Η προμήθεια των δύο φρεγατών FDI/Belh@rra ματαιώνεται επ’ αόριστον, με βάση τη γαλλική εφημερίδα «La Tribune».
Κυριότερη αιτία γι’ αυτή την εξέλιξη φέρεται να είναι το τεράστιο οικονομικό κενό που χωρίζει τις δύο πλευρές. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Michel Cabirol, η Ελλάδα είναι διατεθειμένη να δαπανήσει €1,4 δις, ποσό που απέχει εντυπωσιακά από τα €2,5 δις, τα οποία ζητούν οι Γάλλοι.
Το παράδοξο είναι, όπως η εφημερίδα σημειώνει, πως η Ελλάδα δεν διαμαρτυρήθηκε για αυτό το χάσμα του €1,1 δις, όταν γίνονταν ενημερώσεις σχετικά με το κόστος των πλοίων, τουλάχιστον στην προ Covid-19 εποχή. Στην πρόσφατη Σύνοδο της Ε.Ε. ο Πρόεδρος Μακρόν επιχείρησε αλλά δεν κατάφερε να συζητήσει το ζήτημα, όπως θα ήθελε, με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, και έτσι το πρόγραμμα φαίνεται πως παραπέμπεται στις καλένδες. Και όχι μόνο αυτό. Ο έμπειρος Γάλλος δημοσιογράφος εμφανίζει τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα να συζητά για μία αναβολή που φτάνει περίπου τα 10 χρόνια!
«La Tribune»: Η Ελλάδα εγκαταλείπει την αγορά των φρεγατών FDI/Belh@rra;
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, είναι ένα κρύο ντους για τη Naval Group, που ανέμενε την υπογραφή της επίσημης συμφωνίας μέσα στο καλοκαίρι. Αν αυτό γινόταν, το πρώτο ελληνικό πλοίο θα ήταν έτοιμο μετά από 40 μήνες και θα παραδινόταν στο Πολεμικό Ναυτικό το 2024. Το δεύτερο πλοίο θα ακολουθούσε το 2026.
Καταλήγοντας, η γαλλική εφημερίδα γράφει πως υπάρχουν ήδη ελληνικά δημοσιεύματα που μιλούν για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN και τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών MMSC στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μέχρι το 2025, με το κόστος της δεύτερης να εκτιμάται σε €4 δις, τουλάχιστον κατά τα ελληνικά άρθρα. Σε δεύτερο χρόνο θα μπορούσαν να ακολουθήσουν τέσσερις κορβέτες Sa’ar 72 στη Σύρο.
Κάπου εδώ πρέπει να επαναλάβουμε πως τα προγράμματα των Belh@rra και MMSC κρίνονται πάντοτε συμπληρωματικά, αφού προορίζονται να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες. Επιπλέον, παρά την παραφιλολογία, δεν επιβεβαιώνεται πως τα αναδρομικά των συνταξιούχων σχετίζονται με τις φρεγάτες.