Από την Έντυπη ΠΤΗΣΗ Τεύχος 011 Απριλίου 2021
ΦΡΕΓΑΤΕΣ LA FAYETTE ΩΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΛΥΣΗ, ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ
H πιθανολογούμενη παραχώρηση δύο μονάδων κλάσης La Fayette ως ενδιάμεση λύση, ενσωματωμένη στη γαλλική πρόταση πώλησης τεσσάρων φρεγατών τύπου Belh@rra/FDI, αποτελεί ενδιαφέρουσα προοπτική κυρίως λόγω της μικρής ηλικίας τους σε σύγκριση με άλλες προτάσεις μεταχειρισμένων πλοίων. Για να είναι ωστόσο μια αποδεκτή λύση, απαιτούνται κάποιες προσθήκες και αναβαθμίσεις στον οπλισμό και τους αισθητήρες των πλοίων, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του ΠΝ και να συμβάλλουν στην ελληνική άμυνα τα επόμενα χρόνια.
TOY ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ «ΠΤΗΣΗ»/ΦΑΙΔΩΝ Γ. ΚΑΡΑΪΩΣΗΦΙΔΗΣ
Η δέσμη απαιτήσεων του Πολεμικού Ναυτικού για το διπλό πρόγραμμα απόκτησης τεσσάρων Φ/Γ πολλαπλών ρόλων και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ 200HN ενσωματώνει πλέον απαρέγκλιτα την παροχή πλοίων ενδιάμεσης λύσης. Η ικανοποίηση της ανάγκης αυτής, με δεδομένη την ηλικία των Φ/Γ κλάσης «S» και την αναμενόμενη έναρξη παραδόσεων των νέων μονάδων μετά το 2024 ή και αργότερα, έχει καταστήσει την ανταπόκριση από μέρους των εταιρειών/ομίλων και των αντίστοιχων χωρών που φιλοδοξούν να κερδίσουν την ελληνική προμήθεια ένα κρίσιμο αλλά και δύσκολο, περίπλοκο όσο και ενδιαφέρον εγχείρημα.
Παρ’ όλα αυτά, οι προτάσεις δεν λείπουν, αν και με δεδομένο ότι υπάρχει εμπλοκή κρατικών φορέων και πλαισίων διακρατικών συμφωνιών η ιχνηλάτησή τους είναι -προς το παρόν- δύσκολη. Φωτεινή εξαίρεση αποτελεί η ολλανδική πρόταση, η μοναδική που υφίσταται μέχρι σήμερα δημόσια και την οποία παρουσιάσαμε -κατ’ αποκλειστικότητα- στο προηγούμενο τεύχος μας («Πτήση» 10, Μάρτιος 2021). Να υπενθυμίσουμε ότι η προσφορά των τεσσάρων Φ/Γ SIGMA 11515HN από την Damen περιλαμβάνει επίσης και την ενδιάμεση λύση για ναυπήγηση (εκτός Ελλάδος) δυο μικρότερων Φ/Γ SIGMA 10514, διαθέσιμων μέσα σε 30 μήνες και με κόστος που δεν θα υπερβαίνει τα €600 εκατ., όπως υποστηρίζει η εταιρεία. Σε διακρατικό επίπεδο υφίσταται επίσης το ενδεχόμενο παραχώρησης των δυο φρεγατών κλάσης Karel Doorman, που διατηρεί σε υπηρεσία το Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό της Ολλανδίας.
![](https://navaldefence.gr/wp-content/uploads/2021/04/378286.jpg)
Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη ήταν και η δήλωση του Αμερικανού πρέσβη Τζέφρι Πάιατ σε συνέντευξη που παραχώρησε στις 4 Μαρτίου 2021, ο οποίος αναφερόμενος στο θέμα του προγράμματος νέων φρεγατών του ΠΝ και της «περίφημης ενδιάμεσης λύσης» (όπως την χαρακτήρισε), υπογράμμισε την εμπιστοσύνη του ότι «οι ΗΠΑ στην προσέγγιση του “πακέτου” προσφοράς προς την ελληνική πλευρά δεν θα υπολείπονται κανενός!». Με δεδομένο ότι η επιθυμία του Πολεμικού Ναυτικού από τις Ηνωμένες Πολιτείες, από όσο είναι γνωστό σχετίζεται με την κάλυψη των αναγκών για πλοίο με ικανότητες αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, απομένει να δούμε εάν η σιγουριά που εξέφρασε ο Αμερικανικός αξιωματούχος θα επαληθευτεί.
Από την άλλη, παρά τα όσα -πολλά- γράφονται, όλες οι άλλες πλευρές έχουν κρατήσει τα χαρτιά τους κλειστά και καμιά σχετική πληροφορία δεν επαληθεύεται με κάποιο αξιόπιστο τρόπο. Αναφορικά με τις «προτάσεις» της γαλλικής πλευράς, αυτές είναι κυρίως εκτιμήσεις δια της εις άτοπον απαγωγής με βάση τα πλοία που θα μπορούσαν να μεταβιβαστούν στην Ελλάδα, λαμβάνοντας ως δεδομένη την αδυναμία παραχώρησης FREMM (πολύ δε περισσότερο FREMM DA, όπως κάποιοι συνεχίζουν να επιμένουν).
Εάν αποκλειστούν τα πρόσφατα παροπλισθέντα Α/Τ κλάσης Cassard (Type F70 AA), οι μοναδικές άλλες πιθανές προτάσεις είναι δύο. Η πρώτη είναι τα Α/Τ ASW κλάσης Georges Leygues (έκδοση της ίδιας «οικογένειας» με τα Cassard), το προτελευταίο από τα οποία παροπλίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο και ένα τελευταίο παραμένει σε χρήση έως το 2022, όταν η τελευταία FREMM γίνει αποδεκτή για υπηρεσία. Η δεύτερη είναι οι φρεγάτες της κλάσης La Fayette. Οι τελευταίες και ειδικότερα δύο από τις πέντε υπάρχουσες μονάδες
H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ