21 C
Athens
Δευτέρα, 5 Ιουνίου, 2023
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗMesserschmitt Me 210: η παταγώδης αποτυχία της γερμανικής βιομηχανίας

Messerschmitt Me 210: η παταγώδης αποτυχία της γερμανικής βιομηχανίας

- Advertisement -

Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του Messerschmitt Bf 110 είχαν καταστεί αρκετά διαυγή προτού ακόμη ξεσπάσει ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Έτσι από το 1937 κιόλας, ξεκίνησαν οι πρώτες σκέψεις και συζητήσεις γύρω από την πιθανότητα αντικατάστασής του με ένα πιο βελτιωμένο δικινητήριο. Αυτό έμελλε να είναι το Messerschmitt Me 210 που προοριζόταν για τρεις ρόλους: α) του βαρέως μαχητικού, β) ελαφρού βομβαρδιστικού καθέτου εφόρμησης και γ) αναγνωριστικού. Έως εκείνη τη στιγμή, το Bf 110 ήταν μακράν το καλύτερο αεροσκάφος του είδους του στο στόλο της Luftwaffe.

Οι εργασίες σχεδιασμού του Me 210 έτρεχαν παραλλήλως με εκείνες του Arado Ar 240, όπου κατασκευάστηκαν όχι περισσότερα από δεκατέσσερα αεροσκάφη (με την παρθενική του πτήση να πραγματοποιείται τον Ιούνιο του 1940), αλλά δεν πήρε ποτέ εντολή μαζικής παραγωγής του. Το Υπουργείο Αεροπορίας του Ράϊχ προχώρησε σε μια αρκετά παράτολμη και πρωτόγνωρη κίνηση, προβαίνοντας σε παραγγελία 1.000 Me 210, προτού καν ολοκληρωθεί κάποιο, αποκλειστικά επί τη βάσει των πρωταρχικών σχεδίων του.

Το πρωτότυπο Me 210 V-0

Το πρώτο πρωτότυπο ήταν έτοιμο στις 2 Σεπτεμβρίου 1939 (μόλις την επομένη της ναζιστικής εισβολής στην Πολωνία), διατηρώντας κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά του προκατόχου του, Bf 110, όπως το διθέσιο διαυγές κόκπτιτ με τον πιλότο και τον πυροβολητή καθημένους με πλάτη ο ένας προς τον άλλον, πτέρυγες τοποθετημένες πιο μπροστά από το μέσον της ατράκτου, σύστημα προσγείωσης και ουραίο τμήμα. Το αεροσκάφος τροφοδοτείτο από δύο κινητήρες DB 601A, τους ίδιους δηλαδή με του Bf 110 της σειράς C, που υπήρξε και η πιο δημοφιλής, ίσως και η πιο επιτυχημένη. Παρ’ όλα αυτά, τα αποτελέσματα της πρώτης πτήσης ήταν ολωσδιόλου αποθαρρυντικά με τον ικανό πιλότο δοκιμών Χέρμαν Βούρστερ να κάνει λόγο για πενιχρή ικανότητα πτήσης, απώλειες στήριξης, περιδινήσεις και ολοκληρωτική αστάθεια.

Ακολούθησαν αρκετές εργασίες πτητικής και εξοπλιστικής βελτίωσής του με κυριότερες ένα νέο ουραίο, συμβατικό αυτή τη φορά, επανασχεδιασμένο κόκπιτ και δύο πυργίσκους με ένα πολυβόλο MG 131 των 13 χιλιοστών στην κάθε πλευρά της ατράκτου, οι οποίοι ρυθμίζονταν με σύστημα τηλεκατεύθυνσης. Ωστόσο, και η απόδοση του δευτέρου πρωτοτύπου δεν ήταν η αναμενόμενη. Συν τοις άλλοις, δεν έλαβαν χώρα όλες οι προγραμματιζόμενες δοκιμές, διότι συνετρίβη μετά από περιδίνηση στις 5 Σεπτεμβρίου 1940, αλλά ο πιλότος εξήλθε σώος. Εν τω μεταξύ, είχαν ήδη κατασκευαστεί άλλα δεκατέσσερα δοκιμαστικά αεροσκάφη μέχρι το Καλοκαίρι του 1940. Αυτά έφεραν ελαφρώς παραλλαγμένα τεχνικά χαρακτηριστικά σε μια προσπάθεια βελτιώσεως των αποκαρδιωτικών επιδόσεων του πρώτου πρωτοτύπου.

Το ένα εκ των δύο τηλεκατευθυνόμενων πολυβόλων MG 131 προς στο πίσω μέρος της ατράκτου

Όποιες κρίθηκαν ικανοποιητικές, σε καθένα ξεχωριστά από τα δεκατέσσερα δοκιμαστικά, συμπεριλήφθηκαν στο Me 210A-0, το οποίο ξεκίνησε δοκιμές στα τέλη του 1940. Αυτή η έκδοση έφερε δύο υδρόψυκτους DB-601F, που απέδιδαν 1.350 ίππους, βελτίωση όχι αμελητέα συγκριτικά με τους 910 του DB 601A. Στη Messerschmitt ευελπιστούσαν να έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 400 μίλια την ώρα και ανώτατο υψόμετρο τα 30.000 πόδια. Εν αντιθέσει με το Bf 110, το A-0 σχεδιάστηκε με εσωτερική καταπακτή βομβών. Ο οπλισμός του ήταν δύο πυροβόλα MG 151 των 20 χιλιοστών και δύο πολυβόλα MG 17 των 7,92 στο ρύγχος. Δύο ακόμη πολυβόλα MG 131 των 13 χιλιοστών ήταν τοποθετημένα όπισθεν, ενώ είχε δυνατότητα μεταφοράς βομβών συνολικού βάρους 2.200 λιβρών. Νέες σοβαρές απώλειες λόγω ατυχημάτων θα επέφερε και αυτή η σειρά δοκιμών με αποτέλεσμα να προταθεί η ακύρωση της παραγωγής του στις 14 Απριλίου 1942.

Οι ενέργειες για την επίλυση των προβλημάτων δεν σταμάτησαν. Τον Ιούλιο του 1942 ολοκληρώθηκε ένα ακόμη αεροσκάφος με υπεραντωτικές διατάξεις χειλών προσβολής που βελτίωναν σημαντικά την απόδοσή του. Έτσι, η παραγωγή επανεκκίνησε με τη νέα τροποποίηση να εγκαθίσταται εκ των υστέρων σε όλα τα διαθέσιμα Me 210. Πιο συγκεκριμένα, το 1942, 1943 και 1944 κατασκευάστηκαν αντίστοιχα 95, 89 και 74 αεροπλάνα. Πολλά εξ αυτών όμως δεν έφτασαν σε μονάδες, καθότι είχαν αποσυναρμολογηθεί για ανταλλακτικά που θα χρησιμοποιούνταν στο Messerschmitt Me 410 που είχε καλύτερο μέλλον.

Το αεροσκάφος με ανοιχτή την καταπακτή βομβών, Βόρεια Αφρική

Παρά τις όποιες προσπάθειες και βελτιώσεις, το Me 210 κρίθηκε ακατάλληλο προς ενίσχυση μονάδων πρώτης γραμμής. Το καλοκαίρι του 1942 είχε ιδρυθεί μια νέα πειραματική μονάδα για τις δοκιμές του με όλες τις ουσιώδεις τροποποιήσεις. Στην πρώτη του αποστολή πάνω από τη Βρετανία, το Σεπτέμβριο του 1942, δύο αεροπλάνα καταρρίφθηκαν. Στις αρχές του 1943, ένας περιορισμένος αριθμός τους εστάλη σε μονάδες της Βορείου Αφρικής. Ούτε εκεί όμως έπεισε, με αποτέλεσμα να αντικατασταθεί οριστικώς από το Me 410, στα μέσα του 1943.

Το Me 210 ήταν μια από τις κραυγαλέες αποτυχίες της γερμανικής βιομηχανίας, παρά τα 258 που συνολικά παρήχθησαν κατά τη διάρκεια του πολέμου, με τη Messerschmitt να χάνει περίπου 30 εκατομμύρια μάρκα λόγω αυτού. Επίσης είχε σταλεί με υποβρύχιο ένα Me 210Α-2 και στην Ιαπωνία για αξιολόγηση και δοκιμές, αλλά ούτε εκεί έπεισε και έτσι αποφασίστηκε να αφεθεί παντελώς στην τύχη του.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

6 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ελικόπτερο CSAR για την ΠΑ: ζητήθηκαν προσφορές για 14 UH-60M, AW-139M, Η175M και Η225M

Η Πολεμική Αεροπορία, όπως όλα δείχνουν, κινείται γοργά στην υλοποίηση ενός προγράμματος αγοράς νέου ελικοπτέρου που θα αναλάβει τις αποστολές CSAR (Combat Search and...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Πολεμική Αεροπορία έτοιμη για διευρυμένο ρόλο Air Policing στα...

13
Εδώ και αρκετό καιρό, και υπό νατοϊκό έλεγχο, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, εκτελεί καθήκοντα εναέριας αστυνόμευσης (Air Policing-AP) στον εναέριο χώρο της Αλβανίας και...
- Advertisement -
Card image

April 035 2023

Αγορά 3.99
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Ιουνίου 1942: Αεροναυμαχία του Μidway, η μάχη...

3
Σε μια κομβική σύγκρουση στο μέτωπο του Ειρηνικού, ο αμερικανικός στόλος συντρίβει τον Ιαπωνικό στην ευρύτερη περιοχή της ατόλης Μidway. Η προσπάθεια του ιαπωνικού...
- Advertisement -
Card image

Μάρτιος 034 2023

Αγορά 3.99
- Advertisement -
Card image

Φεββρούαριος Τεύχος 033 ΠΤΗΣΗ 2023

Αγορά 3.99

Related News

Do 335 “Pfeil”: Ένα πρωτοποριακό μαχητικό που ήρθε αργά για την Luftwaffe, Γ’ Μέρος

Οι εκδόσεις παραγωγής του Do 335 Στα τέλη του 1944 ξεκίνησε η παραγωγή της πρώτης έκδοσης Do 335A-1. To Do 335A-1 ήταν σχεδόν όμοιο με...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Μαΐου 1935: Πρώτη πτήση του Messerschmitt Bf 109

"Αυτό το αεροπλάνο δεν θα πετάξει ποτέ για τη Luftwaffe". Τα λόγια αυτά ήταν τα πρώτα που περιέγραψαν την εντύπωση που προκάλεσε η αρχική...

Do 335 “Pfeil”: Ένα πρωτοποριακό μαχητικό που ήρθε αργά για την Luftwaffe, B’ Μέρος

Τα πρωτότυπα του Do 335 Μετά την ολοκλήρωση των πτητικών δοκιμών στο Oberpfaffenhofen το Do 335V1 μεταφέρθηκε στο Rechlin Erporbungstelle για αξιολόγηση από την Luftwaffe....