14.9 C
Athens
Πέμπτη, 2 Ιανουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗLavochkin La-250 Anakonda, o παραλίγο "φονιάς" των αμερικανικών B-52

Lavochkin La-250 Anakonda, o παραλίγο “φονιάς” των αμερικανικών B-52

- Advertisement -

Στην ιστορία της σοβιετικής Aεροπορίας, το Lavochkin La-250 Anakonda αποτελεί ένα τόσο άγνωστο, όσο και ενδιαφέρον κεφάλαιο της ανάπτυξης αναχαιτιστικών κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.

Εξελίχθηκε τη δεκαετία του 1950 από το Γραφείο Σχεδιασμού Lavochkin, ως υψηλής απόδοσης αναχαιτιστικό για να αντιμετωπίσει την απειλή των νέων δυτικών στρατηγικών βομβαρδιστικών αεροσκαφών. Ήταν η εποχή που οι ΗΠΑ σχεδίαζαν να βάλουν σε υπηρεσία  βομβαρδιστικά όπως το Β-52 και η Μεγάλη Βρετανία σχεδίαζε τα προηγμένα V-bombers.

Η ανάγκη για ένα αναχαιτιστικό όπως το La-250 προέκυψε από την αδυναμία των τοτε σοβιετικών μαχητικών όπως το Yakovlev Yak-25, να αναχαιτίσουν υψηλά και γρήγορα ιπτάμενους στόχους.

Τον Νοέμβριο του 1952, η σοβιετική κυβέρνηση διέταξε την ανάπτυξη του Kompleks K-15, ως “σύστημα όπλων” δηλαδή συνδυασμό δικινητήριου αεροσκάφους αναχαίτισης, με προηγμένο υπολογιστή πυρός, ραντάρ και πυραύλους αέρος-αέρος. Το K-15 θα αποτελούνταν από έναν “Αναχαιτιστή 250” (το La-250) που θα έφερε τους πυραύλους Τype 275. Αυτό θα έπρεπε να μπορεί να αναχαιτίσει στόχους που πετούσαν με 1.250 χιλιόμετρα την ώρα σε υψόμετρο 20.000 μέτρων και μέχρι σε απόσταση 500 χιλιομέτρων από τη βάση του.

Η αρχική καθοδήγηση θα γινόταν από το σύστημα επιγείων ραντάρ Vozdukh-1, που θα κατεύθυνε το υπερηχητικό αεροσκάφος προς τα εχθρικά βομβαρδιστικά, όπου μετά το ίδιο θα τα εντόπιζε με ακρίβεια με το δικό του ραντάρ (σε απόσταση 30 χιλιομέτρων), με αυτόματη εκτόξευση πυραύλου από το σύστημα ελέγχου πυρός. Ο πύραυλος 275 προβλεπόταν να έχει βάρος βάρος 870 κιλών, με κινητήρα υγρών καυσίμων που θα επιτύγχανε ταχύτητα κοντά στα 4 Mach. Το La-250 θα μετέφερε μόνο δύο τέτοιους (χωρίς άλλο οπλισμό), υποτίθεται αρκετούς για την κατάρριψη ενός αμερικανικού βομβαρδιστικού.

Το μήκος του μεγάλου αεροσκάφους ήταν 26,8 μέτρα, το εκπέτασμα 13,9, το μέγιστο βάρος απογείωσης έφθανε τους 24 τόνους, ενώ μπορούσε να πετύχει ταχύτητα κάπου 1,34 Mach με το φορτίο των δύο πυραύλων.

Προβλήματα όμως διαπιστώθηκαν γρήγορα με το ραντάρ K-15U και τους κινητήρες Klimov, VK-9, κι έτσι ανάγκασαν το Γραφείο σε ριζική επανασχεδίαση, χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά το ραντάρ K-15M και τους λιγότερο ισχυρούς κινητήρες Lyulka AL-7F. Αυτό οδήγησε στην ανάγκη αλλαγής των πυραύλων με τους ελαφρύτερους Type 275A. Η νέα σχεδίαση είχε μικρότερη άτρακτο και δέλτα πτέρυγα αντί της προηγούμενης με οπισθόκλιση, κι ονομάστηκε La-250A. Οι πύραυλοι τοποθετήθηκαν σε πυλώνες κάτω από τις πτέρυγες (πριν ήταν κάτω από την άτρακτο), ενώ αργότερα το γραφείο Lavochkin δημιούργησε και παραλλαγές τους, μια από αυτές και με πυρηνική κεφαλή!

Η ελαφρύτερη κατασκευή δεν ήταν όμως αρκετή για να αντισταθμίσει την αδυναμία των κινητήρων, και η προβλεπόμενη απόδοση ήταν σημαντικά μειωμένη. Το πρώτο πρωτότυπο του La-250A ολοκληρώθηκε στις 16 Ιουνίου 1956 και το παρατσούκλι “Anaconda”, του δόθηκε από τους πιλότους και μηχανικούς που το δοκίμαζαν, με αναφορά στο ιδιαίτερο μακρόστενο σχήμα του όσο και στις ιδιαιτερότητες του κατά την πτήση.

Οι δοκιμαστικές πτήσεις των συνολικά πέντε πρωτοτύπων ήταν προβληματικές, με συντριβές λόγω αστοχιών στα υδραυλικά και στo σύστημα προσγείωσης, καθώς και λόγω της πολύ κακής ορατότητας προς τα εμπρός (αυτό το τελευταίο διορθώθηκε με την τοποθέτηση ενός νέου, ελαφρώς κατεβασμένου ρύγχους). Το La-250A πραγματοποίησε μία μόνο δοκιμαστική πτήση το 1956,  έξι το 1957 και δεκατέσσερις το 1958.

Απογοητευμένη από την έλλειψη προόδου, η Σοβιετική Πολεμική Αεροπορία διέκοψε τις περαιτέρω δοκιμές στο σύστημα K-15 το 1959. Η εμπειρία όμως από το K-15 αξιοποιήθηκε για την ανάπτυξη του Tupolev Tu-28. Σήμερα σώζεται μόνο ένα πρωτότυπο του Lavochkin La-250A, το οποίο εκτίθεται στο Μουσείο της Αεροπορίας στο Monino, έξω από τη Μόσχα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Καλή Χρονιά – χαρούμενο το 2025!

Με τις ευχαριστίες μας για την υποστήριξή σας όλα αυτά τα χρόνια και την υπόσχεση να συνεχίσουμε όσο μπορούμε. 

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι εξελίξεις στο πρόγραμμα ηλεκτρονικού πολέμου για τα F-16V της...

29
Η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε διαρκείς συζητήσεις για τη σημαντική βελτίωση των μαχητικών αεροσκαφών F-16V, με την εισαγωγή ενός νέου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου. Η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 1 Ιανουαρίου 1945: “Bodenplatte” – η τελευταία μεγάλη...

3
Η Luftwaffe εξαπολύει επίθεση καταστροφής των συμμαχικών αεροδρομίων στο Δυτικό μέτωπο. Πρόκειται για το εναέριο σκέλος της γερμανικής επιθετικής πρωτοβουλίας "Βόρειος Άνεμος", που είχε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ο Ίλον Μασκ εκφράζει στήριξη σε Βρετανό ακροδεξιό και επιτίθεται ξανά στην κυβέρνηση των Εργατικών

Ο Ίλον Μασκ ζήτησε σήμερα την απελευθέρωση του Βρετανού ακροδεξιού αγκιτάτορα Τόμι Ρόμπινσον, ο οποίος καταδικάστηκε πρόσφατα από τη βρετανική δικαιοσύνη, σε μια νέα...

Ένας νεκρός σε βομβαρδισμούς στην περιφέρεια της Ζαπορίζια

Τουλάχιστον ένας άνθρωπος σκοτώθηκε τη νύχτα της Τετάρτης προς Πέμπτη, σε σειρά πληγμάτων με στόχο την περιφέρεια της Ζαπορίζια, στο νότιο τμήμα της Ουκρανίας,...

Οι πρώτες κατευθυνόμενες βόμβες Tolun στα χέρια της Τουρκικής Αεροπορίας

Σύμφωνα με τουρκικά δημοσιεύματα που επικαλούνται δηλώσεις του γενικού διευθυντή της Aselsan Αχμέντ Ακιγιόλ, η πρώτη παρτίδα παραγωγής καθοδηγούμενων βομβών της οικογένειας Tolun της...