ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΗΓΟΥ Ε.Α. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
Η παροιμία του θυμόσοφου λαού μας, «όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά», βρήκε πλήρη εφαρμογή στην πρόσφατη DEFEA. Το ΓΕΣ πασχίζει τα τελευταία χρόνια να δρομολογήσει τον εκσυγχρονισμό του αρματικού μας δυναμικού και ειδικά των 183 LEO 2A4 που αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα από τα γερμανικά αποθέματα ως ενδιάμεση λύση τον Αύγουστο του 2005, στο πλαίσιο της προμήθειας των 170 νέων αρμάτων LEO 2HEL. Τόσο οι ελληνικές εταιρείες του χώρου όσο και διεθνείς κολοσσοί δείχνουν άμεσο και έμμεσο ενδιαφέρον για το δρομολογούμενο πρόγραμμα και φυσικά δεν θα μπορούσαν να μην παρουσιάσουν τις προτάσεις τους στη Έκθεση. Δεν ήταν όμως όλες εύκολα αντιληπτές, αν και η παρουσία ενός ελληνικού LEO 2A4 «κυριαρχούσε» στον χώρο της έκθεσης, σε σχετικό εκθεσιακό περίπτερο της IDE (Intracom Defence). Παρακάτω παρουσιάζουμε τις προτάσεις και λύσεις των εταιρειών αλλά και του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ)!
Οι Προτάσεις Αναβάθμισης της IDE
Η IDE εδώ και μία πενταετία έχει εστιάσει στην ανάπτυξη «έξυπνων» υβριδικών συστημάτων ενεργειακής επάρκειας μέσων μάχης τύπου GENAIRCON. Τον Μάρτιο του 2018 διοργάνωσε σεμινάριο (workshop) στη Σχολή Πυροβολικού, στη Νέα Πέραμο Αττικής, με θέμα «Υβριδικές λύσεις για παρατεταμένες Σιωπηρές Επιχειρήσεις-Σεμινάριο Εργασίας στη Σιωπηρή Επιτήρηση» («Hybrid Solutions for Sustainable Silent Operations-Workshop on Silent Watch»). Στο πλαίσιό του παρουσιάστηκαν δυο ολοκληρωμένα συστήματα GENAIRCON εγκατεστημένα επί αυτοκινούμενων οβιδοβόλων Μ109Α3GEA1 και Μ109Α3GEA2 του ΕΣ. Τα συστήματα αναπτύχτηκαν και παραδόθηκαν στο Πυροβολικό μας στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικού προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ).
Επιτυχία του υβριδικού συστήματος GENAIRCON της ΙΝΤΡΑΚΟΜ στην άσκηση “Autonomous Warrior”
Το GENAIRCON είναι ένα υβριδικό σύστημα που συνδυάζει την παραγωγή και τη διαχείριση (μέσω εξελιγμένου λογισμικού) της ηλεκτρικής ισχύος ενός μέσου μάχης. Επιπλέον, μπορεί να συνδυαστεί, όπως έγινε και στα ελληνικά M109, με την εγκατάσταση και επαρκή τροφοδότηση με ενέργεια ενσωματωμένου κλιματιστικού συστήματος. Το βασικό επιχειρησιακό όφελος είναι το εξαιρετικά χαμηλό ακουστικό και θερμικό ίχνος του μέσου μάχης για παρατεταμένες χρονικές περιόδους, αφού το νέο σύστημα εξασφαλίζει σημαντικότατη ενεργειακή επάρκεια χωρίς τη λειτουργία τού -θορυβώδους και εύκολα ανιχνεύσιμου- θερμικά κυρίως κινητήρα του οχήματος.
Η τεχνολογική επιδίωξη της ελαχιστοποίησης του ίχνους, δηλαδή ο -κατά το δυνατόν- μη εντοπισμός της παρουσίας ενός μέσου μάχης στο πεδίο, αποτελεί παγκοσμίως υψηλή επιχειρησιακή προτεραιότητα. Με τον διεθνή όρο «stealth» («μη εντοπίσιμο») εννοούμε την ελαχιστοποίηση του ορατού, ακουστικού, θερμικού, ηλεκτρονικού και του ίχνους ραντάρ. Η ελαχιστοποίηση του οπτικού, θερμικού και του ίχνους ραντάρ στα χερσαία μέσα μάχης επιτυγχάνεται -κυρίως- με τα μέσα παραλλαγής. Ο περιορισμός του θερμικού και του ακουστικού ίχνους επηρεάζεται τα μέγιστα από τη λειτουργία του κυρίως συγκροτήματος ισχύος του και της μονάδας βοηθητικής ισχύος-APU (Auxiliary Power Unit) που δυνητικά διαθέτει το μέσο.
Πρόταση εκσυγχρονισμού Leopard 2A4 από την IDE στη DEFEA (Βίντεο)
Τα πληρώματα των μέσων μάχης αναγκάζονται να διατηρούν σε λειτουργία είτε τον κυρίως κινητήρα είτε την APU, προκειμένου να αντιμετωπίζουν τις μεγάλες ανάγκες σε ηλεκτρική ισχύ για τη διατήρηση επιχειρησιακής ετοιμότητας. Τέτοιες επιχειρησιακές ανάγκες είναι η λειτουργία των πάσης φύσεως ασυρμάτων και μέσων ψηφιακής επικοινωνίας, ο εσωτερικός φωτισμός, ο κλιματισμός, η περιστροφή του πύργου ή των οπτικών μέσων για την εξασφάλιση της επιτήρησης, της βολής κ.ά. Επιπλέον, η δυνατότητα εκπομπής πυρών «απαιτεί» στα περισσότερα μέσα μάχης την ενεργοποίηση του ηλεκτρικού συστήματος. Αυτές ακριβώς τις ανάγκες σχεδιάστηκε να καλύπτει με επάρκεια και για πολλές ώρες το GENAIRCON σε σιωπηρή λειτουργία («silent mode»).
Η IDE παρουσίασε όμως το 2018 τα δυο αυτοκινούμενα οβιδοβόλα που προαναφέρθηκαν και με επιπλέον τεχνικές βελτιώσεις, πέραν του συνδυασμένου με σύστημα κλιματισμού GENAIRCON. Συγκεκριμένα, εμφάνισε το σύστημα ψηφιακής ενδοεπικοινωνίας WISPR, καθώς και την ασύρματη προέκταση του WISPR LAN (Local Area Network: Τοπικό Δίκτυο Επικοινωνίας) που επιτρέπει στα πυροβόλα μιας πυροβολαρχίας την ασύρματη μεταξύ τους επικοινωνία (χωρίς τη χρήση του κυρίως ασυρμάτου), καθώς και την ανταλλαγή στοιχείων βολής του συστήματος ΣΤΕΠ (Σύστημα Τεχνικού Ελέγχου Πυρός) «ΔΙΑΣ» που ήδη χρησιμοποιεί το Πυροβολικό μας.
Ένα δίκτυο LAN είναι πρακτικά μη ανιχνεύσιμο και περιορίζει εξαιρετικά το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος των μέσων μάχης. Έτσι «προστατεύει» τα πυροβόλα από τα μέσα ηλεκτρονικού πολέμου του αντιπάλου. Με άλλα λόγια, το «πρακτικά μη ανιχνεύσιμο» της λειτουργίας του WLAN συμβάλλει επίσης στη «stealthy» λειτουργία του μέσου.
Το σύστημα GENAIRCON που εγκαταστάθηκε περιλάμβανε:
- Τη μονάδα υβριδικής παροχής εφεδρικής ισχύος-HAPU (Hybrid APU), εγκατεστημένη εξωτερικά στο πίσω αριστερό μέρος του σκάφους.
- Την υβριδική μονάδα κλιματισμού-HACU (Hybrid Air-Conditioning Unit), εγκατεστημένη εξωτερικά, εντός θωρακισμένου μεταλλικού κιβωτίου, στο πίσω και δεξιό μέρος του σκάφους.
- Δύο μονάδες (module) του συστήματος αποθήκευσης ενέργειας ESS (Energy Storage System) στο πίσω αριστερό του εσωτερικού του πύργου. Αυτές συνιστούν τον νέο τύπο συσσωρευτών, τεχνολογίας ιόντων λιθίου.
- Τον πίνακα ελέγχου/χειρισμού-CPM (Control Panel Module) στα αριστερά του πύργου, δίπλα στις 2 ESS.
- Τη μονάδα διανομής-διασύνδεσης με το όχημα-PDM (Power Distribution Module).
Η κάθε μονάδα ESS, τεχνολογίας ιόντων λιθίου του πλέον σύγχρονου τύπου LiFePO4, αντικαθιστά–ισοδυναμεί με 6 -κλασσικού τύπου- συσσωρευτές μολύβδου (12Vx110Ah). Από πλευράς βάρους και όγκου «αντικαθίστανται» συσσωρευτές συνολικού βάρους 240 κιλών και όγκου 108 λίτρων με αντίστοιχο βάρος 60 κιλών και όγκου 45 λίτρων. Πρακτικά, στον χώρο που καταλαμβάνουν δυο «εν σειρά» συσσωρευτές μολύβδου εγκαθίσταται (εύκολα και χωρίς καμία μετατροπή) μια μονάδα συσσωρευτή ιόντων λιθίου, που αποδίδει το τριπλάσιο σε αποθηκευόμενη ηλεκτρική ισχύ.
Ο χρόνος επαναφόρτισης μέσω της APU είναι περιορισμένος, η δε εκφόρτωση των νέων συσσωρευτών δύναται απρόσκοπτα να προσεγγίσει το 95% της συνολικά αποθηκευμένης ισχύος. Επιπλέον, οι κύκλοι φόρτισης-επαναφόρτισης (από τη σχεδόν πλήρη εκφόρτιση) ανέρχονται σε πολλές χιλιάδες χωρίς μείωση της δυνατότητας της αποθήκευσης ενέργειας των συσσωρευτών.
Την επίδειξη και λειτουργία τού νέου συστήματος παρακολούθησαν αρκετοί εκπρόσωποι άλλων χωρών. Από τη Βρετανία παρέστη εκπρόσωπος του ATDU (Armoured Trials & Development Unit), τη μονάδα έρευνας-ανάπτυξης και διεξαγωγής δοκιμών του βρετανικού στρατού. Το GENAIRCON επελέγη ως «εξαιρετικά ενδιαφέρον σύστημα» για το AWE (Army Warfighting Experiment), που ήδη διαρκεί αρκετά χρόνια και έχει ως σκοπό τη συνεχή επιδίωξη αναβάθμισης των μέσων μάχης και του εξοπλισμού του βρετανικού στρατού.
Μνημόνιο Συνεργασίας INTRACOM DEFENSE με την Krauss Maffei Wegmann
Έτσι, από τον Ιούλιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018 διεξήχθησαν δοκιμές με το GENAIRCON εγκατεστημένο επί ΤΟΜΑ Warrior της έκδοσης FV510 OES, στην οποία αναβαθμίστηκαν μόνον τα ΤΟΜΑ που επιχειρούσαν στο Αφγανιστάν. Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά· το δε ATDU επισήμανε τα σημαντικά επιχειρησιακά πλεονεκτήματα και τις προοπτικές που παρέχει η εγκατάσταση του συστήματος σε κάθε μέσο μάχης. Το σύστημα λειτούργησε αδιάλειπτα για περισσότερο από 21 ώρες, υπό συνθήκες «silent watch» (σιωπηρής επιτήρησης-λειτουργίας), ενώ οι Βρετανοί ανέφεραν ότι το ΤΟΜΑ με τους έξι συμβατικούς συσσωρευτές μολύβδου εξασφαλίζει «silent watch» μόλις 75 λεπτών!
Το σύστημα GENAIRCON δεν καινοτομεί μόνο στον τομέα της αποθήκευσης, αλλά κυρίως στον τομέα της διαχείρισης της παραγωγής και ανάλωσης ενέργειας ενός μέσου μάχης μέσω του εξελιγμένου λογισμικού που διαθέτει. Το σημαντικότερο είναι ότι το πλήρωμα μπορεί -σε πραγματικό χρόνο- να γνωρίζει (σύμφωνα με την εκάστοτε κατάσταση κατανάλωση ενέργειας) πόσες ώρες λειτουργίας «silent watch» του απομένουν και συνεπώς να μπορεί να διαχειριστεί κατά τον καλύτερο τρόπο τόσο τον εναπομείναντα χρόνο όσο και την υπολειπόμενη ενέργεια. Υπόψη ότι το τελευταίο δύναται εύκολα να υλοποιηθεί με προτεραιοποίηση των καταναλώσεων μέσω του ίδιου του εξελιγμένου λογισμικού του συστήματος.
Τέλος, η ύπαρξη του GENAIRCON εξασφαλίζει σημαντικότατη εξοικονόμηση καυσίμου από τη μη λειτουργία τού κυρίως κινητήρα, που ουσιαστικά «μεταφράζεται» στην πράξη σε αύξηση της επιχειρησιακής αυτονομίας καυσίμου του οχήματος ή αντίστοιχα σε μείωση των απαιτήσεων ανεφοδιασμού.
Η έκδοση του GENAIRCON που παρουσιάστηκε στην DEFEA είναι πιο βελτιωμένη και με πλέον συμπαγείς μονάδες σε σχέση με την έκδοση που έχει «φορεθεί» στα αυτοκινούμενα πυροβόλα Μ109. Η νέα έκδοση του GENAIRCON περιλαμβάνει:
- Δύο μονάδες (module) του συστήματος αποθήκευσης ενέργειας ESS, οι οποίες εγκαταστάθηκαν εκατέρωθεν του συγκροτήματος ισχύος του άρματος, στους δύο χώρους που προβλέπονται για την τοποθέτηση (ανά 4 για ένα σύνολο 8) συσσωρευτών μόλυβδου κλασικού τύπου.
- Μονάδα έξυπνης διανομής ισχύος (Intelligent Power Distribution Module) εντός του σκάφους.
- Μονάδα ελέγχου (control panel module) στο διαμέρισμα του οδηγού.
Τέλος, επιδεικνυόταν εντός μεταλλικού θωρακισμένου κιβωτίου τυποποιημένων διαστάσεων εκτός του άρματος η μονάδα υβριδικής παροχής εφεδρικής ισχύος HAPU (Hybrid APU). Αυτή πρόκειται να εγκατασταθεί στο πίσω δεξιό τμήμα του σκάφους ύστερα από κατάλληλη τροποποίηση (κοπή και ενσωμάτωση) του θωρακισμένου κελύφους. Το κιβώτιο κατασκευάστηκε από την ελληνική HDVS (θυγατρική τής γερμανικής KMW). Οι διαστάσεις του είναι τυποποιημένες, υποδείχθηκαν από την κατασκευάστρια εταιρεία KMW και είναι ακριβώς ίδιες για λόγους ομοιοτυπίας με αυτές του αντίστοιχου θωρακισμένου κιβωτίου μέσα στο οποίο εγκαθίσταται η APU των LEO 2A7V (Γερμανίας, Δανίας και Ουγγαρίας).
Η INTRACOM συνεργάζεται με γερμανική εταιρεία σε υβριδικά συστήματα ενέργειας
Εντυπωσίασε το γεγονός ότι, αν και δεν είχε ολοκληρωθεί η πλήρης εγκατάσταση του συστήματος στο ελληνικό LEO 2A4 λόγω μη εγκατάστασης της HAPU, το όλο σύστημα ήταν πλήρως λειτουργικό και επέτρεπε, αφενός την αυτοδύναμη κίνηση του άρματος, αφετέρου παρείχε μακρά περίοδο «silent watch», τροφοδοτούμενο απλά από την υφιστάμενη γεννήτρια του κινητήρα! Τέλος, επειδή οι ενεργειακές μονάδες περιέχουν υπερπυκνωτές και άλλες διατάξεις αδιατάρακτης και ασφαλούς τροφοδοσίας του άρματος, προσφέρουν εξαιρετικά σταθερή ηλεκτρική ενέργεια με πλήρη απουσία «βυθίσεων» και άλλων παρενεργειών όταν λειτουργούν υψηλές καταναλώσεις (για παράδειγμα στην περιστροφή του πύργου).
Η εγκατάσταση του GENAIRCON επί LEO 2A4 ήταν εντυπωσιακή. Αυτό όμως που αποτέλεσε πραγματική έκπληξη ήταν η επίδειξη του νέου συστήματος ενδοεπικοινωνίας WISPRevolution, πλήρως διασυνδεδεμένου και διαλειτουργικού με το σύστημα ΣΔΕΠ (Σύστημα Διοικήσεως Ελέγχου και Πληροφοριών HNIOCHOS (C²I: Command, Control, Information). Οι εκπρόσωποι της γερμανικής RME (Rheinmetall Electronics GmbH) επιδείκνυαν με υπερηφάνεια το τελικό αποτέλεσμα σε τερματικό HNIOCHOS (οθόνη) τοποθετημένο εκτός του άρματος!
Στην πραγματικότητα είχαν αποσπάσει την προτεινόμενη για εγκατάσταση οθόνη του αρχηγού πληρώματος και την είχαν τοποθετήσει σε θέση επίδειξης για το κοινό. Αρκετές φορές μάλιστα πρόβαλλαν στην οθόνη τη λειτουργική κατάσταση του GENAIRCON, αφού μέσω του WISPRevolution είναι δυνατή η προβολή της οθόνης ελέγχου κάθε λειτουργικού συστήματος του άρματος. Υπόψη ότι το σύστημα ήταν ενεργό καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης, μιας και οι καταναλώσεις που είχε να διαχειριστεί ήταν «αστείες».
Παρουσίαση αναβάθμισης των Leopard στο ΓΕΣ από εκπροσώπους της εταιρείας «IDE»
Το εξαιρετικό ενδιαφέρον που προκύπτει επιχειρησιακά από τη διαλειτουργικότητα HNIOCHOS και WISPRevolution είναι ότι τα άρματα επικοινωνούν μεταξύ τους με τρεις (κατ’ επιλογήν) τρόπους: με ασύρματο (wireless) LAN, με ευρυζωνικό δίκτυο βραχείας εμβέλειας και με ασυρμάτους αναπήδησης συχνότητας PRG 4 (TRC 9200) version 3, που ήδη διαθέτει το άρμα). Έτσι επιλέγεται, ανάλογα με την επιχειρησιακή κατάσταση, η μορφή ασύρματης επικοινωνίας που επιθυμούν οι τακτικοί διοικητές (ουλαμαγοί, διοικητές ιλών κλπ.). Οι δυο πρώτες μορφές επικοινωνίας (ασύρματο LAN και ευρυζωνικό δίκτυο μικρής εμβέλειας) έχουν εξαιρετικά χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό ίχνος με προφανή επιχειρησιακά πλεονεκτήματα!
Επιπλέον, η πλήρης διασυνδεσιμότητα/διαλειτουργικότητα των δυο συστημάτων επιτρέπει την αναβάθμιση του «hardware» του HNIOCHOS μέσω του WISPRevolution. Με άλλα λόγια, η αύξηση χωρητικότητας μνήμης και λοιπές αναβαθμίσεις μπορούν να γίνουν μέσω WISPR!
Το Θερμικό Περισκόπιο Οδηγού της ΤΗΕΟΝ Sensors
Στο περίπτερο της εταιρείας εκτέθηκε το νέο θερμικό περισκόπιο LEO 2A4 για τον οδηγό του άρματος, του οποίου την ανάπτυξη ολοκληρώνει η εταιρεία. Το νέο περισκόπιο, της πλέον πρόσφατης τεχνολογίας, θα πραγματοποιεί σύνθεση εικόνας (fusion) από τη θερμική και από την κάμερα ημέρας υψηλής ανάλυσης που διαθέτει, βελτιστοποιώντας το τελικό αποτέλεσμα, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε και στην έκθεση. Οι… «καλές» γλώσσες λένε ότι ο Ελληνικός στρατός ενδιαφέρεται για εγκατάσταση δύο τέτοιων περισκοπίων ανά άρμα, ένα για το εμπρόσθιο τόξο του άρματος και ένα για το οπίσθιο (για τους απρόσκοπτους ελιγμούς με την όπισθεν), όπως αυτά που φέρουν τα αντίστοιχα τουρκικά M60T1 (αναβαθμισμένα SABRA).
Η ελληνική αμυντική βιομηχανία στην DEFEA – Defence Exhibition Athens
Νέα δίχτυα παραλλαγής από τη VALPAK
Στο εμπρόσθιο δεξιό του σκάφους του άρματος LEO 2A4, που υπήρχε στην DEFEA, επιδεικνυόταν το νέο δίχτυ διπλής επίστρωσης της εταιρείας VALPAK, το οποίο παρέχει πλήρη προστασία στο ορατό, στο υπέρυθρο, στο θερμικό φάσμα και στο φάσμα ραντάρ. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα παλαιότερα δίχτυα παραλλαγής των LEO 2HEL της ίδιας εταιρείας δεν παρέχουν σοβαρή προστασία από επισήμανση με ραντάρ. Συνεπώς, αυτό που μας χαροποίησε ιδιαίτερα ήταν η σχετική ενημέρωση που παρασχέθηκε από τη Valpak, ότι τα υφιστάμενα δίχτυα μπορούν να αναβαθμιστούν με τοποθέτηση δεύτερου εσωτερικού στρώματος (layer) και έτσι να αποκτήσουν αναβαθμισμένες δυνατότητες με χαμηλό κόστος.
Τέλος, δυνατότητα αναβάθμισης παρέχεται και στα τεχνολογικά προγενέστερα δίχτυα παραλλαγής, δηλαδή αυτά που παρέχουν προστασία μονό στο ορατό και υπέρυθρο φάσμα, τα οποία δύνανται να αναβαθμιστούν σε δίχτυα πλήρους προστασίας. Η VALPAK επιδείκνυε και τους νέους -τηλεσκοπικά αναπτυσσόμενους- ορθοστάτες των διχτυών, οι οποίοι διευκολύνουν -τα μέγιστα- την ανάπτυξη των διχτυών παραλλαγής και παρέχουν αυξημένη σταθερότητα και αντοχή στις ριπές ανέμου.
Όπως στην προμήθεια των LEO 2HEL, έτσι και κάθε μελλοντική αναβάθμιση ελληνικών αρμάτων θα πρέπει υποχρεωτικά να περιλαμβάνει και την αναβάθμιση ή την προμήθεια νέων διχτυών παραλλαγής και η ελληνική αμυντική βιομηχανία έχει τις λύσεις!
Πολλαπλά προϊόντα από την HDVS
Το περίπτερό της αποτέλεσε μια ακόμη ευχάριστη έκπληξη και πιστοποίησε ότι οι ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες είναι «πανταχού παρούσες». Η εταιρεία κατασκευάζει -κατ’ αποκλειστικότητα- το σύστημα κλιματισμού των LEO 2A7, που αποτελείται από τη μονάδα πύργου και τη μονάδα σκάφους. Η παραγωγή στην Ελλάδα αφορά τόσο στην κατασκευή των συγκροτημάτων ψύξης όσο και του πλήρους θωρακισμένου κελύφους εγκατάστασης του κλιματιστικού συστήματος. Έτσι, τα ελληνικά LEO 2HEL και τα LEO 2A7 της Γερμανίας, της Δανίας, της Ουγγαρίας και του Κατάρ φέρουν ελληνικής κατασκευής κλιματιστικά συστήματα, τα οποία ταυτόχρονα υποστηρίζονται από την HDVS (Hellenic Defense Vehicle Systems) σε εργοστασιακό επίπεδο!
Μια πληθώρα εξαρτημάτων αρμάτων LEO 2A7 και τεθωρακισμένων οχημάτων, κατασκευάζονται επίσης από την ίδια ελληνική εταιρεία επ’ ωφελεία της μητρικής KMW. Η HDVS κατασκεύασε και το θωρακισμένο κυτίο εγκατάστασης της HAPU του GENAIRCON. Η μετατροπή τού σκάφους και η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης τροποποίησης γίνεται από μια άλλη ελληνική εταιρεία, τη ΜΕΤΚΑ, που διαθέτει εξαιρετικά μεγάλη παράδοση και εμπειρία στην κατασκευή σκαφών και πύργων αρμάτων LEO 2. Άλλωστε, τα σκάφη των γερμανικών LEO 2A7V κατασκευάζονται σήμερα στην Ελλάδα!
Ιδιαίτερη έκπληξη αποτέλεσε στο περίπτερο της HDVS η επίδειξη, σε πλήρη λειτουργία, του θερμικού περισκοπίου του πυροβολητή των LEO 2 τύπου ΑΤΤΙCΑ, τρίτης γενιάς, της γερμανικής Hensoldt. Το συγκεκριμένο περισκόπιο αποτελεί την πλέον πιθανή επιλογή αντικατάστασης των θερμικών περισκοπίων WBG-X πρώτης γενιάς, που φέρουν τόσο τα LEO2 A4 όσο και τα LEO 1A5. Ας σημειωθεί ότι η τεχνολογική ηλικία των τελευταίων ξεπερνά την 30ετία και πλέον δεν υποστηρίζονται.
Επενδύσεις στο 304ΠΕΒ για τη βελτίωση υποστήριξης των Leopard 2
Ο Ελληνικός Στρατός στη DEFEA
To άρμα που χρησιμοποιήθηκε ως έκθεμα είχε πρόσφατα βαφτεί και συντηρηθεί εξωτερικά από το 304ο ΠΕΒ (Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης) στο Βελεστίνο Μαγνησίας. Βάφτηκε με τα νέα χρώματα αυξημένων δυνατοτήτων παραλλαγής αλλά και αντοχής στον χρόνο, στην έκθεση στο ηλιακό φως και τις καιρικές συνθήκες, τα οποία παράγονται στο 691ο BEB (Βιομηχανικό Εργοστάσιο Βάσης) στη Μαλακάσα Αττικής. Με μια προσεκτική ματιά εντοπίσαμε εδάφιους τροχούς LEO 2, πλήρως ανακατασκευασμένους και αναγομωμένους από το 304ο ΠΕΒ! Επομένως, και στο επίπεδο εργοστασιακής συντήρησης έχουν γίνει σημαντικά βήματα…
Συμπερασματικά
Στην έκθεση DEFEA τα «είδαμε πολλά» από πλευράς δυνατοτήτων και επιλογών αναβάθμισης των αρμάτων LEO 2A4. Αρκετά συστήματα, όπως το GENAIRCON και το WISPRevolution, αποτελούν μοναδικές ελληνικές λύσεις. Άλλωστε το ελληνικό LEO 2A4 που παρουσιάστηκε στην DEFEA ήταν και το πρώτο υβριδικό άρμα στον κόσμο! Στον τομέα των αρμάτων οι ελληνικές εταιρείες του αμυντικού χώρου «κάνουν» πάρα πολλά και αυτό συνεπάγεται βιομηχανικές και οικονομικές επιστροφές στη χώρα μας, που σχεδιάζει να ξοδέψει για την αναβάθμιση των αρμάτων της.
Αν πριν από 20 χρόνια πετύχαμε ελληνική προστιθέμενη αξία της τάξης του 40%, η οποία σταδιακά και μετά το τέλος του προγράμματος ξεπέρασε με τις επιπλέον βιομηχανικές επιστροφές το 70% του ύψους του προγράμματος προμήθειας των LEO 2HEL, σήμερα με τον εκσυγχρονισμό των LEO 2A4 μπορούμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα!