13.7 C
Athens
Κυριακή, 19 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΕκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση "αυτεπιστασίας" από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

- Advertisement -

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και αντικατοπτρίζει τις οικονομικές, πολιτικές και τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ΠΝ σήμερα συν τις αλλαγές πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας.

Το ΠΝ, αντιμετωπίζοντας τις πιεστικές ανάγκες για την ενίσχυση του, προχώρησε σε επιλογή της κοινοπραξίας TKMS-Thales για τον εκσυγχρονισμό. Ωστόσο, η εξέλιξη αυτής της συνεργασίας δεν ήταν απαλλαγμένη από προβλήματα και ανατροπές, όπως πολλές φορές έχουμε αναλύσει μέσω αυτής της σελίδας.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, ένα δράμα πολλών επεισοδίων

Κάποια στιγμή έγινε φανερό για το ΠΝ, ότι το κόστος του εκσυγχρονισμού των φρεγατών θα φτάσει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, αντί των 600 εκατομμυρίων που είχαν αρχικά προβλεφθεί (ακόμη ψάχνουμε να βρούμε πως προέκυψε αυτό το ποσό), οπότε αυτό ανάγκασε την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία να επανεξετάσει τις αρχικές της εκτιμήσεις. Θέλουμε να τονίσουμε, πως η σελίδα από την πρώτη στιγμή τόνιζε πως αυτό θα ήταν το κόστος, κι όχι τα “αισιόδοξα” 600 εκ. ευρώ. Αυτή η αύξηση στα κόστη αναδεικνύει τις δυσκολίες στην πρόβλεψη και τον έλεγχο των δαπανών σε τέτοια μεγάλης κλίμακας αμυντικά προγράμματα, ειδικά αν υπάρχουν κάποιοι που δεν θέλουν να προχωρήσει το πρόγραμμα.

Έτσι μετά από εκτεταμένες διαπραγματεύσεις και αξιολογήσεις των διαφορετικών προτάσεων που έφερε η κοινοπραξία, το ΠΝ αποφάσισε να αναθεωρήσει την προσέγγισή του. Αντί να προχωρήσει με μια από τις προτάσεις που του είχαν υποβληθεί, καταλήγει στο να αγοραστούν μόνο τα ηλεκτρονικά συστήματα από την Thales, συμπεριλαμβανομένου του Συστήματος Διαχείρισης Μάχης TACTICOS 2, του ραντάρ NS-100, του ραντάρ ελέγχου πυρός STIR και του συστήματος ESM. Αυτή η μέθοδος στοχεύει στη μείωση του κόστους, μέσω της αυτοτελούς εγκατάστασης των συστημάτων από το ίδιο το ΠΝ, με τη μέθοδο της αυτεπιστασίας! Το οποίο θα αναλάβει και τις όποιες επισκευές θα χρειαστούν σε μηχανολογικά, ηλεκτρικά, κ.λπ. συστήματα.

Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι το ΠΝ θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εγκατάστασης και της ολοκλήρωσης των νέων συστημάτων μόνο του, μια διαδικασία που είναι τεχνικά απαιτητική και χρονοβόρα. Κι ενώ ποτέ άλλοτε, δεν έχει επιχειρήσει μια τέτοια κίνηση σε τέτοιο εύρος, και με τόσο τεχνολογικό και οικονομικό ρίσκο.

Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει από αυτήν την απόφαση αφορά μια λύση που ακολουθήθηκε και στις φρεγάτες κλάσης S. Τότε, το ΠΝ αποφάσισε να εκσυγχρονίσει μόνο 6 από τις 10 φρεγάτες. Έτσι, με τα απάρτια που αφαιρέθηκαν από τις 6 εκσυγχρονισμένες, το ΠΝ κράτησε σε υπηρεσία τις άλλες 4 (τώρα 3, αφού λίγο μετά αποσύρθηκε η ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ). Βέβαια, τότε τον εκσυγχρονισμό δεν τον έκανε το ΠΝ, αλλά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, φυσικά με την εμπλοκή στελεχών του ΠΝ. Στελεχών, που η συντριπτική τους πλειοψηφία τώρα έχει αποστρατευτεί.

Έτσι έχει επίσης ξεκινήσει συζήτηση για την αναβάθμιση μόνο δύο ή τριών από τις φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, με την ελπίδα ότι τα ανταλλακτικά που θα αφαιρεθούν από αυτές θα χρησιμοποιηθούν για να κρατήσουν σε υπηρεσία για λίγα χρόνια ακόμη, τις/τη μη εκσυγχρονισμένες. Αυτή η προσέγγιση, ενώ θεωρητικά ακούγεται πρακτική από οικονομικής άποψης, θα οδηγήσει σε ασυμμετρίες στις ικανότητες των διαφόρων μονάδων του Στόλου, δημιουργώντας προβλήματα στον συντονισμό και την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων, χωρίς να αναφέρουμε το αναμενόμενο χάος σε θέματα εκπαίδευσης αλλά και υποστήριξης. Με λίγα λόγια, το αρχικό χαμηλότερο κόστος, θα οδηγήσει σε πολύ μεγαλύτερα μεταγενέστερα κόστη.

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος Α΄

Πρέπει να τονίσουμε, πως η απόφαση να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ με την γερμανο-ολλανδική κοινοπραξία, είχε ανέκαθεν ένα δύσκολο σημείο. Το ΥΠΕΘΑ έπρεπε να φέρει τη σύμβαση στη Βουλή για νομοθετική ρύθμιση, καθώς ήταν μια ακόμη απευθείας ανάθεση (όπως οι FDI, τα Rafale κ.ο.κ.). Το “αστείο” είναι, πως αν προχωρήσουμε μόνο με την Thales, το πρόβλημα δεν λύνεται, καθώς και πάλι θα πρέπει να έρθει η σύμβαση στη Βουλή ως σχέδιο Νόμου, και θα πρέπει ο ΥΕΘΑ να επιχειρηματολογήσει υπέρ της, και να δεσμευτεί κοινοβουλευτικά για την ορθότητα της επιλογής. Μια επιλογή, που πλέον περιλαμβάνει το ρίσκο, έναν integrator όπως η TKMS να τον αντικαταστήσει το ίδιο το ΠΝ, με την δεδομένη ένδεια στελεχών.

Ιδίως όταν λάβουμε υπόψη τη συνεχή απώλεια πολλών έμπειρων, ειδικά μηχανικών, που επιλέγουν να αποχωρήσουν για τον ιδιωτικό τομέα. Οπότε η εκτέλεση ενός τόσο δύσκολου και τεχνολογικά σύνθετου έργου, όπως ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, από ένα Ναυτικό που χάνει κάθε μέρα κρίσιμο προσωπικό μέσω παραιτήσεων, θέτει σοβαρά ερωτήματα για την εφικτότητα και την έκβαση ενός τέτοιου προγράμματος.

Επίσης, η επιλογή να μην προχωρήσει η αναβάθμιση των MEKO200HN μέσω άλλων προτάσεων (όπως π.χ. της βρετανικής Babcock που είχε και σχετική εμπειρία σε πλοία της ίδιας κλάσης), οδηγεί σε σκέψεις για τις προθέσεις και τελικές τις στρατηγικές μέσα στο ΠΝ. Υπάρχει αναμφίβολα μια τάση τα τελευταία χρόνια να επενδύονται τα όποια χρήματα, σε νέα πλοία, με τη λογική των silver bullets, αντί για τoν εκσυγχρονισμό υφιστάμενων ή την απόκτηση μεταχειρισμένων. Μια ορθή προσέγγιση, εφόσον όμως υπάρχει εξασφαλισμένο κονδύλι να συνεχιστεί η ανανέωση του Στόλου με μόνο νέα σκάφη για όλη την επόμενη δεκαετία/δεκαπενταετία!

Αλλιώς…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

90 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
90 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Σε πνεύμα Δένδια ο νέος υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ; – ζητά λιγότερους ανώτατους αξιωματικούς

Από την επιτροπή Ενόπλων Δυνάμεων της αμερικανικής Γερουσίας πέρασε ο υποψήφιος υπουργός Άμυνας του Ντοναλντ Τραμπ, ο Pete Hegseth, όπου υποβλήθηκε σε μπαράζ ερωτήσεων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συμφωνία κατασκευής του Victa στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μια μικρή αχτίδα...

24
To περασμένο καλοκαίρι η σελίδα μας είχε προσεγγίσει για πρώτη φορά το θέμα των υβριδικών υποβρυχίων. Δηλαδή σκάφη που φθάνουν στην περιοχή των παράκτιων...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 5/18 Ιανουαρίου 1913: Η μεγάλη ναυμαχία της Λήμνου,...

13
Τρείς μήνες μετά την έναρξη του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου και μόλις ένα μήνα από την ταπεινωτική ήττα του στη ναυμαχία της "Έλλης", ο Τούρκος...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ατμόπλοιο ΧΕΙΜΑΡΑ- σαν σήμερα ο “ελληνικός Τιτανικός

Στις 19 Ιανουαρίου 1947 βυθίζεται το ατμόπλοιο ΧΕΙΜΑΡΑ (HEIMARA) στον Νότιο Ευβοϊκό και γράφεται μία μαύρη σελίδα της ελληνικής ακτοπλοΐας... αφού χάνονται σχεδόν 400...

ΕΛΚ: Σύνοδος στο Βερολίνο για ασφάλεια, ανταγωνιστικότητα, περιορισμό της παράτυπης μετανάστευσης και επανένωση της Κύπρου

«Το θέμα δεν είναι πλέον το να συμφωνήσουμε, αλλά το να δράσουμε και μάλιστα με την αίσθηση του κατεπείγοντος. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες, πρέπει να...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 55, Ιανουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 55, Ιανουάριος 2024, είναι στα περίπτερα από το Σάββατο 04-01 με άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, αλλά υπάρχει ήδη  ηλεκτρονικά  ΕΔΩ...