11.5 C
Athens
Δευτέρα, 7 Απριλίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ JAL A350: ανθρώπινα λάθη, παρανοήσεις και μια τραγική συγκυρία γεγονότων στην παρολίγον...

 JAL A350: ανθρώπινα λάθη, παρανοήσεις και μια τραγική συγκυρία γεγονότων στην παρολίγον τραγωδία;

- Advertisement -

Καθώς γίνονται διαθέσιμες περισσότερες πληροφορίες  από το χθεσινό δυστύχημα στο αεροδρόμιο  Haneda στο Τόκιο, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους τα πέντε από τα έξι μέλη του πληρώματος του Dash-8 (MA722) της Ιαπωνικής Ακτοφυλακής μετά τη σύγκρουσή τους το A350-900 της Japan Air Lines, το κυρίαρχο σενάριο που αναδύεται είναι ότι μια αλληλουχία λαθών, παρανοήσεων αλλά και μια τραγική συγκυρία γεγονότων οδήγησαν στο περιστατικό, το οποίο θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί πολύ χειρότερα με εκατόμβη θυμάτων.

Συμπληρώνοντας στη χθεσινή αναφορά μας και μετά από τα στοιχεία που αποδέσμευσαν σήμερα αρμόδιες ιαπωνικές αρχές, επιβεβαιώνεται ότι το A350-900 (JA13XJ) που εκτελούσε την πτήση «JL-516» από το Σαπόρο στο Τόκυο με 367 επιβάτες και 12 μελές πλήρωμα είχε άδεια να προσγειωθεί στον διάδρομο 34R του Haneda.

Japan Airlines Α350: Η παραλίγον τραγωδία που θα μπορούσε να είναι εκατόμβη νεκρών

Ότι απέμεινε από το Dash-8 της Ιαπωνικής Ακτοφυλακής

Αντίθετα το Dash-8-300 της Ακτοφυλακής, που επρόκειτο να αναχωρήσει για την Αεροπορική Βάση Nigata, δεν είχε πάρει άδεια εισόδου στον ενεργό διάδρομο 34R, αλλά το πως βρέθηκε να παρεισφρέει σε αυτόν και να γίνεται η αιτία της σύγκρουσης και των όσων ακολούθησαν φαίνεται ότι ίσως αποτελούν μια απίστευτη τραγική συγκυρία και αλληλουχία γεγονότων.

Το -μέχρι στιγμής και από τα όσα γνωρίζουμε- σενάριο του τι συνέβη ξεκίνησε από την οδηγία που έλαβε από τον πύργο ελέγχου.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σήμερα o εκπρόσωπος του ιαπωνικού υπουργείου Συγκοινωνιών, το DHC-8, που ανέμενε στον τροχόδρομο, στο σημείο C5, για άδεια εισόδου στον διάδρομο, έλαβε την οδηγία: «να προχωρήσει όσο περισσότερο μπορεί».

Εκ πρώτης όψεως μια τόσο ασαφής οδηγία φαίνεται αδύνατον να έχει δοθεί από τον πύργο. Πολλοί όμως θεωρούν ότι  το μέγιστο που θα μπορούσε να προχωρήσει προς τον ενεργό διάδρομο 34R ήταν οι ερυθροί σηματοδότες «stop bar lights» όπου θα έπρεπε να σταματήσει και να «κρατήσει» περιμένοντας περαιτέρω οδηγίες.

Οι «μπάρες» αυτές είναι σειρά από σταθερά κόκκινα φώτα που έχουν ακριβώς την ίδια λειτουργία με τους ερυθρούς σηματοδότες στο οδικό δίκτυο, δηλαδή απαγορεύουν την συνέχιση της πορείας του αεροπλάνου.

Η λειτουργία τους είναι αυτόματη ή χειροκίνητη και ρυθμίζει την είσοδο ή την διέλευση μέσα από έναν ενεργό διάδρομο, που επιτρέπεται όταν ο φωτισμός σβήσει (δεν υπάρχει πράσινη μπάρα, αλλά γίνονται πράσινα τα φώτα στο μέσον του τροχόδρομου, που όταν η μπάρα είναι κόκκινη, είναι σβηστά).  Πρόκειται για ένα σύστημα που εγγυάται ασφάλεια, καθώς δημιουργεί όρια μη πρόσβασης γύρω από τον ενεργό διάδρομο και ρυθμίζει την άδεια εισόδου σε αυτόν. Τονίζεται ότι το σύστημα σηματοδότησης από μόνο του δεν αποτελεί άδεια εισόδου, που δίνεται μόνο από τον πύργομε τη φωτεινή σηματοδότηση να συνεπεικουρεί. 

Η εντολή «προχώρησε όσο περισσότερο μπορείς» προς το Dash-8, επαναλαμβάνουμε και υπογραμμίζουμε ότι αφορά την ακριβή διατύπωση στη σημερινή συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο, θα σήμαινε το αεροπλάνο να προχωρήσει και να «κρατήσει» στα «stop bar lights».

Όπως αποκαλύπτεται όμως με ΝΟΤΑΜ, δηλαδή σε ειδοποίηση προς τους αεροναυτιλλομένους της 27ης Δεκεμβρίου όλες οι μπάρες αυτές στον C-1 έως C-14 στον διάδρομο 34R ήταν εκτός λειτουργίας για τους επόμενους τρεις μήνες. Η πληροφορία αυτή έπρεπε να είναι σε γνώση όλων των πιλότων που επιχειρούσαν προς και από το Hadena, περιλαμβανομένου και του πληρώματος του DHC-8.

Το γνώριζε όμως το μοιραίο πλήρωμα;

Η NOTAM ήταν φυσικά γνωστή στον Πύργο του αεροδρομίου.

Προειδοποίησε όμως το Dash-8 ή -σε μια μοιραία συγκυρία- θεώρησε ότι οι δυο χειριστές του αεροσκάφους της Ακτοφυλακής την γνώριζαν;

Σημειώνεται ότι το σημείο «κράτησης», πέραν των «stop bar lights» έχει και άλλες οπτικές ενδείξεις. Περίμενε όμως το πλήρωμα του Dash-8 να τις δει, επειδή δεν ήταν σε γνώση της διακοπής λειτουργίας τους;

Σε κάθε περίπτωση το παραπάνω σενάριο, στο οποίο το DHC-8 μπήκε στο διάδρομο από παρανόηση είναι αυτό που κυριαρχεί εδώ και λίγες ώρες στα ιαπωνικά ΜΜΕ.

Προφανώς, περισσότερες πληροφορίες θα το επιβεβαιώσουν ή θα το διαψεύσουν, αν και ο ανθρώπινος παράγοντας εμφανίζεται σε όλες τις περιπτώσεις ως πιο σημαντική αν όχι και η μοναδική αιτία του δυστυχήματος.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναβάθμιση των αυστραλιανών M113AS4, που κόστισε πολλά και απέδωσε λίγα

Το M113, ένα από τα πιο εμβληματικά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (APC) στην στρατιωτική ιστορία, γεννήθηκε τη δεκαετία του 1960 από την FMC Corporation...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ώρα μηδέν για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια

0
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 6 Απριλίου 1453: Οι Οθωμανοί πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη

28
Ξεκινά η πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από τον στρατό του σουλτάνου Μεχμέτ του Β΄, του «Πορθητή», όπως θα ονομαστεί. Τα πρώτα στρατεύματα άρχισαν να φτάνουν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

«Ιστορικός» σεισμός στις αγορές μετά την επιβολή τελωνειακών δασμών

Το κλίμα πανικού λαμβάνει σήμερα νέες διαστάσεις στις διεθνείς αγορές: η ανελαστικότητα του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τους τελωνειακούς δασμούς οδήγησαν σε βουτιά...

Νέο νομοσχέδιο στη Βουλή των Αντιπροσώπων για την συνεργασία ΗΠΑ με Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ

Νέο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της συνεργασίας των ΗΠΑ με την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ στον τομέα της αντιτρομοκρατίας και της θαλάσσιας...

Νέες βαριές απώλειες στο χρηματιστήριο στο Τόκιο

Το χρηματιστήριο στο Τόκιο κατέγραφε πτώση 7% και πλέον λίγο μετά την έναρξη των συναλλαγών, ενώ αυτό της Σεούλ σημείωνε πτώση 4,6%, ενώ συνεχίζεται...