Η αμερικανική πρόταση για τις LCS/MMSC/HF2 πρέπει να έχει συγκεντρώσει τη μεγαλύτερη αρνητική δημοσιότητα που θα μπορούσε ποτέ να συγκεντρώσει οπλικό σύστημα. Σε εμάς θυμίζει αρκετά το F-35, την περίοδο 2010 με 2016-17, όπου το αεροσκάφος αποτύγχανε συνεχώς να αποδώσει όσα υποσχόταν. Σήμερα η κατάσταση με το F-35 έχει αλλάξει, αλλά αν μιλήσεις στην Ελλάδα για HF2, μπορεί να έχουμε και τη νέα Στάση του Νίκα.
ΑΠΟΨΗ: Πόσοι Mk41 μπορούν να μπουν σε μια “αλουμινότρατα” HF2;
Η HF2 έχει παρουσιαστεί από τη ΠΤΗΣΗ και το navaldefence.gr ουκ ολίγες φορές. Όπως έχουμε γράψει, και χωρίς να αλλάξουμε λέξη, το πλοίο είναι μια εξαιρετική φρεγάτα πολλαπλών ρόλων, μετά τη συμπλήρωση των ESSM Blk2 με τους CAMM-ER (το πλοίο μπορεί να φέρει ΚΑΙ ESSM Blk 2 αλλά ΚΑΙ CAMM-ER, σε οποιοδήποτε συνδυασμό), την τοποθέτηση VL-ASROC, την αντικατάσταση του CAPTAS-2 με ικανότερο σύστημα. Σίγουρα μπορούσαμε να δούμε περισσότερα, αλλά οι Αμερικανοί προτιμούν να κρατήσουν χαμηλά το κόστος, και να μην επανασχεδιάσουν το πλοίο (για να βάλουν 2 ή περισσότερους Mk41).
“Αλουμινότρατες”, “υπερπλοία” και λάσπη. Ποια φρεγάτα είναι τελικά η καλύτερη για το ΠΝ;
Το πλοίο το έχει σχεδιάσει και το κατασκευάζει η Fincantieri. Η μετατροπή του σε φρεγάτα MMSC έχει γίνει από την Gibbs&Cox. Η πρόταση για το ΠΝ έχει γίνει όχι από τη Lockheed Martin, αλλά από το ίδιο το USN, σε διακρατική συμφωνία. Πάντως, το πλοίο, παρά τα όσα έλεγαν διάφορες “Κασσάνδρες”, δεν μπήκε στην πρώτη κατηγορία επιλογής του ΠΝ, αλλά στη δεύτερη, εκεί δηλαδή που τα πλοία χρήζουν βελτιώσεων, αλλά δεν απορρίπτονται. Βελτιώσεις που το USN έχει υποχρέωση να κάνει, προκειμένου να παραμείνει η φρεγάτα σε τροχιά επιλογής.
ΑΠΟΨΗ: Το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό τις νέες του φρεγάτες
Το θέμα όμως είναι πως πλέον μέσα στους υποψηφίους υπάρχουν πλοία, όπως η SIGMA 11515HN, η ιταλική FREMM-IT Genergal Purpose (Bergamini Class), αλλά και πλοία φθηνότερα, όπως η Arrowhead 140. Πως θα μπορούσε η HF2 να “σταθεί” απέναντι στη FREMM-IT, όταν η FFG-62 είναι η FREMM-IT; Φυσικά, το κόστος 4 FREMM-IT είναι μεγαλύτερο από 4 HF2, αλλά δεν είναι το θέμα μας σήμερα. Άλλωστε, οι SIGMA 11515HN είναι φθηνότερες (μάλλον) από τις FREMM-IT, ενώ οι ArrowHead είναι οριακά φθηνότερες από τις HF2.
Κυκλοφόρησαν στοχευμένες διαρροές τιμών για τις HF2 την ίδια μέρα της κατάθεσης των προσφορών. Αυτό που μπορούμε να γράψουμε εμείς, είναι πως η πρόταση του USN για 4 HF2, αφορά ΚΑΙ 4 MEKO200HN upgrade, φόρτους για όλα τα πλοία με πολλαπλασιαστή ανώτερο της μονάδας, και μακροχρόνια υποστήριξη, με τιμές USN, και ανταλλακτικά. Επίσης, τα πλοία θα παραδοθούν combat proven, δηλαδή θα μπορούν να πολεμήσουν την επόμενη στιγμή, με όλα τα όπλα πιστοποιημένα. Όλα αυτά βέβαια μπορεί να κάνουν ίσως την πληρέστερη προσφορά, δεν την κάνουν και την καλύτερη. Δεν έχουμε γράψει ποτέ πως το πλοίο είναι το καλύτερο, αυτό που λέμε συνεχώς, είναι πως δεν για πέταμα.
Μερικοί αναρωτιούνται πως έμεινε στη διαδικασία η HF2, αλλά “έφυγε” η F110. Ακόμη κι αν πιστέψουμε πως το αμερικανικό “πακέτο” κάνει 4,9 δις (και μάλιστα με FMS, άρα, διακρατική), το ισπανικό έκανε 4,6 χωρίς πυραύλους, με περιορισμένη εγγύηση καλής λειτουργίας, και πολύ λιγότερες δυνατότητες στην εκπαίδευση. Συνεπώς, μην συγκρίνουμε κάτι που δεν μπορεί να συγκριθεί. Περισσότερο θα έπρεπε να αναρωτηθούμε πως προτάσεις με συγκρίσιμη τιμή με τις F110 (FREMM-IT, FDI), έμειναν μέσα, ενώ πάλι πλησιάζουν τα πάνω όρια του διαθέσιμου ποσού.
Υπάρχει η σκέψη πως οι αμερικανικές φρεγάτες (εδώ κάπου έχουμε ένσταση, γιατί είναι ιταλικές, με γερμανικό ραντάρ, και νορβηγικούς και βρετανικούς πυραύλους, αλλά οκ), θα επιλεγούν κάπου παρακάτω, γιατί έτσι το θέλει ο “θρύλος” (όχι η ομάδα, αλλά ο “λαϊκός θρύλος”). Αν ήταν έτσι, το ΠΝ ήδη θα είχε υπογράψει για MMSC/HF2, και δεν θα είχε Γάλλους, Ιταλούς, Βρετανούς, Ολλανδούς να το “σκοτίζουν”. Θα παρακαλέσουμε λοιπόν, μακρυά από οπαδισμούς, να δούμε πως θα μπορούσε το ΠΝ να επιλέξει, αυτά τα πλοία, και στην τελική, ΑΝ μπορεί να τα επιλέξει.
ΑΠΟΨΗ: Ολλανδική SIGMA 11515HN vs γαλλικής FDI-HN, ποια υπερέχει;
Έχουμε γράψει πως υπάρχουν καλύτερες προτάσεις, παντού, ή στα περισσότερα σημεία. Για παράδειγμα, το CMS του MH-60R είναι διασυνδεδεμένο με το CMS των LCS (COMBATSS-21), με τέτοιο τρόπο που δεν μπορεί να γίνει με άλλο CMS. Ο λόγος απλός, σιγά μην ξεκλειδώσει τον κώδικα η Sikorsky σε “τρίτα” CMS, TACTICOS, SETIS, ATHENA etc. Φυσικά ο κάθε κατασκευαστής θα κάνει “πατέντες” αλλά το HF2 έχει ανώτερες δυνατότητες στον τομέα αυτό (όσο κι αν μας βρίζουν στο Twitter για το θέμα). Όλα τα άλλα πλοία έχουν βέβαια σόναρ τρόπιδας, αλλά αυτό είναι ένα θέμα που έχουμε συζητήσει πολλάκις.
Δυστυχώς ΜΟΝΟΙ οι MICA VL στις ελληνικές FDI, αναιμική η γαλλική τελική προσφορά
Η HF2 έχει τα λιγότερα κελιά από όλα τα πλοία (μόλις ένας Mk41 συν 3 SCL), εκτός ίσως από την FDI (που έχει μεν 32 κελιά, αλλά οι Sylver είναι σαν τον Mk48, μπορούν να πάρουν μονούς πυραύλους), ενώ έχει και υδροπρόωση, σε αντίθεση με τις κλασικές προπέλες των υπολοίπων. Ο εξοπλισμός της είναι ισορροπημένος, αλλά δεν καταφέρνει να διακριθεί πουθενά. Πως θα μπορούσε ένα τέτοιο πλοίο να είναι η επιλογή του ΠΝ; Ακόμη κι αν είναι το φθηνότερο (δεν είναι, μάλλον η ΑΗ140 είναι φθηνότερη, ενώ η SIGMA 11515HN είναι ακριβότερη αλλά όχι πολύ περισσότερο), μπορεί να επιλεγεί ένα τέτοιο πλοίο, κι αν yes, πως;
Θα πούμε φωναχτά αυτό που σκέφτονται οι περισσότεροι αναγνώστες μας. Οι αμερικανικές HF2 έχουν “μέλλον”, αν οι Αμερικανοί έρθουν με μια λύση “πακέτο” για το ΠΝ. Κι όταν λέμε “πακέτο”, δεν εννοούμε “πάρτε 2 O.H.Perry για να παίζετε”, εννοούμε πως όχι απλά θα “ανακαινίσουν το ΠΝ”, θα αποκαταστήσουν την ισχύ του, και με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην έχουμε αμφισβήτηση για τα επόμενα 30 χρόνια.
Τι θα μπορούσε να είναι αυτό το πακέτο; Λοιπόν,…
H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώεδώ