Το μαχητικό stealth 5ης γενιάς, J-20 Mighty Dragon, δεν είναι μόνο μια τεχνολογική πρόκληση αλλά και μια έκφραση της φιλοδοξίας της Κίνας, να επιδείξει την αυτοδυναμία της στον αεροπορικό τομέα, αποκτώντας ικανότητες που μέχρι πρότινος ήταν το προνόμιο των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ρωσίας.
Το αεροσκάφος ξεκίνησε ως μελέτη στα τέλη της δεκαετίας του ’90, με το πρόγραμμα να λαμβάνει το πράσινο φως από την κινεζική κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2009. Η Chengdu Aerospace Corporation, μία από τις μεγαλύτερες κινεζικές αεροδιαστημικές εταιρείες, ανέλαβε την ανάπτυξη του. Το δικινητήριο μαχητικό παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 2011, κερδίζοντας την προσοχή για το σχεδιασμό του με μεγάλα πτερύγια κάναρντ, όπως και διπλό σταθερό. Όπως φαίνεται, σαφώς παίρνοντας διδάγματα από το εξωτερικό, το J-20 έχει καταφέρει μια δική του πορεία ανάπτυξης, με σημαντικές επενδύσεις σε εγχώρια τεχνολογία και καινοτομία.
Η πρώτη πτήση έγινε τον Ιανουάριο του 2011, κι από τότε έχει περάσει από διάφορα στάδια δοκιμών, εξέλιξης και αναβαθμίσεων. Μέχρι το 2017, το μαχητικό είχε ενταχθεί στην Κινεζική Αεροπορία (PLAAF, People’s Liberation Army Air Force), με την πρώτη Μοίρα να εξοπλίζεται το Φεβρουάριο του ίδιου έτους.
Τεχνολογικά χαρακτηριστικά και εξοπλισμός
Το J-20 ενσωματώνει πολλά από τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς:
- Τεχνολογία Stealth: Το αεροσκάφος χρησιμοποιεί μεθόδους που μειώνουν την παρατηρησιμότητά του από τα ραντάρ, όπως το σχήμα της ατράκτου και των πτερύγων, τα υλικά απορρόφησης ραντάρ (RAM), και την εσωτερική αποθήκευση όπλων. Πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν πως δεν είναι τόσο stealth όσο τα F-22 & F-35, αλλά αυτό δεν μειώνει την κινεζική εξέλιξη. Πάντως είναι αξιόλογων διαστάσεων, με 21 μέτρα μήκος και 13 εκπέτασμα, ενώ το μέγιστος βάρος απογείωσης φθάνει τους 37 τόνους, με 17 να είναι το καθαρό βάρος.
Εντυπωσιακό βίντεο με κινεζικά J-20 “Mighty Dragon” στο Zhuhai 2024
- Κινητήρες supercruise: Αρχικά, το J-20 ήταν εξοπλισμένο με ρωσικούς κινητήρες Saturn AL-31F, αλλά η Κίνα έχει εξελίξει τους δικούς της, στην συγκεκριμένη περίπτωση τον Shenyang WS-15, ο οποίος τώρα ενσωματώνεται στο μαχητικό, και υπόσχεται υπερηχητική ταχύτητα χωρίς μετάκαυση (supercruise), ενισχύοντας την αυτονομία του μαχητικού.
- Radar υψηλής διακριτικότητας: Εδώ έχουμε πιθανά το προηγμένο, τεχνολογίας AESA, Type 1475 (KLJ-5), το οποίο επιτρέπει την ανίχνευση και στοχοποίηση σε μεγάλες αποστάσεις, καθώς και την διενέργεια ηλεκτρονικού πολέμου, αν και μπορεί να ενσωματώνεται και πιο προηγμένη έκδοση του.
Νέους, εγχώριους, κινητήρες βάζει η Κίνα στα J-20, αλλά όχι αυτούς που θέλει!
- Συστήματα Αισθητήρων: Περιλαμβάνει ένα σύστημα ανάλογο του Distributed Aperture System (DAS) του F-35, για πλήρη επίγνωση της κατάστασης γύρω από το αεροσκάφος και ένα ηλεκτροοπτικό σύστημα στόχευσης.
- Εσωτερική αποθήκη όπλων: Το μαχητικό μπορεί να φέρει μια μεγάλη ποικιλία πυραύλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, συμπεριλαμβανομένων των PL-15 και PL-10 εναντίον εχθρικών αεροσκαφών, καθώς και κατευθυνόμενες βόμβες και βλήματα cruise για αποστολές κρούσης. Η εσωτερική αποθήκη είναι τριπλή, δύο μικρές στα πλάγια της ατράκτου για βλήματα αέρος-αέρος μικρής εμβελείας, και μια κεντρική, η οποία χωρά 4 βλήματα μεσαίου-μεγάλου βεληνεκούς (ίσως και 6), όπως και κατευθυνόμενες βόμβες κ.λπ. Δεν υπάρχουν αναφορές για πυροβόλο, το οποίο μάλλον έχει καταργηθεί για να κερδηθεί χώρος.
Σύγκριση με άλλα μαχητικά
Η σύγκριση του J-20 με άλλα μαχητικά πέμπτης γενιάς, όπως το F-22 Raptor και το F-35 Lightning II των ΗΠΑ, καθώς και το ρωσικό Su-57 προσφέρει μια ενδιαφέρουσα οπτική της δυναμικής της κινεζικής αεροπορικής τεχνολογίας.
Το F-22 έχει ανώτερες δυνατότητες σε φάκελο πτήσης, ωστόσο, το J-20 φαίνεται να προσφέρει μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα όπλων (ειδικά εσωτερικά), ενώ τα σύγχρονα μοντέλα του αναμένεται να έχουν βελτιώσεις σε κινητήρες και ραντάρ.
Κινέζικο μαχητικό J-20 πέτυχε συντριπτικό σκορ 17-0 ενάντια σε Su-30 σε άσκηση…
Σε σχέση με το F-35, το J-20 δεν προσφέρει την ίδια ευελιξία ρόλων, καθώς το F-35 έχει παραλλαγές για χρήση από αεροπλανοφόρα, και καθέτου απογειώσεως. Ωστόσο, το J-20, σαφώς μεγαλύτερο και βαρύτερο, μπορεί να μεταφέρει περισσότερο φορτίο όπλων και έχει μεγαλύτερη ακτίνα δράσης που εκτιμάται σε περίπου 2.000 χιλιόμετρα (με εσωτερικό καύσιμο).
Απέναντι στο ρωσικό Su-57, υπάρχει μεγαλύτερη ισορροπία επιδόσεων, αλλά εδώ το J-20 ξεχωρίζει καθώς είναι ήδη σε μαζική παραγωγή (εκτιμάται πως πάνω από 200 έχουν κατασκευαστεί), οπότε είναι σαφώς πιο ώριμο και επιχειρησιακά έτοιμο από το ρωσικό μαχητικό, που μαστίζεται από μεγάλες καθυστερήσεις ανάπτυξης και παραγωγής.
Ετσι, πέρα από “πολλαπλασιαστής ισχύος” το J-20 αποτελεί σύμβολο της τεχνολογικής και στρατιωτικής εξέλιξης της Κίνας, ενώ ήδη ακόμη πιο καινοτόμες σχεδιάσεις ακολουθούν για να υποστηρίξουν και τις γεωπολιτικές φιλοδοξίες της.