21.5 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΙρακινά Su-25: Η «Νέμεση» των τζιχαντιστών    

Ιρακινά Su-25: Η «Νέμεση» των τζιχαντιστών    

- Advertisement -

Τα F-16IQ που απέκτησε η Ιρακινή Αεροπορία αποτελούν σήμερα το πλέον σύγχρονο αεροσκάφος της, προσδίδοντας νέες δυνατότητες. Όμως όταν η κατάσταση… επείγει, συχνά την παρτίδα σώζουν τα παλιά, καλά Su-25 από το χθες. Σπεσιαλίστες στον ρόλο της προσβολής επιγείων στόχων, τα αεροπλάνα του τύπου λειτούργησαν «πυροσβεστικά» τον καιρό που οι δυνάμεις του ISIS βρίσκονταν μια ανάσα μακριά από την Βαγδάτη και τα F-16 δεν είχαν φθάσει καν στην χώρα.

Ακόμα και τώρα, τα Su-25 είναι η επιλογή των Ιρακινών επιτελών για επιθέσεις κατά στόχων εδάφους που απαιτούν κάτι περισσότερο από πυρά εξοπλισμένων ελικόπτερων. Ανθεκτικό και δοκιμασμένο, το «Γκρατς» (Грач, Κόρακας) όπως είναι γνωστό στους Ρώσους χειριστές, ήταν το αεροσκάφος στο οποίο στράφηκαν οι Ιρακινοί όταν άρχιζαν να ξαναφτιάχνουν την Αεροπορία τους.
Tα περισσότερα Su-25K Frogfoot-A που διέθετε το Ιράκ επί Σαντάμ είτε είχαν καταστραφεί από τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς στον Πόλεμο του Κόλπου ή είχαν φυγαδευτεί στο Ιράν. Όσα επέζησαν της Καταιγίδας της Ερήμου αργότερα θάφτηκαν –κυριολεκτικά– σε μια απέλπιδα προσπάθεια της ιρακινής ηγεσίας να περισώσει ό,τι μπορούσε από την βέβαιη καταστροφή στον δεύτερο πόλεμο που ακολούθησε το 2003.

Οι ανησυχητικές επιτυχίες των τζιχαντιστών και δη η πτώση της Μοσούλης, πόλη στρατηγικής σημασίας, οδήγησαν το καλοκαίρι του 2014 στην εσπευσμένη προμήθεια ενός αριθμού μεταχειρισμένων Su-25 από την Ρωσία και την Λευκορωσία. Ένας από τους λόγους που οι Ιρακινοί επέστρεψαν στα γνώριμα Su-25 ήταν και η καθυστέρηση υλοποίησης του χρονοδιαγράμματος παράδοσης των 36 μαχητικών F-16 (Block 50/52) που προμηθεύτηκαν.
Οι τζιχαντιστές προήλαυναν και οι ιρακινές Δυνάμεις Ασφαλείας χρειάζονταν επειγόντως αεροπορική κάλυψη την οποία δεν είχαν. Οι Αμερικανοί αργούσαν να δώσουν τα F-16 επικαλούμενοι γραφειοκρατικούς και οικονομικούς λόγους ενώ οι Ιρακινοί βιάζονταν καθώς οι αντάρτες πλησίαζαν στην ίδια την πρωτεύουσα. Οι Ρώσοι μετά χαράς έσπευσαν να τους δώσουν τα αεροπλάνα που ήθελαν.

Οι Ιρακινοί θεωρούν το ‘Frogfoot’ καταλληλότερο για πόλεμο εναντίον ατάκτων από τα F-16. «Το Su-25 είναι αεροσκάφος αντιτρομοκρατικών αποστολών» έλεγε χαρακτηριστικά ο Αρχηγός της Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Άνουαρ Χάμιντ Άμιν Άχμαντ. «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς χρειαζόμασταν πολύ ένα τέτοιο αεροπλάνο». Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που η Ιρακινή Αεροπορία το χρησιμοποιεί σε μάχη.

Ο τύπος υπηρέτησε και στον οκταετή πόλεμο με το Ιράν. Αυτό σήμαινε ότι υπήρχαν ακόμα βετεράνοι που θα μπορούσαν να βγουν σχετικά γρήγορα διαθέσιμοι στο Su-25 και να μάθουν μερικά κόλπα στους νεότερους. Όταν το πολιτικό προσωπικό που ετοίμαζε τις εγκαταστάσεις για την υποδοχή των ιρακινών F-16IQ εκκένωνε την αεροπορική βάση Μπαλάντ εξαιτίας των τζιχαντιστών που πλησίαζαν, μαντέψτε ποια αεροπλάνα πέταξαν για να ανακόψουν την προέλασή τους.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2016 η Ιρακινή Αεροπορία διέθετε 21 αεροσκάφη Su-25ΚΜ, Su-25UBKM και Su-25SM, παραδοθέντα σταδιακά σε παρτίδες. Παρά τις αρχικές διαψεύσεις της ιρακινής πλευράς, σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και εννέα αεροπλάνα από το Ιράν. Ο λόγος που είναι τόσο δύσκολο να αποσαφηνιστεί ο ακριβής αριθμός των Frogfoot σε υπηρεσία είναι ότι αν και η κύρια βάση τους θεωρείται το αεροδρόμιο Αλ Ρασίντ, στα νοτιοανατολικά προάστια της Βαγδάτης, κλιμάκια αεροσκαφών μετασταθμεύουν σε άλλες βάσεις, κοντά στα θέατρα επιχειρήσεων, για άμεση ανταπόκριση σε αιτήματα παροχής εγγύς υποστήριξης.
Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί τουλάχιστον δύο απώλειες –ένα τζετ που συνετρίβη κατά την απογείωση από την αεροπορική βάση al Muthanna και ένα Su-25ΚΜ το οποίο επέστρεψε χτυπημένο από πύραυλο εδάφους-αέρος σε αποστολή πάνω από το Κιρκούκ και έκτοτε δεν ξαναπέταξε. Ας σημειωθεί ότι τα ιρακινά Su-25 έχουν λάβει μέρος σε όλες τις μεγάλες μάχες κατά του ISIS ενώ από το 2016 πραγματοποιούν επιδρομές και στην Συρία –με τις ευλογίες του Προέδρου Άσσαντ. Διότι ο πόλεμος συνεχίζεται.

Και συνεχίζεται γιατί το Ισλαμικό Κράτος δεν πέθανε ακόμα. Είναι στριμωγμένο και αποδεκατισμένο αλλά όχι νεκρό. Μακριά από τα δρώμενα στην βόρειο Συρία που τελευταία διάστημα βρίσκονται στο επίκεντρο της δημοσιότητας, οι Ιρακινοί συνεχίζουν να χτυπούν θύλακες τζιχαντιστών με όλα τα μέσα, φοβούμενοι μήπως το «θηρίο» ανακάμψει. Και το κάνουν με εξοπλισμένα ελικόπτερα, τα καινούργια F-16 οπλισμένα με κατευθυνόμενες βόμβες και φυσικά με τα «αντιτρομοκρατικά» Su-25.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Απριλίου 1937: Ο βομβαρδισμός της Γκερνίκα, το...

0
Λαμβάνει χώρα κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο η επιχείρηση “Rügen”,  δηλαδή ο βομβαρδισμός της Γκερνίκα (Γκουέρνικα), μιας μικρής βασκικής πόλης η οποία βρισκόταν στα χέρια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Έμαθαν οι Γερμανοί πόσο θα κοστίσει να στείλουν μια ταξιαρχία στη Λιθουανία…

Στις πολλές δράσεις που γίνονται αυτή την εποχή για ενίσχυση της ανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ, με μετακίνηση εκεί από άλλες χώρες, στρατιωτικών μονάδων, αεροσκαφών...

Ξεμπλοκάρει η εξέλιξη του μελλοντικού γαλλογερμανικού άρματος μάχης

Μνημόνιο συνεργασίας για τη λύση των προβλημάτων που καθυστερούσε την εξέλιξη του κοινού γαλλογερμανικού σχεδίου για την ανάπτυξη νέου άρματος μάχης, υπέγραψαν το πρωί...

Κινέζος πρόεδρος: Η Κίνα και οι ΗΠΑ πρέπει να είναι εταίροι, όχι αντίπαλοι

Ο Πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ είπε σήμερα στον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν πως οι δύο χώρες πρέπει «να είναι εταίροι, όχι...