11.2 C
Athens
Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΑεροπλανοφόρο «Κουζνέτσοφ»: Ενός κακού… μύρια άλλα έπονται

Αεροπλανοφόρο «Κουζνέτσοφ»: Ενός κακού… μύρια άλλα έπονται

- Advertisement -

 

Η βύθιση της τεράστιας πλωτής δεξαμενής PD-50 όπου βρισκόταν το αεροπλανοφόρο «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ» για εργασίες στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού του, άφησε το Ρωσικό Ναυτικό με ένα τεράστιο πρόβλημα. Στις πολύ προσεκτικά επιλεγμένες φωτογραφίες του πλοίου μετά το ατύχημα που έδωσαν στην δημοσιότητα οι Ρώσοι, το αεροπλανοφόρο δεν δείχνει να έχει υποστεί εκτενείς ζημιές. Άλλωστε, σύμφωνα με την επίσημη γραμμή, οι ζημιές επισκευάζονται.
Αυτό που δυσκολεύει τα πράγματα είναι η προσωρινή (;) απώλεια της ίδιας της δεξαμενής. Ημέρες μετά το περιστατικό της 30ης Οκτωβρίου η PD-50 βρισκόταν ακόμη βυθισμένη με κλίση στα σκοτεινά νερά του Κόλπου Κόλα, εγείροντας σοβαρά ερωτηματικά κατά πόσο μπορεί το Ρωσικό Ναυτικό να συνέλθει από το απρόσμενο αυτό ατύχημα. Διότι μπορεί το μοναδικό αεροπλανοφόρο του να γλύτωσε τα χειρότερα –οι Ρώσοι υποστηρίζουν ότι δεν υπέστη ζημιές κρίσιμος εξοπλισμός καθώς είχε αφαιρεθεί εν όψει των εργασιών στο πλοίο– όμως εις βάθος χρόνου το Ναυτικό έχει πρόβλημα. Και όπως φαίνεται σοβαρό.

Η πλωτή δεξαμενή PD-50 των 80.000 τόννων, κατασκευασμένη στην Σουηδία στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ήταν η μοναδική που μπορούσε να εξυπηρετήσει τις μεγάλες ναυτικές μονάδες του Ρωσικού Στόλου. Κατά τον Αλεξέι Ραχμάνοφ, Διευθυντή της κρατικής εταιρίας OCK (Объединенная судостроительная корпорация) που έχει αναλάβει τις εργασίες επισκευής του αεροπλανοφόρου, όλα τα άλλα πλοία έχουν εναλλακτικές εκτός από το «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ».
«Όσον αφορά πλοία πρώτης τάξεως (όπως το αεροπλανοφόρο) η απώλεια της δεξαμενής δημιουργεί ορισμένες δυσκολίες» παραδέχεται. «Ελπίζουμε το θέμα του δεξαμενισμού μεγάλων πλοίων να επιλυθεί στο εγγύς μέλλον» δηλώνει συγκρατημένα στο πρακτορείο ειδήσεων TASS. Προφανώς δεν είναι τόσο απλό.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ανέλκυση και επισκευή της PD-50 μπορεί να διαρκέσει από έξι μήνες έως έναν χρόνο, απαιτώντας στην χειρότερη περίπτωση παροχή τεχνικής υποστήριξης από το εξωτερικό. Δεδομένης της έντασης στις σχέσεις της Μόσχας με τους Ευρωπαίους γείτονές της, μια τέτοια βοήθεια μοιάζει μάλλον απίθανη, το ίδιο και η κατασκευή καινούργιας δεξαμενής στην Σουηδία.
Μια απώλεια με επιχειρησιακές επιπλοκές     

Ακόμη και να ανελκυσθεί η δεξαμενή, ίσως να μην είναι δυνατή η επισκευή της. Χωρίς την PD-50, μεγάλα πολεμικά όπως τα πυρηνοκίνητα βαριά καταδρομικά κλάσης Kirov «Πιότρ Βηλίκιι» (Μέγας Πέτρος) και «Ναύαρχος Ναχίμοφ» καθώς και το μοναδικό σε υπηρεσία υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων κλάσης Akula (κωδ. ονομασία ΝΑΤΟ, Τyphoon) ίσως βρεθούν εκτός προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης ναυπηγείου για μήνες, αν όχι περισσότερο.
Ελλείψει πλωτής δεξαμενής μεγάλου μεγέθους, πολλά από τα προγράμματα εκσυγχρονισμού του Στόλου ενδεχομένως θα υποστούν σημαντικές καθυστερήσεις, εκτιμούν ειδικοί. Ήδη το φιλόδοξο σχέδιο εκσυγχρονισμού του Ναυτικού που προέβλεπε την ναυπήγηση 24 υποβρυχίων –εκ των οποίων τα 16 πυρηνικά– και 54 μεγάλων μονάδων επιφανείας παραμένει ανεκπλήρωτο λόγω οικονομικών προβλημάτων που έχουν επηρεάσει και την συντήρηση των εν ενεργεία πλοίων.

Η Ρωσία έχει και άλλες πλωτές δεξαμενές, όμως είναι κατάλληλες για μικρότερα πλοία, όπως καταδρομικά και υποβρύχια πυραύλων cruise. Η ΡD-1 στο Σέβεραντβίνσκ, 800 χλμ νοτιοανατολικά του Μούρμανσκ, αν και μικρότερη σε μέγεθος, θα μπορούσε να εξυπηρετήσει υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων και ενδεχομένως βαριά καταδρομικά. Ωστόσο, δημοσιεύματα ρωσικών ΜΜΕ ανέφεραν ότι οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία εκεί δυσκολεύτηκαν ακόμη και να βάλουν το «Ναύαρχος Ναχίμοφ» στην δεξαμενή, οπότε για αεροπλανοφόρο αποκλείεται.

Η πλησιέστερη στο μέγεθος της βυθισμένης PD-50 είναι η δεξαμενή στο Μπαλσόϊ Κάμεν της ρωσικής Άπω Ανατολής, στις ακτές του Ειρηνικού, κοντά στο Βλαντιβαστόκ. Απέχει όμως 10.000 χλμ και δια θαλάσσης το ταξίδι είναι ακόμη μακρύτερο για ένα πλοίο στην προβληματική κατάσταση του «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ» επισημαίνουν Δυτικοί αναλυτές.

Τα ναυπηγεία Νικαλάεφ στην Μαύρη Θάλασσα, όπου την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης κατασκευάσθηκαν τα μεγαλύτερα πλοία του Στόλου, θα μπορούσαν να διαχειριστούν πολεμικά πλοία μεγέθους αεροπλανοφόρου. Το πρόβλημα είναι ότι σήμερα ανήκουν στην Ουκρανία. Μετά την προσάρτηση της Κριμαίας και την υποστήριξη από την Μόσχα των αυτονομιστών ανταρτών στην περιοχή του Ντανμπας θα ήταν μάλλον υπερβολικά… αισιόδοξο να περίμενε κανείς από το Κίεβο να παράσχει χείρα βοηθείας.
Εναλλακτικές λύσεις μεν αλλά… 
Σε περίπτωση που η PD-50 δεν επισκευάζεται, η λύση θα ήταν η κατασκευή μιας νέας αντίστοιχου μεγέθους αλλά η Ρωσία δεν φαίνεται να έχει τις υποδομές για να αναλάβει ένα τέτοιο μεγάλο έργο. Η Σουηδία ή η Νορβηγία θα μπορούσαν, εάν δεν υπήρχαν οι κυρώσεις της Δύσης κατά της Μόσχας εξαιτίας της προσάρτησης της Κριμαίας το 2014.
Η Κίνα ή η Νότια Κορέα θα ήταν λογικές εναλλακτικές. Αμφότερες διαθέτουν και την υποδομή και την πείρα της ναυπήγησης ποντοπόρων πλοίων και πλωτών εξεδρών άντλησης πετρελαίου. Ο χρόνος όμως δεν είναι σύμμαχος των Ρώσων. Ακόμη κι αν άρχιζε τώρα η κατασκευή νέας πλωτής δεξαμενής, δεν θα ήταν έτοιμη πριν περάσουν μήνες ή και χρόνος ενώ θα έπρεπε να ρυμουλκηθεί από τον Ειρηνικό μέσω του Ινδικού και γύρω από την Αφρική για να φθάσει στον Ατλαντικό και από την Θάλασσα του Μπάρεντς στο Μούρμανσκ…
Προς το παρόν το αεροπλανοφόρο-καταδρομικό «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ» βρίσκεται στην Ναυπηγοεπισκευαστική Βάση 35 (35-й судоремонтный завод) αναμένοντας επισκευές. Σύμφωνα με Ρώσους αξιωματούχους, η απομάκρυνση του γερανού που κατέρρευσε στο κατάστρωμά του λόγω της κλίσης που πήρε η πλωτή δεξαμενή καθώς οι αντλίες της σταμάτησαν να λειτουργούν εξαιτίας μιας αιφνίδιας διακοπής ρεύματος θα ολοκληρωθεί «μόλις αποφασισθεί ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό».
Αλέξανδρος Θεολόγου
 
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΣΟΚ: Ο Αμερικανός ΥΠΕΘΑ δηλώνει “παρατάμε την Ουκρανία, ξεχάστε μας αμυντικά στην Ευρώπη”

Αν μη τι άλλο αρκετά ξεκάθαρος αλλά και τελείως ανατρεπτικός της μέχρι τώρα αμερικανικής πολιτικής ασφαλείας, ήταν ο νέος υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Pete...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ποια όπλα θέλει η Αεροπορία για τα F-35Α και πόσο θα...

31
Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΤο πρόγραμμα της προμήθειας 20 αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 αποτελεί το πλέον κεντρικό στοιχείο των εξοπλιστικών που σχεδιάζει για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Φεβρουαρίου 1945: Πέφτει η Βουδαπέστη, ένα καρφί...

3
Το Φθινόπωρο του 1944, η Βουδαπέστη βρέθηκε στο επίκεντρο της σοβιετικής προέλασης (επιχείρηση Bagration), όπου περίπου ένα εκατομμύριο Σοβιετικοί στρατιώτες από το 2ο και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

O Γερμανός αρχηγός του Ναυτικού καταγγέλει σαμποτάζ σε πολεμικά πλοία – στο “κάδρο” η Μόσχα

Όπως μετέδωσε το γερμανικό NTV, ο Αντιναύαρχος Jan Christian Kaack, αρχηγός του Γερμανικού Ναυτικού, αποκάλυψε πως έχουν καταγραφεί σαμποτάζ κατά πολεμικών σκαφών αλλά και...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή....

Το Ινδικό Ναυτικό θέλει μη επανδρωμένο ως “συνοδευτικό” των Rafale Μ!

Την τοπική εταιρεία NewSpace Research & Technologies διάλεξε το Ινδικό Ναυτικό, ώστε να εξελίξει ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος σε ρόλο "loyal wingman", δηλαδή ως...