Ένα πρόβλημα που χρονίζει εδώ και πάρα πολύ καιρό, ετοιμάζεται να λύσει ο ΥΕΘΑ την ερχόμενη εβδομάδα, με την εισαγωγή της πρότασης που έχει προκριθεί για τη δημιουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου στην Καλαμάτα. Όσοι έχουν διαβάσει παλιότερα άρθρα μας, είτε στο περιοδικό είτε στην ιστοσελίδα, γνωρίζουν πως για το συμβόλαιο αντιμέτωπες ήταν δυο εταιρείες, η καναδική CAE και η ισραηλινή Elbit. Και οι δυο είχαν προσφέρει σημαντικές εκπτώσεις σε σχέση με την αρχική προσφορά, ενώ και οι δυο είχαν συγκριτικά πλεονεκτήματα στις προτάσεις τους.
Η κυβέρνηση είχε αναλάβει το θέμα, καθώς η ισραηλινή προσφορά είχε “εντός” και έντονη τη γεωστρατηγική σχέση των δυο χωρών. Οι Καναδοί έφερναν την εμπειρία τους από άλλα Εκπαιδευτικά Κέντρα που είχαν δημιουργήσει, ενώ τόνιζαν, και τονίζουν, τα ΝΑΤΟϊκά πρότυπα που ακολουθούν. Η Elbit προσφέρει τέτοιες υπηρεσίες αυτή τη στιγμή για την Ισραηλινή Αεροπορία, κάτι που όπως γίνεται αντιληπτό έχει κι αυτό ιδιαίτερη αξία, καθώς η IAF θεωρείται κορυφαία από πλευράς αποτελεσματικότητας.
Να θυμίσουμε ότι οι διαπραγματεύσεις με την CAE διαρκούσαν από την περίοδο της προηγούμενης κυβέρνησης, ενώ η ισραηλινή πρόταση είχε εμφανιστεί εμβόλιμη πριν από μερικούς μήνες. Στη διαδικασία που ακολουθήθηκε η ελληνική πλευρά, από όσο γνωρίζουμε, προσπάθησε να εξαντλήσει τις δυνατότητες διαπραγμάτευσης, επιτυγχάνοντας υψηλές εκπτώσεις και από τους δυο ανταγωνιστές. Στο τέλος, και με την πολιτική πίεση από Καναδά και Ισραήλ να αυξάνεται, υπήρξε και μια ανεπίσημη προσπάθεια συνεννόησης μεταξύ τους για συνεργασία. Κάτι τέτοιο όμως φαίνεται πως δεν επετεύχθη και η ισραηλινή πρόταση φέρεται να έχει επιλεγεί αυτόνομα και έρχεται να προστεθεί στην ατζέντα της ελληνο-ισραηλινής συνεργασίας.
Να υπενθυμίζουμε ότι το πρόγραμμα αφορά την ανάθεση των σταδίων που υλοποιούνται σήμερα σε T-2 στον ανάδοχο με M-346 της Leonardo (που θα αγοράσει ο ίδιος) επιλύνοντας επιτέλους το θέμα της «αντικατάστασης» των υπέργηρων Buckeye. Τα τελευταία πνέουν τα λοίσθια και η ΠΑ κάνει φιλότιμες προσπάθειες να κρατήσει κάποια από αυτά στον αέρα, προκειμένου να καταφέρνει να «βγάζει» πιλότους για τα μαχητικά της. Ακόμη όμως και έτσι τα παρωχημένα αεριωθούμενα, των οποίων η Ελλάδα αποτελεί τον έσχατο χρήστη παγκοσμίως, αποτελούν πολύ μεγάλο πρόβλημα που χειροτέρεψε με την αδιαφορία που έδειξαν οι κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας. Τελικά, το ΥΠΕΘΑ αποφάσισε να λύσει άμεσα το θέμα, και να αυξάνονται σταδιακά οι εκπαιδευόμενοι Ίκαροι.
Ο ανάδοχος, θα έχει και την υποχρέωση να επαναφέρει σε πτητική κατάσταση και ικανό αριθμό T-6A Texan για να καλύψουν πλήρως τα στάδια εκπαίδευσης (περιλαμβανομένης και της μεταφοράς περισσότερου έργου από τα στάδια που υλοποιούντο με τα T-2 ). Επιπλέον τα M-346 θα έχουν την ικανότητα να προσφέρουν επιτέλους και υπηρεσίες LIFT (Lead In Fighter Training) απαλλάσσοντας από τα καθήκοντα αυτά τα ΣΜΕΤ και μειώνοντας τις ώρες χρήσης των διθέσιων επιχειρησιακών εκπαιδευτικών.
Διεθνές κέντρο εκπαίδευσης πιλότων στην Καλαμάτα, του Βασίλη Νέδου
Ο ανάδοχος, εκτός των ωρών που θα προσφέρει στην ΠΑ, θα πρέπει να διαθέσει και ικανό αριθμό ωρών για προσφορά υπηρεσιών και σε άλλες χώρες. Έτσι, η Καλαμάτα θα μπορέσει να γίνει ένα πραγματικό εκπαιδευτικό κέντρο για ξένες αεροπορίες.
Καθώς το θέμα βρίσκεται ακόμη στην τελική φάση, συγκεντρώνουμε στοιχεία για να επανέλθουμε άμεσα με περισσότερες λεπτομέρειες απαντώντας και σε κρίσιμα ερωτήματα για την επιλογή που έγινε και κατά πόσο καλύπτει τις ελληνικές ανάγκες.