7.1 C
Athens
Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMirage G, το γαλλικό F-14 που δεν προχώρησε ποτέ

Mirage G, το γαλλικό F-14 που δεν προχώρησε ποτέ

- Advertisement -

Το Mirage G ήταν μια προσπάθεια εισαγωγής της τεχνολογίας πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας στην οικογένεια των μαχητικών της γαλλικής Dassault. Το πρόγραμμα ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1960, σε μια εποχή όπου η συγκεκριμένη τεχνολογία ήταν σε εξέλιξη, με ανάλογα προγράμματα και σε άλλες χώρες. Δεν θα είμασταν υπερβολικοί αν λέγαμε πως η πτέρυγα μεταβλητής γεωμετρίας ήταν τότε “μόδα”, με αρκετά μαχητικά ή στρατηγικά βομβαρδιστικά να την υιοθετούν.

Η σχεδίαση των πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας πρωτοεμφανίστηκε στη δεκαετία του 1940, με πρώτες απόπειρες εφαρμογής το γερμανικό πρωτότυπο Messerschmitt P.1101 κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου, ενώ την ξαναβλέπουμε στις αρχές του 1950 με την πρόταση XF-103 της αμερικανικής Republic. Ωστόσο, το αεροσκάφος που μπήκε πρώτο σε μαζική παραγωγή  ήταν το General Dynamics F-111 Aardvark το 1967, ακολουθούμενο από το Sukhoi Su-17, το Grumman F-14 Tomcat και το Mikoyan-Gurevich MiG-23.

Τα δύο πρωτότυπα Mirage G8, εμπρός το διθέσιο G8-01 και πίσω το μονοθέσιο G8-02.

Οι κινούμενες πτέρυγες σε χαμηλές ταχύτητες, όπως κατά την απογείωση ή την προσγείωση, μπορούν να επεκταθούν για να παρέχουν μεγαλύτερη άντωση (lift), ενώ σε υψηλές ταχύτητες μπορούν να μαζευτούν για να μειώσουν την αεροδυναμική αντίσταση (drag), επιτρέποντας υψηλότερη ταχύτητα και καλύτερη απόδοση καυσίμου. Παράλληλα η χρήση τους προσφέρει μεγαλύτερη ικανότητα ελιγμών π.χ. κατά τη διάρκεια αερομαχίας.

Η αρχή της ιστορίας του Mirage G τοποθετείται το 1963, όταν το γαλλικό Υπουργείο Άμυνας άρχισε μελέτες για αεροσκάφη με τέτοιες πτέρυγες, ικανά να επιχειρούν από αεροδρόμια και αεροπλανοφόρα, ως απάντηση στο αμερικανικό πρόγραμμα TFX που θα οδηγούσε στο General Dynamics F-111. Το πρώτο σχέδιο που προτάθηκε από την Avions Marcel Dassault ήταν το Mirage F4G, αλλά σύντομα ακολούθησε πρόταση για το μονοκινητήριο Mirage IIIF2G.

Το πρώτο πρωτότυπο του Mirage G, το οποίο ήταν μονοθέσιο και μονοκινητήριο, αναπτύχθηκε μετά την απόσυρση της Γαλλίας από το κοινό αγγλογαλλικό πρόγραμμα Anglo-French Variable Geometry (AFVG) το 1967. Αυτό το πρωτότυπο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 18 Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Το αεροσκάφος αν και απέδωσε στις δοκιμές φθάνοντας τα 2,1 Mach σε υψόμετρο, ενώ παρέμενε ευέλικτο σε χαμηλές ταχύτητες, κατέπεσε στις 13 Ιανουαρίου 1971 λόγω ολικής απώλειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Παράλληλα, το 1968, η Dassault είχε αναλάβει την κατασκευή δύο ακόμη πρωτοτύπων, ως Mirage G4, δικινητήρια και διθέσια, με στόχο να αναπτυχθούν ως μαχητικά πυρηνικής κρούσης. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους, οι απαιτήσεις άλλαξαν και τα αεροσκάφη ανασχεδιάστηκαν ως αναχαιτιστικά. Αυτά, πλέον γνωστά ως Mirage G8, ήταν το G8-01 που πέταξε για πρώτη φορά στις 8 Μαΐου 1971 και το G8-02, το οποίο μετατράπηκε σε μονοθέσιο και πέταξε στις 13 Ιουλίου 1972. Τα G8 εξοπλίστηκαν με ραντάρ της Thomson-CSF και εξελιγμένα συστήματα πλοήγησης και μάχης. Το G8-02 πέτυχε μάλιστα και ρεκόρ ταχύτητας για μαχητικό δυτικοευρωπαϊκής κατασκευής, στα Mach 2,34 το 1973.

Τα δύο πρωτότυπα Mirage G8, κάτω το μονοθέσιο G8-02 με ανεπτυγμένες τις πτέρυγες και πάνω το διθέσιο G8-01 με κλειστές πτέρυγες

Η ανάπτυξη του αρχικού Mirage G ακυρώθηκε το 1968, ωστόσο, οι πτήσεις των υπολοίπων 2 πρωτοτύπων συνεχίστηκαν. Τελικά όμως δεν προχώρησε ποτέ η παραγωγή τους, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους καθώς και της απόφασης της Γαλλίας να επενδύσει σε άλλες κατευθύνσεις για τις αεροπορικές της δυνάμεις, κρίνοντας πως τα αεροσκάφη μεταβλητής γεωμετρίας έχουν ίσως υψηλό κόστος απόκτησης και χρήσης.

Αν όμως οι Γάλλοι είχαν φτιάξει ένα δικό τους F-14, σίγουρα θα είχε γράψει κι αυτό με τη σειρά του λαμπρές σελίδας αεροπορικής ιστορίας, όπως τα υπόλοιπα γαλλικά μεταπολεμικά μαχητικά.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Με τουρκοσυριακό σύμφωνο για ΑΟΖ απειλεί η Άγκυρα – ποιά μπορεί να είναι η ελληνοκυπριακή απάντηση;

Όπως δήλωσε σήμερα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Abdulkadir Uraloglu, η χώρα του θέλει να συνάψει ένα σύμφωνο "θαλάσσιας οριοθέτησης" με την Συρία, όταν εκεί...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων Ρουσσέν με “ταβάνι” τα 400 εκατ. ευρώ

17
Καθώς πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για τον εκσυγχρονισμό των πυραυλακάτων κλάσης Ρουσσέν (Super Vita) από το Πολεμικό μας Ναυτικό, ας δούμε τι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Δεκεμβρίου 2008: Επιχείρηση «Συμπαγές Μολύβι», Ισραηλινή επίθεση...

0
Ο ισραηλινός στρατός εξαπολύει μια ευρείας κλίμακας επιχείρηση από ξηράς και αέρος στη Λωρίδα της Γάζας. Μια κίνηση που σιγόβραζε από τα χρόνια της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΗΠΑ: Έκκληση του Συμβουλίου Ασφαλείας για άμεση δράση στο Αφγανιστάν

Εν μέσω της συνεχιζόμενης ανθρωπιστικής και οικονομικής κρίσης, καθώς και των ζητημάτων ασφάλειας και σε συνέχεια της τελευταίας ενημέρωσης για το Αφγανιστάν, που έλαβε...

Καταγραφείς πτήσης: ίσως διαψεύσουν ή επιβεβαιώσουν την πυραυλική επίθεση στο αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines

Καθώς οι αρχές του Καζακστάν αναφέρουν ότι και οι δυο καταγραφείς (φωνής και στοιχείων πτήσης) του Embraer ERJ-190AR («4K-AZ65») ανακτήθηκαν από τα συντρίμμια, εφόσον...

Η Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι διακόπτε πτήσεις προς επτά ρωσικές πόλεις

Η Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι διακόπτει τις πτήσεις προς επτά ρωσικές πόλεις, μετέδωσαν ρωσικά μέσα ενημέρωσης, μετά την συντριβή αεροσκάφους της στο Καζακστάν κατά...