31.2 C
Athens
Πέμπτη, 3 Ιουλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMikoyan-Gurevich Ye-8, το "MiG-23" που δεν μπήκε ποτέ σε υπηρεσία

Mikoyan-Gurevich Ye-8, το “MiG-23” που δεν μπήκε ποτέ σε υπηρεσία

- Advertisement -

Η ιστορία του σοβιετικού μαχητικού αεροσκάφους Ye-8 ξεκινά το 1960, όταν το σχεδιαστικό γραφείο ΜiG αποφάσισε να αναπτύξει ένα βελτιωμένο μαχητικό με βάση την άτρακτο του MiG-21PF, το οποίο μάλιστα αρχικά αναφερόταν ως MiG-23 (καμία σχέση με το μετέπειτα MiG-23).

Το αεροσκάφος διέθετε διπλή εισαγωγή αέρα στο κάτω μέρος της ατράκτου για τον προηγμένο κινητήρα R-21F, που απέδιδε 4.500kg ώσης, και 7.000kg με μετάκαυση. Η μετακίνηση της εισαγωγής στο κάτω μέρος από το ρύγχος, άφηνε χώρο ώστε εκεί να μπει ένα μεγάλου όγκου ραντάρ, όπως αναφέρουμε στη συνέχεια. Επίσης το αεροσκάφος διέθετε πτερύγια κάναρντ με μεταβλητή κλίση, μήκους 2,60 μέτρων.

Η ανάπτυξη του Ye-8 ξεκίνησε από μια απόφαση του Κρεμλίνου για την κατασκευή μιας έκδοσης του MiG-21 ικανής να καταρρίπτει εχθρικά αεροσκάφη νύχτα ή σε κακές καιρικές συνθήκες, ως μαχητικό παντός καιρού (σημαντικό για την εποχή του). Η αρχική ονομασία ήταν MiG-23, καθώς σχεδιάστηκε για το οπλικό σύστημα S-23, το οποίο περιλάμβανε το ραντάρ “Sapfir-1”, δύο πυραύλους K-23, το σκοπευτικό ASP-PF και τον ανιχνευτή υπέρυθρης ακτινοβολίας Spektr. Το 1961, το αεροσκάφος Ye-8 ονομάστηκε MiG-21M λόγω της εγκατάστασης ραντάρ TsD-30TP, του συστήματος υπερύθρων “Samotsvet” και δύο πυραύλων K-13, καθώς το σύστημα S-23 δεν ήταν έτοιμο.

Το πρώτο από τα δύο πρωτότυπα, το Ye-8/1, πέταξε στις 17 Απριλίου 1962, ενώ το Ye-8/2 απογειώθηκε στις 29 Ιουνίου. Το Ye-8 κατέγραψε εξαιρετικές επιδόσεις, όπως μέγιστη ταχύτητα 2.230 km/h (Mach 2,1) και υψόμετρο 20.000 μέτρων.

Ωστόσο, στις 11 Σεπτεμβρίου 1962, ο υπό εξέλιξη νέος κινητήρας Tumansky R-21F του Ye-8/1, ο οποίος είχε ήδη εμφανίσει πολλά προβλήματα σε προηγούμενες πτήσεις, εξερράγη, υποχρεώνοντας τον δοκιμαστή πιλότο, Georgy Konstantinovich Mosolov, έναν από τους κορυφαίους σοβιετικούς δοκιμαστές, να εκτιναχθεί σε μεγάλο ύψος και ταχύτητα, ενώ τραυματίστηκε σοβαρά από θραύσματα του συμπιεστή. Μετά την έρευνα που έγινε για τα αίτια, διαπιστώθηκε ότι η φτερωτή του έκτου σταδίου του συμπιεστή είχε καταστραφεί, και τα συντρίμια της διατρήσει το κάλυμμα του κινητήρα καταστρέφοντας και το δεξί aileron. Μετά από αυτό το ατύχημα, το πρόγραμμα εγκαταλείφθηκε. Αν και η ανάπτυξη του Ye-8 σταμάτησε, ορισμένα υποσυστήματά του χρησιμοποιήθηκαν στο γνωστό MiG-23, συμπεριλαμβανομένων των πυραύλων R-23 και του ραντάρ Sapfir-23.

Ο κινητήρας Tumansky R-21 ήταν πειραματικός της δεκαετίας του 1960, πριν το πρόγραμμα του ακυρωθεί. Η ανάπτυξη του έγινε στο εργοστάσιο Tushino (μέρος του OKB-300) υπό την ηγεσία του Nikolai Georgievich Metskhvarishvili. Βάση της σχεδίασης του ήταν ο κινητήρας Tumansky R-11, από τον οποίο διαφοροποιήθηκε με την εισαγωγή ενός νέου συμπιεστή έξι σταδίων με μεγαλύτερη διάμετρο και διαφορετικά πτερύγια σε σχέση με τον προκάτοχό του. Επίσης, ενσωμάτωσε νέο θάλαμο καύσης και μια μεταβλητή εξαγωγή καυσαερίων ακροφυσίου. Η αύξηση του λόγου πίεσης και της θερμοκρασίας εισόδου απαίτησε τη χρήση προηγμένων κραμάτων για την κατασκευή του, προκειμένου να αντέξουν τις αυξημένες απαιτήσεις λειτουργίας.
Μάλιστα αρκετά σοβιετικά αεροσκάφη είχαν προγραμματιστεί να χρησιμοποιήσουν τον κινητήρα R-21, όπως τα Sukhoi T-58, Sukhoi T-6 και το Mikoyan-Gurevich Ye-8.
Εάν το Ye-8 είχε προχωρήσει, οι Σοβιετικοί θα είχαν έναν ανταγωνιστή του F-16 πολλά χρόνια πριν το τελευταίο πετάξει. Το αεροσκάφος μάλιστα είχε μια εμφάνιση που την ξαναείδαμε πολύ αργότερα, σε αεροσκάφη όπως το Rockwell X-31, το ισραηλινό LAVI, το ευρωπαϊκό EF-2000 Typhoon και το κινέζικο J-10, καθιστώντας το σημείο αναφοράς στην αεροπορική τεχνολογία. Και παρά την ακύρωση του προγράμματος, το Υe-8 παραμένει ένα πραγματικά πρωτοποριακό αεροσκάφος για την εποχή του.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Υπάρχουν ευκαιρίες για την ΠΑ στα αεροσκάφη που αποσύρει η USAF το 2026;

Η απόφαση της Αμερικανικής Αεροποπορίας να προτείνει για το επόμενο έτος -στον αμυντικό προϋπολογισμό του 2026- την απόσυρση 340 αεροσκάφών ίσως δημιουργεί ευκαιρίες απόκτησης...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΠΙΣΤΗΜΗ: Πυρηνική ενέργεια, από την ειρηνική χρήση στα όπλα μαζικής καταστροφής

27
Του Γιώργου Λώλου, επίτιμου καθηγητή πυρηνικής και σωματιδιακής φυσικής, University of Regina, ΚαναδάΟ Δημόκριτος, γύρω στα 340 με 350 π.Χ., χρησιμοποίησε μια απλή λογική...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Ιουλίου 1937: Η τελευταία πτήση της Amelia...

2
Τα μεσάνυχτα της 2ας Ιουλίου 1937 (ώρα Greenwich) ένα μοναχικό Lockheed Electra απογειωνόταν από το αεροδρόμιο στο Lae της Παπούα-Νέα Γουινέα. Το βαρυφορτωμένο αεροσκάφος...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Βρετανία: Φιλοπαλαιστίνιοι ακτιβιστές εισέβαλαν σε βάση της ΠΑ και προκάλεσαν ζημιές άνω των 8 εκατ ευρώ

Κατηγορίες για «συνωμοσία» απαγγέλθηκαν εναντίον τεσσάρων φιλοπαλαιστίνιων ακτιβιστών οι οποίοι πριν δύο εβδομάδες εισέβαλαν σε βάση της Πολεμικής Αεροπορίας της Βρετανίας και έβαψαν με...

Στις 9 Ιουλίου η ακρόαση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ για τη θέση της πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Αθήνα

Η Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας των ΗΠΑ όρισε την 9η Ιουλίου ως ημερομηνία διεξαγωγής της ακρόασης για την έγκριση του διορισμού της κ....

Τέσσερις αξιωματούχοι νεκροί από έκρηξη στο Πακιστάν – Την ευθύνη ανέλαβε το Ισλαμικό Κράτος

Τέσσερα ανώτερα στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης και της αστυνομίας έχασαν τη ζωή τους σε έκρηξη, την ευθύνη για την τοποθέτηση της οποίας ανέλαβε ο...