Καθώς γίνονται διαθέσιμες περισσότερες πληροφορίες από το χθεσινό δυστύχημα στο αεροδρόμιο Haneda στο Τόκιο, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους τα πέντε από τα έξι μέλη του πληρώματος του Dash-8 (MA722) της Ιαπωνικής Ακτοφυλακής μετά τη σύγκρουσή τους το A350-900 της Japan Air Lines, το κυρίαρχο σενάριο που αναδύεται είναι ότι μια αλληλουχία λαθών, παρανοήσεων αλλά και μια τραγική συγκυρία γεγονότων οδήγησαν στο περιστατικό, το οποίο θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί πολύ χειρότερα με εκατόμβη θυμάτων.
Συμπληρώνοντας στη χθεσινή αναφορά μας και μετά από τα στοιχεία που αποδέσμευσαν σήμερα αρμόδιες ιαπωνικές αρχές, επιβεβαιώνεται ότι το A350-900 (JA13XJ) που εκτελούσε την πτήση «JL-516» από το Σαπόρο στο Τόκυο με 367 επιβάτες και 12 μελές πλήρωμα είχε άδεια να προσγειωθεί στον διάδρομο 34R του Haneda.
Japan Airlines Α350: Η παραλίγον τραγωδία που θα μπορούσε να είναι εκατόμβη νεκρών
Αντίθετα το Dash-8-300 της Ακτοφυλακής, που επρόκειτο να αναχωρήσει για την Αεροπορική Βάση Nigata, δεν είχε πάρει άδεια εισόδου στον ενεργό διάδρομο 34R, αλλά το πως βρέθηκε να παρεισφρέει σε αυτόν και να γίνεται η αιτία της σύγκρουσης και των όσων ακολούθησαν φαίνεται ότι ίσως αποτελούν μια απίστευτη τραγική συγκυρία και αλληλουχία γεγονότων.
Το -μέχρι στιγμής και από τα όσα γνωρίζουμε- σενάριο του τι συνέβη ξεκίνησε από την οδηγία που έλαβε από τον πύργο ελέγχου.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σήμερα o εκπρόσωπος του ιαπωνικού υπουργείου Συγκοινωνιών, το DHC-8, που ανέμενε στον τροχόδρομο, στο σημείο C5, για άδεια εισόδου στον διάδρομο, έλαβε την οδηγία: «να προχωρήσει όσο περισσότερο μπορεί».
Εκ πρώτης όψεως μια τόσο ασαφής οδηγία φαίνεται αδύνατον να έχει δοθεί από τον πύργο. Πολλοί όμως θεωρούν ότι το μέγιστο που θα μπορούσε να προχωρήσει προς τον ενεργό διάδρομο 34R ήταν οι ερυθροί σηματοδότες «stop bar lights» όπου θα έπρεπε να σταματήσει και να «κρατήσει» περιμένοντας περαιτέρω οδηγίες.
Οι «μπάρες» αυτές είναι σειρά από σταθερά κόκκινα φώτα που έχουν ακριβώς την ίδια λειτουργία με τους ερυθρούς σηματοδότες στο οδικό δίκτυο, δηλαδή απαγορεύουν την συνέχιση της πορείας του αεροπλάνου.
Η λειτουργία τους είναι αυτόματη ή χειροκίνητη και ρυθμίζει την είσοδο ή την διέλευση μέσα από έναν ενεργό διάδρομο, που επιτρέπεται όταν ο φωτισμός σβήσει (δεν υπάρχει πράσινη μπάρα, αλλά γίνονται πράσινα τα φώτα στο μέσον του τροχόδρομου, που όταν η μπάρα είναι κόκκινη, είναι σβηστά). Πρόκειται για ένα σύστημα που εγγυάται ασφάλεια, καθώς δημιουργεί όρια μη πρόσβασης γύρω από τον ενεργό διάδρομο και ρυθμίζει την άδεια εισόδου σε αυτόν. Τονίζεται ότι το σύστημα σηματοδότησης από μόνο του δεν αποτελεί άδεια εισόδου, που δίνεται μόνο από τον πύργομε τη φωτεινή σηματοδότηση να συνεπεικουρεί.
Η εντολή «προχώρησε όσο περισσότερο μπορείς» προς το Dash-8, επαναλαμβάνουμε και υπογραμμίζουμε ότι αφορά την ακριβή διατύπωση στη σημερινή συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο, θα σήμαινε το αεροπλάνο να προχωρήσει και να «κρατήσει» στα «stop bar lights».
Όπως αποκαλύπτεται όμως με ΝΟΤΑΜ, δηλαδή σε ειδοποίηση προς τους αεροναυτιλλομένους της 27ης Δεκεμβρίου όλες οι μπάρες αυτές στον C-1 έως C-14 στον διάδρομο 34R ήταν εκτός λειτουργίας για τους επόμενους τρεις μήνες. Η πληροφορία αυτή έπρεπε να είναι σε γνώση όλων των πιλότων που επιχειρούσαν προς και από το Hadena, περιλαμβανομένου και του πληρώματος του DHC-8.
Το γνώριζε όμως το μοιραίο πλήρωμα;
Η NOTAM ήταν φυσικά γνωστή στον Πύργο του αεροδρομίου.
Προειδοποίησε όμως το Dash-8 ή -σε μια μοιραία συγκυρία- θεώρησε ότι οι δυο χειριστές του αεροσκάφους της Ακτοφυλακής την γνώριζαν;
Σημειώνεται ότι το σημείο «κράτησης», πέραν των «stop bar lights» έχει και άλλες οπτικές ενδείξεις. Περίμενε όμως το πλήρωμα του Dash-8 να τις δει, επειδή δεν ήταν σε γνώση της διακοπής λειτουργίας τους;
Σε κάθε περίπτωση το παραπάνω σενάριο, στο οποίο το DHC-8 μπήκε στο διάδρομο από παρανόηση είναι αυτό που κυριαρχεί εδώ και λίγες ώρες στα ιαπωνικά ΜΜΕ.
Προφανώς, περισσότερες πληροφορίες θα το επιβεβαιώσουν ή θα το διαψεύσουν, αν και ο ανθρώπινος παράγοντας εμφανίζεται σε όλες τις περιπτώσεις ως πιο σημαντική αν όχι και η μοναδική αιτία του δυστυχήματος.