Σε τροχιά πλήρους ανάπτυξης μπαίνει το αμερικανικό πρόγραμμα NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion), περί κινητήρων για μαχητικά 6ης γενιάς, καθώς το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ αποφάσισε την ραγδαία αύξηση της χρηματοδότησης του. Με την ανάθεση δύο χωριστών συμβάσεων ανώτατου ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων έκαστη, προς την εταιρεία General Electric και την κοινοπραξία Raytheon-Pratt & Whitney.
Οι δύο διεκδικητές εξελίσσουν τους κινητήρες XA102 και XA103 αντίστοιχα και γι’ αυτό το σκοπό έχουν λάβει 411,5 εκατομμύρια δολάρια η GE και 975 η Raytheon-Pratt & Whitney έως σήμερα. Το πρόγραμμα έχει καταληκτική ημερομηνία τον Ιούλιο του 2032 και θα ολοκληρωθεί με τις τελικές δοκιμές του πρωτότυπου κινητήρα.
Μαχητικό «έκτης γενιάς» NGAD: οικονομικότερο και από το F-35 ή καρατομείται;
Το NGAP πρόκειται να αποδώσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα πρόωσης για το μαχητικό αεροπορικής υπεροχής NGAD 6ης γενιάς της Αμερικανικής Αεροπορίας, που θα διακρίνεται από εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις σε συνδυασμό με την χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, χάρη στην τεχνολογία προσαρμοσμένου κύκλου λειτουργίας. Έτσι ανάλογα με το είδος της αποστολής, ο κινητήρας θα μπορεί να αλλάζει τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του, πχ υψηλές επιδόσεις λόγω πολεμικών επιχειρήσεων ή χαμηλή κατανάλωση λόγω μετάβασης σε ένα σημείο ή επιτήρησης εναερίου χώρου.
F-35: Δεν θα πάρει καινούργιο κινητήρα, θα αναβαθμιστεί ο σημερινός αποφάσισαν οι ΗΠΑ
Θεωρείται σίγουρο πως και οι δύο εταιρείες αξιοποιούν την εμπειρία τους από το πρόγραμμα AETP (Adaptive Engine Transition Program) που αφορούσε την εξέλιξη νέου κινητήρα για τα μαχητικά F-35. Μάλιστα ίσως υπάρχει και μια σχετική ”πικρία” εδώ για την GE, μιας και το πρωτότυπό της XA100 έφτασε αρκετά κοντά στο να επικρατήσει, όντα πιο ώριμο από το αντίστοιχο ΧΑ101 της P&W/ Τελικά όμως αποφασίστηκε η περαιτέρω εξέλιξη του ήδη υπάρχοντος κινητήρα F135 (με την αναβάθμιση Engine Core Upgrade), αφήνοντας την P&W ως τον μοναδικό κατασκευαστή κινητήρων για τον τεράστιο στόλο των F-35 παγκοσμίως.