12.2 C
Athens
Πέμπτη, 26 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΕΞΕΛΙΞΗ: Ο Ελληνικός Στρατός εξετάζει την αναβάθμιση 500 Μ113Α2 σε ΤΟΜΑ

ΕΞΕΛΙΞΗ: Ο Ελληνικός Στρατός εξετάζει την αναβάθμιση 500 Μ113Α2 σε ΤΟΜΑ

- Advertisement -

Όπως πολλές φορές έχουμε γράψει τα τελευταία χρόνια, η βασικότερη ανάγκη αυτή τη στιγμή του Ελληνικού Στρατού είναι η προμήθεια ενός αξιόπιστου Τεθωρακισμένου Οχήματος Μάχης (ΤΟΜΑ), που θα μπορεί να συνοδεύσει τα άρματα μάχης Leopard 2HEL & 2A4. Ο συνδυασμός αρμάτων μάχης και ΤΟΜΑ είναι σχεδόν υποχρεωτικός στο σύγχρονο πεδίο πολέμου, καθώς διαφορετικά τα άρματα θα πέσουν εύκολα θύματα ομάδων πεζικού εξοπλισμένων με προηγμένους αντιαρματικούς πυραύλους (ή και λιγότερο εξελιγμένους).

Αν τα άρματα μάχης έχουν συνοδεία ΤΟΜΑ, τα τελευταία θα αποβιβάσουν την ομάδα μάχης, και σε συνεργασία με το ΤΟΜΑ και τα όπλα του, αυτή θα καταβάλλει κάθε “μικρή” απειλή, ενώ τα άρματα μάχης θα εμπλέκονται με τα εχθρικά.

Εδώ ο Ελληνικός Στρατός, μιας και δεν έχει ΤΟΜΑ, αναγκαστικά κάνει χρήση των εντελώς ακατάλληλων για το ρόλο Μ113. Το συγκεκριμένο βέβαια όχημα, αν και δεν είναι ικανό για εμπλοκή σε μάχη πρώτης γραμμής, για όλους τους άλλους ρόλους, για μεταφορά πεζικού και όπλων πολύ κοντά σε αυτή, είναι ίσως ακόμη ιδανικό σαν μέσο.

Το ζήτημα είναι πως στο σύγχρονο πεδίο απαιτείται τουλάχιστον ένα ΤΟΜΑ ανά άρμα, άρα με περίπου 1.000 άρματα μάχης σε υπηρεσία, ο ΕΣ θα έπρεπε να είχε και αντίστοιχα ΤΟΜΑ, που για νέο όχημα θα κόστιζαν το αδιανόητο για τα δικά μας οικονομικά, πόσο των κάπου 10 δις ευρώ. Οπότε -και σωστά κατά την άποψή μας- ο ΕΣ προσπαθεί να εξασφαλίσει μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ από διάφορες πηγές, αλλά δυστυχώς, τα τελευταία είναι σε σοβαρή έλλειψη λόγω Ουκρανίας.

Με ενέργειες από το 2021 του Α/ΓΕΕΘΑ, οι ΗΠΑ δεσμεύτηκαν να μας παραχωρήσουν αριθμό M2A2 ODS-SA. Σε πρώτη φάση αποδεσμεύουν 62, που σε αμερικανική υπηρεσία καλύπτουν τις ανάγκες δυο ταγμάτων (31 ΤΟΜΑ ανά τάγμα). Στον αμερικανικό Στρατό όμως τα Μ2Α2/Α3/Α4 συμπληρώνονται με Μ113Α3, κι έτσι “επαρκούν” τα 31 οχήματα. Στο ελληνικό δόγμα όμως, το Μηχανοκίνητο τάγμα έχει 41 οχήματα, άρα απαιτούνται 82 κι όχι 62! Αυτό είναι ένα θέμα.

Επίσης οι Αμερικανοί, αν εξαιρέσουμε μια άλλη πρόταση που είχε ακουστεί, για 400 Μ2Α4 με εκσυγχρονισμό στην Ελλάδα, και ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό 400 Μ2Α4 για την Ουκρανία, δεν μπορούν να μας πουν με σιγουριά πως θα μας παρέχουν δωρεάν περισσότερα Μ2Α2. Έτσι, με τις ανάγκες μας να είναι τεράστιες, το ΓΕΣ αποφάσισε να συντάξει μελέτη για το ενδεχόμενο μετατροπής 500 ΤΟΜΠ τύπου Μ113Α1/2 σε ΤΟΜΑ, με προσθήκη νέας θωράκισης, νέου κινητήρα, νέας ανάρτησης και κατευθυνόμενου πύργου για πυροβόλο.

Βέβαια η ιδέα αυτή έχει παρουσιαστεί εδώ και χρόνια από την εταιρεία EODH στον ΕΣ, είτε για Μ113, είτε, ακόμη καλύτερα, για τα ΛΕΩΝΙΔΑΣ 1/2, που αντί για αλουμινένια θωράκιση, έχουν χαλύβδινη. Ο ΕΣ αποφάσισε όμως να μελετήσει τα Μ113, καθώς το απόθεμα σε ελληνική υπηρεσία είναι κυριολεκτικά τεράστιο, και ίσως αξίζει τον κόπο στα πλαίσια μιας καλώς εννοούμενης ομοιοτυπίας.

Έτσι, υπήρξε μια αρχική μελέτη, που μάλιστα προσδιόρισε το κόστος στο περίπου 1 εκ. ευρώ ανά όχημα, με συνολικό κόστος περίπου τα 500 εκατ. ευρώ για 500 οχήματα. Άρα εφόσον υλοποιηθεί τέτοιο πρόγραμμα, θα καταφέρει ο ΕΣ να προσφέρει κάλυψη ΤΟΜΑ στα μισά άρματα μάχης, ή στα περισσότερα. Ενώ δεν αποκλείεται, να έχει και επέκταση σε βάθος χρόνου σε ακόμη περισσότερα οχήματα.

Καθώς στο ΓΕΣ αναζητούν την πρακτικότητα χωρίς εμπλοκή με δύσβατες διαδικασίες, οι σκέψεις που έχουν γίνει είναι για υλοποίηση με διακρατική συμφωνία. Όπου εδώ εμφανίζονται ως πιο προετοιμασμένοι οι ΗΠΑ (τα γνωστά σε εμάς FMS), και το Ισραήλ. Το Ισραήλ μάλιστα έχει κάνει ήδη διακρατικές συμφωνίες με την Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο μέσω της ισραηλινής ΓΔΑΕΕ (SIBAT), προχώρησαν πολλά προγράμματα, όπως το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο στην Καλαμάτα, η προμήθεια των SPIKE NLOS, SPICE, Rampage, κ.α.

Ισραηλινό Μ113 με εξτρά θωράκιση, αλλά χωρίς πυργίσκο οπλισμού. Στις μάχες στη Γάζα, τα χρησιμοποιούν για την μετακίνηση προς την πρώτη γραμμή των πεζικάριων, αλλά εκεί αναλαμβάνουν τα πιο σύγχρονα Namer

Προφανώς λοιπόν και το ΓΕΣ θα απευθυνθεί στο Ισραήλ για προσφορά, καθώς οι ισραηλινές Ένοπλες Δυνάμεις εξακολουθούν να κάνουν εκτεταμμένη χρήση του Μ113, στο οποίο έχουν κάνει -στις δεκαετίες υπηρεσίας του- πολλές αναβαθμίσεις. Έτσι, η πληροφορία που κυκλοφόρησε για συνεργασία με SIBAT ισχύει, καθώς η τελευταία υποθέτουμε θα μπορέσει να προτείνει μια λύση κοντά στις ελληνικές απαιτήσεις και στην οικονομική μας αντοχή.

Ελληνική “έκπληξη”: Πανίσχυρο ΤΟΜΑ που θα προέλθει από εκσυγχρονισμό παλιών Leonidas 1/2 παρουσίασε η EODH Hellas, με κόστος χαμηλότερο από 1 εκ. ευρώ!

Θεωρούμε δεδομένο πως αντίστοιχα ο ΕΣ θα απευθυνθεί και στο γραφείο ODC της Αμερικανικής Πρεσβείας, ζητώντας μια αντίστοιχη λύση από τον Αμερικανικό Στρατό. Ο τελευταίος κάνει χρήση της πλέον εξελιγμένης έκδοσης Μ113Α3, η οποία θα αντικατασταθεί τα επόμενα χρόνια από το νέο AMP της BAE Systems. Η ίδια η BAE (που έχει και τα δικαιώματα κατασκευαστή του οχήματος) έχει παρουσιάσει αρκετές προτάσεις για αναβάθμιση των Μ113, με τη Βραζιλία, αλλά εσχάτως, και τη Νορβηγία, να έχουν αγοράσει τα πακέτα αναβάθμισης.

Σε εγχώρια τώρα λύση, υπάρχει η EODH. Η ελληνική εταιρεία, με ειδίκευση στις προηγμένες θωρακίσεις, έχει και αυτή παρουσιάσει πρόταση εκσυγχρονισμού του Μ113 (κεντρική φωτό και κάτω, ως M113HEL). Το πρόβλημα είναι πως δεν έχει πρόσβαση στα κατασκευαστικά σχέδια του οχήματος, και προφανώς η πρότασή της είναι σε επίπεδο concept.

M113 της EODH, πρόταση εκσυγχρονισμού με επιπλέον θωράκιση και RWS

Εδώ βέβαια να πούμε πως όλη η ιδέα περί μετατροπής Μ113 σε ΤΟΜΑ είναι τολμηρή, καθώς κανείς στρατός παγκοσμίως δεν έχει “τολμήσει” κάτι ανάλογο τουλάχιστον σε μαζική μορφή, δηλαδή και αναβάθμιση και μετατροπή του οχήματος σε σχετικά σύγχρονο ΤΟΜΑ σε εκατοντάδες οχήματα. Όπου βέβαια μιλάμε όχι απλώς για τοποθέτηση ενός πυροβόλου 20-30 χιλιοστών, αλλά και για συνοδευτικά ηλεκτρονικά (από περισκόπιο με πανοραμικά ημέρας και νύχτας, μέχρι σταθεροποιούμενες κάμερες συνδυασμένες με τον υπολογιστή βολής).

Επίσης, η τοποθέτηση κάποιου RWS (Remote Weapon Station, μη επανδρωμένου σταθμού οπλισμού), αλλά και πρόσθετης θωράκισης, θα απαιτήσει την αλλαγή της ανάρτησης, αλλά και την τοποθέτηση κάποιου νεότερου και ισχυρότερου κινητήρα, ενώ αλλαγές πρέπει να γίνουν και σε υποσυστήματα, καλωδιώσεις, υδραυλικά, πιθανά προσθήκη κλιματισμού κ.ο.κ.

M113 του Στρατού των Φιλιππίνων, με μη επανδρωμένο τηλεκατευθυνόμενο πύργο της Elbit, μια

Αυτό που μας ανησυχεί είναι σίγουρα η έλλειψη κάποιου βιομηχανικού προτύπου, πάνω στο οποίο θα μπορούσε να βασιστεί μια ελληνική λύση. Από όσο γνωρίζουμε, προσπάθεια στον τομέα έχει κάνει και η MILTECH, που έχει ένα πρωτότυπο. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να υπάρξει πρωτότυπο, το οποίο θα δοκιμαστεί, και θα εγκριθεί από τον ΕΣ για χρήση σε συνθήκες μάχης.

Δυστυχώς, τις περισσότερες λύσεις για M113 με πύργους RWS τις έχουν παρουσιάσει τουρκικές εταιρείες, αλλά ευτυχώς δεν υπάρχουν ακόμη σκέψεις για ανάλογες κινήσεις από τον τουρκικό Στρατό.

Το καλό είναι πως ο ΕΣ σκέφτεται δημιουργικά και δεν αυτοπαγιδεύεται (ας μας επιτραπεί η έκφραση) σε λύσεις “όλα καινούργια ή τίποτα”. Ελπίζουμε πως σύντομα θα προχωρήσει το πρόγραμμα και θα έχουμε προτάσεις, που θα προσφέρουν λύση με χαμηλό κόστος και αξιόλογη απόδοση.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

134 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
134 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Με τουρκοσυριακό σύμφωνο για ΑΟΖ απειλεί η Άγκυρα – ποιά μπορεί να είναι η ελληνοκυπριακή απάντηση;

Όπως δήλωσε σήμερα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Abdulkadir Uraloglu, η χώρα του θέλει να συνάψει ένα σύμφωνο "θαλάσσιας οριοθέτησης" με την Συρία, όταν εκεί...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Χρόνια Πολλά – καλά Χριστούγεννα!

9
Η ομάδα της "ΠΤΗΣΗΣ" και οι συνεργάτες της σας εύχονται κάθε χαρά! Φωτογραφία: Απόλλων Λεονταρίτης
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Δεκεμβρίου 1776: Μάχη του Τρέντον, ο Ουάσινγκτον...

0
Το 1776, το δεύτερο έτος της αμερικανικής επανάστασης, ο πόλεμος δεν πήγαινε καλά για τους Αμερικανούς. Καθώς ταυτόχρονα με τη δημιουργία του νέου κράτους,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΔΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΤΗΣΗΣ: ΜΙΑ ΡΕΠΛΙΚΑ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΟΥ F-35 KAI 5 ΜΠΡΕΛΟΚ ΜΕ ΤΟΥ F-16

Σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία 2Κ Aviation Creations, η οποία παράγει υψηλής λεπτομέρειας ρέπλικες χειριστηρίων των πιο διάσημων αεροσκαφών, η ΠΤΗΣΗ προσφέρει στους...

Η ασυνήθιστη διάταξη του νέου κινεζικού “δράκου”

Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησής μας για το νέο κινεζικό αεροσκάφος που εμφανίστηκε σήμερα σε Διαδικτυακές πηγές και όσο περισσότερες φωτογραφίες και βίντεο γίνονται...

ΕΞΕΛΙΞΗ: Κινεζικό μαχητικό έκτης γενιάς; – βίντεο & φωτό

Κυκλοφορεί από το πρωί στο Διαδίκτυο βίντεο με την υποτιθέμενη πρώτη πτήση κινεζικού μαχητικού 6ης γενιάς. Αν και κάποιοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται είτε για...