25.3 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
MEDIAVIDEOΌταν η Νορβηγία «πήδηξε» από το τρένο του NH90 και ζητάει τα...

Όταν η Νορβηγία «πήδηξε» από το τρένο του NH90 και ζητάει τα λεφτά της πίσω!

- Advertisement -

Η Νορβηγία έγινε η δεύτερη χώρα -μετά την Αυστραλία- που εγκατέλειψε οριστικά τα NH90. Η είδηση, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, δεν ήταν ακριβώς «αιφνιδιαστική βόμβα» όπως την χαρακτήρισαν κάποιοι εδώ στην Ελλάδα, αφού όλη η περιρρέουσα ατμόσφαιρα υπήρχε  από καιρό και πλέον οι προσεκτικοί παρατηρητές του χώρου αναρωτιούνται πιά θα είναι η επόμενη αεροπορία που θα κάνει το ίδιο.

H σκανδιναβική χώρα ανακοίνωσε και επίσημα στις 10 Ιουνίου τον τερματισμό του συμβολαίου της με την κοινοπραξία ΝΗΙ (NHIndustries), η οποία μετά τις σημαντικές ανακατατάξεις από την συγκρότησή της πριν από 30 χρόνια (1992), αποτελείται πλέον από τις Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters και GKN/Fokker.

Ο τερματισμός του συμβολαίου αφορά στην επιστροφή των ελικοπτέρων που έχουν ήδη παραδοθεί, την ανάκτηση του κόστους τους αλλά και στην απαίτηση μιας μεγάλης αποζημίωσης.

Να θυμίσουμε ότι το αρχικό νορβηγικό συμβόλαιο αφορούσε σε 14 ΝΗ90, υβριδικά της έκδοσης NFΗ (NATO Frigate Helicopter) και υπογράφηκε το 2001, με προοπτική παραδόσεων έως το 2008. Όπως  όμως και με τις περισσότερες χώρες-πελάτες του προγράμματος, λόγω των προβλημάτων στην εξέλιξη και διαχείρισή του, τα συμβόλαια αυτά αναθεωρήθηκαν στο  μεσοδιάστημα.

Για την Νορβηγία αυτό σήμαινε ότι το 14ο και τελευταίο ελικόπτερο θα παραδίνονταν μέσα στο 2022. Σύμφωνα όμως με την νορβηγική υπηρεσία στρατιωτικών προμηθειών από τα 13 NH90 που έχουν παραδοθεί μόνο 8 βρίσκονται στην τελική τους διαμόρφωση FOC (Final Operating Configuration) και η διαδικασία, (όπως η νορβηγική πλευρά ειδοποιήθηκε πρόσφατα από την ΝΗΙ) δεν θα ολοκληρωθεί παρά το τέλος του 2024 (στην ευνοϊκότερη… περίπτωση).

Αυτό φαίνεται ότι ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, με το Όσλο (που όπως αναφέρεται «είχε… απαυδήσει») να προβαίνει στο βήμα που προαναφέρθηκε.

Σύμφωνα με αυτό η Νορβηγία προτίθεται να επιστρέψει οριστικά τα 13 ελικόπτερα που έχει στην κατοχή της, στην όποια κατάσταση βρίσκονται τώρα, να μην παραλάβει το έσχατο και απαιτεί την ανάκτηση του καταβληθέντος κόστους 5 δις νορβηγικών κορονών (περίπου 480 εκατ. ευρώ) συν αποζημίωση, το ύψος της οποίας θα διαπραγματευτεί.

Επιπλέον των καθυστερήσεων, όπως αναφέρει ο νορβηγικός φορέας, τα NH90 ακόμη και στην FOC παρουσίαζαν εξαιρετικά υψηλό ποσοστό αστοχιών (αναφέρεται 40 φορές πιο υψηλά από αυτό που υποσχόταν η σύμβαση)  και τα ελικόπτερα από τις 3.900 ώρες που προβλέπονταν να πετούν ετησίως να μην συμπληρώνουν ούτε 700. Με αποτέλεσμα η Βασιλική Νορβηγική Αεροπορία (RoNAF) να αδυνατεί να υλοποιήσει τις αποστολές της.

Πηγές της νορβηγικής υπηρεσίας αμυντικών προμηθειών αναφέρουν ότι πέραν της χαμηλής αξιοπιστίας, το πρόβλημα μεγεθύνονταν σε απελπιστικό επίπεδο λόγω αδυναμίας των προμηθευτών της κοινοπραξίας να παραδώσουν ανταλλακτικά. Έτσι από τα 13 ελικόπτερα σε  νορβηγικό έδαφος, κατά περιόδους τα διαθέσιμα επιχειρησιακά ήταν ένα ή και… κανένα.

Η κατάσταση είχε φτάσει σε τέτοιο σημείο ώστε η RoNAF να αναζητήσει ήδη από καιρό την ενοικίαση υπηρεσιών αεροσκαφών περιστρεφόμενων πτερύγων από ιδιωτικούς φορείς, αν και για τα περισσότερα στρατιωτικά καθήκοντα που θα είχαν τα NH90, αυτό φυσικά ήταν αδύνατον, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμη βάση.

Η απόφαση του Όσλο να επιστρέψει τα ελικόπτερα και  να ζητήσει την επιστροφή των χρημάτων που έχει καταβάλει είναι οριστική και (κατά τις αυστηρές δηλώσεις Νορβηγών  επισήμων) αμετάκλητη. Η νορβηγική πλευρά μάλιστα προειδοποίησε την NHI και τους εταίρους τους να μην αγνοήσουν την απόφαση, ούτε να ακολουθήσουν παρελκυστική πολιτική για το θέμα διότι διαφορετικά θα τεθούν σε «μαύρη λίστα» και αποκλειστούν δια παντός από δοσοληψίες με το νορβηγικό δημόσιο. Ο αποκλεισμός μάλιστα θα ισχύει όχι μόνο για την NHI αλλά για όλες τις εταιρίες των τριών ομίλων που βρίσκονται πίσω από αυτή.

Η RoNAF έχει ήδη αποσύρει από την 1η Ιουνίου τον στόλο των NH90 και τον έχει θέσει σε αποθήκευση, ενώ προσπαθεί να επιλύσει το «χάσμα» των δυνατοτήτων ASW για το οποίο έχει ευθύνη έναντι του Νορβηγικού Βασιλικού Ναυτικού. Η επιλογή MH-60R είναι η πιο ρεαλιστική πιθανότητα, αν και σύμφωνα με την νορβηγική υπηρεσία στρατιωτικών προμηθειών αναζητούνται και άλλες λύσεις.

Εάν ρωτάτε ποια θα είναι η επόμενη χώρα που θα πηδήσει από το «τρένο» του NH90, εάν βάλτε στοίχημα υπέρ του Βελγίου… δεν θα το χάσετε.

Στην Ελλάδα βέβαια (που δεν είναι ούτε Νορβηγία, ούτε Βέλγιο), το θέμα των NH90 και του καθεστώτος τους αποτελεί ταμπού, αν και κάποια στιγμή κάποιος πρέπει να τολμήσει να ενημερώσει, τουλάχιστον για το μέλλον αυτής της τεράστιας επένδυσης του ελληνικού λαού.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

41 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
41 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης "Κίμων". Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1918: 2η Μάχη του Βιγιέ-Μπρετονώ,...

0
Σε μια από τις μάχες του τελευταίου έτους του Μεγάλου Πολέμου, σημειώνεται η πρώτη αναμέτρηση μεταξύ αρμάτων μάχης στην ιστορία, όταν τρία βρετανικά άρματα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Κατάρ: θα μπορούσε να αγοράσει 120 γαλλικά τεθωρακισμένα VBCI

Σύμφωνα με τη La Tribune, η γαλλική KNDS France (πρώην Nexter) προτείνει την πώληση 120 τροχοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης VBCI με πυροβόλο 40 χιλιοστών,...

Μόσχα: Θα διευρύνει την ουδέτερη ζώνη στην Ουκρανία, αν το Κίεβο λάβει πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς

Η Ρωσία θα χρειαστεί να απωθήσει πιο μέσα τις ουκρανικές δυνάμεις και να επεκτείνει αυτό που αποκαλεί "ουδέτερη ζώνη", αν το Κίεβο παραλάβει προηγμένα...

ΕΕ: Εκταμιεύτηκε έκτακτη χρηματοδότηση 1,5 δισ. ευρώ για την Ουκρανία

H Eυρωπαϊκή Επιτροπή εκταμίευσε σήμερα τη δεύτερη δόση της έκτακτης χρηματοδότησης - γέφυρας προς την Ουκρανία, στο πλαίσιο της Διευκόλυνσης για την Ουκρανία, ύψους...