9.8 C
Athens
Τετάρτη, 9 Απριλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMiG-9 Fargo, το σκαλοπάτι που οδήγησε στο MiG-15

MiG-9 Fargo, το σκαλοπάτι που οδήγησε στο MiG-15

- Advertisement -

Το MiG-9 υπήρξε ένα από τα πρώτα αεριωθούμενα μαχητικά αεροσκάφη που αναπτύχθηκαν από τη Σοβιετική Ένωση, σηματοδοτώντας την είσοδο του γραφείου σχεδιασμού MiG (Mikoyan-Gurevich) στον κόσμο των τζετ μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η ιστορία του ξεκινά το 1945, όταν η Σοβιετική Ένωση, έχοντας αποκτήσει πρόσβαση σε γερμανική τεχνολογία αεριωθουμένων αεροσκαφών, αποφάσισε να επιταχύνει την ανάπτυξη δικών της μαχητικών αυτού του τύπου. Το γραφείο MiG, υπό την ηγεσία των Αρτέμ Μικογιάν και Μιχαήλ Γκουρέβιτς, έλαβε εντολή να δημιουργήσει ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις εναέριας μάχης.

Το MiG-9 σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί, με στόχο να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες των αεριωθουμένων κινητήρων. Η ανάπτυξή του συνέπεσε με αυτή του Yak-15 (το οποίο όμως είχε βασισθεί σε υπάρχον εμβολοφόρο μαχητικό), και τα δύο αεροσκάφη πέταξαν για πρώτη φορά την ίδια ημέρα, στις 24 Απριλίου 1946, σε μια επίδειξη του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των σοβιετικών γραφείων σχεδιασμού.

Η καινοτομία του MiG-9 ήταν η χρήση δύο κινητήρων Klimov RD-20, οι οποίοι αποτελούσαν σοβιετικές εκδόσεις του γερμανικού BMW 003. Κάθε κινητήρας παρήγαγε ώθηση 800 κιλών (7,8 kN). Αυτή η διάταξη δύο κινητήρων, με τις εξόδους των καυσαερίων τοποθετημένες κάτω από την ουρά, ήταν ασυνήθιστη για την εποχή και αποσκοπούσε στην αύξηση της ισχύος και της αξιοπιστίας σε σχέση με τα μονοκινητήρια, όπως το Yak-15.

Ωστόσο, η χρήση δύο κινητήρων αύξησε το βάρος και την πολυπλοκότητα του αεροσκάφους, ενώ οι RD-20 ήταν επιρρεπείς σε βλάβες και είχαν περιορισμένη διάρκεια ζωής, περίπου 50 ώρες. Πάντως η πρώτη πτήση του MiG-9, με τον πιλότο δοκιμών Αλεξέι Γκρίντσικ στα χειριστήρια, θεωρήθηκε επιτυχής, και το αεροσκάφος τέθηκε σε υπηρεσία το 1947, με την κωδική ονομασία “Fargo” από το ΝΑΤΟ.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του MiG-9 είναι ενδιαφέροντα, με μήκος 9,83 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 10 μέτρα και ύψος 3,18. Το βάρος του κενού αεροσκάφους ήταν 3.350 κιλά, ενώ το μέγιστο απογείωσης έφτανε τα 4.960 κιλά, καθιστώντας το σημαντικά βαρύτερο από τα Yak-15 και Yak-23. Η μέγιστη ταχύτητά του υπολογιζόταν στα 911 χιλιόμετρα την ώρα σε ύψος 5.000 μέτρων, με μέγιστο ύψος πτήσης τα 13.000 μέτρα.

Αεροδυναμικά, το MiG-9 διέθετε όπως οι εγχώριοι ανταγωνιστές του, ευθεία πτέρυγα αλλά και μια στιβαρή άτρακτο, σχεδιασμένη να αντέχει το βάρος και τη θερμότητα των δύο κινητήρων. Η διάταξη αυτή του έδινε σταθερότητα, αλλά περιόριζε την απόδοσή του σε υψηλές ταχύτητες λόγω της αυξημένης αεροδυναμικής αντίστασης.

Η αυτονομία ήταν 800 χιλιόμετρα, αρκετά καλύτερη από αυτή του Yak-15, αλλά ακόμα μικρή λόγω της υψηλής κατανάλωσης καυσίμων των RD-20. Ο οπλισμός αποτελούνταν από ένα πυροβόλο N-37 των 37 χιλιοστών, με 40 βλήματα, και δύο πυροβόλα NS-23 των 23 χιλιοστών, με 80 βλήματα το καθένα, όλα τοποθετημένα στο ρύγχος. Αυτή η συνδυασμένη ισχύς πυρός το καθιστούσε ικανό να αντιμετωπίσει εχθρικά βομβαρδιστικά, αν και η ακρίβεια των πυροβόλων ήταν μέτρια λόγω της έλλειψης προηγμένων συστημάτων στόχευσης.

Το αεροσκάφος εντάχθηκε σε μονάδες πρώτης γραμμής το 1947, με κύριο ρόλο την αναχαίτιση εχθρικών αεροσκαφών και την προστασία στρατηγικών στόχων. Ωστόσο, η αναξιοπιστία των κινητήρων RD-20 προκάλεσε πολλά προβλήματα, με συχνές βλάβες που οδηγούσαν σε ατυχήματα κατά την απογείωση και την προσγείωση. Επιπλέον, η έλλειψη συμπιεσμένης καμπίνας περιόριζε την ικανότητα δράσης σε μεγάλα υψόμετρα, ενώ είχε περιορισμένη ευελιξία σε αερομαχίες.

Η παραγωγή του MiG-9 έφτασε τα 598 αεροσκάφη, με την κατασκευή να διαρκεί από το 1946 έως το 1948. Η σχετικά μεγάλη αυτή παραγωγή οφείλεται στην επείγουσα ανάγκη της Σοβιετικής Αεροπορίας να εξοπλιστεί με αεριωθούμενα, αν και το αεροσκάφος αποσύρθηκε γρήγορα μετά την εμφάνιση του MiG-15 το 1949. Ως αποτέλεσμα, πολλά MiG-9 χρησιμοποιήθηκαν για εκπαιδευτικούς σκοπούς καθώς είχε αναπτυθχεί και διθέσια έκδοση.

 

Από επιχειρησιακή σκοπιά, το MiG-9 δεν συμμετείχε σε πολεμικές επιχειρήσεις, καθώς η υπηρεσιακή του ζωή συνέπεσε με την περίοδο ειρήνης πριν από τον Πόλεμο της Κορέας.

 

Συμπερασματικά, το MiG-9 υπήρξε ένα ακόμη μεταβατικό αεροσκάφος που όμως έθεσε τις βάσεις για την μεγάλη επιτυχία των μετέπειτα σχεδίων του γραφείου MiG, που ως μαχητικά κυριάρχησαν για δεκαετίες στην ΕΣΣΔ.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναβάθμιση των αυστραλιανών M113AS4, που κόστισε πολλά και απέδωσε λίγα

Το M113, ένα από τα πιο εμβληματικά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (APC) στην στρατιωτική ιστορία, γεννήθηκε τη δεκαετία του 1960 από την FMC Corporation...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ώρα μηδέν για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8 Απριλίου 1904: H ίδρυση της “Αντάντ”, οι...

0
Βρετανία και Γαλλία συνυπογράφουν την «Εγκάρδια Συμφωνία» (Entente Cordiale), θέτοντας τέρμα στην υπερχιλιετή διαμάχη μεταξύ τους, δημιουργώντας τη βάση της συμμαχίας τους έναντι των...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Νέο βλήμα ακριβείας Bullseye για τις ΗΠΑ, προϊόν συνεργασίας General Atomics και Rafael

Η General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) ανακοίνωσε στις 7 Απριλίου 2025 τη συνεργασία της με την ισραηλινή Rafael Advanced Defense Systems για την κατασκευή...

H Airbus σχεδιάζει το φουτουριστικό cockpit του FCAS

Η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία βρίσκεται σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών και εξελίξεων, με την τεχνολογία να αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για τη διαμόρφωση του...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8 Απριλίου 1904: H ίδρυση της “Αντάντ”, οι ισορροπίες στην Ευρώπη μεταλλάσσονται

Βρετανία και Γαλλία συνυπογράφουν την «Εγκάρδια Συμφωνία» (Entente Cordiale), θέτοντας τέρμα στην υπερχιλιετή διαμάχη μεταξύ τους, δημιουργώντας τη βάση της συμμαχίας τους έναντι των...