20.1 C
Athens
Τετάρτη, 28 Μαΐου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMirage G, το γαλλικό F-14 που δεν προχώρησε ποτέ

Mirage G, το γαλλικό F-14 που δεν προχώρησε ποτέ

- Advertisement -

Το Mirage G ήταν μια προσπάθεια εισαγωγής της τεχνολογίας πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας στην οικογένεια των μαχητικών της γαλλικής Dassault. Το πρόγραμμα ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1960, σε μια εποχή όπου η συγκεκριμένη τεχνολογία ήταν σε εξέλιξη, με ανάλογα προγράμματα και σε άλλες χώρες. Δεν θα είμασταν υπερβολικοί αν λέγαμε πως η πτέρυγα μεταβλητής γεωμετρίας ήταν τότε “μόδα”, με αρκετά μαχητικά ή στρατηγικά βομβαρδιστικά να την υιοθετούν.

Η σχεδίαση των πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας πρωτοεμφανίστηκε στη δεκαετία του 1940, με πρώτες απόπειρες εφαρμογής το γερμανικό πρωτότυπο Messerschmitt P.1101 κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου, ενώ την ξαναβλέπουμε στις αρχές του 1950 με την πρόταση XF-103 της αμερικανικής Republic. Ωστόσο, το αεροσκάφος που μπήκε πρώτο σε μαζική παραγωγή  ήταν το General Dynamics F-111 Aardvark το 1967, ακολουθούμενο από το Sukhoi Su-17, το Grumman F-14 Tomcat και το Mikoyan-Gurevich MiG-23.

Τα δύο πρωτότυπα Mirage G8, εμπρός το διθέσιο G8-01 και πίσω το μονοθέσιο G8-02.

Οι κινούμενες πτέρυγες σε χαμηλές ταχύτητες, όπως κατά την απογείωση ή την προσγείωση, μπορούν να επεκταθούν για να παρέχουν μεγαλύτερη άντωση (lift), ενώ σε υψηλές ταχύτητες μπορούν να μαζευτούν για να μειώσουν την αεροδυναμική αντίσταση (drag), επιτρέποντας υψηλότερη ταχύτητα και καλύτερη απόδοση καυσίμου. Παράλληλα η χρήση τους προσφέρει μεγαλύτερη ικανότητα ελιγμών π.χ. κατά τη διάρκεια αερομαχίας.

Η αρχή της ιστορίας του Mirage G τοποθετείται το 1963, όταν το γαλλικό Υπουργείο Άμυνας άρχισε μελέτες για αεροσκάφη με τέτοιες πτέρυγες, ικανά να επιχειρούν από αεροδρόμια και αεροπλανοφόρα, ως απάντηση στο αμερικανικό πρόγραμμα TFX που θα οδηγούσε στο General Dynamics F-111. Το πρώτο σχέδιο που προτάθηκε από την Avions Marcel Dassault ήταν το Mirage F4G, αλλά σύντομα ακολούθησε πρόταση για το μονοκινητήριο Mirage IIIF2G.

Το πρώτο πρωτότυπο του Mirage G, το οποίο ήταν μονοθέσιο και μονοκινητήριο, αναπτύχθηκε μετά την απόσυρση της Γαλλίας από το κοινό αγγλογαλλικό πρόγραμμα Anglo-French Variable Geometry (AFVG) το 1967. Αυτό το πρωτότυπο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 18 Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Το αεροσκάφος αν και απέδωσε στις δοκιμές φθάνοντας τα 2,1 Mach σε υψόμετρο, ενώ παρέμενε ευέλικτο σε χαμηλές ταχύτητες, κατέπεσε στις 13 Ιανουαρίου 1971 λόγω ολικής απώλειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Παράλληλα, το 1968, η Dassault είχε αναλάβει την κατασκευή δύο ακόμη πρωτοτύπων, ως Mirage G4, δικινητήρια και διθέσια, με στόχο να αναπτυχθούν ως μαχητικά πυρηνικής κρούσης. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους, οι απαιτήσεις άλλαξαν και τα αεροσκάφη ανασχεδιάστηκαν ως αναχαιτιστικά. Αυτά, πλέον γνωστά ως Mirage G8, ήταν το G8-01 που πέταξε για πρώτη φορά στις 8 Μαΐου 1971 και το G8-02, το οποίο μετατράπηκε σε μονοθέσιο και πέταξε στις 13 Ιουλίου 1972. Τα G8 εξοπλίστηκαν με ραντάρ της Thomson-CSF και εξελιγμένα συστήματα πλοήγησης και μάχης. Το G8-02 πέτυχε μάλιστα και ρεκόρ ταχύτητας για μαχητικό δυτικοευρωπαϊκής κατασκευής, στα Mach 2,34 το 1973.

Τα δύο πρωτότυπα Mirage G8, κάτω το μονοθέσιο G8-02 με ανεπτυγμένες τις πτέρυγες και πάνω το διθέσιο G8-01 με κλειστές πτέρυγες

Η ανάπτυξη του αρχικού Mirage G ακυρώθηκε το 1968, ωστόσο, οι πτήσεις των υπολοίπων 2 πρωτοτύπων συνεχίστηκαν. Τελικά όμως δεν προχώρησε ποτέ η παραγωγή τους, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους καθώς και της απόφασης της Γαλλίας να επενδύσει σε άλλες κατευθύνσεις για τις αεροπορικές της δυνάμεις, κρίνοντας πως τα αεροσκάφη μεταβλητής γεωμετρίας έχουν ίσως υψηλό κόστος απόκτησης και χρήσης.

Αν όμως οι Γάλλοι είχαν φτιάξει ένα δικό τους F-14, σίγουρα θα είχε γράψει κι αυτό με τη σειρά του λαμπρές σελίδας αεροπορικής ιστορίας, όπως τα υπόλοιπα γαλλικά μεταπολεμικά μαχητικά.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

10 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η δυσκολία στο να πάρουμε γαλλικά υποβρύχια για το Ναυτικό μας

Με την πλειονότητα των ελληνικών υποβρυχίων να είναι παλαιάς τεχνολογίας (Type 209/1100 και Type 209/1200) και να πλησιάζει το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής,...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Θα είναι τα κβαντικά ραντάρ το “αντίδοτο” στα F-35;

13
Η τεχνολογία των κβαντικών ραντάρ αποτελεί μία από τις πιο συναρπαστικές εξελίξεις στον τομέα της ανίχνευσης και της στρατιωτικής τεχνολογίας. Πρόκειται για μια καινοτομία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Μαΐου 1941: Bismarck, η τελευταία μάχη του...

6
Μετά τη βύθιση του HMS Hood στις 24/5/1941, το βρετανικό ναυαρχείο έθεσε την ανεύρεση και καταστροφή του γερμανικού θωρηκτού Bismarck ως πρώτη προτεραιότητα. Συγκέντρωσε κάθε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ευρωπαϊκή άμυνα και ελληνοτουρκικά, η διαδικασία των δανείων SAFE και το casus belli

Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΕγκρίθηκε σήμερα από το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ε.Ε. ο κανονισμός SAFE (Security Action for Europe) για τη χρηματοδότηση...

Το Μπανγκλαντές θέλει γερμανικά υποβρύχια Type 209 αλλά μέσω… Νότιας Κορέας

Μια δυνητικά πολύ μεγάλη παραγγελία υποβρυχίων, συζητά το Μπανγκλαντές με την Νότια Κορέα, ειδικά για τα σκάφη κλάσης Jang Bogo που κατασκευάζει η Daewoo....

Έξαρση σε βασανιστήρια και εκτελέσεις Ουκρανών αιχμαλώτων αναφέρουν ο ΟΗΕ και διεθνείς οργανώσεις

Σημερινό δημοσίευμα του Associated Press καταγράφει αναφορές για πάνω από 200 θανάτους Ουκρανών στρατιωτών σε ρωσική αιχμαλωσία, κυρίως λόγω κακομεταχείρισης αλλά και βασανιστηρίων που...