11.1 C
Athens
Τρίτη, 7 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗMitsubishi Ki-83: το ιαπωνικό δικινητήριο που ανέδειξε τις ικανότητές του σε αμερικανικές...

Mitsubishi Ki-83: το ιαπωνικό δικινητήριο που ανέδειξε τις ικανότητές του σε αμερικανικές δοκιμές

- Advertisement -

Οι Ιάπωνες έδειξαν ξεκάθαρα πως διέθεταν μοναδικό ταλέντο στην κατασκευή αξιόλογων δικινητήριων κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, έχοντας ως κυριοτέρους εκπροσώπους το Kawasaki Ki-45 «Toryu» και το αναγνωριστικό Mitsubishi Ki-46 «Dinah». Η επιτυχία του τελευταίου έστρεψε το βασικό σχεδιαστή της εταιρείας, Tomio Kubo, να δοκιμάσει τις δυνατότητές του στη δημιουργία ενός μονοθεσίου συνοδευτικού μακράς εμβελείας, του Ki-73, το οποίο θα τροφοδοτείτο από μόνο έναν εικοσιτετρακύλινδρο πανίσχυρο κινητήρα 2.600 ίππων. Όμως τα προβλήματα της παραγωγής του κατέστησαν αναγκαία τη διακοπή του προγράμματος.

Σχεδιαστικά πλάνα για το καινούριο δικινητήριο

Έτσι ο Kubo με την ομάδα του επανήλθαν στο σχεδιασμό ενός νέου δικινητήριου που να ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές της διοίκησης του στρατού, εκδοθείσες την 23η Μαΐου του 1941. Η απαιτούμενη μέγιστη ταχύτητα ήταν τα 650 με 700 χλμ. την ώρα. Η εμβέλεια καθορίστηκε στα 1.500 χλμ. με τον οπλισμό να αποτελείται από δύο πυροβόλα των 20 χιλ., τέσσερα εμπρόσθια πολυβόλα των 13 χιλ. και ένα ίδιο αμυντικό. Αργότερα ζητήθηκε και η ικανότητα ανόδου σε ύψος 10.000 μέτρων, η οποία ασφαλώς θα καθόριζε τη λειτουργία κινητήρων με υπερσυμπιεστή.

Έως εκείνη τη στιγμή, οι μηχανικοί της Mitsubishi εργάζονταν επάνω σε μια νεότερη έκδοση του αστεροειδούς δεκαοκτακύλινδρου δύο σειρών Ηa-214Ru για μεγάλο υψόμετρο, ισχύος 2.300 ίππων. Η σχεδιαστική ομάδα επιθυμούσε αυτός να τοποθετηθεί στο καινούριο αεροπλάνο, ενώ αποφασίστηκε και η πλήρη αφαίρεση του αμυντικού πολυβόλου, αφού προτεραιότητα δόθηκε στην αναχαίτιση εχθρικών βομβαρδιστικών παρά στη συνοδεία φιλίων αεροσκαφών. Έτσι, τα επιθετικά όπλα θα ήταν δύο εμπρόσθια πυροβόλα των 30 χιλ. και δύο ακόμη των 20 χιλ.

Το 1943, το τεχνικό τμήμα του αρχηγείου της στρατιωτικής αεροπορίας διέταξε την παύση των εργασιών επάνω στους Ηa-214 και Ηa-104, προτείνοντας ως εναλλακτική έναν πολλά υποσχόμενο κινητήρα, ο οποίος θα διατίθετο τόσο για το στρατό όσο και το ναυτικό. Αυτός ήταν ο λιγότερο ισχυρός, αλλά μικρότερος και ελαφρύτερος Mitsubishi Ηa-211. Μία από τις εκδόσεις του, η Ηa-211-Ru των 1.750 ίππων, θα κατασκευαζόταν με τούρμπο στροβιλοσυμπιεστή για υψόμετρο 11.500 μέτρων. Τελικά το πρωτότυπο Ki-83 άρχισε να τροποποιείται επάνω στο συγκεκριμένο κινητήρα, αλλά ο μικρός του όγκος δημιούργησε πρόβλημα με τη ψύξη των κυλίνδρων. Το αποτέλεσμα ήταν να υπερθερμαίνεται συνεχώς, χωρίς ποτέ να επιλυθεί οριστικά.

Τα μοναδικά πρωτότυπα και οι επιδόσεις τους

Ενώ η κατασκευή τεσσάρων πρωτοτύπων είχε προγραματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 1943, τελικώς μόνο το πρώτο από αυτά παραδόθηκε στις 19 Οκτωβρίου του 1944. Η παρθενική του πτήση έλαβε χώρα ακριβώς έναν μήνα αργότερα. Η επιδιωκόμενη ταχύτητα των 700 χλμ δεν επετεύχθη, αλλά σε υψόμετρο 8.000 μέτρων το Ki-83 έφτασε τα 686 χλμ., επίδοση που και πάλι υπερτερούσε έναντι κάθε άλλου ιαπωνικού αναχαιτιστικού. Στις 20 Ιανουαρίου του 1945, ήταν η σειρά του δευτέρου πρωτοτύπου να ενταχθεί στις δοκιμές. Ακολούθησε το τρίτο στις 22 Μαρτίου με το τελευταίο να παραδίδεται στις 2 Απριλίου.

Το Ki-83, αναλογικά με τις διαστάσεις του και το βάρος του, είχε αξιοθαύμαστη ευελιξία. Στις 9 Μαρτίου πραγματοποιήθηκαν δοκιμές με το δεύτερο πρωτότυπο για τη δόνηση των ελίκων, αλλά κόπηκε η παροχή οξυγόνου του πιλότου με αποτέλεσμα να χάσει τις αισθήσεις του και το αεροσκάφος να καταπέσει από ύψος περίπου 7.000 μέτρων όπου και συνετρίβη. Το τρίτο και το τέταρτο πρωτότυπο είχαν περίπου την ίδια τύχη, αφού καταστράφηκαν από αεροπορικές επιδρομές των συμμάχων. Έτσι, το πρώτο πρωτότυπο ήταν και το μοναδικό που έμεινε ακέραιο έως το τέλος του πολέμου.

Η διοίκηση του στρατού προγραμμάτιζε τη δημιουργία μίας αναγνωριστικής εκδόσεως του αεροσκάφους, το Ki-83-Otsu, καθώς κι ενός ακόμη αναγνωριστικού, του Ki-95, το οποίο μάλιστα είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται επάνω σε ένα από τα τρία κατεστραμμένα πρωτότυπα Ki-83, αλλά με καινούρια ουρά. Το Ki-95 προβλεπόταν να αντικαταστήσει το διάσημο Ki-46, αλλά το πλάνο δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Το αεροσκάφος ήταν εξ ολοκλήρου μεταλλικό και καλυμμένο με φύλλα ντουραλουμίου μεγάλης επιφάνειας, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο αριθμός των ενώσεων. Οι τετράφυλλες έλικες, διαμέτρου 3,5 μέτρων, ήταν κι αυτές μεταλλικές μεταβλητού βήματος. Η ουρά αντλούσε στοιχεία από το προγενέστερο Ki-46. Οι κινητήρες Ηa-211-Ru παρείχαν ισχύ απογείωσης 2.200 ίππων. Σε ύψος 6.800 μέτρων απέδιδαν 2.130 ίππους και στα 10.300 μέτρα 1.920 ίππους. Το σύστημα προσγείωσης ήταν συμβατικό με αναδιπλούμενο και τον ουραίο τροχό. Ο οπλισμός βρισκόταν στο εμπρόσθιο τμήμα της ατράκτου. Στο κάτω τμήμα ήταν τοποθετημένα δύο πυροβόλα Hο-155 των 30 χιλ., καθώς και δύο Ηο-5 των 20 χιλ. Υπήρχε και δυνατότητα μεταφοράς εξωτερικών βομβών, είτε δύο των 50 κιλών είτε μίας των 250 κιλών. Το μήκος του ήταν 12,5 μέτρα, το ύψος 4,6, ενώ το άνοιγμα πτερύγων 15,5 μέτρα.

Μπροστά από τον πιλότο υπήρχε αλεξίσφαιρο τζάμι πάχους 60 χιλ., ενώ θωράκιση διέθετε και το κάθισμά του με το προσκέφαλο μαζί. Πίσω από το πιλοτήριο υπήρχε άλλο θωρακισμένο χώρισμα 8 χιλ. και ακολουθούσε η κύρια δεξαμενή καυσίμων, χωρητικότητος 1.560 λίτρων. Δύο μικρότερες δεξαμενές υπήρχαν και στις πτέρυγες, ενώ μπορούσαν να τοποθετηθούν και εξωτερικές των 220 λίτρων έκαστη. Συνολικά, το αεροσκάφος είχε δυνατότητα μεταφοράς 2.400 λίτρων.

Πιο πίσω από το κόκπιτ υπήρχε ο θάλαμος του δευτέρου μέλους του πληρώματος ο οποίος δεν προεξείχε ​​από το περίγραμμα της ατράκτου. Στις δύο πλευρές του ήταν δύο μικρά παράθυρα και ένα επιπλέον από πάνω. Το κάθισμα του πλοηγού έφερε και αυτό θωράκιση. Τα όργανα ελέγχου ήταν αρκετά εξελιγμένα που συμπεριλάμβαναν και αυτόματο πιλότο, κάτι αρκετά ασύνηθες για ιαπωνικά αεροσκάφη.

Κατάληξη του πρώτου πρωτοτύπου

Μετά το πέρας του πολέμου, οι Αμερικανοί εντόπισαν το μοναδικό πρώτο πρωτότυπο και το μετέφεραν στις Ηνωμένες Πολιτείες για αξιολόγηση. Χρησιμοποιώντας καύσιμα ανωτέρας ποιότητος, εν συγκρίσει με αυτά των Ιαπώνων, πέτυχαν ταχύτητα 762 χλμ την ώρα σε ύψος 7.000 μέτρων και άνοδο σε ύψος 15.000 μέτρων. Τα αποτελέσματα τους εξέπληξαν, αφού δεν περίμεναν τέτοιες εκπληκτικές επιδόσεις από το άγνωστο, ως τότε, για αυτούς Ki-83.

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε πως δεν είναι βέβαιον ότι το Ki-83, εάν είχε παραχθεί μαζικώς και εφοδιάσει εκτενώς τις ιαπωνικές Μοίρες του Ειρηνικού, θα μπορούσε να έχει μεταβάλει τη ροή του πολέμου. Σίγουρα όμως θα είχε προκαλέσει πολλές απώλειες στις συμμαχικές δυνάμεις.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ινδονησιακό αποβατικό βάλλει με RM-70 εναντίον εχθρικής ακτής, μια ακόμη ιδέα για το ΠΝ!

Tο Ινδονησιακό Πολεμικό Ναυτικό εκτέλεσε στις αρχές Δεκεμβρίου 2024, μια ενδιαφέρουσα άσκηση, όπου -ανάμεσα σε άλλα- το παλαίμαχο, ναυπήγησης 1961, αποβατικό πλοίο KRI Teluk...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι εξελίξεις στο πρόγραμμα ηλεκτρονικού πολέμου για τα F-16V της...

29
Η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε διαρκείς συζητήσεις για τη σημαντική βελτίωση των μαχητικών αεροσκαφών F-16V, με την εισαγωγή ενός νέου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου. Η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 6 Ιανουαρίου 1948: Μάχη της Κόνιτσας, κομβική για...

1
Το 1947 είχε παρέλθει, με τις δύο πλευρές του αδερφοκτόνου πολέμου στην Ελλάδα να βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Η κυβέρνηση της Αθήνας απολάμβανε απόλυτης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ka-50-2 Erdogan, όταν η Kamov διεκδίκησε τον τουρκικό διαγωνισμό για επιθετικό ελικόπτερο

Το Ka-50-2 Erdogan (Γεννημένος Μαχητής) ήταν ένα επιθετικό ελικόπτερο που αναπτύχθηκε από την ρωσική εταιρεία Kamov σε συνεργασία με την ισραηλινή IAI (Israel Aerospace...

Vought V-507 Vagabond, ο άγνωστος ανταγωνιστής του F-14 με άρωμα Dassault!

Το F-14 Tomcat είναι ένα μαχητικό που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς ακόμη και σήμερα που έχει αποσυρθεί διεθνώς (με την εξαίρεση κάποιων ελάχιστων...

Vought V-601, το MiG-21 made in USA!

Το Vought V-601 ήταν μια μάλλον extreme πρόταση για την "αμερικανοποίηση" του σοβιετικού μαχητικού MiG-21, με σκοπό την αξιοποίηση του ως αεροσκάφος aggressor για...