Η πρόσφατη συμφωνία της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Dassault, που θα υπογραφτεί στις πρώτες μέρες του Νέου Έτους, είναι μια απλή απόδειξη των εξαιρετικών ελληνογαλλικών σχέσεων. Όπως έχουμε γράψει πολλές φορές, οι ελληνογαλλικές σχέσεις δεν έχουν επηρεαστεί καθόλου από την ακύρωση της αγοράς των δυο γαλλικής κατασκευής Belh@rra Helleniques. Όσα γράφτηκαν, ήταν πέρα από τη σφαίρα του φανταστικού, και άγγιζαν το γελοίο. Η αλήθεια είναι πως κάθε τόσο διαβάζουμε ένα μυθιστόρημα για τα εξοπλιστικά, που αγγίζει ενίοτε τα όρια της κωμωδίας. Οι Ελληνογαλλικές σχέσεις είναι εξαιρετικές.
Οι δε Γάλλοι, είναι εντυπωσιασμένοι από την ταχύτητα που θα συζητήθηκε, συμφωνήθηκε, και ετοιμάστηκε η σύμβαση για τα Rafale, καθώς η εμπειρία τους από τη σύμβαση FOS των Mirage 2000 ήταν μάλλον “επώδυνη”. Η Φλοράνς Παρλί, που διατηρεί μια εξαιρετική γραμμή επικοινωνίας με τον Έλληνα ΥΕΘΑ Νίκο Παναγιωτόπουλο, αναμένεται στις πρώτες μέρες του 2021, γύρω στις 15 του μήνα, προκειμένου να παραστεί μαζί με τον Ν.Παναγιωτόπουλο, στην τελετή υπογραφής των 18 Rafale. Μέχρι τότε η συμφωνία για τα αεροσκάφη αλλά και τα όπλα τους, θα έχει πλέον τη σφραγίδα της Βουλής, αλλά και του Ελεγκτικού, αλλά το βασικότερο, της ΠΑ γιατί αυτή θέλει επειγόντως τα αεροσκάφη. Υπήρχαν πληροφορίες πως η Παρλί, σήμερα 23 Δεκέμβρη, επιστρέφοντας από προγραμματισμένο ταξίδι στο Λίβανο, θα προσγειωνόταν στην Ελλάδα, προκειμένου να παραστεί στην υπογραφή των Rafale. Αυτό δεν έγινε, και θα έρθει όταν το επιτρέψει το πρόγραμμά της (και το πρόγραμμα του ΥΕΘΑ) στις αρχές του έτους (μέχρι το πολύ 15 Γενάρη). Όσοι μας διαβάζουν, θυμούνται πως το έχουμε ήδη γράψει.
Έτσι, οι Γάλλοι της Naval Group έχουν κερδίσει λίγο ακόμη χρόνο προκειμένου να ολοκληρώσουν ίσως μια νέα πρόταση για το ΠΝ. Το ΓΕΝ, έχει δουλέψει πολύ καιρό πάνω στις Belh@rra, και μπορεί να αξιολογήσει κάθε νέα πρόταση που θα φέρουν οι Γάλλοι. H Naval Group μπορεί να επανέλθει κάθε στιγμή με νέα βελτιωμένη πρόταση, που θα περιλαμβάνει μια FDI αλλά τουλάχιστον με λύσεις που επιθυμεί το ΠΝ, όπως σύστημα CIWS, αλλά και κάποιο ικανό σύστημα ECM. Θεωρούμε πως αυτά είναι πως χωρίζουν κατ’ελάχιστον το ΠΝ από την FDI. Άλλωστε οι Γάλλοι έχουν δηλώσει πως δεν έχουν θέμα με την κατασκευή των φρεγατών σε ελληνικό ναυπηγείο, ενώ έχουν και λύση για την κατασκευή στη Γαλλία. Με λίγα λόγια, όλα λύνονται με ένα ECM κι ένα RAM!
Θεωρούμε εκ των ων ουκ άνευ, η έλευση της THALES μαζί με την NAVAL GROUP προκειμένου η δεύτερη να κάνει την κατασκευή των νέων φρεγατών, αλλά και την THALES να κάνει τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Μπορεί οι εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ να μην έχουν πολύ σχέση με τις νέες FDI (SETIS), αλλά λόγω TACTICOS θα έχουν συμβατότητα, τουλάχιστον στο interface με τις εκσυγχρονισμένες S (μέχρι να αποσυρθούν περίπου σε μια δεκαετία).
Ελληνικές Belh@rra. Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;
Εκεί που υπάρχει πρόβλημα με την γαλλική πλευρά, είναι η λεγόμενη Ενδιάμεση Λύση. Το ΠΝ (κι εμείς) δεν μπορούμε να ξεχάσουν/με το “ναυάγιο” των FREMM. Κι αν το σκεφτούμε, είναι πολύ δύσκολο για τους Γάλλους να αποδεσμεύσουν δυο από τα καλύτερα πλοία τους, τα οποία, σημειωτέον, δεν έχουν σύστημα CIWS. Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές πως απαιτείται επέμβαση σε υψηλότατο επίπεδο προκειμένου να δούμε κάποιο αξιόλογο πλοίο από γαλλικής πλευράς στο Ελληνικό ΠΝ. Έτσι, ίσως θα υπάρξει μέχρι τότε αρκετός χρόνος, στη NAVAL GROUP να φέρει μια καλή πρόταση, σε συνεργασία με την THALES, αλλά και στον Μακρόν να αποδεσμεύσει κάποια/ες FREMM για το ΠΝ.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Όλα τα σενάρια εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO200HN και ότι ξέρουμε για τα κόστη
Αν αυτό δεν γίνει, τότε προς το τέλος του Ιανουαρίου θα φύγει η περίφημη LoR, κι ενώ έχει πλέον αναλάβει ο Τζο Μπάιντεν το Λευκό Οίκο. Όπως πλέον γνωρίζουμε όλοι, όλα βρίσκονται στο τραπέζι από πλευράς ΗΠΑ, είτε μιλάμε για αντιτορπιλικά Arleigh Burke είτε για καταδρομικά Ticonderoga. Αυτό που σίγουρα δεν συζητάμε είναι αεροπλανοφόρα και πυρηνικά υποβρύχια. Εντάξει, μπορεί να το ακούσουμε κι αυτό!
Συζήτηση και Απαντήσεις για τις MMSC. Πως συνδυάζονται με το πρόγραμμα ανανέωσης του ΠΝ;
Σε αναμονή της κας Παρλί λοιπόν. Αν δούμε να φτάνουν μαζί της και εκπρόσωποι της Naval, εκτός από της Dassault, τότε τα πράγματα θα πάνε καλά για τους φίλους μας, οπαδούς των Belh@rra. Αν δεν δούμε, ασχέτως αν έχει φύγει ή όχι η LoR για MMSC, τότε οι ΗΠΑ έχουν τον πρώτο λόγο, συνεπώς όσοι περιμένουν να δουν γαλλικά πολεμικά, δύσκολο. Το σίγουρο είναι πως τίποτα δεν έχει κλείσει, ας αφήσουμε τις “κραυγές”, κι ας αφήσουμε το ΥΠΕΘΑ, και το ΓΕΝ να κάνουν αυτό που πρέπει, να διαπραγματευτούν. Λίγη υπομονή, και προσοχή στην παραπληροφόρηση, τέτοιες χρονιάρες μέρες.