34.5 C
Athens
Κυριακή, 10 Αυγούστου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗNorth American A-5 Vigilante - το πυρηνικό βομβαρδιστικό που άλλαξε ρόλο

North American A-5 Vigilante – το πυρηνικό βομβαρδιστικό που άλλαξε ρόλο

- Advertisement -

Στην ιστορία της αεροπορικής ιστορίας υπάρχουν αρκετά πολεμικά αεροσκάφη που έχουν αφήσει το στίγμα τους λόγω της πρωτοποριακής τους σχεδίασης και της καινοτομίας που έφεραν. Ένα από αυτά είναι το North American A-5 Vigilante, που σχεδιάστηκε με αποστολή τον πυρηνικό βομβαρδισμό.

Το αρχικό σχέδιο που εξελίχθηκε από την North American Aviation ονομάστηκε NA-233, το οποίο μετονομάστηκε σε A3J-1 (μετέπειτα A-5A). Το διθέσιο Vigilante ήταν σχεδιασμένο με έμφαση στην ταχύτητα (στα 2 Mach) και την εμβέλεια, καθώς ήταν τα χαρακτηριστικά που απαιτούνταν για βαθιά διείσδυση σε εχθρικά εδάφη, κυρίως της Σοβιετικής Ένωσης. Το concept πήρε την έγκριση του Αμερικανικού Ναυτικού που ήθελε να μετέχει στην πυρηνική κρούση και με τα αεροπλανοφόρα του, οπότε εξελίχθηκε το αεροσκάφος, με πρώτη πτήση τον Αύγουστο του 1958, και ένταξη σε υπηρεσία από το 1961.

Ευτυχώς η επιχειρησιακή του δράση περιορίστικε σε συμβατικές αποστολές στον πόλεμο του Βιετνάμ, όπου κατέγραψε και αρκετές απώλειες, κυρίως από αντιαεροπορικά πυρά. Εκεί, το A-5 χρησιμοποιήθηκε κυρίως για αναγνώριση, που τελικά θα ήταν και ο βασικός ρόλος του, καθώς η πυρηνική κρούση από αεροπλανοφόρα είχε υποχωρήσει ως απαίτηση. Έτσι τα περισσότερα αεροσκάφη που παρήχθησαν ήταν της έκδοσης αναγνώρισης RA-5C.

Το Α-5 ήταν εξοπλισμένο με δύο κινητήρες General Electric J79, τους ίδιους που χρησιμοποιούνταν στο McDonnell Douglas F-4 Phantom II, ενώ είχε ένα εξελιγμένο -για την εποχή- ηλεκτρονικό πακέτο, με ένα πρώιμο ψηφιακό υπολογιστή, που διαχειριζόταν το σύστημα βομβαρδισμού, head up display όπως και ισχυρό ραντάρ.
Το Vigilante, χρησιμοποιούσε και μια πρωτοποριακή μέθοδο για την άφεση των βομβών πάνω από το στόχο. Η μακρόστενη αποθήκη βομβών ήταν μεταξύ των δύο κινητήρων, όπου η έξοδος των όπλων γίνονταν από το πίσω μέρος, με ολίσθηση τους. Αυτό επέτρεπε την άφεση της βόμβας ακόμα και σε υπερηχητικές ταχύτητες, κάτι που ήταν ιδιαίτερα σημαντικό λόγω της πολύ υψηλής ταχύτητας που έπρεπε να αναπτύξει το αεροσκάφος για να ξεφύγει από το καταστροφικό κύμα της πυρηνικής έκρηξης. Η πυρηνική βόμβα (αρχικά η Β28, ελεύθερης πτώσης) συνδεόταν με δύο απορριπτόμενες δεξαμενές καυσίμου, τοποθετημένες μπροστά και πίσω της. Οι δεξαμενές άδειαζαν κατά τη διάρκεια της πτήσης και ήταν σχεδιασμένες να εκτινάσσονται μαζί με τo όπλο.
Στην πράξη, όμως, αυτό το πολύπλοκο σύστημα αποδείχθηκε αρκετά αναξιόπιστο. Και στην έκδοση RA-5C, η αποθήκη αυτή χρησιμοποιούνταν μόνο για την αποθήκευση καυσίμου. Μάλιστα, σε τρεις περιπτώσεις, το σοκ της εκτόξευσης από το καταπέλτη κατά την απονήωση, προκάλεσε την εκτίναξη των δεξαμενών καυσίμου στην επιφάνεια του καταστρώματος του αεροπλανοφόρου, κάτι που σύμφωνα με αναφορές προκάλεσε την καταστροφή τουλάχιστον ενός αεροσκάφους.
Με την πρωτοποριακή αλλά εξαιρετικά πολύπλοκη σχεδίαση του, το Α-5 υπέφερε από υψηλό κόστος συντήρησης και λειτουργίας, ενώ το μεγάλο μέγεθος του έκανε δυσχερή τη χρήση στα καταστρώματα των αεροπλανοφόρων. Επίσης ήταν πολύ απαιτητική η εκπαίδευση των χειριστών του, που αντιμετώπιζαν ένα πολύ σύνθετο αεροσκάφος, το οποίο συνδύαζε υψηλή υπερηχητική ταχύτητα στις περισσότερες αποστολές του, με ικανότητες προσνήωσης σε αεροπλανοφόρο. Έτσι παρά τις δυνατότητές του για κρούση ακριβείας σε μεγάλη απόσταση, το A-5 δεν έγινε ποτέ το κύριο βομβαρδιστικό του Αμερικανικού Ναυτικού, όπως αρχικά προοριζόταν.
Το A-5 Vigilante αποσύρθηκε από την υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Σήμερα, λίγα αντίτυπα επιβιώνουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ως μνημεία μιας περιόδου όπου η γεωπολιτική αντιπαράθεση με την ΕΣΣΔ οδήγησε στη δημιουργία εξαιρετικών πτητικών μηχανών, με τολμηρή σχεδίαση αλλά κάποιες φορές και μπροστά από την εποχή τους.
  • Πρώτη πτήση: 31 Αυγούστου 1958
  • Εισαγωγή στην υπηρεσία: 1961
  • Απόσυρση: 1979 (RA-5C)
  • Παραγωγή: 156 (συνολικά, με 137 RA-5C)
Διαστάσεις
  • Μήκος: 23,32 μέτρα
  • Άνοιγμα φτερών: 16,15 μέτρα
  • Ύψος: 5,92 μέτρα
  • Εμβαδόν φτερών: 65,8 μ²
Βάρη
  • Κενό: 14.935 kg
  • Μέγιστο βάρος απογείωσης: 29.030 kg
Κινητήρες
  • 2 × General Electric J79-GE-10 (A-5A) ή J79-GE-8 (RA-5C)
  • Μέγιστη ώση με μετάκαυση: 77,6 kN Χ2
Επιδόσεις
  • Μέγιστη ταχύτητα: Mach 2,1 (περίπου 2.303 km/h σε υψόμετρο)
  • Εμβέλεια: Περίπου 3.200 km (με εναέριο ανεφοδιασμό)
  • Μέγιστο υψόμετρο: 17.700 μέτρα
  • Λόγος ώσης προς βάρος: 0,54 (με πλήρες φορτίο)

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

«Μεταρρυθμίσεις» που υπονομεύουν τη συνοχή των Ενόπλων Δυνάμεων και την Εθνική Άμυνα

Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πως η κατάρριψη του ινδικού Rafale σηματοδοτεί την εξέλιξη της εναέριας...

44
Η κατάρριψη ενός μαχητικού Rafale της Ινδίας από πακιστανικό -κινεζικής κατασκευής- J-10CE που αξιοποίησε τον πύραυλο αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς PL-15, αποτελεί ένα γεγονός που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Αυγούστου 1945: Ναγκασάκι, ο δεύτερος ατομικός βομβαρδισμός

5
Η αμερικανική αεροπορία χτυπά το Ναγκασάκι, έδρα της βαριάς βιομηχανίας Mitsubishi, με τη δεύτερη ατομική βόμβα, τον "Χοντρό" (“Fat Man”).Ο πρώτος ατομικός βομβαρδισμός είχε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Άρχισε η κατασκευή του πρώτου ελληνικού Canadair DHC-515, προβληματισμοί για το χρόνο παράδοσης

Σε πρόσφατο ρεπορτάζ του Radio Canada από την εταιρεία De Havilland Canada, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών DHC-515 (τα...

Υποβρύχια, UCAV και οχήματα μας προτείνουν για συμπαραγωγή οι Νοτιοκορεάτες – μη τους… βουλιάξουμε κι αυτούς στη γραφειοκρατία

Σε εποχή γεωπολιτικής αστάθειας στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη, η Ελλάδα με τις αναγγελίες της για σημαντικές εξοπλιστικές δαπάνες την επόμενη 12ετια, γίνεται...

Γερμανία: αμετάβλητες οι βασικές αρχές της πολιτικής για το Ισραήλ, διαβεβαιώνει το γραφείο του καγκελάριου

«Οι βασικές αρχές της πολιτικής της Γερμανίας για το Ισραήλ θα παραμείνουν αμετάβλητες», διαβεβαίωσε ο επικεφαλής του γραφείου του καγκελαρίου Τόρστεν Φράι, απαντώντας στην...