21 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΣε κίνδυνο το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ - που έχει "κολλήσει"

Σε κίνδυνο το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ – που έχει “κολλήσει”

- Advertisement -

Το τελευταίο χρόνο έχουμε κατακλυστεί από άρθρα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο σχετικά με την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, και ομολογούμε πως έχουμε ευθύνη κι εμείς για αυτό. Και ένα από τα ζητήματα που θίγεται συχνά είναι εκείνο του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ που είναι τα τελευταία πλοία, πριν τις FDI, που ναυπηγήθηκαν για το Πολεμικό Ναυτικό, στη δεκαετία του ‘90.

Από το 2010 το Ναυτικό έχει προσπαθήσει να δρομολογήσει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης για τη συγκεκριμένη κλάση πλοίων, όπως κάνουν όλα τα σύγχρονα Ναυτικά. Αυτή όμως η προσπάθεια αποτυγχάνει να περάσει στο στάδιο της υλοποίησης για διάφορους λόγους, που δεν είναι του παρόντος να αναλύσουμε. Στο ενδιάμεσο, όλα τα άλλα Ναυτικά που έχουν ΜΕΚΟ200, έχουν φροντίσει να τις εκσυγχρονίσουν (μέχρι και 2 φορές μερικά). Αντίθετα, κάποια στιγμή το ΠΝ, κάπου το 2021, σε μια έξαρση “νεοπλουτισμού”, σκέφτηκε να τα εγκαταλείψει υπέρ της αγοράς μιας ακόμη… κορβέτας! Ευτυχώς, οι σκέψεις αυτές ανατράπησαν και γρήγορα.

Πάντως η Ελλάδα φρόντισε να “απομακρύνει” το ενδεχόμενο τον εκσυγχρονισμό να τον κάνει είτε η Babcock (έχει εκσυγχρονίσει τις αυστραλιανές ΜΕΚΟ200), είτε η Lockheed Martin (με εμπειρία στις νεοζηλανδικές). Και προτιμήθηκε μια “τίμια” προσφορά της κατασκευάστριας TKMS σε συνεργασία με την ολλανδική Thales, με βάση το σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS.

Φτάνουμε στο 2023 λοιπόν, όπου ενώ έχει ληφθεί η απόφαση υπήρξαν αναφορές για πρόβληματα στην έναρξη του προγράμματος.  Δυστυχώς σε κάποια ΜΜΕ και σε σχόλια σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διακρίνεται έως και συγκαλυμμένη ικανοποίηση, που υπάρχει πιθανότητα αυτό το πολύ σημαντικό πρόγραμμα να καταλήξει σε αποτυχία!

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: To ΠΝ εξετάζει προσφορά για 4 “γεμάτα” συστήματα RAM για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ

Όμως η αναγκαιότητα εκτέλεσης του είναι αυταπόδεικτη και σε κάθε περίπτωση το έχει εξετάσει και εγκρίνει η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού όπως και το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και στη συνέχεια το ΚΥΣΕΑ. Για αυτό εδώ και καιρό έχει ξεκινήσει ο τεχνικός διάλογος μεταξύ των δύο εταιριών και του Πολεμικού Ναυτικού, ο οποίος και βαίνει προς την ολοκλήρωσή του. Μέχρι εδώ όμως είχαμε να αντιμετωπίσουμε το εύκολο κομμάτι της διαδικασίας.

Καθώς το ΠΝ έρχεται αντιμέτωπο με το γνωστό νόμο Βενιζέλου περί (μη) προμηθειών και τα σοβαρά προβλήματα που προκαλούνται από τις διατάξεις του. Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, και το έχουμε ξαναγράψει, όλες οι πρόσφατες προμήθειες, είτε σχετικά μικρές (τορπίλες) είτε μεγάλες (Rafale, FDI), χρειάστηκε επιπλέον νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να μπορέσει το ελληνικό κράτος να καταρτίσει υλοποιήσιμα εξοπλιστικά προγράμματα.

Εκ του αποτελέσματος, διαφαίνεται ότι και αυτό το πρόγραμμα χρήζει ιδιαίτερης νομικής διαχείρισης, ώστε το Πολεμικό Ναυτικό με το κόστος ουσιαστικά “μισής FDI”, να αποκτήσει σε εφτά χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης, τέσσερα πλοία με σύγχρονο εξοπλισμό. Τα πλοία αυτά θα είναι για τα επόμενα  15 με 20 έτη, μαζί με τις FDI, η προμετωπίδα της ναυτικής μας ισχύος.

Η σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα, πρέπει να έχουμε αντισυμβαλλόμενους οι οποίοι θα μπορούν να περπατήσουν πάνω στο “χαλί” της νομοθεσίας, ώστε να φτάσουν τα πλοία στο ναυπηγείο. Όμως έχουμε τα προαπαιτούμενα και πληρούνται οι προϋποθέσεις ώστε να πάμε στο επόμενο στάδιο; Η αλήθεια είναι ότι τα σύννεφα που έχουν μαζευτεί πάνω από το πρόγραμμα, αφορούν αυτούς ακριβώς τους τομείς.

Το Πολεμικό Ναυτικό έχοντας πλήρη συναίσθηση των δυνατοτήτων της συγκεκριμένης κλάσης, συνέταξε τη σχετική τεχνική προδιαγραφή και από το Σεπτέμβριο του 2022 ξεκίνησε τον τεχνικό διάλογο με τις εταιρείες, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι προτάσεις των Γερμανών/Ολλανδών, καλύπτουν πλήρως τις απαιτήσεις του.

Το πρόβλημα είναι πως οι ανάδοχες εταιρείες είναι δύσκολο να συμφωνήσουν, διότι δεν μπορούν να συμμορφωθούν με τις συγκεκριμένες διατάξεις και τους Γενικούς και Ειδικούς Όρους που θα διέπουν τη συμβασιοποίηση, σύμφωνα με τις προβλέψεις της υφιστάμενης νομοθεσίας!

Βέβαια οι εμπλεκόμενες εταιρείες έχουν μεγάλο μέρος της ευθύνης (ας μην τα ρίχνουμε όλα στο νομικό πλαίσιο), αφού μέχρι στιγμής δεν κατάφεραν να συστήσουν κοινοπραξία, πράγμα που όφειλαν να το έχουν ολοκληρώσει μέχρι την 4η Σεπτεμβρίου. Δηλαδή την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης συγκεκριμένων δικαιολογητικών προκειμένου να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση! Και σαν να μην έφτανε αυτό, διαπιστώθηκαν από πάνω και ασυνέπειες στα  έγγραφα που κατέθεσαν. Η αρμόδια επιτροπή διαπραγμάτευσης, έδωσε νέα προθεσμία μέχρι τη Δευτέρα 9 Οκτωβρίου για την ολοκλήρωση των διαδικασιών, όπως και για να κατατεθούν τα έγγραφα που απαιτούνται και δεν είχαν εξασφαλιστεί έγκαιρα από τους αναδόχους.

Η υπό σύσταση κοινοπραξία έδειξε να αντιλαμβάνεται τις παραλείψεις έστω και αργά, και ζήτησε μια μικρή παράταση μέχρι την 20η Οκτωβρίου για διαδικαστικούς και γραφειοκρατικούς λόγους (μεταφράσεις, Αpostille κ.λπ.) προκειμένου να συγκεντρώσει τα απαραίτητα έγγραφα και στη μορφή που απαιτείται. Κάτι που επείγει ώστε να καταστεί δυνατό η κοινοπραξία και τα ΠΝ και ΓΔΑΕΕ να προσδιορίσουν επακριβώς τις όποιες διαφωνίες, ώστε να προσδιοριστεί το ταχύτερο δυνατό πως θα προχωρήσει η συμφωνία.

Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν το μόνο που χρειάζεται είναι κοινή λογική, καλή θέληση και ευελιξία, δεδομένου ότι συζητάμε με τον κατασκευαστή των ΜΕΚΟ, που θεωρητικά προσφέρει το μικρότερο ρίσκο αποτυχίας του προγράμματος.

H Αίγυπτος χτίζει με καταιγιστικό ρυθμό φρεγάτες ΜΕΚΟ Α200ΕΝ

Η ναυπηγική παράμετρος

Το τελευταίο αγκάθι τώρα, αφορά στο θέμα των εγχώριων ναυπηγείων που θα αναλάβουν το πρόγραμμα. Ακούγεται ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι που έχουν μιλήσει με την υπό σύσταση κοινοπραξία, μετακυλίουν το όποιο κόστος της απαραίτητης αναβάθμισης των υποδομών τους ώστε να αναλάβουν το έργο, στο ίδιο το εξοπλιστικό πρόγραμμα. Κι αυτό το κάνουν, άσχετα με το αν οι υποδομές θα παραμείνουν στην κατοχή τους, επαυξάνοντας τις παραγωγικές τους δυνατότητες.

Με απλά λόγια, τα ναυπηγεία…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

84 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
84 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Leopard 1A5 “φρεσκαρισμένο”, η επιστροφή των ελαφριών/μεσαίων αρμάτων και στην Ελλάδα;

Πολύ πρόσφατα παρουσιάστηκε στο ΓΕΣ η πρόταση της εταιρείας EODH -που έχει μεγάλη εμπειρία στην παραγωγή θωρακίσεων για τα άρματα οικογένειας Leopard- για ένα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι λόγοι που το ΠΝ κοιτά με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το LCS-17,...

55
Το άρθρο του Βασίλη Νέδου στην "Καθημερινή", της 7ης Απριλίου 2024, ήταν διαφωτιστικό σε σχέση με όσα σχεδιάζονται στο Πολεμικό μας Ναυτικό. To οποίο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 Απριλίου 1299: Η επανάσταση του Καλλέργη στην...

1
Λήγει στην Κρήτη η επανάσταση του Αλέξη Καλλέργη κατά της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, που κατείχε το νησί.Kεφαλή της αρχοντικής οικογένειας των Καλλέργηδων του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Αθήνα: Διεξαγωγή συσκέψεων των Ομάδων Εργασίας του ΝΑΤΟ

Η συνδυασμένη σύσκεψη των Ομάδων Εργασίας (Working Groups) του ΝΑΤΟ για τις Πληροφοριακές και Ψυχολογικές Επιχειρήσεις (Information - Psychological Operations), καθώς και η σύσκεψη...

Γίνετε μέλος της οικογένειας των μαχητικών Rafale!

Με την ειδική συλλεκτική, περιορισμένη έκδοση της Aviator, αφιερωμένης στην 332 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας και το αεροσκάφος Rafale F3R, το ρολόι που φορούν...

Aμυντική βιομηχανία: Η επανάχρηση στην Ελλάδα και η εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας

Σε μια ιστορική χρονική συγκυρία η Ευρωπαϊκή Ένωση και η πολιτική κυκλικής οικονομίας που επιδιώκεται σε όλες τις χώρες της γηραιάς ηπείρου έχει συμπέσει...