Με την αντικατάσταση των πυραύλων αέρος-αέρος AIM-9L/M από τους ικανότερους ASRAAM, AIM-9X και IRIS-T, πού θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν οι παλιοί Sidewinder;
Μια απάντηση δίνει βίντεο που κυκλοφόρησε τη Δευτέρα στο Διαδίκτυο, δείχνοντας πυραύλους AIM-9 να πλήττουν με ακρίβεια θέση στο έδαφος. Η δοκιμή έγινε το 2018 στο σουηδικό πεδίο δοκιμών Vidsel και τα όπλα εξαπολύθηκαν από μαχητικό Gripen.
Test & Eval of #Laser Guided #Sidewinder at Vidsel from Swedish JAS 39 #Gripen in 2018. Video source: FMV pic.twitter.com/LSV954pgMs
— Gripen News (@GripenNews) June 1, 2020
Σύμφωνα με το «The Drive», το βίντεο αποτυπώνει την εφαρμογή μιας λαμπρής ιδέας από τη γερμανική εταιρεία Diehl Defence, για μια «δεύτερη ζωή» στους πυραύλους αέρος-αέρος AIM-9L/M. Το πρόγραμμα λέγεται LaGS (Laser-Guided Sidewinder), ανακοινώθηκε το 2012 και στοχεύει να εξοπλίσει τα γερμανικά αεροσκάφη Tornado.
Οι τροποποιήσεις επικεντρώνονται στην αντικατάσταση του αισθητήρα και προσφέρουν το πλεονέκτημα της μεγάλης ακρίβειας. Ο LaGS συγκρίνεται με τις κατευθυνόμενες ρουκέτες, αλλά μπορεί να εκτοξευτεί από πιο μακρινή απόσταση, έχει περισσότερο πολεμικό φορτίο και αφού πρόκειται για έναν AIM-9, ο οποίος φέρεται ήδη από αρκετούς τύπους αεροσκαφών, δεν απαιτεί εκ νέου πιστοποίηση.
Η δοκιμή στη Σουηδία είχε σκοπό να υποστηρίξει το πρόγραμμα της Γερμανίας να εφοδιάσει με τον «νέο» Sidewinder τα Tornado, αλλά ίσως και τα Eurofighter και F/A-18 που θα τα αντικαταστήσουν. Θα ήταν άραγε χρήσιμη μια παρόμοια επιλογή για την Πολεμική Αεροπορία;
Αν πρόκειται για ένα φτηνό πρόγραμμα το οποίο συνδυαστεί με την απόκτηση επιπλέον IRIS-T, που θα κάνουν περιττή τη διατήρηση AIM-9L/M ως βασικό όπλο εναέριας μάχης για μαχητικά της ΠΑ, γιατί όχι. Σε μια τέτοια περίπτωση οι τροποποιημένοι AIM-9L/M θα μπορούσαν να εξοπλίσουν μαχητικά F-16 και F-4E, ακόμα και τα εξοπλισμένα εκπαιδευτικά T-6A NTA, προσφέροντας μια επιπλέον επιλογή εξουδετέρωσης στόχων ευκαιρίας. Άλλωστε και η Γερμανία επενδύει στον LaGS, αφού πρώτα κάλυψε τις ανάγκες της σε IRIS-T.