6.4 C
Athens
Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗHandley Page H.P. 52 Hampden: Το αξιοσέβαστο μεσαίο βομβαρδιστικό της RAF

Handley Page H.P. 52 Hampden: Το αξιοσέβαστο μεσαίο βομβαρδιστικό της RAF

- Advertisement -

Με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το Handley Page Hampden ήταν ένα από τα τρία βομβαρδιστικά στην υπηρεσία της RAF, μαζί με το Vickers Wellington και το Armstrong Whitworth Whitley. Το Wellington και το Hampden αποτέλεσαν την ανταπόκριση των κατασκευαστριών εταιρειών στις ανακοινωθείσες προδιαγραφές B.9/32, του υπουργείου Αεροπορίας  το Σεπτέμβριο του 1932. Αυτές αφορούσαν ένα μεσαίο δικινητήριο με σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις από κάθε προηγούμενο. Μέχρι τη στιγμή που μπήκαν σε παραγωγή, τα δύο αυτά αεροσκάφη υπερκάλυπταν τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Η Handley Page δημιούργησε ένα σύγχρονο αεροσκάφος, το οποίο τροφοδοτείτο με τους εννιακύλινδρους αστεροειδείς Bristol Pegasus XVIII, ισχύος 1.000 ίππων, που περιέστρεφαν τρίφυλλες έλικες. Διέθετε την πιο προηγμένη, για τα δεδομένα της εποχής του, κατασκευή πτερύγων, η οποία του παρείχε μια εντυπωσιακά χαμηλή ταχύτητα προσγειώσεως 73 μιλίων την ώρα, ενώ η τελική έφτανε τα 265 μίλια. Είχε εμβέλεια 1.720 μιλίων με ταχύτητα πλεύσης περίπου 200 μίλια την ώρα, ενώ μπορούσε να φτάσει σε ανώτατο ύψος 19.000 ποδιών. Υπήρξε και η σκέψη εγκαταστάσεως των δωδεκακύλινδρων Rolls-Royce «Goshawk», αλλά γρήγορα απορρίφθηκε, αφού μόνο 20 κομμάτια κατασκευάστηκαν συνολικά. Πέραν αυτών, είχε και έναν εντυπωσιακό ρυθμό ανόδου.

Εκτός από τις πτέρυγες, άλλο χαρακτηριστικό του ήταν η κοντή και στενή άτρακτος που κατέληγε σε πολύ λεπτή ουρά. Η συγκεκριμένη κατασκεύη απέβλεπε στην τοποθέτηση πυργίσκου στην κατάληξή της, με τη μεγίστη δυνατή ορατότητα για τον πυροβολητή. Το αεροσκάφος στηριζόταν σε κλασικό σύστημα προσγειώσεως, πλήρως ανασυρόμενο. Το πλήρωμα ήταν τετραμελές και αποτελείτο από τον πιλότο, τον πλοηγό/βομβαρδιστή και δύο πυροβολητές, ο ένας εκ των οποίων είχε και καθήκοντα ασυρματιστού.

Ένα Hampden της 61ης Μοίρας φορτώνεται για αποστολή

Αρχικώς από το υπουργείο Αεροπορίας ζητήθηκε ένα πειραματικό, το οποίο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 21 Ιουνίου του 1936. Μόλις δύο μήνες αργότερα, η Handley Page έλαβε παραγγελία για 180 αντίτυπα. Το πρώτο βγήκε από το εργοστάσιο το Μάϊο του 1938 και ετέθη σε υπηρεσία από την 49η Μοίρα το Σεπτέμβριο του ιδίου έτους. Ο ρυθμός παραγωγής ήταν ταχύς και με το ξέσπασμα του πολέμου, η Διοίκηση Βομβαρδισμού είχε στη διάθεσή της δέκα Μοίρες Hampdens (έξι επιχειρησιακές, δύο εφεδρικές και δύο εκπαιδευτικές).

Όπως το Wellington, έτσι το Hampden θεωρήθηκε κατάλληλο το 1939 για ρόλους ημερησίου βομβαρδιστικού. Οι ζοφερές εξελίξεις  του πολέμου όμως πολύ γρήγορα διέψευσαν αυτήν την ιδέα. Στις 29 Σεπτεμβρίου του 1939, ένας σχηματισμός αποτελούμενος από ένδεκα Hampdens απώλεσε πέντε αεροσκάφη, μετά από επίθεση γερμανικών μαχητικών στα ανοιχτά του Heligoland Bight (τα Wellingtons θα είχε συντόμως την ίδια μοίρα στην ευρυτέρα περιοχή).

Ως κύριο πρόβλημα του Hampden θεωρήθηκε ο ελλιπής οπλισμός του. Είχε τέσσερα πολυβόλα των 7,7 χλστ.: δύο Brownings M1919 στο ρύγχος, ένα Vickers K στη ράχη και ένα ιδίου τύπου κοιλιακά. Ο όλος σχεδιασμός του αεροσκάφους δεν άφηνε πολλά περιθώρια βελτιώσεων. Απλώς, προσετέθησαν πιο μετά άλλα δύο πολυβόλα, ανεβάζοντας τον αριθμό τους στα έξι. Και πάλι βέβαια δεν κατέστη ο οπλισμός του τόσο αποτελεσματικός όσο αυτός του Wellington ή μεταγενεστέρων βομβαρδιστικών. Η καταπακτή μπορούσε να δεχθεί συμβατικές βόμβες συνολικού βάρους 4.000 λιβρών, ενώ υπήρχε και δυνατότητα μεταφοράς εναερίων ναρκών. Είχε μήκος 16,33 μέτρα, ύψος 4,37 και έκταση πτερύγων 21,8.

Ετοιμασίες για νυκτερινή επιδρομή

Όταν οι βρετανικές απώλειες οδήγησαν στην απόφαση διακοπής των ημερησίων επιχειρήσεων, η Διοίκηση Βομβαρδιστικών περίμενε μέχρι την άνοιξη του 1940 για να ξεκινήσει νυκτερινές αποστολές. Τότε τα Hampdens ανέλαβαν ουσιώδεις ρόλους, συμμετέχοντας στην πρώτη επίθεση επί γερμανικού εδάφους (την 19η προς 20η Μαρτίου στη νήσο Sylt της Βορείου Θαλάσσης), την πρώτη επίθεση στην ηπειρωτική χώρα (στο Mönchengladbach κατά την 11η προς 12η Μαΐου) και την πρώτη επιδρομή εναντίον του Βερολίνου (την 25η προς 26η Αυγούστου του 1940). Επίσης, οι πρώτες βόμβες στο Scharnhorst έπεσαν από ένα Hampden της Διοικήσεως Βομβαρδιστικών την 1η προς 2α Ιουλίου του 1940.

Το Hampden παρέμεινε στην υπηρεσία της RAF αρκετό καιρό, λαμβάνοντας μέρος στις χίλιες περίπου επιδρομές του 1942, με 79 αεροσκάφη από τα 1.047 εν συνόλω που συμμετείχαν σε όλες τις επιχειρήσεις. Έως το Δεκέμβριο εκείνου του έτους έφτασε στην ακμή του ως βομβαρδιστικό πρώτης γραμμής.

Η συνέχεια στο Military History

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ίλον Μασκ: Τώρα και “Στρατάρχης” της αμερικανικής άμυνας

Έχοντας το "ελεύθερο" από τον Πρόεδρο Τραμπ (μέχρι αποδείξεως του εναντίου βέβαια), ο Ιλον Μασκ τώρα ετοιμάζεται να επέμβει και στην αμερικανική άμυνα και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Αναβάθμιση φρεγατών ΜΕΚΟ: Τώρα θυμηθήκαμε να κάνουμε οικονομία;

9
Το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας (ΠΝ) αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Όπου ο αρχικός σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πριν από το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Φεβρουαρίου 1956: Πετράκης Γιάλλουρος, ο πρωτομάρτυρας του...

2
Σκοτώνεται από πυρά Βρετανών σε διαδήλωση στην Αμμόχωστο, ο τελειόφοιτος μαθητής Γυμνασίου, Πετράκης Γιάλλουρος.Οι μαθητές στην Κύπρο οργάνωναν παραστάσεις διαμαρτυρίας κατά των Βρετανών, κατ’...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Convair Model 200, μια πρόταση για μαχητικό κάθετης αποπροσνήωσης από το 1970

Το Convair Model 200 ήταν μια πρόταση της ιστορικής αμερικανικής εταιρείας για ένα υπερηχητικό μαχητικό αεροσκάφος με δυνατότητα για κάθετη απογείωση/προσγείωση (VTOL).Το σχέδιο της...

Shenyang J-8II, ένα κινεζικό “Phantom” που δεν σταμάτησε να εξελίσσεται

Το μαχητικό αεροσκάφος J-8II, επίσης γνωστό ως J-8B, αποτελεί ένα εξελικτικό άλμα στην ιστορία της κινεζικής Αεροπορίας. Αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970...

North American A-5 Vigilante – το πυρηνικό βομβαρδιστικό που άλλαξε ρόλο

Στην ιστορία της αεροπορικής ιστορίας υπάρχουν αρκετά πολεμικά αεροσκάφη που έχουν αφήσει το στίγμα τους λόγω της πρωτοποριακής τους σχεδίασης και της καινοτομίας που...