13 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΝΕΕΣ ΦΡΕΓΑΤΕΣ: Προχωρά με ταχείς ρυθμούς το ΠΝ στην αξιολόγηση των προτάσεων...

ΝΕΕΣ ΦΡΕΓΑΤΕΣ: Προχωρά με ταχείς ρυθμούς το ΠΝ στην αξιολόγηση των προτάσεων για τα νέα πλοία. Στο βάθος …Tico;

- Advertisement -

Πριν λίγες μέρες, ο πρωθυπουργός, από το Βελλίδειο, έκανε για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, επίσημες ανακοινώσεις για ένα μίνι εξοπλιστικό πρόγραμμα. Το πρόγραμμα αυτό, που λανθασμένα έχει αναφερθεί πως είναι της τάξης των 10 δις ευρώ (στην πραγματικότητα είναι κάπου στη μέση, γύρω στα 5+ δις ευρώ), θα θέσει τις βάσεις για τον εκσυγχρονισμό του Πολεμικού μας Ναυτικού. Με καθυστέρηση περίπου 12 ετών, το ΠΝ επιτέλους έχει το πράσινο φως για αγορά νέων φρεγατών, αναβάθμιση παλαιών, αλλά ναυπήγηση νέων υποβρυχίων (κάπου στο βάθος). Βέβαια, έτσι όπως τα κατάφεραν οι κυβερνήσεις μας τα τελευταία 20 χρόνια, χρειαζόμαστε την περίφημη Ενδιάμεση Λύση χθες! Δηλαδή πλοία, με ικανό όριο ζωής διαθέσιμο ακόμη, που θα ενταχθούν σε υπηρεσία μέσα στο 2021, το πολύ 2022.

«La Tribune»: Ματαιώνεται η πώληση των Belh@rra γιατί τη Γαλλία και την Ελλάδα χωρίζουν €1,1 δις!

Ο πρωθυπουργός, ανάμεσα στα άλλα (πχ την αγορά 18 αεροσκαφών Rafale), ανακοίνωσε ίσως το πλέον κοστοβόρο αμυντικό πρόγραμμα των τελευταίων 30 ετών, την αγορά 4 φρεγατών πολλαπλών ρόλων. Είναι η πρώτη σοβαρή ανακοίνωση για την  ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού εδώ και πολλά, πολλά, χρόνια. Μάλλον είναι το σοβαρότερο, από τότε που ο Αντρέας Παπανδρέου υποστήριξε στην ελληνική Βουλή την αγορά των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Φρεγάτες Κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, η “ελληνική” φρεγάτα

Επειδή μας αρέσουν οι λεπτομέρειες, δεν πρέπει να μείνουμε στους τίτλους, αλλά πρέπει να προσέξουμε τι είπε ο ΠΘ, μίλησε για φρεγάτες “Πολλαπλών Ρόλων ή Multi-Purpose”, όχι “Αντιαεροπορικού Πολέμου ή AAW”. Αυτό σημαίνει πως “παίζει” και η γαλλική Belh@rra/FDI στη βασική της έκδοση, που θεωρείται Πολλαπλών Ρόλων. Η ελληνική FDI θα είχε πολλές δυνατότητες AAW, φέρνοντάς την κοντά στις μεγάλες αντιαεροπορικής φρεγάτες, χάρη και στο πανίσχυρο ραντάρ της SF500. Οριακά λοιπόν, η πάλαι ποτέ, Belh@rra Hellenique είναι ένα πλοίο AAW, αλλά η FDI είναι πολλαπλών ρόλων. Απλά η πρώτη έχει την διπλάσια τιμή από την δεύτερη…

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Θα προχωρήσει "τίποτα" στο ΠΝ; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ, τορπίλες, MH-60R, νέα ή μεταχερισμένα πλοία; Enough is enough

Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, και όχι μαξιμαλιστές. Το ΠΝ στερείται λύσης αντικατάστασης για τις γερασμένες φρεγάτες του κλάσης Kortenaer. Οι 3 μη εκσυγχρονισμένες S υπηρετούν εις βάρος της σωματικής και ψυχικής υγείας των πληρωμάτων τους. Όχι ότι οι 6 εκσυγχρονισμένες είναι state of the art, αλλά η προ 15ετίας περίπου αναβάθμισή τους βελτιώνει την κατάσταση. Η μαχητική τους αξία είναι περιορισμένη, και χρειαζόμαστε νέα πλοία που θα αντικαταστήσουν ακριβώς αυτές τις φρεγάτες, τις Kortenaer.

Πρώτα πρέπει να βρεθεί λύση για τις S, που αποτελούν τον κορμό του Στόλου, και μετά να πάμε σε λύση που θα καλύπτει και την αεράμυνα περιοχής. Όλα μαζί, στην παρούσα κατάσταση, και φρεγάτες πολλαπλών ρόλων, και αεράμυνας περιοχής, είναι δύσκολο. Η Ελλάδα είμαστε, όχι η Κίνα.

Έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, λίγες είναι οι προτάσεις που μπορούν να προχωρήσουν. To ΠΝ επιθυμεί την κατασκευή μέρους ή όλων των πλοίων στην Ελλάδα, με τα βασικά ναυπηγεία όμως ακόμη σε καθεστώς ειδικό. Η Ελευσίνα χρειάζεται να περάσει πρώτα από το Πτωχευτικό Δικαστήριο, ενώ ο Σκαραμαγκάς είναι μια πολύ πιο περίπλοκη υπόθεση. Η Σύρος φαίνεται πως έχει αρχίσει να σηκώνει κεφάλι, αλλά το ναυπηγείο είναι σύμφωνα με πληροφορίες των ΜΜΕ γεμάτο από πλοία υπό επισκευή, ενώ δεν έχει την δυνατότητα κατασκευής μεγάλων πλοίων. Και η λύση του ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ δεν έχει σχέση με φρεγάτα, αλλά είναι ένας διάδοχος των Super Vita.

H διακοπή των συνομιλιών για τις Belh@rra έφερε προτάσεις για γερμανικές MEKO A200, ιταλικές FREMM-IT/PPA, ισπανικές F-110 και ελπίζουμε σε συνέχεια!

Τα έχουμε γράψει πολλές φορές, η γαλλική “απόρριψη” (διαβάστηκε λάθος, η ελληνική απόρριψη στους Γάλλους) και το “ναυάγιο των Belh@rra Helleniques” έφερε πολλές προτάσεις, ναυπηγεία και χώρες στη Μεσογείων, να ζητούν ακρόαση από το ΓΕΝ, και μάλιστα εν μέσω κορωνοϊού. Λογικά, δεν υπάρχει ούτε κι ένα ναυπηγείο πολεμικών πλοίων στον κόσμο, που δεν θα θεωρούσε τιμή να ντύσει πλοίο του στα γαλανόλευκα. Ισπανοί, Άγγλοι, Γάλλοι, Αμερικανοί, Γερμανοί, έχουν έρθει να παρουσιάσουν τα εξαιρετικά τους σχέδια.

Η ελληνική όμως υπόθεση δεν είναι τόσο απλή, όσο ήταν για παράδειγμα ο διαγωνισμός του Royal Navy για την αντικατάσταση των φρεγατών Type 23. Η Ελλάδα δεν έχει ούτε λειτουργικά ναυπηγεία (για τέτοια projects) ούτε επάρκεια χρημάτων. Ας δούμε λοιπόν τις προτάσεις που μας κόμισαν οι…

Ισπανοί

Η έκπληξη. Αλλά θα ήταν ανοησία και απρονοησία εκ μέρους της Navantia να μην εμφανιστεί. Τα πλοία της είναι εξαιρετικά, και η F110 έφτασε και στον αμερικανικό διαγωνισμό. Το ναυπηγείο προσφέρει και άλλα σχέδια, όλα όπως θα τα ήθελε το ΠΝ, αλλά δεν έχουμε καμία πληροφόρηση για ναυπήγηση στην Ελλάδα, ή για ευνοϊκό δάνειο. Από τις λίγες πληροφορίες που συγκεντρώσαμε, οι τιμές που προσφέρουν δεν είναι ανταγωνιστικές, αν και τα πλοία τους είναι εξαιρετικά και δοκιμασμένα.

Βρετανοί

Η έτερη έκπληξη. Το κακό με τους Βρετανούς είναι πως έχουν έρθει μόνο με … μεταχειρισμένα πλοία, δηλαδή τις Type 23. Αν είχαν έρθει και με τις Type 31e, με κάποιο καλό χρηματοδοτικό, τότε τους βλέπαμε να ανταγωνίζονται με αξιώσεις τους Γάλλους, Γερμανούς και Αμερικανούς. Μόνο με τις μεταχειρισμένες φρεγάτες, θα είναι η λύση πολύ χαμηλού κόστους για το ΠΝ, στην περίπτωση που το τελευταίο δεν ήθελε να ξοδέψει πολλά χρήματα. Πιθανότατα να είχαν κάποια τύχη σαν ενδιάμεση λύση, αλλά το βλέπουμε δύσκολο τελικά, εκτός κι αν συνδυαστούν με τους Ισπανούς, τους Γερμανούς ή τους Αμερικανούς (δεν βλέπουμε ελπίδες συνεργασίας με τους Γάλλους). Πάντως, το να δούμε την Babcock να έρχεται φέρνοντας της Type 31e (Iver Huitfeld), με την βοήθεια της κυβέρνησης της Μεγάλης Βρετανίας, και του Royal Navy, δεν το αποκλείουμε.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Πρόταση για φρεγάτες Type 23 στο Πολεμικό μας Ναυτικό, ένα outsider που συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα!

Ολλανδοί

Οι Ολλανδοί αν αν και ήρθαν εσχάτως, που όμως δείχνουν ενδιαφέρον για τον Σκαραμαγκά. Αν μάλιστα ταιριάξουν και σαν ενδιάμεση λύση τις δυο τελευταίες εξαιρετικές φρεγάτες κλάσης Μ, τότε έχουν μια καλή πρόταση. Το να βρεθεί όμως λύση με το ιδιοκτησιακό του Σκαραμαγκά, και να βρουν και χρηματοδότηση οι Ολλανδοί, το θεωρούμε από πολύ δύσκολο ως απίθανο. Το πλοίο που προσφέρουν δεν είναι η κλάση Omega, όπως πολλοί λανθασμένα θεωρούν, αλλά μια κλάση φρεγατών, που δεν έχει ακόμη όνομα, και θα αντικαταστήσει τις φρεγάτες κλάσης Μ σε ολλανδική και βελγική υπηρεσία. Το θέμα όμως είναι πως η Ολλανδία δεν έχει το “ειδικό” βάρος να πιέσει “διπλωματικά” για το συμβόλαιο, αν και η ενδιάμεση λύση, οι φρεγάτες Μ, θα ήταν “λουκούμι” για το ΠΝ μας.

Karel Doorman (M class) για το ΠΝ, ίσως η καλύτερη και εκσυγχρονισμένη “ενδιάμεση λύση” που υπάρχει αυτή τη στιγμή, αλλά και η πιο “μακρινή”

Γάλλοι

Αρκετά ψηλά στις πιθανότητες είναι οι Γάλλοι, και πως να μην είναι, αφού ήταν προνομιακοί συνομιλητές του ΠΝ για δυο έτη, και αν μη τι άλλο, γνωρίζουν καλύτερα από κάθε άλλο τι θέλει το ΠΝ. Η Naval Group προφανώς ξανασχεδίασε τη στρατηγική της, καθώς παίζοντας 2 χρόνια χωρίς αντιπάλους, δεν κατάφερε να κερδίσει ένα σίγουρο ματς. Δυστυχώς η επιλογή να ζητήσει από το ΠΝ όλα τα έξοδα ανάπτυξης και ολοκλήρωσης συστημάτων στην Ελλάδα, της στοίχισε ένα πολύ καλό και σίγουρο συμβόλαιο.

Τώρα επιστρέφει, όχι με ένα light σχέδιο της FDI ή μια Gowind, αλλά με την γαλλική έκδοση της FDI. Άποψή μας είναι πως καλά κάνει, αυτό πλησιάζει αρκετά στις ελληνικές ανάγκες. Το πλοίο δυστυχώς σε αυτή την έκδοση δεν είναι αυτό που θέλει το ΠΝ, καθώς δεν διαθέτει ούτε καν το Strales για CIWS. Αν οι Γάλλοι δεχτούν την πιστοποίηση του STRALES άνευ κόστους, και την τοποθέτηση κάποιου Phalanx, τότε “κάτι γίνεται”. Ούτως ή άλλως το ΠΝ έχει πειστεί για την αξία των γαλλικών πλοίων…

Ελληνικές Belh@rra. Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;

Από πλευράς Ελλάδος, το ΠΝ είχε μειώσει τις αρχικές απαιτήσεις του κατά πολύ, κρατώντας ίσως μόνο τη δυνατότητα των SCALP NAVAL. Είχε αποδεχτεί την χαμηλή ταχύτητα, τους άσχετους με το ΠΝ αντιαεροπορικούς πυραύλους ASTER 30, τη νέα φιλοσοφία των πλοίων, όλα αυτά που έκαναν τα γαλλικά πλοία να διαφέρουν από τα μέχρι σήμερα πλοία του ΠΝ. Το μόνο που δεν έγινε αποδεκτό ήταν η τιμή των 3,3 δις ευρώ για δυο πλοία. Όλα τα άλλα περί “απαγόρευσης των Αμερικανών, Γερμανών, Αρειανών” δεν στέκουν (ευγενικά το λέμε), που θα κατέρριπταν F-35, Su-57, X-Wings, Death Stars, αλλά είναι αστεία.
Κλείνοντας θα πούμε πως λόγω της ειδικής σχέσης Ελλάδας-Γαλλίας η Naval Group είναι ακόμη στο παιχνίδι.

Αν οι Γάλλοι αποφασίσουν πως θα δώσουν και ενδιάμεση λύση, τότε “κάτι γίνεται” προς την δική τους πλευρά. Φυσικά, για να μην δουλευόμαστε ομαδικώς, η μόνη λύση που μπορεί να έρθει από Γαλλία είναι ένας αριθμός LaFayette, που οι Γάλλοι όμως τις χρειάζονται μέχρι και την τελευταία. Ενώ και για εμάς, είναι χωρίς τόση αξία λόγω του σχετικά ελαφρού τους εξοπλισμού. Η πρότασή τους θα δυναμώσει περαιτέρω αν οι Γάλλοι θα φέρουν ένα χρηματοδοτικό σχέδιο, που όμως δεν το έφεραν δυο χρόνια τώρα. Το σίγουρο είναι πως η Belh@rra έχει φανατικούς “οπαδούς” ανάμεσα στους αναγνώστες μας!

ΑΠΟΨΗ: Αν το ΠΝ θέλει “Ενδιάμεση Λύση”, ας είμαστε ειλικρινείς, μόνο Ticonderoga μπορεί να αποκτήσει. Τι σημαίνει αυτό;

Αμερικανοί

Οι ΗΠΑ, με την Lockheed Martin, εμφανίστηκαν στο ΠΝ πολύ πριν τους υπόλοιπους “μνηστήρες”, με τις MMSC, την διαμόρφωση της LCS Freedom σε φρεγάτα. Η πρώτη προσέγγιση έγινε το 2018, και φυσικά δεν αφορούσε τις LCS που είχαμε γράψει εμείς τότε, αλλά τις MMSC. Το πλοίο, που σε επίπεδο οπλισμού/εξοπλισμού δεν έχει σχέση με τις LCS του USN, μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του ΠΝ. Οι Αμερικανοί τονίζουν τα πλεονεκτήματα του πλοίου, είναι η προσαρμοστικότητά του (μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις του ΠΝ σε νέα όπλα, ή συστήματα, χωρίς κόστος), τη δυνατότητα να φέρει αμερικανικά όπλα (που προτιμά ξεκάθαρα το ΠΝ, όπως ο ESSM), η υπερυψηλή του ταχύτητα, αλλά το σημαντικότερο, η δυνατότητα διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ (FMS) αλλά και κορυφαίου χρηματοδοτικού μοντέλου (FMF). Το πιθανότερο είναι να έχει και την στήριξη της Αμερικανικής Κυβέρνησης καθώς το USN είναι και το μόνο που έχει να δώσει και “ενδιάμεση λύση”, ακόμη και “τεραστίων διαστάσεων”. Αν και οι Αμερικανοί προτείνουν να κατασκευαστούν τα πλοία στην Ελλάδα, θα πρέπει όμως να λύσουν κι αυτοί το θέμα της κατασκευής των πλοίων σε ελληνικό ναυπηγείο.

Γερμανοί
Αν και δεν το περιμέναμε, οι ενδείξεις λένε πως οι Γερμανοί έχουν έρθει με σοβαρές πιθανότητες απέναντι στους Γάλλους και τους Αμερικανούς, και ίσως λόγω Σκαραμαγκά. Αν και δεν υπάρχει καμία ένδειξη πολιτικής υποστήριξης από την γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση για τις ΜΕΚΟ Α200, εντούτοις η φρεγάτα έχει προταθεί, και πιστεύουμε πως οι Γερμανοί έχουν και προτάσεις για ενδιάμεση λύση, όπως οι κορβέτες Κ130.

Οι τελευταίες είναι μια πολύ καλή περίπτωση, αν και δεν είναι αυτό που θέλει ακριβώς το ΠΝ. Το θέμα είναι πως το μπλέξιμο με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και το τι πρέπει να πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο στον επενδυτή είναι ένα πρόβλημα. Θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, η Α200 είναι ένα εξαιρετικό πλοίο για το ΠΝ.

Η πρώτη MEKO A200 της Αιγύπτου αρχίζει να παίρνει «σάρκα και οστά»

Όπως είπαμε, το Γερμανικό Ναυτικό έχει στη διάθεσή του μεγάλο αριθμό πλοίων, που θα μπορούσαν να καλύψουν κάποιες από τις ανάγκες του ΠΝ μας. Είτε με F123, είτε με Κ130, κάποιες “τρύπες” θα μπορέσουν να κλείσουν. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως η Α200 είναι η εξέλιξη της MEKO200. Συνεπώς, τα πλοία του ΠΝ θα αποκτήσουν μια κάποια ομοιοτυπία.

Η Αίγυπτος αποκτά πυραύλους MICA NG για τις νέες της φρεγάτες!

Εδώ θα πούμε πως οι Α200 έχουν δυο χαρακτηριστικά που ζητά μετα’ επιτάσεως το ΠΝ, την υψηλή ταχύτητα (με water jets, κάτι βέβαια για το οποίο έχει κατηγορηθεί η MMSC) αλλά και το πυροβόλο των 127 χιλιοστών. Αν σε αυτά προσθέσουμε και μια πιθανή χρηματοδότηση από την KfW-IPEX (δεν έχουμε δυστυχώς ΚΑΜΙΑ τέτοια πληροφορία, δεν θέλουμε να έχουμε παρανοήσεις), την τράπεζα εξαγωγών της Γερμανίας, αλλά και την βοήθεια της Γερμανίας στον Σκαραμαγκά, τότε δεν είναι περίεργο να πούμε πως η Α200 έχει πιθανότητες.

Βέβαια, θα πρέπει να παραδεχτούμε πως οι Γερμανοί είναι απρόβλεπτοι, και δεν αποκλείεται να δούμε διάφορα ευτράπελα, ειδικά με την “ενδιάμεση λύση” (εννοούμε να ΜΗΝ προσφέρουν λύση), ενώ όπως προαναφέραμε, υπάρχει κι ένα μπλέξιμο με τον επενδυτή. Επίσης, αν και η Γερμανία έχει στηρίξει οικονομικά τη χώρα μας πολλάκις, εντούτοις δείχνει μια ιδιαίτερη “συμπάθεια” για την Τουρκία κάτι που δεν ξέρουμε πως θα μεταφραστεί αυτό στο ΥΠΕΘΑ και την Ελληνική Κυβέρνηση.

Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ
Μετά τους Αμερικανούς, όλοι (μάλλον σχεδόν όλοι, γιατί δεν έχουμε πληροφορίες για τους Γάλλους) πρότειναν τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αν “πάρουν την δουλειά”. Ο σκοπός του ΠΝ είναι να υπάρχει μια σχετική ομοιοτυπία μεταξύ των πλοίων, και έτσι τα στελέχη να μεταφέρονται από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ-UPG στις νέες φρεγάτες χωρίς ιδιαίτερη εκπαίδευση, ενώ ιδανικό θα ήταν να μειωθούν και οι ανάγκες της λογιστικής υποστήριξης.

Karel Doorman ή M class για το ΠΝ, ίσως η καλύτερη και εκσυγχρονισμένη “ενδιάμεση λύση” που υπάρχει αυτή τη στιγμή, αλλά και η πιο “μακρινή”

Ενδιάμεση λύση

Το ΠΝ είναι όχι απλά στο ΚΑΙ 5, αλλά στο ΚΑΙ 50. Χρειάζονται πλοία για ενίσχυση το συντομότερο, καθώς για αρκετά χρόνια θα έχουμε μια ΜΕΚΟ200ΗΝ εκτός υπηρεσίας λόγω εκσυγχρονισμού. Το έχουμε γράψει, η μόνη λύση εδώ που είμαστε, είναι τα τεραστίων διαστάσεων, αλλά και αντιστοίχων ικανοτήτων Ticonderoga, που αρχίζουν να φεύγουν από υπηρεσία του USN του χρόνου. Φυσικά υπάρχουν κι άλλες λύσεις, αλλά όλες συνδέονται με τη ναυπήγηση νέων πλοίων. Μετά, υπάρχουν λύσεις από Ολλανδία, Βρετανία και Γερμανία, αλλά όλες προφανώς θα αξιολογηθούν από το ΓΕΝ. Αυτή τη στιγμή που διαβάζετε τις γραμμές, υπάρχουν άνθρωποι που ξενυχτούν για να βρουν την βέλτιστη λύση από όλες τις πλευρές.

Τι θα γίνει; ποια είναι τα κριτήρια της επιλογής;
Πριν λοιπόν, κάποιοι περαστικοί αρχίσουν τις “σοφιστείες” και τους χρησμούς, θα πρέπει να καταλάβουν πως η εξίσωση που έχει να λύσει το ΠΝ και το ΥΠΕΘΑ για την αγορά των νέων πλοίων, είναι πολυπαραμετρική.

  • Καταρχάς…

η συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

222 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
222 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επίτιμος ΑΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπροστά στις προκλήσεις των καιρών

Ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος, μίλησε στην Αθηναϊκή Λέσχη στις 17 Απριλίου 2024 σχετικά με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

3
Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Απριλίου 1989: Πολύνεκρη έκρηξη στο θωρηκτό USS...

10
Ο Νο 2 πύργος του θωρηκτού USS “Iowa” BB-61 ανατινάσσεται κατά τη διάρκεια προγραμματισμένων γυμνασίων. Ως αποτέλεσμα, 47 μέλη του πληρώματος που ήταν στο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Schinas: The European and Greek borders are protected and secure

"The European borders in Evros are protected and are secure and will continue to be protected and secure," stated European Commission Vice President Margaritis...

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...

ΝΑΤΟ: Δεσμεύτηκε να παράσχει νέα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας στην Ουκρανία

Οι χώρες του ΝΑΤΟ συμφώνησαν σήμερα να εφοδιάσουν το Κίεβο με πρόσθετα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας, ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας της Συμμαχίας Γενς Στόλτενμπεργκ, μετά...