11.2 C
Athens
Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΣΥΖΗΤΗΣΗ: Πόσο "παίζει" τελικά το ενδεχόμενο παραλαβής μεταχειρισμένων Mirage 2000-5F από την...

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Πόσο “παίζει” τελικά το ενδεχόμενο παραλαβής μεταχειρισμένων Mirage 2000-5F από την Γαλλία;

- Advertisement -

 

Ελληνικό Mirage 2000-5Mk2 φορτωμένο με SCALP EG, πυραύλους MICA IR και ER…

Το Mirage 2000 είναι ίσως το αγαπημένο αεροσκάφος των περισσότερων φίλων της Αεροπορίας στην χώρα, αλλά και των συντακτών της Π&Δ (γιατί να το κρύψομεν άλλωστε). Ένα αεροσκάφος με εξαιρετική καριέρα στην ΠΑ, που έχει διδάξει νέους κανόνες στις εναέριες εμπλοκές του Αιγαίου, όταν έγινε το πρώτο μαχητικό με δυνατότητα Look Down-Shoot Down (με τον Matra Super 530D), το πρώτο μαχητικό με δυνατότητα “αθόρυβης” BVR εμπλοκής (με τον MICA IR), αλλά και το πρώτο μαχητικό που μπορούσε να τα βάλει με πλοίο (ΑΜ39 Exocet) αλλά και να χτυπήσει βαθιά στο έδαφος του αντιπάλου (SCALP EG).
Το F-16 ήταν και θα είναι το work horse της ΠΑ, αλλά το Mirage 2000 είναι αυτό που κάνει αισθητή την διαφοροποίηση σε σχέση με την πάντα ευγενική, γείτονα και φίλο Τουρκία. Οι πιλότοι μας δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν με τους Τούρκους συναδέλφους τους, αλλά αν χρειαστεί (να χωρίσουν), το Mirage 2000 μπορεί να είναι το κατάλληλο εργαλείο. Το έχουν αποδείξει άλλωστε οι εμπλοκές πάνω από το Αιγαίο, και το πόσο “χαρούμενοι” είναι οι Τούρκοι χειριστές όταν αντιλαμβάνονται πως σε λίγο θα πέσει “ξύλο” από Mirage.

Meteor στα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 μέσω ΗΑΕ; Γιατί όχι;


Όποιος έχει παρακολουθήσει τα τελευταία χρόνια το AFW, και την κλασική αερομαχία μεταξύ Mirage 2000 και F-16, θα θυμάται την ευκολία με την οποία το Mirage 2000 μένει στην “ουρά” του αντιπάλου. Η πτέρυγα δέλτα λειτουργεί σαν ένα τεράστιο αερόφρενο, επιβραδύνοντας άμεσα το αεροσκάφος, ο αντίπαλος πιλότος περνάει μπροστά, και μετά το βασικό ερώτημα είναι FOX-2 ή FOX-3; Καλά όλα αυτά, αλλά πάμε παρακάτω!
Την βδομάδα που μας πέρασε, αναλύσαμε διεξοδικά ένα σενάριο που αφορούσε την πιθανότητα εκσυγχρονισμού των ελαχίστων (μόλις 24) μαχητικών Mirage 2000-5Mk2 της ΠΑ, με σημειακές παρεμβάσεις, χαμηλού κόστους, που θα τους επέτρεπαν την αντιμετώπιση κινδύνων και απειλών όπως τα F-35A της Τουρκικής Αεροπορίας (αν και όταν τα παραλάβει). Από τα σχόλιά σας αντιλαμβανόμαστε πως το θέμα ενδιαφέρει πάρα πολύ τους αναγνώστες μας. Και όλοι (σχεδόν) επιθυμούν την αύξηση των μαχητικών του τύπου στην ΠΑ, με αγορές από την Γαλλία ή αλλού.

Mirage 2000-5Mk2 – Μήπως η λύση για την επόμενη ημέρα στην ελληνική αναχαίτιση είναι ήδη εδώ;


Παλαιότερα είχαμε αναλύσει και το ενδεχόμενο παραλαβής παλαιότερων μαχητικών Mirage 2000 από τα αποθέματα της AdlA. Mirage 2000D, Mirage 2000N και Mirage 2000-5F εξετάστηκαν, και ουσιαστικά είχαμε πει ότι το μόνο που θα μπορούσε να είχε κάποια σοβαρή επιχειρησιακή αξία για την ΠΑ θα ήταν το απόθεμα των Mirage 2000-5F, που όμως η Γαλλία συνεχίζει να αξιοποιεί (αναχαιτίζοντας ρωσικά στρατηγικά βομβαρδιστικά πάνω από τον Ατλαντικό, ή ρωσικά μαχητικά πάνω από τις Βαλτικές Χώρες).
Ας κάνουμε ένα βήμα πίσω και ας δούμε άλλες πιθανές πηγές μαχητικών του τύπου. Καταρχάς, δεν μας ενδιαφέρουν μαχητικά Mirage 2000C/E καθώς τέτοια έχουμε, και ξέρουμε πως κοστίζει σημαντικά η αναβάθμισή τους. Θα μπορούσαμε να δούμε το Κατάρ και το μικρό του απόθεμα. Πράγματι, το Κατάρ έχει μαχητικά, που σύντομα θα του είναι περιττά, αν κρίνουμε από το πόσα μαχητικά αγόρασε από ΗΠΑ, Γαλλία και Βρετανία. Αυτό δεν σημαίνει πως θα αποσύρει τα δικά του Mirage, ή αν τα αποσύρει, δεν σημαινει πως θα χαρίσει στην Ελλάδα.
Το Κατάρ είναι αυτή την στιγμή ο καλύτερος σύμμαχος της Τουρκίας, και μαζί με την Ρωσία δίνουν την ιδιότυπη μάχη στήριξης της τουρκικής οικονομίας. Η Τουρκία διατηρεί στην χώρα βάση με δυνάμεις που θα φτάσουν τουλάχιστον το επίπεδο ταξιαρχίας, κι αν χρειαστεί θα πολεμήσουν ενάντια στον Σαουδάραβα εισβολέα. Θα δώσει λοιπόν το Κατάρ μαχητικά στην χώρα μας, και μάλιστα σε καλή τιμή; σε ποιο παράλληλο σύμπαν;

ΘΕΜΑ: Η περίπτωση της ενίσχυσης της ΠΑ από πλεονάζοντα γαλλικά Mirage 2000


Τώρα, μια λύση θα είναι πλεονάζοντα αεροσκάφη των ΗΑΕ. Μα τα ΗΑΕ τα εκσυγχρονίζουν για να τα κρατήσουν σε υπηρεσία όσο το δυνατόν περισσότερο! Και τα ΗΑΕ έχουν αρκετά χρήματα για να αγοράσουν Rafale, αλλά προτιμούν να κρατήσουν ένα εξαιρετικό αεροσκάφος όσο το δυνατόν περισσότερο σε υπηρεσία. Τέλος η Ινδία, μόλις ξεκίνησε τον εκσυγχρονισμό των Mirage 2000 της σε επίπεδο Mirage 2000-5Mk3. Συνεπώς, ξαναγυρίζουμε στην AdlA.
H AdlA έγινε ο πρώτος “πελάτης” της έκδοσης Mirage 2000-5, μετατρέποντας 37 παλαιότερα μαχητικά της στην έκδοση Mirage2000-5F. Συγκεκριμένα μετέτρεψε τα αεροσκάφη παραγωγής 38 μέχρι 49, 51 μέχρι 59, 61 μέχρι 63, 65 μέχρι 74, 76 μέχρι 78 σε Dash 5 με την τοποθέτηση του καινούργιου τότε RDY. Τα αεροσκάφη υπηρετούν όλα στην EC 1/2 Cigognes και άρχισαν να παραδίδονται το 1997.

ICMS 2000

Εξοπλίζονται με MICA, ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί να φέρουν SCALP EG ή AM39 Exocet. Επίσης, αν μας επιτραπεί η έκφραση, είναι Mirage 2000-5Mk1 (αδόκιμος όρος), σε σχέση με τα δικά μας Mirage 2000-5Mk2 ή τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ. Συνεπώς, ακόμη και το RDY είναι παλαιότερο, ενώ το σύστημα αυτοπροστασίας είναι το ICMS Mk2 (αν και πηγές αναφέρουν πως απλά φέρουν συνδυασμό Serval, Saber και Spirale).

Meteor στα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 μέσω ΗΑΕ; Γιατί όχι;


Παρά το γεγονός ότι τα Mirage 2000-5F υστερούν σε σχέση με τα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 (θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η διαφορά μεταξύ F-16C Block 52+ και Block 52+Adv), εντούτοις φέρουν το RDY, αλλά και το σημαντικότερο, έχει τοποθετηθεί Link 16.
Τα αεροσκάφη αυτά, αν και έχουν στην πλάτη τους αρκετές ώρες πτήσης (οι Γάλλοι τα πήραν για να τα χρησιμοποιούν, και το κάνουν συνεχώς  λόγω και του χαμηλότερου κόστους χρήσης σε σχέση με τα Rafale), εντούτοις πιστεύουμε πως άνετα θα μπορούσαν να ενταχθούν στην ΠΑ, άμεσα, και χωρίς ανάγκη κάποιου εκσυγχρονισμού (όχι γιατί δεν το χρειάζονται, αλλά γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι). Ίσως να είναι και ο καλύτερος αντικαταστάτης των Mirage 2000EGM…

Mirage 2000-5F της Γαλλικής Αεροπορίας στην Βαλτική


To θέμα είναι πως εμείς κι εσείς καλά τα λέμε, θα γίνει; Καταρχάς να τονίσουμε πως από τα 37 υπηρετούν πλέον λιγότερα, με πηγές να τα φέρνουν στα 29 ή 28 (άλλες ρίχνουν τον αριθμό στα 24). Επίσης, αν και κι εδώ οι απόψεις διίστανται, τα αεροσκάφη έχουν όριο ωρών πτήσης, αν και μάλλον είναι πολύ υψηλό (αναφέρονται οι 9000 ώρες), αλλά γεγονός είναι πως τα Mirage ουδέποτε χρειάστηκαν δομικό εκσυγχρονισμό. Συνεπώς, θεωρούμε πως είναι ασφαλές να πούμε πως τα Mirage 2000-5F έχουν αρκετά χρόνια δομικής ζωής ακόμη παρά την ταλαιπωρία που έχουν τραβήξει.

Όσα θέλετε να μάθετε για τον εκσυγχρονισμό (ή μη) των Mirage 2000EGM/BGM


Πότε σκοπεύουν να τα αποσύρουν οι Γάλλο, ή ακόμη καλύτερα, πότε θα μπορούσαν να μας τα παραχωρήσουν; και το σημαντικότερο, με τι αντίτιμο; Πάμε να τα δούμε ένα-ένα. Καταρχάς η Γαλλία δεν αποσύρει το τύπο “γενικά”, καθώς διατηρεί σε υπηρεσία τα περισσότερα Mirage 2000D που έχει. Επίσης, καθώς τα Mirage 2000B/C/N που αποσύρθηκαν είναι μια μεγάλη πηγή ανταλλακτικών, για να τα διατηρήσει σε υπηρεσία χωρίς μεγάλο κόστος υποστήριξης. Τα Mirage 2000-5F όμως υπάρχουν σκέψεις να αποσυρθούν σύντομα, πιθανόν το 2020. Εδώ λοιπόν υπάρχει όντως ένα “παράθυρο ευκαιρίας”, αν όντως ισχύει αυτή η ημερομηνία (καθώς υπάρχουν αναφορές για αργότερα).

Μια ακόμα μοίρα μαχητικών Mirage 2000 δίνει την θέση της στα Rafale…


Το πρόβλημα είναι αλλού. Η Γαλλία δεν παραχωρεί δωρεάν οπλισμό, απλά πουλά σε καλές τιμές. Ακόμη και τα Super Etendard πουλήθηκαν στην παραπαίουσα Αργεντινή, και μάλιστα δεν αποδεσμεύτηκαν πριν η Αργεντινή καταθέσει τα χρήματα. Δεν κακίζουμε την Γαλλία, είναι Δημοκρατία με νόμους, και αυτοί δεν περιλαμβάνουν δωρεάν παραχώρηση δημόσιας περιουσίας χωρίς όφελος ή χωρίς ψήφιση από το Κοινοβούλιο σε τρίτους. Αυτό ας το έχουμε υπόψιν μας.
Συνεπώς τα Mirage 2000-5F, όσα κι αν είναι αυτά, θα πρέπει να πωληθούν. Μια τέτοια όμως πώληση απαιτεί χρήματα, την στιγμή που κάθε διαθέσιμος πόρος έχει κατευθυνθεί στα F-16 και τον εκσυγχρονισμό τους, αλλά και στις συμβάσεις FOS. Πως λοιπόν η Γαλλία θα μπορούσε να μας δώσει τα μαχητικά; Η λύση της επιστροφής χρημάτων από τα ομόλογα, αν “παίξει”, θα γίνει για τις φρεγάτες Belh@rra, κι όχι για μαχητικά. Συνεπώς, κάτι πρέπει να βρεθεί.

Meteor στα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 μέσω ΗΑΕ; Γιατί όχι;


Να δωθούν τα Mirage σαν αντισταθμιστικά σε αγορά πλοίων, είναι μάλλον περίεργο. Θα συμβληθεί μεν η Ελληνική κυβέρνηση με την Γαλλική, αλλά και με την Group Navale (αν προχωρήσει το θέμα). Εκεί θα έπαιζε έναν ρόλο αν για παράδειγμα παίρναμε της LaFayette, με τον ανάδοχο να “παίζει” κάποιον ρόλο στην υποστήριξη των πλοίων. Αλλά τι σχέση έχει η Group Naval με τα Mirage; Καμία.

O εκσυγχρονισμός των Mirage 2000 στο επίπεδο Mk3

Η μόνη λύση που θα μπορούσαμε να σκεφτούμε, είναι όλα να γίνουν μέσω της υπογραφής μιας “δυνατής” FOS για τα υπάρχοντα μαχητικά, και μιας -ας πούμε- “υποσχετικής” για μελλοντικό εκσυγχρονισμό των Mirage-5Mk2 και -5F σε επίπεδο Mk3 σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι κάτι που με καλή διάθεση και από τις δυο πλευρές, θα μπορούσε να προχωρήσει. Τα οφέλη θα είναι προφανή, οι Γάλλοι θα κερδίσουν χρήματα από τις FOS και τον εκσυγχρονισμό, κι εμείς θα φτάσουμε τις δυο ενισχυμένες Μοίρες, ή, γιατί όχι, τις 3 Μοίρες μαχητικών Mirage 2000-5Mk3.
Με αυτό τον τρόπο, τα Mirage 2000 θα μπορούσαν να προσφέρουν στην ΠΑ μέχρι και το 2040, μια ημερομηνία που ελπίζουμε η χώρα μας, έχοντας αφήσει πίσω τον παλιό κακό οικονομικά καιρό, θα μπορεί να έχει βάλει σε υπηρεσία ικανούς αριθμούς ΝΜΑ, όποιο κι αν είναι αυτό. Τα παλιά μας Mirage 2000EGM θα μπορούσαν να παίξουν τον ρόλο της δεξαμενής ανταλλακτικών, όπως τον παίζουν σήμερα τα παλιά Mirage 2000C για τα εναπομείναντα Mirage 2000B/D/-5F. Σε κάθε περίπτωση, η επένδυση που έχει γίνει δεν θα χαθεί, και οι Αντικατοπτρισμοί θα συνεχίσουν να φρουρούν το Αιγαίο για πολλά χρόνια ακόμη…

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

38
Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Νοεμβρίου 1919: Το τέλος του Μεγάλου Πολέμου...

0
Υπογράφεται στην πόλη Νεϋγί (Neuilly-sur-Seine) της Γαλλίας η ομώνυμη συνθήκη ειρήνης μεταξύ Βουλγαρίας και των δυνάμεων της Entente, που καθόριζε τα σύνορα της πρώτης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Παρουσιάζεται κυβερνητικό σχέδιο για εγκατάσταση καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών

Το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών θα παρουσιάσουν σήμερα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο...

Τυνησία: παρέλαβε μεταχειρισμένο C-130

Οι ΗΠΑ μεταβίβασαν ένα μεταχειρισμένο μεταγωγικό C-130H2 στην Τυνησία στις 18 Νοεμβρίου. Η αξία του αεροσκάφους αποτιμάται σε 12 εκατ. δολάρια.Σύμφωνα με το IISS,...

Επίσκεψη της Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος στην INTRACOM DEFENSE

Η IDE είχε την τιμή να δεχθεί στις εγκαταστάσεις της στο Κορωπί, την επίσκεψη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος (Α.ΑΚ.Ε.),...