30.9 C
Athens
Πέμπτη, 18 Ιουλίου, 2024
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΟι δέκα μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες της σύγχρονης ιστορίας, B’ Μέρος

Οι δέκα μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες της σύγχρονης ιστορίας, B’ Μέρος

- Advertisement -

6. H απώλεια περισσοτέρων των 6.000 ανθρώπων μέσα σε μόλις σε 7 λεπτά

Το “ΜV Goya” ήταν νορβηγικό πλοίο μεταφοράς εμπορευμάτων το οποίο, μετά την κατάληψη της χώρας από τους Γερμανούς, επιτάχθηκε από το ναζιστικό ναυτικό (Kriegsmarine). Το 1945 πήρε μέρος, όπως και το “Wilhelm Gustloff”, στην “επιχείρηση Αννίβας” για την εκκένωση περιοχών γύρω από τη Βαλτική Θάλασσα. Την εβδόμη απογευματινή της 16ης Απριλίου αναχώρησε από το Danzig, που εβάλετο ασταμάτητα από το σοβιετικό πυροβολικό, με συνοδεία δύο ακόμη πλοίων και δύο ναρκαλιευτικών.

Το “Goya” έφερε διακριτικά νοσοκομειακού, αφού μετέφερε και χίλιες κλίνες με τραυματίες πολέμου, καθώς και Γερμανούς πολίτες, αλλά και 200 στρατιώτες της Πέμπτης Μεραρχίας Πάντζερ της Βέρμαχτ. Συνολικά ήταν καταγεγραμμένοι 6.100 επιβαίνοντες και περί τα 100 ακόμη άτομα δίχως έγγραφα. Τέσσερις ώρες μετά την αναχώρησή του, το κονβόϊ χτυπήθηκε από σοβιετικά βομβαρδιστικά αλλά οι ζημιές δεν ήταν σημαντικές. Επτά μίλια βορείως του ακρωτηρίου Rozewie, εντοπίστηκε από σοβιετικό υποβρύχιο “L-3”, το οποίο χρειάστηκε να αναδυθεί, αφού οι ηλεκτροκινητήρες του δεν μπορούσαν κάτω από το νερό να αναπτύξουν την απαιτούμενη ταχύτητα για να προλάβουν το “Goya”.

Σε λιγότερο από έξι λεπτά πριν από την αλλαγή της ημέρας, δέχτηκε τέσσερις τορπίλες, οι δύο εκ των οποίων κατέληξαν στο στόχο τους επιτυχώς. Χρειάστηκε μόλις επτά λεπτά για να βυθιστεί, σκοτώνοντας σχεδόν όλους τους επιβάτες και το πλήρωμά του. Τα σκάφη συνοδείας μπόρεσαν να περισυλλέξουν μόλις 186 επιβαίνοντες. Για την επιτυχία του, ο διοικητής του υποβρυχίου, Vladimir Konovalov, έλαβε τον τιμητικό τίτλο του ήρωος της ΕΣΣΔ, ενώ παρασημοφορήθηκε και με τα μετάλλια του Τάγματος του Λένιν και του Χρυσού Αστέρος. Σε αριθμό απωλειών, το ναυάγιο του “Goya” ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο στην ιστορία της ναυσιπλοΐας.

7. Ο μεγαλύτερος αριθμός θυμάτων στην ιστορία του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ

Το “USS Indianapolis (CA-35)”, βαρύ καταδρομικό κλάσεως Portland, επέστρεφε στις Φιλιππίνες από την άκρως μυστική αποστολή μεταφοράς εξαρτημάτων της πρώτης ατομικής βόμβας Little Boy στην αμερικανική αεροπορική βάση της νήσου Tinian. Δεκαπέντε λεπτά μετά τα μεσάνυχτα της 30ης Ιουλίου του 1945, τορπιλίστηκε από το ιαπωνικό υποβρύχιο I-58. Οι εκρήξεις προκάλεσαν τη βύθισή του σε μόλις 12 λεπτά, καταλήγοντας στον πυθμένα του ωκεανού σε βάθος περίπου 5.500 μέτρων.

Από τα 1.196 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν, μόνο τα 317 επέζησαν. Περίπου 300 πνίγηκαν μαζί με τη βύθιση, ενώ πολλοί κατέληξαν περιμένοντας βοήθεια, η οποία έφτασε 3,5 ημέρες αργότερα, όταν στις 2 Αυγύστου ένα PV-1 Ventura, σε μια περίπολο ρουτίνας, εντόπισε ακυβέρνητες βάρκες. Το πρώτο που κατέφθασε ήταν ένα PBY-5Α Catalina όπου προσθαλασσώθηκε και περισυνέλεξε 56 επιζώντες. Οι υπόλοιποι απεβίωσαν είτε από αφυδάτωση είτε από καρχαρίες.

 

8. Η βύθιση του “Le Joola”

To “Le Joola” ήταν ένα σενεγαλέζικο φέρι το οποίο έπεσε σε φοβερή καταιγίδα με αποτέλεσμα να ανατραπεί εντός μόλις 5 λεπτών έξω απο τις ακτές της Γκάμπια στις 26 Σεπτεμβρίου 2002, πνίγοντας τουλάχιστον 1.863 ανθρώπους. Μόνο 64 κατάφεραν να επιβιώσουν. Υπολογίζεται ότι επέβαιναν στο σκάφος τέσσερις φορές περισσότεροι από όσους μπορούσε πραγματικά να μεταφέρει. Το ναυάγιο ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο μετά από αυτό του “Doña Paz” σε περίοδο ειρήνης.

9. Η ναυτική τραγωδία που κατέστρεψε μια πόλη

To γαλλικό φορτηγό “SS Mont-Blanc” είχε ναυπηγηθεί στο Μίντλεσμπρο της Αγγλίας το 1899 και αγοράστηκε από την γαλλική εταιρεία Société Généale de Transport Maritime. Την 1η Δεκεμβρίου του 1917 ξεκίνησε από τη Νέα Υόρκη, πλήρως φορτωμένο με στρατιωτικά εκρηκτικά και λοιπά εύφλεκτα υλικά, με σκοπό να ενωθεί με κάποιο κομβόϊ στο Χάλιφαξ της Νέας Σκωτίας του Καναδά απ’ όπου θα συνέχιζαν με τελικό προορισμό την Ευρώπη. Το σκάφος δεν ήταν παλιό. Ήταν όμως αργό, κάτι όχι ασύνηθες για τα ατμοκίνητα φορτηγά της εποχής γύρω από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Tο μοιραίο πρωί της 6ης Δεκεμβρίου, συγκρούστηκε με το νορβηγικό πλοίο “SS Imo”. Η ζημιά καθ’ αυτή στο “Mont-Blanc” δεν ήταν μεγάλη, αλλά ντεπόζιτα βενζόλης ανατράπηκαν, έσπασαν και χύθηκαν στο κατάστρωμα. H πρόσκρουση επέφερε ασφαλώς σπίθες μέσα στα ύφαλα του πλοίου, όπου ανέφλεξαν τους ατμούς της βενζόλης. Η φωτιά που ξέσπασε, σύντομα κατέστη ανεξέλεγκτη.

Ο καπετάνιος, γνωρίζοντας πως θα συνέβαινε ό,τι ακολούθησε, διέταξε ταχεία εγκατάλειψη του σκάφους. Εν τω μεταξύ, κάτοικοι του Χάλιφαξ είχαν αρχίσει να εισρρέουν προς το λιμάνι ή βγήκαν στα παράθυρα των σπιτιών τους και των γραφείων τους για να παρακολουθήσουν το πρωτόγνωρο θέαμα με τους πυκνούς μαύρους καπνούς να γεμίζουν τον ουρανό.

Είκοσι λεπτά μετά την πρόσκρουση, η φωτιά έφτασε στα εκρηκτικά και η καταστροφή που ακολούθησε ήταν ανείπωτη, δημιουργώντας ένα ωστικό κύμα μεγαλύτερο των χιλίων μέτρων το δευτερόλεπτο και μια θερμοκρασία 5.000 ° C. Όλο το πλήρωμα σώθηκε εκτός ενός ναύτου o οποίος είχε χτυπηθεί από θραύσματα και πέθανε από αιμορραγία. 2.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, 9.000 τραυματίστηκαν, περισσότερα από 1.600 σπίτια ισοπεδώθηκαν και άλλα 12.000 υπέστησαν ζημιές. Η έκρηξη θεωρείται ως η μεγαλύτερη που έχει προκληθεί ποτέ από άνθρωπο πριν από αυτήν της Χιροσίμα.

SS Mont-Blanc

10. Το πιο διάσημο ναυάγιο όλων των εποχών

To υπερωκεάνιο του Τιτανικού βυθίστηκε στον Βόρειο Ατλαντικό στις 14 Απριλίου του 1912, μετά από την πρόσκρουσή του σε ένα τεράστιο παγόβουνο, ενώ είχε ήδη αναχωρήσει από το Σαουθάμπτον με τελικό προορισμό τη Νέα Υόρκη. Οι λόγοι του ναυαγίου ήταν η ανεπαρκής ορατότητα και η απερισκεψία του καπετάνιου, ο οποίος αγνόησε άλλους επτά όγκους πάγου που είχαν ήδη περάσει, διατάσσοντας να προχωρήσει το σκάφος με πλήρη ταχύτητα.

Στις 23:39 ο παρατηρητής ανέφερε από τον πύργο για το παγόβουνο που φαινόταν μπροστά τους. Ο καπετάνιος διέταξε παρεκκλίση, θέτοντας έτσι τη δεξιά πλευρά του σκάφους εκτεθειμένη. Μετά τη διάτρηση έξι διαμερισμάτων ταυτοχρόνως, άρχισαν να τρέχουν απίστευτοι όγκοι νερού στα διαμερίσματα του πλοίου όπου επικράτησε πανικός. Οι επιβάτες της τρίτης θέσης, μη βρίσκοντας διέξοδο στους στενούς διαδρόμους, πνίγηκαν.

Η καταστροφή του Τιτανικού είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 1.514 ανθρώπων. Οι 712 επιζώντες παρελήφθησαν από το διερχόμενο ατμόπλοιο “Καρπάθια”. Το ναυάγιο του Τιτανικού παραμένει το πιο διάσημο για το ότι βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι το πολυτελέστατο σκάφος που διαφημιζόταν από την εταιρεία του ως πρακτικώς αβύθιστο.

“Τιτανικός”, 2 Απριλίου 1914

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ολλανδός διοικήτης της επιχείρησης Aspides: Ύμνοι για τη δράση της ΨΑΡΑ στην κατάρριψη drones

Το έγκυρο site για θέματα ναυτικού και άμυνας, Μarineschepen.nl έχει δηλώσεις του Ολλανδού Αρχιπλοιάρχου George Pastoor, ο οποίος έχει αυτή την περίοδο την διοίκηση...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΨΕΙΣ: Ο εκσυγχρονισμός φρεγατών «S» του ΠΝ – του Υποστρατήγου ε.α....

118
Του Κωνσταντίνου Φράγκου, Υποστρατήγου ε.α. - αναλυτή αμυντικών θεμάτων-συγγραφέα - DEA Σορβόννης στην Πολιτική ΆμυναςΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην Π&Δ Τεύχος 385, του Ιουνίου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Ιουλίου 1203: Οι σταυροφόροι χτυπούν τις πύλες...

6
Οι σταυροφορίες ήταν πολυεθνικές εκστρατείες που οργανώνονταν από τα τέλη του 11ου αιώνα, με κεφαλή την εκκλησία της Ρώμης, ορμώμενες από το πανχριστιανικό κίνητρο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Ιουλίου 1203: Οι σταυροφόροι χτυπούν τις πύλες της Κωνσταντινούπολης

Οι σταυροφορίες ήταν πολυεθνικές εκστρατείες που οργανώνονταν από τα τέλη του 11ου αιώνα, με κεφαλή την εκκλησία της Ρώμης, ορμώμενες από το πανχριστιανικό κίνητρο...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 5/17 Ιουλίου 1824: O Γκούρας νικά τους Τούρκους στο Μαραθώνα

Έλληνες επαναστάτες υπό τον οπλαρχηγό Γιάννη Γκούρα νικούν σώμα 3.000 Τούρκων υπό τον Ομέρ πασά, στη μάχη του Μαραθώνα.Συγκεκριμένα, πληροφορούμενος τις εμφύλιες διαμάχες μεταξύ...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 49, Ιούλιος 2024

Το  καινούργιο μας τεύχος Ιουλίου 2024 κυκλοφορεί  με πλούσια, άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, ενώ υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά ΕΔΩ ΗΝΙΟΧΟΣ 24: η τέχνη της διεπιχειρησιακότηταςΜε...