Το χτεσινό μας άρθρο για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το πρόγραμμα των 4 νέων φρεγατών για το ΠΝ μας, αλλά και το παράλληλο πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, συγκέντρωσε την προσοχή των αναγνωστών μας, είτε εδώ στην ΠΤΗΣΗ, είτε στο Navaldefence.gr. Τελικά το θέμα της ενίσχυσης του ΠΝ είναι ένα φλέγον ζήτημα, που ενδιαφέρει πάρα πολύ τους αναγνώστες μας. Αυτός ήταν κι ο λόγος που χτες προσπαθήσαμε να κάνουμε ένα catch up των όσων γνωρίζουμε, και να τα μοιραστούμε μαζί σας.
Φυσικά κάποιοι μέσα από το άρθρο βρήκαν, ανακάλυψαν τη “στήριξή” μας στις MMSC (LCS), όπως άλλοι είχαν ανακαλύψει πως επιθυμούσαμε τους Γερμανούς, ενώ λίγο πριν είχαμε αγαπήσει τους Ολλανδούς. Τελικά εμείς δεν πρέπει να έχουμε καρδιά, κέντρο διερχομένων έχουμε… Σε κάθε περίπτωση, μιας και η κατηγορία που εξαπολύουν κάποιοι είναι πως στηρίζουμε την Lockheed Martin, θα θυμίσουμε πως είμαστε από τους ελάχιστους που δεν έχουμε γράψει υπέρ των F-35 (απλά υπέρ του εκσυγχρονισμού των F-16C/D σε F-16V), ούτε στηρίξουμε συγκεκριμένη χώρα και πλοίο (όπως πολλοί άλλοι). Απλά μάλλον δεν θάβουμε αρκετά την LCS όπως κάνουν πιθανά άλλοι (κάποιοι το κάνουν για τα κλικς, η αντιMMSCίτιδα πουλάει, άλλοι το κάνουν πιθανά εργολαβικά), αφού δεν είμαστε κατά, είμαστε υπέρ της … LCS. Το έχουμε ξαναζήσει. Εμείς θα συνεχίσουμε να σας ενημερώνουμε. Ούτως ή άλλως, κάποιοι θα συνεχίσουν να θάβουν την LCS σήμερα, την ΜΕΚΟ Α200 αύριο. Τα πάντα, αρκεί να αγοραστεί το πλοίο που θέλουμε…
Οκ, δεν γράψαμε για το sapiokaravo που έμεινε στο Κέηπ Τάουν και το μάζεψε η Express Service, γιατί δεν μας ενδιαφέρει και τόσο, κι όχι γιατί μας το ζήτησε κάποιος να μην το κάνουμε. Αν καθόμασταν να γράφουμε για κάθε βλάβη που παθαίνει πολεμικό πλοίο, τότε θα πρέπει μετά το navaldefence.gr να δημιουργήσουμε το giapetama.gr. Θυμίζουμε πως κάποτε δεν διστάσαμε να γράψουμε για αλλαγές αξόνων στα 8 (!) χρόνια χρήσης σε κάποιο πλοίο, διότι αυτό ήταν σοβαρό, έστω κι αν ήταν ενάντια σε διαφημιζόμενη εταιρεία… Σε κάθε περίπτωση, εμείς θα κάνουμε τη δουλειά μας όπως ξέρουμε.
Ένα σχόλιο δηκτικό για εμάς, που όμως είχε δίκιο ο φίλος αναγνώστης, είναι πως δεν συγκρίναμε όμοια τα πλοία, δίνοντας διαφορετικές πληροφορίες για το καθένα. Ο λόγος είναι ο εξής απλός. Δεν έχουμε σίγουρες πληροφορίες για όλες τις προτάσεις. Αλλά ναι, αν θέλουμε να είμαστε απόλυτα σωστοί, πρέπει να γράψουμε ότι ξέρουμε, έστω και με ερωτηματικά. Έτσι θα προσφέρουμε σε όλους μια βασική άποψη για το που βρίσκεται αυτή τη στιγμή η κούρσα δρόμου, της αγοράς των νέων φρεγατών. Απλά, τα στοιχεία που παραθέτουμε είναι “γελοία” μπροστά στα στοιχεία που έχει το ΠΝ και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ στα χέρια τους. Συνεπώς, το ΠΝ δεν θα αγοράσει πλοίο που θα προτείνει η ΠΤΗΣΗ, όσο κι αν εκπλήσσει αυτό!
ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα παρακάτω στοιχεία προέρχονται από δημοσιογραφική έρευνα, και δεν θεωρούνται αξιόπιστα και δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη για σοβαρότερη έρευνα. Δίνουν μια εικόνα της κατάστασης, αλλά την πραγματική την ξέρει μόνο το ΓΕΝ και το ΠΝ.
Ας δούμε τους διεκδικητές του Θρόνου, μάλλον με τη σειρά που πρέπει να τις βλέπουμε.
Γερμανία
- Προτεινόμενο Σκάφος: ΜΕΚΟ Α200
- Κατασκευή στην Ελλάδα: Ναι, Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
- Εξοπλισμός: Πυροβόλο: 127 mm , Α/Α πύραυλοι: ESSM, Umkhonto, και άλλοι , CIWS: Phalanx, RAM, Πύραυλοι Εναντίον Πλοίων: RBS-15, Harpoon, Exocet , συμπληρωματικός οπλισμός: πυροβόλα 20-35 χιλιοστών
- Ραντάρ: TRS-3D, TRS-4D
- Sonar: CAPTAS-4 ή ανάλογο, τροπίδας και συρόμενο
- Ελικόπτερο ASW: MH-60R
- Σύστημα ECM/ESM: ναι/ναι
- Κόστος: Αναλόγως της διαμόρφωσης, ανάμεσα στα 650 με 900 εκ ευρώ, με αρχική FOS
- Διακρατική Συμφωνία: Δύσκολο, δεν υπάρχει κάποια πληροφορία
- Χρηματοδότηση: Ναι, μέσω ειδικής γερμανικής υπηρεσίας
- Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόταση): Ναι, σε διαμόρφωση ανάλογη του πλοίου, με πολλά κοινά συστήματα και ομοιοτυπία
- Ενδιάμεση λύση: Κορβέτες Κ130 (;), φρεγάτες F123 (;), με πολλά συστήματα που γνωρίζει το ΠΝ
Η πρώτη MEKO A200 της Αιγύπτου αρχίζει να παίρνει «σάρκα και οστά»
Ολλανδία
- Προτεινόμενο Σκάφος: SIGMA 10514 (;), παραμένει ασαφές, το πιθανότερο είναι να έχει προταθεί η συμμετοχή της χώρας μας στην κοινή μελλοντική Βελγο-ολλανδική φρεγάτας
- Κατασκευή στην Ελλάδα: Ναι, πιθανότατα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
- Εξοπλισμός: Πυροβόλο: 76 χιλιοστών , Α/Α πύραυλοι: ESSM , CIWS: Phalanx, RAM , Πύραυλοι Εναντίον Πλοίων: Harpoon, Exocet , συμπληρωματικός οπλισμός: πυροβόλα για εγγύς άμυνα
- Ραντάρ: TRS-4D ή ανάλογο
- Sonar: CAPTAS-4 ή ανάλογο, τροπίδας και συρόμενο
- Ελικόπτερο ASW: MH-60R
- Σύστημα ECM/ESM: Ναι/Ναι
- Κόστος: Άγνωστο
- Διακρατική Συμφωνία: Προσφέρεται (;), η Ολλανδία έχει κάνει στο παρελθόν διακρατικές συμφωνίες
- Χρηματοδότηση: Μέσω ολλανδικών τραπεζών, άγνωστοι οι όροι
- Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόταση): ΑΓΝΩΣΤΟ
- Ενδιάμεση λύση: 2 φρεγάτες κλάσης Μ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Οπλίζοντας τις νέες φρεγάτες του ΠΝ (Part 1), SM-2 ή/και ESSM Blk2;
ΗΠΑ
- Προτεινόμενο Σκάφος: MMSC
- Κατασκευή στην Ελλάδα: Ναι, αλλά δεν έχει ξεκαθαριστεί αν μπορεί να γίνει σε κάποιο ναυπηγείο. Έχουμε δηλώσεις Αμ. Πρέσβη για την Ελευσίνα και την ΟΝΕΧ
- Εξοπλισμός: Πυροβόλο: 76 χιλιοστών , Α/Α πύραυλοι: ESSM, SM-2, CIWS: RAM, SeaRAM, Phalanx, Πύραυλοι Εναντίον Πλοίων: Harpoon, NSM, Exocet, συμπληρωματικός οπλισμός: πυροβόλα για εγγύς άμυνα
- Ραντάρ: TRS-4D
- Sonar: CAPTAS-4, μόνο συρόμενο
- Ελικόπτερο ASW: MH-60R
- Σύστημα ECM/ESM: Ναι/Ναι
- Κόστος: 700-1000 εκ ευρώ κάθε πλοίο, αναλόγως της διαμόρφωσης, περιλαμβάνεται αρχική FOS
- Διακρατική Συμφωνία: USN, και Αμερικανική Κυβέρνηση, FMS
- Χρηματοδότηση: FMS και FMF
- Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόταση): Ναι, σε κοινή διαμόρφωση, με κοινό ραντάρ και CMS (COMBAT SS-21/CMS330)
Ενδιάμεση λύση: Άγνωστο. Το USN έχει προς διάθεση Ticonderoga, αλλά το ΠΝ επιθυμεί Arleigh Burke
Γαλλία (#1), FDI
- Προτεινόμενο Σκάφος: FDI
- Κατασκευή στην Ελλάδα: Όχι
- Εξοπλισμός: Πυροβόλο: 76 χιλιοστών, Α/Α πύραυλοι: 16Χ ASTER 30 , CIWS: όχι , Πύραυλοι Εναντίον Πλοίων: Exocet MM40 block3c , συμπληρωματικός οπλισμός: ναι
- Ραντάρ: SeaFire 500
- Sonar: CAPTAS-4, τροπίδας και συρόμενο
- Ελικόπτερο ASW: MH-60R
- Σύστημα ECM/ESM: όχι/ναι
- Κόστος: 800 εκ. ευρώ
- Διακρατική Συμφωνία: όχι
- Χρηματοδότηση: μέσω γαλλικών τραπεζών
- Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόταση): Όχι από την κατασκευάστρια εταιρεία, αλλά μέσω πρότασης της Thales
- Ενδιάμεση λύση: LaFayette (;), Δεν υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες
Το Γαλλικό Ναυτικό αποσύρει 3 φρεγάτες, παράθυρο ευκαιρίας για το ΠΝ ή άνευ ουσίας για εμάς;
Γαλλία (#2)
- Προτεινόμενο Σκάφος: Belh@rra Hellenique
- Κατασκευή στην Ελλάδα: Όχι
- Εξοπλισμός: Πυροβόλο: 76 mm Strales, Α/Α πύραυλοι: 24 ASTER 30, CIWS: RAM, 21 πύραυλοι , Πύραυλοι Εναντίον Πλοίων: Exocet MM40 Block3c , συμπληρωματικός οπλισμός: ναι, 8 SCALP Naval
- Ραντάρ: SeaFire 500
- Sonar: CAPTAS-4, τροπίδας και συρόμενο
- Ελικόπτερο ASW: MH-60R
- Σύστημα ECM/ESM: Ναι/Ναι
- Κόστος: 1,65 εκ. ευρώ έκαστη, με αρχική FOS (άλλες πηγές την κοστολογούν στα 1,3 με 1,4 δις ευρώ)
- Διακρατική Συμφωνία: Όχι
- Χρηματοδότηση: Μέσω Γαλλικών τραπεζών
- Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόταση): Όχι από την κατασκευάστρια εταιρεία, αλλά μέσω πρότασης της Thales
- Ενδιάμεση λύση: LaFayette (;), Δεν υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες
Γιατί ναυάγησαν οι Belh@rra; Ποιος θα έδινε 3 δις έτσι «εύκολα» σήμερα; Ποιες οι εναλλακτικές;
Ηνωμένο Βασίλειο
- Προτεινόμενο Σκάφος: Type 31e (δεν έχει επιβεβαιωθεί)
- Κατασκευή στην Ελλάδα: Όχι
- Εξοπλισμός: Πυροβόλο: 76 χιλιοστών , Α/Α πύραυλοι: ESSM, CIWS: Phalanx, RAM, Πύραυλοι Εναντίον Πλοίων: Harpoon, Exocet, NSM, συμπληρωματικός οπλισμός: ναι
- Ραντάρ: To be defined
- Sonar: CAPTAS-4 ή ανάλογο, τροπίδας και συρόμενο
- Ελικόπτερο ASW: MH-60R
- Σύστημα ECM/ESM: Άγνωστο/Άγνωστο
- Κόστος: 500-800 εκ. ευρώ αλλά είναι προσέγγιση κι όχι αξιόπιστο νούμερο. Σε αγγλική υπηρεσία θα κοστίσει 250 εκ. λίρες το κάθε σκάφος, αλλά μόνο το πλοίο χωρίς υποσυστήματα όπως εκτοξευτές πυραύλων, ραντάρ, και ίσως άλλα σοβαρά οπλικά συστήματα.
- Διακρατική Συμφωνία: Όχι
- Χρηματοδότηση: Όχι
- Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόταση): Δεν υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες
- Ενδιάμεση λύση: Type 23, ίσως η καλύτερη ενδιάμεση λύση
Δεν υπάρχει λύση που να καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες του ΠΝ, αλλά και της χώρας. Τα πλοία που μπορούν να μετατραπούν περισσότερο από τα άλλα ως προς τις ανάγκες του ΠΝ, είναι οι ΜΕΚΟ Α200, MMSC, Type 31e και ίσως η Ολλανδική Μελλοντική Φρεγάτα. Επίσης και η SIGMA θα μπορούσε να είναι μια ευπροσάρμοστη λύση, αλλά μάλλον το ΠΝ ψάχνει κάτι ανώτερο, αλλιώς θα βλέπαμε τελικά και γαλλικές κορβέτες. Ας μην προεξοφλούμε τίποτα, γιατί αν ήταν έτσι, τώρα θα είχαμε παραγγείλει 2+2 Belh@rra σε μια συμφωνία που χάλασε στο παρά 5′. Ας αφήσουμε το ΠΝ να διαπραγματευτεί. Κάτι ξέρει παραπάνω από εμάς.