16.8 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗKokusai Ki-105 «Φοίνιξ»: Το τάνκερ της Αυτοκρατορικής Ιαπωνικής Αεροπορίας του Στρατού

Kokusai Ki-105 «Φοίνιξ»: Το τάνκερ της Αυτοκρατορικής Ιαπωνικής Αεροπορίας του Στρατού

- Advertisement -

Λίγο πριν τη λήξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι Ιάπωνες αεροναυπηγοί και μηχανικοί υλοποίησαν εσπευσμένα ένα ασυνήθιστο project ιπταμένου τάνκερ. Η προμήθεια πετρελαίου γινόταν στη χώρα μέσω Ινδονησίας και Αλάσκας, αλλά οι Αμερικανοί πέτυχαν να μπλοκάρουν και τις δύο διαδρομές, αφήνοντας τον εχθρό με αποθέματα που επαρκούσαν για μόλις έξι μήνες. Έτσι δημιουργήθηκε το Kokusai Ki-105, ως πλάνο επιλύσεως των σοβαρών προβλημάτων ανεφοδιασμού.

Η ιδέα του βασίστηκε στο στρατιωτικό ανεμοπλάνο βαρέων μεταφορών Kokusai Ku-7 «Manazuru» (Γερανός), όπου ξεχώρισε για την πρωτότυπη σχεδίασή του με τη διπλή, αρκετά επιμήκη, ουρά και την ευμεγέθη άτρακτο με τετράγωνη οπίσθια θυρίδα, όπου μπορούσε να δεχθεί είτε καύσιμα οκτώ τόνων, είτε ένα μικρό άρμα μάχης, είτε 32 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες. Διέθετε μη ανασυρόμενο σύστημα προσγείωσης με έναν ριναίο και τέσσερις κυρίους τροχούς. Τα λίγα ανεμοπλάνα που κατασκευάστηκαν είχαν μήκος και άνοιγμα πτερύγων 19,92 και 34,75 μέτρων αντιστοίχως.

Οι εξελίξεις του πολέμου, με τα συμμαχικά βομβαρδιστικά να προσβάλουν επιτυχώς τις εγκαταστάσεις πετρελαίου των εχθρικών λιμένων και να βυθίζουν το ένα πίσω από το άλλο τα πλοία μεταφοράς του, οδήγησε τους Ιάπωνες στην ανεύρεση προσωρινής λύσεως που ήταν η δημιουργία καυσίμων από πευκόλαδο. Αυτό επέφερε την καταστροφή τεραστίων δασικών εκτάσεων για το γέμισμα των δεξαμενών μερικών αεροσκαφών. Επειδή η προσπάθεια παραγωγής ήταν μεγάλη αλλά το παραχθέν προϊόν περιορισμένο, απαιτείτο κάτι διαφορετικό. Έτσι, προτάθηκε η αεροπορική δυνατότητα πετρελαϊκής μεταφοράς από τη Σουμάτρα, που τελούσε ακόμη υπό τον έλεγχο των Ιαπώνων.

Η ιδέα των βαρέων βομβαρδιστικών Nakajima Ki-49 ή Mitsubishi Ki-67 παρακάμφθηκε, διότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα σε σημαντικούς αριθμούς για το απεγνωσμένο εγχείρημα. Η λύση λοιπόν όπου κατετέθη, ήταν αυτή του Kokusai Ku-7 εφοδιασμένου με κινητήρες που θα παρείχαν εξαιρετικά μεγάλη αυτονομία πτήσεως. Το νέο project έλαβε αρχικώς την ονομασία Ku-7-II «Okhtori» (Φοίνιξ), όπου αργότερα πήρε τον κωδικό Ki-105.

Ελλείψει χρόνου οι διαστάσεις δεν πειράχτηκαν, ενώ για κινητήρες είχαν αποφασισθεί δύο δεκατετρακύλινδροι αερόψυκτοι Mitsubishi Na-26-II, ισχύος 960 ίππων. Ασφαλώς, προσετέθη και όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός πλοήγησης. Μέχρι το καλοκαίρι του 1945 κατασκευάστηκαν τα πρώτα εννέα πρωτότυπα αυτού του τύπου, με πρόγραμμα για την παραγωγή συνολικά τριακοσίων Ki-105. Οι πιλότοι του στρατού που ανέλαβαν την αξιολόγηση συνέταξαν ικανοποιητικές αναφορές για τις δυνατότητες του αεροσκάφους. Η μέγιστη ταχύτητά του ήταν 220 χλμ την ώρα και η ταχύτητα πορείας 176 χλμ/ώρα.

Η λύση από μόνη της δείχνει την τραγικότητα του υλικοτεχνικού αδιεξόδου των Ιαπώνων. Το πλάνο απαιτούσε για το Ki-105 αυτονομία πτήσεως 2.500 χλμ. που σήμαινε πως έως και 80% του μεταφερομένου καυσίμου θα χρησιμοποιείτο για τη λειτουργία των δικών του κινητήρων. Υπήρχαν όμως και έτερα δυσεπίλυτα προβλήματα, με το κυριότερο: πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί η ασφαλής πορεία του αεροσκάφους με συνοδευτικά τόσο μεγάλης εμβελείας; Συνεπώς, το πέρας των εχθροπραξιών και η άνευ όρων παράδοση της χώρας ήρθε μάλλον ως ανακούφιση για τους επιτελείς που καλούνταν να δώσουν δύσκολες απαντήσεις, αν όντως υπήρχαν. Έτσι, το σχέδιο δεν πέρασε ποτέ σε εφαρμογή και τα εννέα πρωτότυπα έμειναν στο στάδιο των πειραματικών.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Naval Group χτυπά ξανά την πόρτα για ακόμη 3 FDI με ελληνική ναυπήγηση

Η Naval Group, μέσω του CEO της, Pierre Éric Pommellet, ξαναφέρνει στο τραπέζι μια φιλόδοξη πρόταση: την κατασκευή τριών επιπλέον φρεγατών FDI για το...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ: Στη Βουλή οι αγορές των PULS, των 52 RAM, των...

62
Το κυρίαρχο θέμα στη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλιστικών της Βουλής, στις 4 Δεκεμβρίου είναι η εισαγωγή προς ενημέρωση του μεγάλου προγράμματος προμήθειας των 36...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Νοεμβρίου/4 Δεκεμβρίου 1897: Ο επίλογος του Ελληνοτουρκικού...

2
Υπογράφεται στην Κωνσταντινούπολη συνθήκη ειρήνης μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας που τερματίζει τον «ατυχή» πόλεμο του 1897, που κράτησε μόλις 30 ημέρες. Τοποθετημένος στο πλαίσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

74
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

22 Νοεμβρίου 1940. Η απελευθέρωση της Κορυτσάς και ο θρυλικός αεροπόρος Πελοπίδας Φράγκος

Του Ηλία Στ. Δημητρόπουλου, Σμηνάρχου ε.α- Ιστορικού ερευνητήΕίναι κάπως παράδοξο κι όμως συμβαίνει. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που διάφορες προσωπικότητες τυγχάνει να είναι γνωστές...

Dornier Do228, ένας φίλος από τα παλιά που θα πετά για πολύ ακόμη!

Το Dornier Do 228 είναι ένα δικινητήριο μεταφορικά αεροσκάφος, σχεδιασμένο πρωτίστως για μεταφορές μικρής εμβέλειας και επιχειρήσεις σε μάλλον δύσκολα περιβάλλοντα, εκεί που άλλα...

MiG-23MLD, η “απόλυτη” έκδοση του παλαίμαχου σοβιετικού μαχητικού

Το MiG-23MLD, γνωστό στη δυτική ορολογία ως Flogger-K, αποτελεί την κορυφαία και πιο εξελιγμένη έκδοση του θρυλικού σοβιετικού μαχητικού αεροσκάφους MiG-23, που σχεδιάστηκε από...