11.3 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΒΑΛΚΑΝΙΑΕΞΕΛΙΞΗ: Η Πολεμική Αεροπορία έτοιμη για διευρυμένο ρόλο Air Policing στα Βαλκάνια

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Πολεμική Αεροπορία έτοιμη για διευρυμένο ρόλο Air Policing στα Βαλκάνια

- Advertisement -

Εδώ και αρκετό καιρό, και υπό νατοϊκό έλεγχο, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, εκτελεί καθήκοντα εναέριας αστυνόμευσης (Air Policing-AP) στον εναέριο χώρο της Αλβανίας και του Μαυροβουνίου, από κοινού με την Ιταλία (15 ημέρες κάθε μήνα). Η συγκεκριμένη δραστηριότητα συμβάλλει στη σταθερότητα και ασφάλεια της περιοχής των Δυτικών Βαλκανίων, κάτι που ενδιαφέρει τη χώρα μας και εξυπηρετεί πλήρως τα εθνικά μας συμφέροντα. Δεν συζητάμε πως με αυτή την κίνηση, επιτυγχάνεται παράλληλα η προβολή της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ, αλλά και στα Βαλκάνια.

Θυμίζουμε πως η Ελλάδα έχει αναλάβει και εκτελεί με απόλυτη επιτυχία καθήκοντα Air Policing και για τον εναέριο χώρο της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας. Η αποστολή εκεί συμφωνήθηκε να γίνεται σε διμερές αρχικά επίπεδο. Μετά την ένταξη της γειτονικής χώρας στο ΝΑΤΟ, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συνεχίζουν να εκτελούν Air Policing, αλλά πλέον κάτω από Νατοϊκό πλαίσιο. Οπότε η συμμαχία προβλέπει να μην επιβαρύνεται αποκλειστικά ένα μέλος του με καθήκοντα Air Policing, αλλά αυτά να μοιράζονται στις χώρες-μέλη της συγκεκριμένης περιοχής.

Οι νατοϊκές χώρες που θα μπορούσαν να αναλάβουν το ρόλο είναι η Ιταλία, η Τουρκία και η Βουλγαρία (η Ρουμανία έχει ήδη αυξημένες νατοϊκές υποχρεώσεις, και ενισχύεται πλέον από το ΝΑΤΟ με επιπλέον μαχητικά σε τακτική βάση). Εδώ ας ξεκαθαρίσουμε κάτι, που είδαμε πάλι να παίζει ρόλο στην κομματική αντιπαράθεση. Κυκλοφόρησαν φήμες για “απώλεια” του ελληνικού Air Policing πάνω από τη Βόρεια Μακεδονία, κάτι που δεν ευσταθεί. Καταρχάς, με παρέμβαση του ΑΓΕΕΘΑ στις συνόδους του ΝΑΤΟ, είχε εξασφαλιστεί πως μια από τις δυο χώρες που θα κάνουν ΑΡ πάνω από τη Β. Μακεδονία θα είναι η Ελλάδα. Και έπρεπε να βρεθεί και η δεύτερη. Η Βουλγαρία με το ζόρι καλύπτει τις δικές της ανάγκες, άρα έμενε η Τουρκία και η Ιταλία. Τελικά, η χώρα μας πέτυχε αυτό να γίνεται από την Ιταλία, κάτι που θα ξεκινήσει σε λίγο. Οπότε δεν είναι λάθος να πούμε πως έγιναν οι κατάλληλες επαφές και ενέργειες από τον ΑΓΕΕΘΑ και έτσι αποκλείστηκε η Τουρκία που επεδίωκε να “εμφανιστεί” εκεί.

Να θυμίσουμε πως πράγματι εκκρεμεί η υπογραφή από ελληνικής πλευράς του Μνημονίου περί “Εναέριας Αστυνόμευσης του FIR των Σκοπίων”, το οποίο είναι ένα από αυτά που προέβλεπε η Συμφωνία των Πρεσπών, μεταξύ των δύο χωρών. Το συγκεκριμένο (αποκαλείται “Τεχνική Διευθέτηση” και έχει κατατεθεί στην Ελληνική Βουλή από το 2020 χωρίς να προωθηθεί για κύρωση), κατέγραφε αναλυτικά τη διαδικασία Air Policing που θα αναλάμβανε η Ελλάδα στη Β. Μακεδονία, χωρίς όμως να προβλέπεται σαφώς “αποκλειστικότητα” για τη χώρα μας, ενώ κάθε μέρος μπορούσε να αποχωρήσει όποτε ήθελε.

Στην πράξη η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει πως θα κυρώσει τα μνημόνια όταν αυτό “κριθεί εθνικά συμφέρον”, όπως ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών κ. Δένδιας πέρυσι. Προφανώς εδώ μπορεί να γίνει συζήτηση μιας και τονίζεται από πλευράς μας, πως είναι υπό ανάλυση η εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών από την πλευρά της Β. Μακεδονίας. Στο ζήτημα όμως της αστυνόμευσης του εναέριου χώρου της γειτονικής χώρας, η Ελλάδα το εκτέλεσε κανονικά και τώρα αυτό συνεχίζεται και με συμμετοχή του ΝΑΤΟ, οπότε δεν έχει “απωλέσει” κάτι.

Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει και είναι και το νέο, είναι πως οι Ένοπλες Δυνάμεις μας είναι έτοιμες να αναλάβουν καθήκοντα ΑΡ και σε άλλη χώρα της περιοχής μας (μη ανακοινώσιμη προς το παρόν), αυξάνοντας το ήδη διευρυμένο γεωστρατηγικό αποτύπωμα της Ελλάδας στην περιοχή. Άρα ήδη η χώρα μας ασκεί καθήκοντα εναέριας αστυνόμευσης σε 3 γειτονικές χώρες, μπορεί αυτό να επεκταθεί και σε 4! Δηλαδή ένα τεράστιο σε αεροπορικό όγκο έργο, με πολύ μεγάλη γεωπολιτική σημασία που δεν μπορεί ούτε να παραβλέπεται ούτε να υποτιμάται, καθώς πετυχαίνει ταυτόχρονα και “απώθηση” της Τουρκίας από την ίδια γεωγραφική ζώνη και τους ρόλους αυτούς.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

33 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
33 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επίτιμος ΑΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπροστά στις προκλήσεις των καιρών

Ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος, μίλησε στην Αθηναϊκή Λέσχη στις 17 Απριλίου 2024 σχετικά με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

3
Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Απριλίου 1989: Πολύνεκρη έκρηξη στο θωρηκτό USS...

10
Ο Νο 2 πύργος του θωρηκτού USS “Iowa” BB-61 ανατινάσσεται κατά τη διάρκεια προγραμματισμένων γυμνασίων. Ως αποτέλεσμα, 47 μέλη του πληρώματος που ήταν στο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Schinas: The European and Greek borders are protected and secure

"The European borders in Evros are protected and are secure and will continue to be protected and secure," stated European Commission Vice President Margaritis...

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...

Αερομαχίες μεταξύ F-16, αλλά το ένα… χωρίς πιλότο!

Σημαντική είναι η εξέλιξη στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο χώρο των μαχητικών αεροσκαφών, καθώς πέρυσι ολοκληρώθηκε ένα σετ δοκιμών της DARPA (της μυστικοπαθούς αμερικανικής...