Το πρόγραμμα των κορβετών έχει πλέον πάρει αναβολή για μετά τις εκλογές, άλλωστε, με την προκήρυξη τους δεν γίνονται συμβάσεις, ούτε θα ήταν σωστό να εμπλακεί ως εξοπλιστική ανάγκη στην τρέχουσα πολιτική διαμάχη. Πέρα από αυτό, το Πολεμικό Ναυτικό συνεχίζει τις συζητήσεις με τις εταιρείες, και τις αναλύσεις των δυνατοτήτων των πλοίων. Οι αναλύσεις φυσικά είναι πολύ μεγαλύτερου “βάθους” από ότι μπορεί να δημοσιεύσουμε εμείς, καθώς οι αξιωματικοί του ΠΝ διαθέτουν απόρρητες πληροφορίες, εξειδίκευση και εμπειρία, και “τρέχουν” πολλαπλά σενάρια αξιολόγησης τους, ώστε η όποια επιλογή να διαφανεί ότι επικρατεί στα περισσότερα.
Ξεκικώντας από τις ιταλικές κορβέτες -ή ελαφριές φρεγάτες- FCx-30, θα πρέπει να πούμε πως τελικά και αυτές προσφέρονται με ηλεκτρική πρόωση. Η οποία φαίνεται ανώτερη του γαλλικού πλοίου, καθώς επιτρέπει πλεύση μέχρι και με 14 κόμβους, δηλαδή όχι μόνο σε ανθυποβρυχιακές (ASW) επιχειρήσεις. Έτσι τα πλοία θα είναι «αθόρυβα» σε εχθρικά υποβρύχια για πολύ περισσότερο χρόνο. Αυτό ειδικά το χαρακτηριστικό έχει κάνει αίσθηση στο ΠΝ, καθώς δεν υπάρχει στον στόλο της γείτονος.
Το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης των ιταλικών πλοίων (CMS) παραμένει το ΑΤΗΕΝΑ, με όλες τις αλλαγές που θα απαιτήσει το ΠΝ, προκειμένου να μην χρειαστεί να υπάρξει μακροχρόνια νέα εκπαίδευση για στελέχη που θα μεταφέρονται από τις FDI HN (που διαθέτουν το SETIS). Έχουμε ξαναγράψει πως το πλοίο είναι «CMS Agnostic», δηλαδή μπορεί να τοποθετηθεί κάποιο CMS διαφορετικό του ΑΤΗΕΝΑ. Αλλά πρέπει η εταιρεία που κατασκευάζει το διαφορετικό CMS να θέλει να συνεργαστεί με την Fincantieri, κάτι που δεν είναι δεδομένο, ενώ πάντα υπάρχουν και θέματα εμπορικού ανταγωνισμού.
Σε ότι αφορά τον αντιαεροπορικό οπλισμό, αυτός εξακολουθεί να βασίζεται στον πολύ καλό πύραυλο CAMM-ER της MBDA, ο οποίος μπορεί να εξαπολυθεί από το κάνιστρό του, χωρίς την ανάγκη ειδικού εκτοξευτή (κάτι που μειώνει το κόστος). Σε γενικές γραμμές, το ιταλικό πλοίο καλύπτει πλήρως το ΠΝ και τις απαιτήσεις του, ενώ η κατασκευή των «2,5» πλοίων, όπως έχουμε γράψει, θα γίνει στην Ελευσίνα (δηλαδή 2 σκάφη και μέρη του αρχικού που θα φτιαχθεί στην Ιταλία).
Η γαλλική Gowind τώρα, παραμένει το αποδοτικό πλοίο-συμπλήρωμα των FDI HN. H Naval Group έχει δεσμευτεί να παραδώσει ένα πλοίο τεχνολογικά πολύ συμβατό της FDI HN, ενώ το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου που προσφέρεται από τη γαλλική εταιρεία (ισραηλινής κατασκευής) καλύπτει σαφώς το ΠΝ. Για τον προβληματισμό σχετικά με τις επιδόσεις του σκάφους (προφανώς κι εντός Ναυτικού), η εταιρεία επιμένει και δεσμεύεται για τελική ταχύτητα στους 25 κόμβoυς, έτσι ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα στη συνεργασία της με τις FDI HN.
Έναρξη θαλάσσιων δοκιμών για την πρώτη Gowind των Εμιράτων, με Strales και RΑΜ
Το βασικό σημείο τριβής με τις Gowind HN παραμένει ο αντιαεροπορικός πύραυλος MICA VL, καθώς ο πιο εξελιγμένος MICA VL NG θα είναι διαθέσιμος το 2029. Οτιδήποτε έχει γραφεί για έναρξη παραδόσεων νωρίτερα δεν μπορεί να συμβεί, διότι η παραγωγή ξεκινά το 2026 και απόλυτη προτεραιότητα παραλαβών έχει η γαλλική Αεροπορία. Πάντως ο MICA VL NG μάλλον θα υιοθετηθεί και από το Γαλλικό Ναυτικό (δεν έχει υιοθετήσει τον τρέχοντα MICA VL) στα μελλοντικά του πλοία, ως αντικαταστάτης του Aster 15.
Θεωρούμε πως αυτό που θα κρίνει την τελική επιλογή είναι η εγχώρια συμμετοχή με ότι σημαίνει αυτό. Η Fincantieri συνεργάζεται με την ΟΝΕΧ, και μάλιστα έχει προτείνει τη δημιουργία κέντρου επισκευής πλοίων στην Ελευσίνα, που θα εξυπηρετεί τα πλοία του 6ου Στόλου! Και οι Γάλλοι όμως έχουν προσφέρει σημαντικό «πακέτο» συνεργασίας σε συντονισμό με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και το νέο ιδιοκτήτη, κ. Προκοπίου. Ο ίδιος αναμενόταν να ήταν δίπλα στον πρωθυπουργό κατά της διάρκεια της επίσκεψης στο ναυπηγείο Λοριάν, στις 22 Μαρτίου, η οποία όμως ακυρώθηκε. Λέμε για πολλοστή φορά πως η Naval Group ξέρει πολύ καλύτερα την Ελλάδα, και οι υποστηρικτικές δομές της εδώ, της επιτρέπουν να γνωρίζει τι πρέπει να γίνει για να κερδίσει το συμβόλαιο.
ThinkOutOfTheBox: Αν αγοράσουμε FCx-30HN από Ιταλία, αίτημα για παραχώρηση OPV τύπου Comandanti
Προβληματισμοί για τις ΜΕΚΟ
Σε ότι αφορά τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ: Η γερμανική εταιρεία TKMS βρίσκεται αρκετά «πίσω» σε σχέση με την εξελίξη π.χ. που υπάρχει στις κορβέτες. Κυκλοφορούν και διάφορες φήμες…
Η συνέχεια στο Naval Defence