους να μην αγνοήσουν την απόφαση, ούτε να ακολουθήσουν παρελκυστική πολιτική για το θέμα διότι διαφορετικά θα τεθούν σε «μαύρη λίστα» και αποκλειστούν δια παντός από δοσοληψίες με το νορβηγικό δημόσιο. Ο αποκλεισμός μάλιστα θα ισχύει όχι μόνο για την NHI αλλά για όλες τις εταιρίες των τριών ομίλων που βρίσκονται πίσω από αυτή.

Η RoNAF έχει ήδη αποσύρει από την 1η Ιουνίου τον στόλο των NH90 και τον έχει θέσει σε αποθήκευση, ενώ προσπαθεί να επιλύσει το «χάσμα» των δυνατοτήτων ASW για το οποίο έχει ευθύνη έναντι του Νορβηγικού Βασιλικού Ναυτικού. Η επιλογή MH-60R είναι η πιο ρεαλιστική πιθανότητα, αν και σύμφωνα με την νορβηγική υπηρεσία στρατιωτικών προμηθειών αναζητούνται και άλλες λύσεις.

Εάν ρωτάτε ποια θα είναι η επόμενη χώρα που θα πηδήσει από το «τρένο» του NH90, εάν βάλτε στοίχημα υπέρ του Βελγίου… δεν θα το χάσετε.

Στην Ελλάδα βέβαια (που δεν είναι ούτε Νορβηγία, ούτε Βέλγιο), το θέμα των NH90 και του καθεστώτος τους αποτελεί ταμπού, αν και κάποια στιγμή κάποιος πρέπει να τολμήσει να ενημερώσει, τουλάχιστον για το μέλλον αυτής της τεράστιας επένδυσης του ελληνικού λαού.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

41 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
41 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Νέο μεταγωγικό για την Πολεμική Αεροπορία, C-130J-30 ή Embraer C-390;

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) εξετάζει την απόκτηση ενός νέου μεταγωγικού αεροσκάφους που θα αντικαταστήσει ή θα συμπληρώσει τον γηρασμένο στόλο των C-130B και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Θα είναι τα κβαντικά ραντάρ το “αντίδοτο” στα F-35;

3
Η τεχνολογία των κβαντικών ραντάρ αποτελεί μία από τις πιο συναρπαστικές εξελίξεις στον τομέα της ανίχνευσης και της στρατιωτικής τεχνολογίας. Πρόκειται για μια καινοτομία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12/24 Μαΐου 1821: Μάχη του Βαλτετσίου, η πρώτη...

0
Με την έναρξη της επανάστασης πολλές πόλεις του Μωριά τέθηκαν υπό πολιορκία από τους Έλληνες. Οι πολιορκημένοι Τούρκοι περίμεναν ενίσχυση από τον Χουρσίτ πασά,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

O Αρχηγός ΓΕΑ στις ΗΠΑ – και στο εργοστάσιο των F-35

Από τη Δευτέρα 19 έως και την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, πραγματοποίησε επίσκεψη...

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Θα είναι τα κβαντικά ραντάρ το “αντίδοτο” στα F-35;

Η τεχνολογία των κβαντικών ραντάρ αποτελεί μία από τις πιο συναρπαστικές εξελίξεις στον τομέα της ανίχνευσης και της στρατιωτικής τεχνολογίας. Πρόκειται για μια καινοτομία...

Ζελένσκι: Οι νυκτερινές επιθέσεις δείχνουν ότι η Μόσχα εμποδίζει μια κατάπαυση του πυρός

Η τεράστια επίθεση εναντίον της Ουκρανίας, που πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της νύκτας από ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη και βαλλιστικούς πυραύλους, δείχνει εκ νέου πως...